Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  19 5310
Bruker en ca 25 m lang skjøteledning til en vifteovn med termostat jeg har i stuen. Kabelene er relativt tykk med jording og den er helt rullet ut.
Kabelen står litt i klem under et skap som er hevet litt med klosser og kommer ikke til der den er i klem så jeg vet ikke hvor klemt den er.

I går hadde ovnen stått på mange timer og jeg plugget den ut før jeg skulle legge meg, i frykt for brann. (Bor i et hus med mange boenheter bygget av "freelance" polakker) Da merket jeg at støpselet hadde blitt veldig, veldig varmt.

Ikke sånn at man brant seg, men varmt nok til at det var ubehagelig å holde i den etter noen sekunder.
Nå nettopp plugget jeg i vifteovnen igjen og bare etter noen minutter merker jeg varmgang i kabelen ca 2-3 cm før støpselet og begynnelsen av selve støpselet.

Jeg har ikke peiling i det hele tatt. Eneste jeg vet er at kabler det går mye strøm gjennom bør være helt utrullet..

Noen som kan tenke seg hva som skaper varmgangen og om det er kabelen/støpselet eller vifteovnen det er noe i veien med?


Takk for svar. Jeg har ikke brannslukningsapperat.
Hvor mye watt er det den vifteovnen trekker?

Hva er relativt tykk med jording i mm2?
Av annen kuriosa er vel også huseier pliktig å ha egnet slukkemiddel tilgjengelig i bolig.
Sitat av Rindal Vis innlegg
Hvor mye watt er det den vifteovnen trekker?

Hva er relativt tykk med jording i mm2?
Vis hele sitatet...
Den trekker 2000w og den er ganske gammel ser det ut som.
Tenkte å låne meg en annen ovn i morgen for å se om det er noe forskjell.

Vet ikke hvor tykk selve kabelen er, men det ser ut som slikt som blir brukt i verksteder f eks. Mens støpslene til den ser ut som helt vanlig man har i hjemmet, så dette er nok noe som er mekket til selv. Det er 2 støpsler på den forresten.

Selve kabelen er dobbelt så tykk som hva kabelen til vifteovnen er.

Sitat av MrBlaine Vis innlegg
Av annen kuriosa er vel også huseier pliktig å ha egnet slukkemiddel tilgjengelig i bolig.
Vis hele sitatet...
Skal få dem til å ordne det.
Sist endret av Naturgrønn; 10. desember 2010 kl. 22:24.
kan være tegn på overbelastning, pass på at ikke kabelen ligger i en krøll eller sirkel.
hvis den er veldig varm så burte du vurdere å finne en annen løsning.
prøv ovnen i en annen sjøteledning å se om denne ledningen også blir varm, blir den det er det vel ovnen din som ikke er helt god, blir den ikke det så er det kansje noe med den lange ledningen din
Sist endret av skukketrure; 10. desember 2010 kl. 22:29.
Sitat av LetMeBleedPLZ Vis innlegg
kan være tegn på overbelastning, pass på at ikke kabelen ligger i en krøll eller sirkel.
hvis den er veldig varm så burte du vurdere å finne en annen løsning.
Vis hele sitatet...
Trenger ikke være tegn på overbelastning i det hele tatt. Ta en støvsuger, de trekker vel 750W elns? og la den stå på i 10 minutter. Den blir også ubehagelig varm i kontakten.

Utstrakt bruk av skjøteledning er ikke lov ifølge NEK'en, så hvis du må ty til skjøteledninger pga manglende strømuttak eller for å ikke overbelaste sikringene, ta en telefon til huseier (om du leier) og be han ringe en elektriker for å enten legge opp ny kurs eller flere stikkontakter i huset.
Sitat av skukketrure Vis innlegg
prøv ovnen i en annen sjøteledning å se om denne ledningen også blir varm, blir den det er det vel ovnen din som ikke er helt god, blir den ikke det så er det kansje noe med den lange ledningen din
Vis hele sitatet...
Jeg hadde ovnen koblet til annet støpsel før men da gikk strømmen. Denne kabelen er koblet til en kurs som ikke hører til denne boligen.

Dette er polakkbygg på sitt beste.
Du sier støpselet er varmt? Da kan det være en feil i støpselet, F.eks dårlig tilskrudde skruer eller skade på kobberet ved avisolering! Du kan jo ta å skjekke om det er feil på ovnen ved å måle resistansen, du skal måle ca. R=U*U\P = 26,45ohm vist du ser bort i fra lednings resistansen.
du bør nok ordne deg en ny ovn asap er mitt råd, selv om den er på 2000w skulle ikke ledningn din blitt glohet om alt var i orden
Sitat av Remien Vis innlegg
Utstrakt bruk av skjøteledning er ikke lov ifølge NEK'en.
Vis hele sitatet...
Du skal ikke ha den i en oppsurra kveil heller!

Litt OT men kan dog være lærerikt;
Vi eksprementerte litt med en elektriker idag. Installerte koblingsbox med stikk. Vi hadde to apparater som til sammen trakk 3600W og hadde spenning på 230V og lederen vi brukte var en lyd(ja akkurat som de som er på koss portapro) og telefon ledning. Lyd ledningen holdt i 5 min mens etter MAX 10 sekunder med telfon ledningen så begynte det å ryke og 2 sekunder etterpå smalt det som faen og vi fikk lys-bue effekten! Sykaste smellet!
Det er ikke noe du vil ha i et sjult anlegg!


Det er utrolig fort at lederne blir veldig varme så vær for all del ops på underdimosjonerte ledere og varme utvikling!!
Sitat av Xzip Vis innlegg
Du sier støpselet er varmt? Da kan det være en feil i støpselet, F.eks dårlig tilskrudde skruer eller skade på kobberet ved avisolering! Du kan jo ta å skjekke om det er feil på ovnen ved å måle resistansen, du skal måle ca. R=U*U\P = 26,45ohm vist du ser bort i fra lednings resistansen.
Vis hele sitatet...
ts poengterer at h*n ikke har peiling i det hele tatt
Pretty Princess
Freaken's Avatar
Sitat av Ruudi Vis innlegg
Du skal ikke ha den i en oppsurra kveil heller!

Litt OT men kan dog være lærerikt;
Vi eksprementerte litt med en elektriker idag. Installerte koblingsbox med stikk. Vi hadde to apparater som til sammen trakk 3600W og hadde spenning på 230V og lederen vi brukte var en lyd(ja akkurat som de som er på koss portapro) og telefon ledning. Lyd ledningen holdt i 5 min mens etter MAX 10 sekunder med telfon ledningen så begynte det å ryke og 2 sekunder etterpå smalt det som faen og vi fikk lys-bue effekten! Sykaste smellet!
Det er ikke noe du vil ha i et sjult anlegg!


Det er utrolig fort at lederne blir veldig varme så vær for all del ops på underdimosjonerte ledere og varme utvikling!!
Vis hele sitatet...
Har aldri vært borti bygg hvor anlegget ikke oppfylte dimensjoneringskravene. Bare ha i bakhodet at hvis sikringen på kursen er 10A så bruker du 1,5mm^2 kabel eller større, og ved 16A så bruker du 2,5mm^2. Størrelsen på kabelen skal stå på isoleringen, i kabel kan det stå f.eks 2x2,5, som betyr at det er 2 ledere med tversnitt på 2 kvadratmilimeter + jordleder.

Det kan være dårlig kontakt i støpsler, det man kan gjøre er å klippe av ledningen ved støpselet for så å avisolere og koble på nytt. Nå er ikke jeg helt sikker om ikke-sakkyndig personell kan utføre dette lovlig, men jeg tror det var lov å koble støpsler uten utdanning.
Sitat av Freaken Vis innlegg
Har aldri vært borti bygg hvor anlegget ikke oppfylte dimensjoneringskravene. Bare ha i bakhodet at hvis sikringen på kursen er 10A så bruker du 1,5mm^2 kabel eller større, og ved 16A så bruker du 2,5mm^2. Størrelsen på kabelen skal stå på isoleringen, i kabel kan det stå f.eks 2x2,5, som betyr at det er 2 ledere med tversnitt på 2 kvadratmilimeter + jordleder.

Det kan være dårlig kontakt i støpsler, det man kan gjøre er å klippe av ledningen ved støpselet for så å avisolere og koble på nytt. Nå er ikke jeg helt sikker om ikke-sakkyndig personell kan utføre dette lovlig, men jeg tror det var lov å koble støpsler uten utdanning.
Vis hele sitatet...
§533.2, fine greier

Mannen i gata kan skifte støpsel på ikke fastmontert utstyr ja
Sitat av VivaLatrina Vis innlegg
Mannen i gata kan skifte støpsel på ikke fastmontert utstyr ja
Vis hele sitatet...
Det vil si at du kan IKKE gjøre det hjemme, hos kompiser osv.

Bare så dere ikke misforstår så gjorde vi det for å lære og få litt erfaring om hva som kan skje med ledere som er under dimosjonerte osv
Pretty Princess
Freaken's Avatar
Sitat av Ruudi Vis innlegg
Det vil si at du kan IKKE gjøre det hjemme, hos kompiser osv.

Bare så dere ikke misforstår så gjorde vi det for å lære og få litt erfaring om hva som kan skje med ledere som er under dimosjonerte osv
Vis hele sitatet...
Joda, jeg skjønte såpass. På grunnkurs hadde vi noen spoler med veldig tynn signalkabel, sikkert 0,2mm^2 eller mindre, som vi snurra til en spole og brukte til å kortslutte et 12v bilbatteri. Hele rommet ble fylt med røyk, og jeg veit ikke hva slags gasser som kom fra faenskapet, men jeg har ingen tro på at det hjalp til med å forlenge livstiden vår for å si det sånn
Sitat av Ruudi Vis innlegg
Det vil si at du kan IKKE gjøre det hjemme, hos kompiser osv.
Vis hele sitatet...
Kan du vel, samme hvor apparatet befinner seg hen. Du ser at det ikke er snakk om stikkontakter her?
Sitat av Xzip Vis innlegg
Du sier støpselet er varmt? Da kan det være en feil i støpselet, F.eks dårlig tilskrudde skruer eller skade på kobberet ved avisolering! Du kan jo ta å skjekke om det er feil på ovnen ved å måle resistansen, du skal måle ca. R=U*U\P = 26,45ohm vist du ser bort i fra lednings resistansen.
Vis hele sitatet...
Ikke nødvendigvis noen sikker måte å gjøre det på, ettersom varmeelementet etter all sannsynlighet vil få høyere resistans med temperaturen. Derimot kan man måle strømmen ved vanlig bruk og se om effektforbruket er riktig.
Jeg er selv elektriker, og har mistet tellingen på hvor mange stikkontakter jeg har måttet bytte hos kunder pga. varmgang i støpselet, og det som går igjen er at ovner ofte er årsaken. Stikkontakter lever ikke evig (selv om mange tror det, siden de fortsatt får strøm ut av stikkontakten). Eldre hus er ofte dårlig vedlikeholdt, og da får man lett varmgang i installasjonsdeler, spesielt stikkontakter. Det som oftest er tilfelle er at en gammel stikkontakt har blitt så løs i klemmene inni at det ikke er tilstrekkelig kontakt mellom metallet, og da blir det forferdelig varmt etter lengre perioder med høy belastning. Når du plugger inn et støpsel i en stikkontakt skal du kjenne at det er litt motstand i kontakten, glir støpselet inn for lett bør du få det sjekket av en elektriker.

Store belastninger på lange skjøteledninger er heller ikke spesielt smart, men det er som regel ikke det som er hovedårsaken. Dersom støpselet er av en slik type man kan skru opp kan du åpne det og inspisere tilkoblingen av ledningene inni (det er mye slurv her). Dersom det er et slikt "støpt" støpsel som man ikke kan åpne kan det faktisk være feil inni det, og du kan da løse det ved å klippe av støpselet og montere et nytt.

I et helt nytt anlegg er alle de vanlige stikkontaktene beregnet for å kunne tåle en belastning på 16A (3680W), selv om de er sikret med en 10A sikring. Eldre stikkontakter (typ 70-tall osv, som fortsatt er ganske vanlig i eldre hus) er ofte bare laget for 10A (2300W) belastning, og dette i kombinasjon med 40 år med bruk (som gjør klemmene svake) og støv/belegg på kontaktflaten gjør at det blir en mye høyere fare for varmgang.

Bare i forrige uke skiftet jeg to godt svidde stikkontakter hos to forskjellige kunder. Hvis du har lite peiling bør du absolutt prate med en elektrikker.
Sitat av ex0n Vis innlegg
Eldre stikkontakter (typ 70-tall osv, som fortsatt er ganske vanlig i eldre hus) er ofte bare laget for 10A (2300W) belastning, og dette i kombinasjon med 40 år med bruk (som gjør klemmene svake) og støv/belegg på kontaktflaten gjør at det blir en mye høyere fare for varmgang.
Vis hele sitatet...
I tillegg, hvis det har vært varmgang over lengre tid blir plasten på ledninger veldig sprø og kan i mange tilfeller knuses/knekkes av, og jeg har sett minst ett tilfelle der innkjøp av nye basshøytalere/forsterker hadde gjort at plasten hadde falt av (vibrasjoner). Sikringene i huset hadde gått veldig ofte etter innkjøpet, enda forsterker ikke var SÅ kraftig.

I slike tilfeller er jeg glad jeg kan si "vet du hva? dette våger jeg meg ikke på, du skal snakke med en elektriker".