Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  74 30524
jeg og 2 kompizer skal da bygge en "gokart"

vi har denne trøbilen: http://www.johschroer.nl/images/skelter1.jpg

den er da 150cm lang ;P
også har vi fått tak i en briggs & stratton med 2hk. (3600 rpm)

trenger da clutch, har hørt om CENTRIFUGAL CLUTCH som brukes til gokart eller en torque converter.

noen som vet hvor man kan få tak i en sånn clutch rundt Ålesund lr lage lett

er de noen som vet om motoren vil funke og har plan om hvordan jeg skal bygge bilen !?

og om de går ann å trimme motoren visst den ikke er bra nok...

tusen takk for alle svar på forhånd
det enkleste er vel å bruke noe av kraftoverføringen som sto på motoren fra før dersom den kommer fra en gressklipper e.l.
du kan lage 2 plater som du legger på en gummimatte på. se vedlegget
evt kan du gå inn på http://www.surpluscenter.com og se der.. ser at de har en del deler som kan brukes til det meste

EDIT: https://www.surpluscenter.com/item.a...ame=powerTrans
her har du en clutch med 24V styrespenning...
Sist endret av haavardgj; 28. september 2009 kl. 20:51.
JEg failet maximalt og postet det jeg skulle poste her, i en annen tråd. Du kan overføre kraft fra motor -> hjul ved hjelp av kjede...
Briggs & Stratton med 2hk hørtes ikke akkurat overpowered ut siden gressklipperen min har en Briggs & Stratton med 11hk.

Og den går lusesakte.
Sist endret av staM; 28. september 2009 kl. 22:01.
Sitat av Ludolfn Vis innlegg
Briggs & Stratton med 2hk hørtes ikke akkurat overpowered ut siden gressklipperen min har en Briggs & Stratton med 11hk.

Og den går lusesakte.
Vis hele sitatet...
Vist han skifter tannhjul på drivakselen så får han vel høyere dreiemoment? o0
Flere RPM?

Kanskje jeg lurte meg selv der, er ikke så gløgg på dette punktet.
takk for alle svar : ) vi tenkte å bruke kjede, stor tannhjul på hjule til bilen og liten tannhjul på motoren.

e leste en plass at visst man gjør dette så går motoren fortere

The govenor is a link between the carb butterfly and an arm coming out of the crankcase.
You can take the link off and connect your throttle cable directly to the carb butterfly
if you have the right hardware. There are several "clone motor" videos on youtube that show how to do this.
Removing the govenor gear inside the? engine is recommended so it doesn't fly apart and distroy the engine.
Don't forget to add a good return spring at the carb!

nåkken som vet om d stemme ? xD
større fart=mindre dreiemoment. Og må si meg enig med folk over her 2 hk høres veldig lite ut. Men tror ikke jeg ville hatt så høy fart på den der heller, ser ikke ut som den er bygd for hastigheter på 50km++
Sist endret av Sonic; 28. september 2009 kl. 22:19.
gå inn på mopedportalen.com kjøp en billig am6 motor, med noe trim på. det ska gå mye bedre...
Jeg foreslår direkte tilkobling fra motorn til kjeden uten clutch eller noe.. bare regn dere til hvor store tannhjul dere vil trenge og trillstart hele skapningen deres

jeg forslår kanskje en maks hastighet på 20 km/t , da har motorn kanskje nok dreie moment til å trillstartes.
regner med hjulene på denne er ca 30 cm i diameter. da vil dere trenge 1:10 overføring på kjeden for å makse ut motorn på 20 km/t.
her er nåkken bilde:

http://assets3.geni.com/photos/p8/3932/5418/534448375e9b2d0c/Bilde0091_large.jpg

http://assets2.geni.com/photos/p8/3932/5418/534448375e9b2d05/Bilde0101_large.jpg

http://assets3.geni.com/photos/p8/3932/5418/534448375e9b2d08/Bilde0098_large.jpg

sorry for dårlig kvalitet, brukte mobben :P

har tenkt å sveise bakdelen lenger så vi kan ha motoren på baksida av bilen
Sist endret av Sarujan; 29. september 2009 kl. 15:39. Grunn: glemte å skrive nåkke xD
En annen ting du kunne brukt som kraft overføring er REIM!
Dette funker på det viset at når du slakker på reimen slutter motoren å gi kraft til akslingen, når du strammer reimen går du fremover.

Enkel og grei, siden det allerede er aksling med spor til sporkile på motoren er det bare å skaffe ett reimhjul til motoren og ett til akslingen!
Sitat av mac 11 Vis innlegg
En annen ting du kunne brukt som kraft overføring er REIM!
Dette funker på det viset at når du slakker på reimen slutter motoren å gi kraft til akslingen, når du strammer reimen går du fremover.

Enkel og grei, siden det allerede er aksling med spor til sporkile på motoren er det bare å skaffe ett reimhjul til motoren og ett til akslingen!
Vis hele sitatet...
Jeg ville gjort det som mac 11 her forteller...

For de som ikke tror de vil fungere så ta en titt på variatorn til en snøscooter
snøscootere, snøfresere, hagetraktorer og noen scootere går faktisk med slik reim drift, funker fett!
Men det er lurt å bruke ett reimhjul som er flatt og ikke ett vanlig reimkile hjul til reim strammeren!

Her er tegning.
http://img225.imageshack.us/img225/4351/motor.png
Sist endret av Xzip; 29. september 2009 kl. 16:07. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av stisse2k Vis innlegg
gå inn på mopedportalen.com kjøp en billig am6 motor, med noe trim på. det ska gå mye bedre...
Vis hele sitatet...
Det forutsetter da at man har peilign på motorer og kan overhale den jevnlig.

AM6 er høyeffektsmotorer som må overhales jevnlig for å holde på effekten.
ditta med reim var egentli veldig smart har tenkt på det før, men det var noen eldre folk på nettet som sa at man mister farten pga reim eller noe sånt. xD

Eg har ikke spessielt mye erfaring for eg er 14år gammel ;P

tusen takk for alle som har tatt tida for å svare og spesielt takk for mac11 som har tegna i tillegg :P
det hjalp ganske, det er letter å forstå. =)

Visst det er noen som har andre ideèr så er det bare å komme med dem

kompizen skal kansje skaffe en motor med 8hk, så det blir vel en del bedre !?
Har sett videoer på youtube der folk bruker samme 2hesters motor som får den til å kjøre i 30km/t, og 60 når dei har trimma den. xD
Etter erfaring har jeg klart å få en 4hk motor til å gå i 50 KM/t, ved å gjøre som du skrev angående tannhjulene, brukte også ca. et sånt system som han med clutchen lengre opp her skrev. Husk for guds skyld å feste evt. aksling, ikke la de henge løst, for daaaa... Skraper du mer enn veien.
Tenk også på hvor motoren burde ligge. Jeg la motoren på ca. samme plass som på en go-cart. Fungerte flott det

Offtopic:
Sitat av Sarujan Vis innlegg
kompizen skal kansje skaffe en motor med 8hk,
Vis hele sitatet...
Fjortissspråk du og da?
Sist endret av Verdaling; 29. september 2009 kl. 21:57.
hehe har skreve så mye "z" i d siste så det kommer av seg sjøl xD :P
men takk for svare

Husk for guds skyld å feste evt. aksling, ikke la de henge løst, for daaaa... Skraper du mer enn veien.
Vis hele sitatet...
skjønte ikke heilt... ;( visst du f.eks kunne teigna så forstår jeg :P visst du gidd da

motoren skal ligge bake, ved hjula ;P men hvor store tannhjul brukte du da ? og hva slags tannhjul? xD

tror ikke sykkel tannhjul ville vært sterk nok, eller !?
men no skal jo vi mest sannsynlig bruke reim da... vi får se :P

no har vi fått låne sveise utstyr, så no må vi bare lage til en plan
Sist endret av Sarujan; 29. september 2009 kl. 22:28. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Med en motor på 2HK vil nok sykkeltannhjul og sykkelkjede være mer enn sterke nok.
Hadde du dratt en tur på et bilopphøggeri eller søppelfylling ville du sikkert funnet en motor til en snøfreser..
Det ville jeg egentlig gått for:P
Da får du motor opp i 12-20 hk, det er saker det
Drev, kjeder og annet kan du jo foreksempel kjøpe på mc-deler.no eller crash.no vist du ikke vil bruke sykkel kjede.
Sitat av Ondskap Vis innlegg
Hadde du dratt en tur på et bilopphøggeri eller søppelfylling ville du sikkert funnet en motor til en snøfreser..
Det ville jeg egentlig gått for:P
Da får du motor opp i 12-20 hk, det er saker det
Vis hele sitatet...
Det er også noe man ikke leker med når man har så lite erfaring som det virker som trådstarter har.
Husker når jeg var rundt 14 så bygde jeg med kassebil med briggs og stratton 2 hesters motor. Hadde 2 hjuls plenklipper med trommel kniver stående så jeg skrudde bakenden av kassebilen på toppen av plenklipperen og styrte hele greia med det originale gasshåndtaket. Var spesielt kult på vinteren når det var snø ute. liten plog foran og snøen sto i en liten foss bak bilen når jeg kjørte. Filte toppen på den for å få opp farten. Funket ganske greit. Men så kom alderen da moped interessen kom i veien og bilen ble kassert. Men vet at kjede og tannhjul funker greit. Kompis av meg brukte det i de kassebil tider jeg nevnte ovenfor her.
Det er snart vinter, kjøp deg en rattkjelke og lag minisnøscooter istedet ;P krever litt mer, men hvis du har materialer og sveiseapparat (som du kan å bruke greit), skulle det bli en artig liten doning :P
gode planer her...men husk å vær forsiktige.
Ta gjerne kontakt med noen som har erfaring med foreksempel sveising.
trur en 2 hk skal fungere greit for dere og vist dere skulle få for liten topphastighet så er det bare og dreve den opp og lignende. ikke trim den... de brigse'ne der tåler ikke al verden...(snakker av erfaring).

du taper litt av topphastigheten på reim drift,men det er det sikreste og enkleste i første omgang.
dette MÅ du bare poste videre på når du/dere blir ferdige...dette ser mer lovende ut en mine stunts før mopedtiden

Hk/hestekrefter tilsvarer foresten shetlandsponyer fra starten av denne målenheten.
Sist endret av Azure; 30. september 2009 kl. 12:44. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av spelley Vis innlegg
Det er også noe man ikke leker med når man har så lite erfaring som det virker som trådstarter har.
Vis hele sitatet...
Ja, det stemmer. Tenkte meg ikke om, ble litt dratt med

Som spelley sier, tror jeg at det holder med 2 hk til å starte med som hobby prosjekt:P

Og husk... Når du først har presentert et prosjekt her, så må du huske å legge ut bilder når du er ferdig

Hadde vært fett å se hvordan det ble til slutt
ja vil skal til en søppelfylling imorgen stefaren til vennen min skal kjøre oss
Vi fant en 11hk briggs & stratton motor vedsiden av huset mitt, men den er rusta og får ikke dregd pull-starten engang. xD

men vi får se hva vi finner

hehe, takk for tipse om briggs xD

stefaren til vennen min skal hjelpe oss med sveising, og han har erfaring.
Også har jeg onkelen min og andre venner som er eldre som vil hjelpe når det trengs

takk for alle planene... må først bli ferdig med den ene så får vi begynne med minisnøscooter eller noe sånt
miniscøscooter hadde vært kjekt å holdpå med da... så får vi også noe å gjør istedenfor bare skole og lekse :P

også har jo vi noe å "briefe" med om sommeren og om vinteren som er hjemmelage :P hehe
Sist endret av Sarujan; 30. september 2009 kl. 21:53. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Den som er rusta, går sikkert an å pusse opp den, hvor stor er den? (volum)

Hvis du har toppen og veiva i orden, er det alltids mulig å få den igang igjen ;D Vi fikk inn en gammel 15-hester båtmotor som hadde satt seg (hadde stått i 3 år tror jeg), det viste seg å være ødelagt topp (det manglet en bitteliten bit), slik at sjøvannet hadde trengt inn.

Trykte inn bison ildfast fog i hakket, fikk løs stempelet (alt går med makt og store mengder olje ) og fikk start på den ;P Selvsagt vil du få problemer med skruene, stålskruer i aluminiumsgods gjør seg dårlig... Hvis du så absolutt ikke får dem ut, kapp dem med vinkelsliper, bor et lite hull i dem (ca halvparten av diameteren, eller det nærmeste som passer), gjeng opp og skru inn en skru i skruen, om du forstår hva jeg mener
HøyRisiko Psykopat
Må si eg ble veldig fristet til å gå ut i garasjen å mjynne å mekke en gammel plenklipper til ett eller annet nå :P
siden dere først er her så kan jeg jo nevne at jeg har tenkt å sette på en motorsagmotor, snøfreser motor eller gressklipper motor på en elektrisk sparkesykkel jeg har. Hadde egentlig tenkt å trimme den, men mye lettere og kjekkere med bensinmotor :P Jeg skal erstatte elektriske motoren som er der fra før av med en bensin motor. xD

http://www.pushvideo.no/117-144-thickbox/e-scooter-fun.jpg

Sparkesykkelen går på reim med spor, så jeg har tenkt å bruke reim fra motoren til selveste hjule på sparkesykkelen med spor for reim.

http://www.maxihobby.com/images/Correa%20dentada%20patinete.jpg
Sist endret av Sarujan; 3. oktober 2009 kl. 22:47.
Sitat av Sarujan Vis innlegg
siden dere først er her så kan jeg jo nevne at jeg har tenkt å sette på en motorsagmotor, snøfreser motor eller gressklipper motor på en elektrisk sparkesykkel jeg har. Hadde egentlig tenkt å trimme den, men mye lettere og kjekkere med bensinmotor :P Jeg skal erstatte elektriske motoren som er der fra før av med en bensin motor. xD

http://www.pushvideo.no/117-144-thickbox/e-scooter-fun.jpg

Sparkesykkelen går på reim med spor, så jeg har tenkt å bruke reim fra motoren til selveste hjule på sparkesykkelen med spor for reim.

http://www.maxihobby.com/images/Correa%20dentada%20patinete.jpg
Vis hele sitatet...

beklager hvis dette blir altfor OT, men vet noen hvor man kan få tak i en sånn el- sparkesykkel motor?

kp til den som kan hjelpe med å finne en sånn, siden jeg har forsøkt å finne en slik til et prosjekt hjemme uten helll.
Jeg har faktisk tenkt på å lage en liten "olabil" med motor selv.. Hvis det blir noe av, kommer jeg til å bruke motoren fra en moped (scooter, med automatgir og reimdrift).
Er som noen sier litt vedlikehold. Men hvis du kjøper en kurrant motor som ikke er herja med, og ikke herjer for mye med den. Så er mange mopedmotorer faktisk ganske holdbare. Men du må regne med å bytte stempel 1-2 ganger i året, minst.
Da har man jo også hauger av trimmuligheter!

Tenkte å skaffe meg noe ala denne:
http://www.biltema.no/Archive%5CProduct_images%5C26%5CLarge%5C26-990_l.jpg
- Bytte ut forhjula med gummihjul
- fjerne pedalene og alt det
- fjerne bakakselen
- sveise fester til scooter motoren
Sist endret av kjetilbm; 4. oktober 2009 kl. 13:53.
men vis du skal bruke båtmotor må du ha vann kjøling:P
derfor er det bedre med grasklipper motor i stedet.P
Vis du skal ha motoren bak hjula pluss at du sitter ganske lang bak, så der det jo en mulighet for at den kan bli bak tung. Og til dere som snakker om fart på over 59 km/t så tror jeg dere kan utelukke det, se på "bilen" da!
AndaRockaz, du har jo et poeng der. Blir nok litt baktung. Og hvis det er bilen jeg la bilde av, så er jo den der alt for spinkel. Var ment som et utgangspunkt.

Anyways. Trådstarter, du får ha lykke til! Legg ut masse bilder og hold oss oppdatert
tusen takk, de skal jeg skal ikke vær som noen andre som ikke laster opp bilder ettehvert :P

vi skal sveise på tannhjul imorgen
Sist endret av Sarujan; 8. oktober 2009 kl. 19:57.
Trådstarter
15 1
vi fikk ikke sveise, men skal mest sannsynli sveise denne uka, visst være sammerbeider me oss :P må følge me på værmeldinga xD
Sist endret av Sarujan; 14. oktober 2009 kl. 18:28.
Sitat av Sarujan Vis innlegg
jeg og 2 kompizer skal da bygge en "gokart"

vi har denne trøbilen: http://www.johschroer.nl/images/skelter1.jpg

den er da 150cm lang ;P
også har vi fått tak i en briggs & stratton med 2hk. (3600 rpm)

trenger da clutch, har hørt om CENTRIFUGAL CLUTCH som brukes til gokart eller en torque converter.

noen som vet hvor man kan få tak i en sånn clutch rundt Ålesund lr lage lett

er de noen som vet om motoren vil funke og har plan om hvordan jeg skal bygge bilen !?

og om de går ann å trimme motoren visst den ikke er bra nok...

tusen takk for alle svar på forhånd
Vis hele sitatet...
Jeg vil råde deg til å bruke en moped motor med girkasse eller en gresklipper motor med scooter clutch. En standard gresklipper har et slagvolum på rundt 80ccm.


Det du kan gjøre med den saken der er og sveise rammen sterkere, sterkere bakdrev og godt vedlikehold av styre stagene.

Bygg den gjerne lavere og sett på et sete som holder deg godt fast;D lykke til håper det blir noe av

Clutch finner du på www.speedoptions.no koster rett under 1 000 lappen
Sist endret av kelso693; 14. oktober 2009 kl. 18:34.
▼ ... mange måneder senere ... ▼
2Hk holder i massevis! hadde selv hjemmebygd gokart før med tilsvarende motor i 3HK. Men på en mye tyngre bil.
Jeg hadde bare reim fra motor, til aksling. Vi måtte trillstarte, men det gikk veldig greit.

Brigs and Stratton motorene er allerede tillaget for reim, så å begynne å styre me kjede er bare tull!

SORRY FOR Å TA OPP IGJEN GAMMEL TRÅD!!
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Sitat av Sarujan Vis innlegg
ja vil skal til en søppelfylling imorgen stefaren til vennen min skal kjøre oss
Vi fant en 11hk briggs & stratton motor vedsiden av huset mitt, men den er rusta og får ikke dregd pull-starten engang. xD

men vi får se hva vi finner

hehe, takk for tipse om briggs xD

stefaren til vennen min skal hjelpe oss med sveising, og han har erfaring.
Også har jeg onkelen min og andre venner som er eldre som vil hjelpe når det trengs

takk for alle planene... må først bli ferdig med den ene så får vi begynne med minisnøscooter eller noe sånt
miniscøscooter hadde vært kjekt å holdpå med da... så får vi også noe å gjør istedenfor bare skole og lekse :P

også har jo vi noe å "briefe" med om sommeren og om vinteren som er hjemmelage :P hehe
Vis hele sitatet...
har du denne 11 hk fremdeles.... tenger noen deler
2 hk, vil såvidt gå fremover hvis du skal ha akselerasjon. Og etter bildet, så motoren gammel ut, og det kan være mye mye mye sot, siden Briggs&Stratton er sideventilerte motorer som soter som bare faen. Først, så tar du/dere og overhaler motoren dere skal ha på den. Om dere ikke kan det, så bare skru av toppen på motoren(der hvor tennpluggen står rett nedi)

Dette her er "toppen" på motoren innvendig med litt skraping med plastbørste. Mye sot bare på ca 30 timer gangtid....

http://lh5.ggpht.com/_7f4A49bnzmQ/TSd_lKL9ByI/AAAAAAAAABQ/rEHoyIu1xg4/B%26S%20topp.jpg

Og her innvendig http://lh5.ggpht.com/_7f4A49bnzmQ/TSd_gWI8NFI/AAAAAAAAABE/2-35-DUojyg/B%26S.jpg

De bildene er fra min B&S motor som jeg har overhalt nå i høst. Den er vasket i flowjet maskin, og skal kanskje planslipes.

som ondskap sier, så er det nok bedre med en 12hk-20hk motor, men da kommer det ann på sikkerheten og maksimalfarten dere oppnår med den lekegreia dere skal bruke. Jeg ville da stivet av den med ekstra stålrør som svieses på siden av rammene, og dere lager kanskje ett enkelt veltebur/velteramme?
Bare så dere ikke blir knust i filler ved ett sammenstøt, siden det kan gå for jævlig fort, med stooooooor motor. Prioriter sikkerhet først!!!

Mvh
Fredrik
Sist endret av KapteinFredrik; 14. januar 2011 kl. 22:27.
ligger visst en traktormotor baki her, rundt 35 hester.lurer på om jeg skal planlegge litt?
Traktormotor? Og planen var vel at alt skulle være så lett som mulig, så det skulle gå fort som F?

Traktormotorer er laget for å ha ett stort dreimoment, og da må sylindervolumet øke, så da blir det en større motor og den vil veie mye mer enn en vanlig 35 hk motor EKS: VW polo(den har rundt 40hk orginalt om jeg ikke husker feil)

Og alle dere som syntes det er grisekult med mer hk enn hva man kan telle til på 2 hender, så er det noe pent og pyntelig som heter dreimoment. Så da er det 2 faktorer som avgjør hvor "kraftig" en motor kan være. Om man tenker på den digre 2hk B&S motor som TS skulle bruke, så har den ett MYE større dreimoment enn en 2 hk nitro R/C motor.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Har du kommet noe lengre? Jeg og en kompis skal nok lage noe lignende, bare med en aksling fra en liten gressklippertraktor
Sitat av KapteinFredrik Vis innlegg
Traktormotor? Og planen var vel at alt skulle være så lett som mulig, så det skulle gå fort som F?

Traktormotorer er laget for å ha ett stort dreimoment, og da må sylindervolumet øke, så da blir det en større motor og den vil veie mye mer enn en vanlig 35 hk motor EKS: VW polo(den har rundt 40hk orginalt om jeg ikke husker feil)

Og alle dere som syntes det er grisekult med mer hk enn hva man kan telle til på 2 hender, så er det noe pent og pyntelig som heter dreimoment. Så da er det 2 faktorer som avgjør hvor "kraftig" en motor kan være. Om man tenker på den digre 2hk B&S motor som TS skulle bruke, så har den ett MYE større dreimoment enn en 2 hk nitro R/C motor.
Vis hele sitatet...
Moment er jo og en refleksjon av drivstoff, slaglengde*borring, utforming på innsug, topparbeide m.m Tror du ikke helt har forstått prinsippene om moment og momentkurver, ikke spydigt ment altså. Sammenlign f.eks Audi 2.5TDI mot 2.7tt(bensin).

Så har du heller ikke tatt med seigdragninsevne i momenttanken din heller, ei heller tanken om att moment faktisk er kraft*arm. Som avgjør mulig moment, ikke kraft.
blir vel ikke noe problem med traktormotoren, har presset en lik en opp i 60 når den fortsatt satt i traktor. noe skal man da få til
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
http://www.minichoppersminibikes.com...-2.php?t=Parts

Der finner du en del kjekke deler..
Cluch og bremser og div..

Når jeg en gang kommer igang med mini-hot rod´en til dattera mi kommer jeg nok til å bruke noen deler derrifra.
Sitat av vangsfreaken Vis innlegg
blir vel ikke noe problem med traktormotoren, har presset en lik en opp i 60 når den fortsatt satt i traktor. noe skal man da få til
Vis hele sitatet...
Det som er "problemet" med en traktormotor, er at den har lavt turtall, men mye dreiemoment. Det vil si at den ikke går noe fort, men kan dra tungt, det er mer slik sakte men sikkert -prinsipp. Egner seg bedre til arbeidsmotor enn racermotor

Men det går jo an å løse hvis du fikser utvekslinga litt. Setter et jækla stort tannhjul på motoren, og ett lite på akslingen til hjula.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Sarv_2 Vis innlegg
Det som er "problemet" med en traktormotor, er at den har lavt turtall, men mye dreiemoment. Det vil si at den ikke går noe fort, men kan dra tungt, det er mer slik sakte men sikkert -prinsipp. Egner seg bedre til arbeidsmotor enn racermotor
Vis hele sitatet...
Uh. Effekt er lik dreiemoment ganger turtall. Det vil sei at lågt turtall og høgt dreiemoment vil gi samme effekt som høgt turtall og lågt dreiemoment. Dreiemoment og turtal kan ein konvertere med ei girkasse, så det er ikkje grunnen. Grunnen er heller at tunge motorer har låg akselerasjon, og meir fokus på å gi best effektivitet på eit snevert arbeidsområde.
▼ ... over et år senere ... ▼
Jeg satt en snøfreser-motor på en rullestol, og jeg lagde egen clutch.

Dette er clutchen jeg lagde


Name:  Clutch.png
Views: 308
Size:  20,5 KB

Denne går ganske sakte, men tar seg bra frem!