Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  24 5544
Jeg er i ferd med å utvide stua, og vil i den forbindelse montere downlights i hele rommet.
Men jeg lurer på hvilken type som egner seg best: 230V/12V.
Ønsker å kunne dimme belysningen hvis det er mulig med LED.
Hvor lønner det seg å handle?
Har så vidt sett en varmhvit 3000K fra Clas Ohlson i bruk, og lyset fra den ser pent ut.
Takknemlig for alle innspill.
Min eneste erfaring med G20-pærer er at du får det du betaler for. Pærer til femten kroner på Dealextreme gir et blått og unaturlig lys med dårlig spredning.
Trådstarter
24 2
De lampene var knallfine, Dani87.
Vet du prisen, og hvor jeg får tak i de?
for å få kjøpt disse lampene så må du ta kontakt med en elektriker. samt, dette er 230V spotter, så du har ikke lov å koble disse selv =)

Hilsen trikker =D


EDIT: tror de koster ca 200kr stykk ut til kunde hvis jeg ikke tar helt feil
Sist endret av haavardgj; 22. november 2010 kl. 20:39.
LED begynner å bli mer og mer populært! Men det er fortsatt i startfasen, så det er ingen dimmere som fungere optimalt opp mot LED pærer.. Men det kommer nok! Det du kan oppleve nå er en flimmer i downlightsa dine, dette er ikke noe pent.

Forresten, så er det 230V som er best for LED, vertfall hittil.

EDIT: Skal du handle inn utstyr, er det beste såklart å engasjere en elektriker. Du har ikke lov til å drive med slikt selv
Sist endret av Plornt; 22. november 2010 kl. 20:47.
Sitat av Jonasl Vis innlegg
Forresten, så er det 230V som er best for LED, vertfall hittil.
Vis hele sitatet...
Hva i all verden mener du med dette?
Sitat av andpe Vis innlegg
Hva i all verden mener du med dette?
Vis hele sitatet...

At en 230V LED lampe vil fungere mye bedre den et 12V system?

Det er mye lettere og dimme..
Trådstarter
24 2
Takker for alle svar her.
Jeg er faktisk elektriker selv, men jeg har jobbet innen industri med det i alle år, så jeg har ingen erfaring med lysinnstallasjoner i boliger. Derfor er det flott å få innspill fra dere med erfaring innen dette. :-)
Åja, da blir jo ting mye lettere

Det siste jeg hørte på kurs (Nye NEK'en 2010). Var at Elko mener GLE dimmeren deres klarer å dimme LED, men Phillips (Produsent av pærer). Mener at dette ikke er en bra nok løsning enda. Som sagt, du kan se at det flimrer iblant.
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Jeg ville ikke brukt LED i taket, har du sjekka ut noen downlights som faktisk har dette? I forhold til andre løsninger?
Sitat av Jonasl Vis innlegg
At en 230V LED lampe vil fungere mye bedre den et 12V system?

Det er mye lettere og dimme..
Vis hele sitatet...
Hvordan kan du påstå noe slik? På hvilken bakgrunn kan du si det?
Gjerne utdyp hvis du klarer..
Sitat av andpe Vis innlegg
Hvordan kan du påstå noe slik? På hvilken bakgrunn kan du si det?
Gjerne utdyp hvis du klarer..
Vis hele sitatet...

Jeg kan si det med bakgrunn at jeg jobber som elektriker lærling.
Det blir vanskelig og utdype og forklare det, jeg husker ikke helt måten 230 vs. 12V dimmeren fungerer. Og jeg måtte nok satt meg den og lest noen sider for å forklart det.
Jeg har heller desverre ingen kilder
...men likevel så påstår du at LED's fungerer best ved 230v ???
lol
Sitat av Jonasl Vis innlegg
At en 230V LED lampe vil fungere mye bedre den et 12V system?

Det er mye lettere og dimme..
Vis hele sitatet...
en 12V LED pære kan ikke dimmes på nåværende tidspunkt...

og dimming av LED ved 230V fungerer helt fint med gle dimmeren til Elko, utført sjøl og testet, det har stått på nå i en lengre periode (brukes til utstilling i butikk) og dimmes opp og ned mange ganger daglig.

Og JA, jeg er Utdannet Elektriker for de som _må_ komme med det spørsmålet!
Trådstarter
24 2
Sitat av Ond^Sofa Vis innlegg
Jeg ville ikke brukt LED i taket, har du sjekka ut noen downlights som faktisk har dette? I forhold til andre løsninger?
Vis hele sitatet...
Jeg har kun sett en LED pære fra Clas Ohlson i bruk i en spotskinne, og det så bra ut. Har prøvd biltema sine LED, og de lyser blå/grønt, helt gyselig.
Alternativet er vel vanlig halogen, men jeg tenker på strømforbruket. Det er jo mye å spare på LED kontra halogen.
Hvorfor ville du ikke gå for LED i taket?
Sitat av vagi Vis innlegg
en 12V LED pære kan ikke dimmes på nåværende tidspunkt...
Vis hele sitatet...
In the quiet words of virgin Mary: "Please come again"
Sitat av andpe Vis innlegg
In the quiet words of virgin Mary: "Please come again"
Vis hele sitatet...
I stedet for å komme med endeløse rekker poster hvor du setter spørsmålstegn ved det som blir sagt kan du ikke heller fortelle litt om du selv har gode erfaringer med bruk av LED og 12v?
BÅT BÅT BÅT BÅT BÅT
CakeZ's Avatar
LED på 12V kan jo dimmes.. Har laget slike selv..
Jeg har kjøpt SG sine LED-spotter for montering over garasjeinngang, og lyset er utrolig bra og pent i disse. Kan absolutt ikke sammenlignes med Biltema og andre billigmerker. Det er veldig stor forskjell på LED.

Sitat av Bit-Man Vis innlegg
hvor jeg får tak i de?
Vis hele sitatet...
Disse får du kjøpt hos grossist (Solar, Ahsell etc.) eller på nettet på f.eks. Elhandel.no

Sitat av haavardgj Vis innlegg
tror de koster ca 200kr stykk ut til kunde hvis jeg ikke tar helt feil
Vis hele sitatet...
Tror nok du må både doble og tredoble den prisen.

Sitat av Jonasl Vis innlegg
Det siste jeg hørte på kurs (Nye NEK'en 2010). Var at Elko mener GLE dimmeren deres klarer å dimme LED, men Phillips (Produsent av pærer). Mener at dette ikke er en bra nok løsning enda. Som sagt, du kan se at det flimrer iblant.
Vis hele sitatet...
Jeg har hørt at GLI-dimmer er det beste og har derfor handlet en slik, men har ikke testet dette enda.

Sitat av Ond^Sofa Vis innlegg
Jeg ville ikke brukt LED i taket, har du sjekka ut noen downlights som faktisk har dette? I forhold til andre løsninger?
Vis hele sitatet...
Hvorfor ikke? De lyser like bra, går aldri, bruker minimalt med strøm og utvikler nesten ingen varme.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Halalgeir Vis innlegg
I stedet for å komme med endeløse rekker poster hvor du setter spørsmålstegn ved det som blir sagt kan du ikke heller fortelle litt om du selv har gode erfaringer med bruk av LED og 12v?
Vis hele sitatet...
Det er en påstand som ikkje høres fornuftig ut, og da forventer eg (og andre) litt meir enn 'slik er det'. Å dimme LED's er omtrent den enklaste sak i verda, og krev kun pulsbreddemodulering - eller komponenter for en tier.
Alle vet jo at en standard LED som du får kjøpt på elfa/clas ohlson fungerer bedre på 12v enn på 230v. Nå skal ikke jeg kalle meg noen ekspert, så dette blir bare synsing, men jeg mener at det er en annen sak når det er snakk om tak og veggbelysning. Bl.a er 12v trafoer for lys AC/AC, og siden en LED ikke vil kunne lyse på den negative siden av sinusbølgen vil de kun ha 6 volt til rådighet, som ikke er mye for en pære med sikkert 4 eller fler leds, med mindre det sitter en likeretter bygd inn i pæra.

Akkurat hvor mye ekstra elektronikk som sitter inni disse LED pærene vet jeg ikke, men noe må det jo være, og spesielt i de 230v pærene ellers ville det jo vært et enormt effekttap i å bare begrense strømmen til ledsene på 230 volt.

Sitat av slashdot Vis innlegg
Det er en påstand som ikkje høres fornuftig ut, og da forventer eg (og andre) litt meir enn 'slik er det'. Å dimme LED's er omtrent den enklaste sak i verda, og krev kun pulsbreddemodulering - eller komponenter for en tier.
Vis hele sitatet...
Ut av nyskjerrighet spør jeg deg; hvor skulle denne kretsen sittet (dimmer, trafo pære?), og hva ville bestemt duty cyclen på PWM bølgen? Hva gjør egentlig en slik gle dimmer, senker spenningen eller begrenser strømmen?
Sitat av wanna-b Vis innlegg
Alle vet jo at en standard LED som du får kjøpt på elfa/clas ohlson fungerer bedre på 12v enn på 230v. Nå skal ikke jeg kalle meg noen ekspert, så dette blir bare synsing, men jeg mener at det er en annen sak når det er snakk om tak og veggbelysning. Bl.a er 12v trafoer for lys AC/AC, og siden en LED ikke vil kunne lyse på den negative siden av sinusbølgen vil de kun ha 6 volt til rådighet, som ikke er mye for en pære med sikkert 4 eller fler leds, med mindre det sitter en likeretter bygd inn i pæra.

Akkurat hvor mye ekstra elektronikk som sitter inni disse LED pærene vet jeg ikke, men noe må det jo være, og spesielt i de 230v pærene ellers ville det jo vært et enormt effekttap i å bare begrense strømmen til ledsene på 230 volt.
Vis hele sitatet...
Sannsynligvis har de en likeretter, glattekondensator, en liten buck-converter og en LED-driver. Lampen vil trenge ekstra elektronikk for å kunne la seg dimme, men dette er ikke vanskeligere på en 12 V-pære enn på en 230 V-pære.

Sitat av wanna_b
Ut av nyskjerrighet spør jeg deg; hvor skulle denne kretsen sittet (dimmer, trafo pære?), og hva ville bestemt duty cyclen på PWM bølgen? Hva gjør egentlig en slik gle dimmer, senker spenningen eller begrenser strømmen?
Vis hele sitatet...
En vanlig dimmer kutter deler av sinuskurven til spenningen (ikke bare toppspenningen), slik at effekten synker. Man må altså gjøre om dette til et PWM-signal, eller, mer sannsynlig, til et signal som LED-driveren bruker som referanse for intern PWM-kontroll. Poenget er her også at det tilsynelatende ikke er noe som gjør det vanskeligere å utføre på en 12 V-pære enn en 230 V-pære.
Sist endret av Provo; 23. november 2010 kl. 12:11.
Sitat av Halalgeir Vis innlegg
I stedet for å komme med endeløse rekker poster hvor du setter spørsmålstegn ved det som blir sagt kan du ikke heller fortelle litt om du selv har gode erfaringer med bruk av LED og 12v?
Vis hele sitatet...
Jeg har vel rett til å bemerke og sette spørsmålstegn der hvor det kommer noen med utsagn som rett og slett er feil !!??
Sitat av Jonasl Vis innlegg
At en 230V LED lampe vil fungere mye bedre den et 12V system?

Det er mye lettere og dimme..
Vis hele sitatet...
Sitat av andpe Vis innlegg
Hvordan kan du påstå noe slik? På hvilken bakgrunn kan du si det?
Gjerne utdyp hvis du klarer..
Vis hele sitatet...
Sitat av andpe Vis innlegg
...men likevel så påstår du at LED's fungerer best ved 230v ???
lol
Vis hele sitatet...
Sitat av andpe Vis innlegg
In the quiet words of virgin Mary: "Please come again"
Vis hele sitatet...
Sitat av andpe Vis innlegg
Jeg har vel rett til å bemerke og sette spørsmålstegn der hvor det kommer noen med utsagn som rett og slett er feil !!??
Vis hele sitatet...
Jo det har du all rett til, men i stedet for å komme med en haug poster uten innhold kan du heller utdype hvorfor du ikke er enig med han. Jeg har ingen innsikt i hva det diskuteres her, men måten du poster på tilfører diskusjonen ingenting.