Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 4362
Til nå har jeg spart opp 150 000kr ved å jobbe de siste 7-9 månedene (stort sett i en butikk, men litt ved div annet). Jeg bor i Haugesund nå, men har akkurat sagt opp jobben, så jeg har en måned på meg før jeg står arbeidsløs. Nå skal jeg starte å søke jobber i Bergen for fullt og forhåpentligvis flytte der til så fort som mulig. De neste årene har jeg lyst å prøve å tjene nok penger til å nesten kunne nedbetale en leilighet fullt ut.

Jeg har planer om å jobbe så mye som mulig de neste årene, helst godt over 100% og kommer til å spare det meste av disse pengene.
Jeg har kommet frem til 3 løsninger, men klarer ikke å bestemme meg for hvilken av dem som vil fungere best og håpet at noen komme kommet med noen innspill på saken.

Det første jeg vurderer er at foreldrene mine hjelper meg og ta opp et lån på en leilighet til til 2-2.5mil med 2 soverom og finne en jeg leier sammen med. Da tenker jeg at renten går cirka i null og jeg bare har lånet og dra ned på.

Det andre er å finne en sentral leilighet til en person til 1.7-2.1mil og leier den ut via Airbnb. Jeg har flere andre steder jeg kan sove i mellomtiden og vil jobbe mesteparten av tiden uansett.

Det tredje er å kjøpe en varebil som jeg sover i, mens jeg for det meste oppholder meg på jobb, treningssenteret, hos familie/venner/kjæreste (har stort kjennskap i Bergen).(https://www.reddit.com/r/vandwellers...sort=top&t=all).
Da slipper jeg renten i det hele tatt, men må kjøpe leilighet senere, noe som er negativt dersom prisene stiger hele tiden.

Tanker?
Kjøp leilighet så fort du kan. Dagens rente er så lav at medregnet inflasjon og skattefradrag (25% nå i 2016), så er det nærmest gratis å låne penger.
Og slik prisstigningen har vært de siste årene, så vil verdien på boligen/leiligheten med all sannsynlighet stige mer pr måned enn hva du innbetaler i renter.
Så framt det ikke er i et område med mye stigende arbeidsledighet.

Ikke vær redd for å anskaffe deg gjeld. Boliglån er den billigste form for lån, og eiendom er en av de beste form for sparing man kan ha.

Kjøpte selv leilighet når jeg var 18 år. Har ikke angret et sekund.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Red Apple Vis innlegg
Det andre er å finne en sentral leilighet til en person til 1.7-2.1mil og leier den ut via Airbnb. Jeg har flere andre steder jeg kan sove i mellomtiden og vil jobbe mesteparten av tiden uansett.
Vis hele sitatet...
Det må du skatte av, og du vil ikkje få skattefordelen primærbolig har mtp. verdi.

Det vil sei at du i utgangspunktet må ha rimelig godt belegg for å gå i null.

Hugs at om du bur i ei leilighet sjølv, så er den reelle utgifta di rentene - 27% i skattefordel. Det skal godt gjerast å bu på stort billegare vis. Avdraga er i realiteten tvungen sparing.
Trådstarter
3 1
En venn av meg har en sentral leilighet i Bergen som han leide ut i 16 dager via AirBnb og fikk 9000kr for dette. Og denne leiligheten er ganske liten og skral. Dette fikk han også skattefritt (selv om det sikkert ikke er slik det egentlig skal forgå).
Ser for meg at dette er mer ustabilt da en å ha en som leier fast.
Om du feks får deg jobb på sjøen, platform, eller kanskje innen oppdrett så vil du jobbe turnus med ganske lange perioder på jobb og lange friperioder.
Om du feks kombinerer en av disse jobbene med å jobbe feks som sjåfør langtransport, eller innen teleservice feks i Spania så trenger du ikke ha noen utgifter til bolig i Norge og kan ha en pitteliten kjempebillig studioleilighet i Spania som du bor i mens du jobber for et norsk firma der nede med salg eller support mot norge. Du får brukbar lønn, bor og lever knallbillig og i de periodene du ikke er i Spania så er du på turnusjobb. Aldri tid til å bruke spenn når du er i turnus, og om du bruker hodet i feks Spania så kan du leve ekstremt billig der nede samtidig som sparer masse - selv om du reiser opp/ned feks hver 4 eller 6 uke.

Eller flytt hjem til mor & far og mas om å få bo og spise gratis. Så slutter du helt å bruke noe som helst penger på deg selv og passer på å bli med mor & far på handletur nå og da. Og ser du noe du liker så kan du jamre litt over hvor dyrt det er blitt og at du synes ikke du kan ta deg råd til sånn luksus, så har du fort manipulert dem til å kjøpe deg tøy, sko og gi deg spenn til en bytur en gang i blant. Så bruker du "arven" 2 ganger.
Sist endret av frtoretang; 25. august 2016 kl. 14:18.
Få deg flere jobber. Du vil jobbe mye, da er det lettest å skaffe flere inntekter heller enn en høy inntekt. Bli ringevikar som lærer, søk om å bli verge, bli støttekontakt, få deg en helgejobb, sitt barnevakt, gjør hagearbeid osv. Sørg for at du jobber 70 timers uker, og grei deg med maksimalt 4 uker ferie. Du bør fort greie å oppnå en 700k i inntekt i året, om ikke mer. Dette er riktignok før skatt, men siden du skal spare, bør du få mesteparten av disse inntektene inn via et AS. Gjennom et AS, blir det skattlagt 25% flatt og ikke progressivt opptil 50%. Det utgjør ganske mye penger når det er snakk om disse beløpene.

Siden endemålet ditt uansett er leilighet. Du har da tre valg; ta utbytte av pengene (28,5% skatt), kjøpe leilighet gjennom selskapet eller få på plass en gyldig aksjonærlånsavtale. Det siste er en ganske avansert operasjon, eller det har blitt det fordi regelverket er fullt av fallgruver og i stor grad forvaltet basert på skjønn. Du vil måtte regne inn en 20 - 30k i utgifter til en statsautorisert revisor for å hjelpe deg med det. Ikke vær gjerrig, og velg et av de store firmaene (EY, PWC el.) - så er du trygg. Tar du et aksjonærlån vil du betale renter "til deg selv" på lånet - og altså få rentefradrag for sparing (renteutgiftene du betaler til ditt eget selskap).

Det andre alternativet; å kjøpe leilighet gjennom selskapet, er ikke i utgangspunktet en dum idé. Alle utgiftene du har med oppussing kan trekkes fra på skatten, og eier du leiligheten i 10 år får du også beholde hele mva-refusjonen som ren gevinst (før var det mye kortere, helt til Kristin Halvorsen kom til makten). Igjen er dette noe du bør snakke med en revisor om (IKKE REGNSKAPSFØRER) og/eller en advokat med spesialisering innen skatterett. Det er dog ikke bare en skattemessig slagside her, så du bør sette deg litt inn i dette før du bare gønner på, men du har tid - det viktigste er inntektene. Hvordan de taes ut er bare et optimaliseringsspørsmål.

En annen fordel med å gjøre det gjennom et AS, er at alle utgifter du har ifbm. jobbingen vil kunne avskrives. Har du mer enn 12 timer dagen (ink. reisetid mellom jobbene) --> matutgiftene dine kan trekkes fra på skatten. Bruker du egen bil i næring (lønner seg stort sett over å ha bil på selskapet) --> kilometergodtgjørelse (og den er GOD om du kjører et vrak). Etc, etc.
Sitat av nikita Vis innlegg
Få deg flere jobber. Du vil jobbe mye, da er det lettest å skaffe flere inntekter heller enn en høy inntekt. Bli ringevikar som lærer, søk om å bli verge, bli støttekontakt, få deg en helgejobb, sitt barnevakt, gjør hagearbeid osv. Sørg for at du jobber 70 timers uker, og grei deg med maksimalt 4 uker ferie. Du bør fort greie å oppnå en 700k i inntekt i året, om ikke mer. Dette er riktignok før skatt, men siden du skal spare, bør du få mesteparten av disse inntektene inn via et AS. Gjennom et AS, blir det skattlagt 25% flatt og ikke progressivt opptil 50%. Det utgjør ganske mye penger når det er snakk om disse beløpene.

Siden endemålet ditt uansett er leilighet. Du har da tre valg; ta utbytte av pengene (28,5% skatt), kjøpe leilighet gjennom selskapet eller få på plass en gyldig aksjonærlånsavtale. Det siste er en ganske avansert operasjon, eller det har blitt det fordi regelverket er fullt av fallgruver og i stor grad forvaltet basert på skjønn. Du vil måtte regne inn en 20 - 30k i utgifter til en statsautorisert revisor for å hjelpe deg med det. Ikke vær gjerrig, og velg et av de store firmaene (EY, PWC el.) - så er du trygg. Tar du et aksjonærlån vil du betale renter "til deg selv" på lånet - og altså få rentefradrag for sparing (renteutgiftene du betaler til ditt eget selskap).

Det andre alternativet; å kjøpe leilighet gjennom selskapet, er ikke i utgangspunktet en dum idé. Alle utgiftene du har med oppussing kan trekkes fra på skatten, og eier du leiligheten i 10 år får du også beholde hele mva-refusjonen som ren gevinst (før var det mye kortere, helt til Kristin Halvorsen kom til makten). Igjen er dette noe du bør snakke med en revisor om (IKKE REGNSKAPSFØRER) og/eller en advokat med spesialisering innen skatterett. Det er dog ikke bare en skattemessig slagside her, så du bør sette deg litt inn i dette før du bare gønner på, men du har tid - det viktigste er inntektene. Hvordan de taes ut er bare et optimaliseringsspørsmål.

En annen fordel med å gjøre det gjennom et AS, er at alle utgifter du har ifbm. jobbingen vil kunne avskrives. Har du mer enn 12 timer dagen (ink. reisetid mellom jobbene) --> matutgiftene dine kan trekkes fra på skatten. Bruker du egen bil i næring (lønner seg stort sett over å ha bil på selskapet) --> kilometergodtgjørelse (og den er GOD om du kjører et vrak). Etc, etc.
Vis hele sitatet...
Å anbefale å stifte et AS, koble inn revisor og skattejurister for en butikkansatt som ønsker å tjene/spare mest mulig er helt meningsløst.

Alternativ 2 er for øvrig litt merkelig å anbefale slik skattereglene for bolig er. Dersom man med ditt tips for 10 år siden hadde kjøpt leilighet i Haugesund for MNOK 2 via et AS ville man ved salg i dag betalt ca 500.000 i skatt på gevinst. Leier man ut privat kan man flytte inn i boligen og deretter selge uten gevinstbeskatning når botiden er oppfylt.

Googler du dette vil du finne en haug av artikler, forfattet av folk med kunnskaper om dette, som anbefaler det motsatte av deg.
Sitat av Saerdna Vis innlegg
Å anbefale å stifte et AS, koble inn revisor og skattejurister for en butikkansatt som ønsker å tjene/spare mest mulig er helt meningsløst.
Vis hele sitatet...
Vaskedamen som vasker for meg, har eget AS. OP kan helt fint starte opp innen en rekke bransjer, både vasking, utleie av seg selv som vikar, gartnerjobber osv.

Sitat av Saerdna Vis innlegg
Alternativ 2 er for øvrig litt merkelig å anbefale slik skattereglene for bolig er. Dersom man med ditt tips for 10 år siden hadde kjøpt leilighet i Haugesund for MNOK 2 via et AS ville man ved salg i dag betalt ca 500.000 i skatt på gevinst. Leier man ut privat kan man flytte inn i boligen og deretter selge uten gevinstbeskatning når botiden er oppfylt.
Vis hele sitatet...
Det er klart, men regnestykket blir ikke fullt så deprimerende om du regner inn MVA-fradraget for oppussing. Og så har man den økonomiske nytteeffekten av å ha en pen bolig.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av nikita Vis innlegg
Det er klart, men regnestykket blir ikke fullt så deprimerende om du regner inn MVA-fradraget for oppussing.
Vis hele sitatet...
Jo, det blir det. Greit nok at du kan trekke ifra 20% av liten sum (oppussing), men du må betale 25% skatt på stor sum (salsinntekt). I tillegg vil vel ikkje bedrifter nyte godt av særfordelane primærbolig har skattemessig?

Så eg har ikkje den heilt store trua på at det er smart.
Hypotetisk bedrager
Btyven's Avatar
Å ha et AS kan være nyttig for å plassere verdier (penger/inntekter og eiendeler). Har selv et AS som jeg driver å diller litt med. Små aksjeselskap kan velge vekk revisor, men når man begynner å snakke om lån fra firmaet til privat så er det nok fornuftig som foreslått ovenfor å ta en prat med en revisor, evt. skatterettsadvokat.

Arbeidet du gjør via firmaet ditt må for det første faktureres og sørge for mva-innbetaling iht. terminene (annenhver måned som regel), så må jo noen (enten du, eller regnskapsfører) føre regnskap underveis. Regnskapsførere koster fort noen kroner hvis det blir en del billag i året. Så skal du jo ta ut noe fra firmaet underveis i form av lønn antar jeg, så du kan betale regninger osv, da ryker 14,1% av det du tar ut i lønn til staten som arbeidsgiveravgift + en gitt skatteprosent for deg privat som lønnsmottaker. 25% skatt på overskuddet i ASet er jo naturligvis positivt, men alt i alt tror jeg det blir dyrere å gjøre det via AS enn å gjøre det privat.

Med mindre du da ikke har planer om å bli bolighai som skal kjøpe flere leiligheter og leie ut i løpet av kort tid. Vet at innen næringseiendom er det ganske normalt å ha AS som nærmest fungerer som holdingselskaper for en eller flere eiendommer. Men da er vi inne på noe helt annet enn det som er tema her...
Hei, jeg studerer samfunnsøkonomi bor i egen ettroms med kjæresten. vi leier ut denne via Airbnb når vi er på ferie:L
Vil anbefale deg å kjøpe en bolig som er så rimelig som mulig. Enten du kjøper to roms og leier ut, eller en ettroms, så stikker du til universitetet i Bergen og hooker opp med en 5 års medisin, tannlege eller jus student. Dere skal bli forelsket og elsker hverandre så mye at han/hun flytter inn i leilighet med deg og hjelper deg med mat og husleie. Du jobber smart mens han/hun studerer. Snart er du butikksjef, søk assisterende jobber først så du får litt trening. Du har nok erfaring til å få assisterende nå. I det han/hun du elsker og bor med, er ferdig å studere og har jobbet et år eller to som lege,tannlege eller advokat, smeller du personen på tjukka eller blir smelt tjukk selv. Du er butikksjef nå og får bonus som er høyere enn den fantastiske summen du klarte å spare opp i løpet av et år tidligere Dere ruller nå etter 5 år inn rundt 1,5 mill til sammen etter skatt. Dere har for lenge siden vurdert INVESTERE i flere ting enn kun bolig. Så nå putter dere 500k i FORSKJELLIGE aksjer og fond i året, 500k betaler dere ned på boliglånet i året og nærmer dere å kjøpe en leilighet til, eller en svær enebolig med hage som kidsa kan boltre seg i, med sandkasse og greier. To utleiedeler som ruller inn 20k i mnd skattefritt.
10-15 år Har nå gått. Kidsa er rundt 10 år gamle, du og kjerringa/gubben har nå fast inntekt fra både fond, aksjer som gir utbytte og leiligheter dere leier ut. Dere trenger ikke jobbe lenger fordi dere ruller inn så fette mye spenn ved å sitte på ræva. Dere reiser jorden rundt. Barna får på internasjonale skoler på veien og lærer mandarin russisk og arabisk. Når kidsa er rundt vgs alder er dere lei av å reise jorden rundt. Dere savner gamle Norge og reiser hjem. Dere har fortsatt masse penger inn hver mnd. Dere kan jobbe med hva dere vil siden dere ikke trenger å tjene penger. Folk oppdager historien deres og leier dere inn til å holde foredrag/motivasjonspeptalk til sine slappe ansatte. Dere ruller inn ENDA mere penger på denne og forfatter virksomheten deres som består av selvhjelpsbøker dere skriver. 70 år har nå gått og renters renter har gjort dere alt for rike. Barnebarna kan flere språk enn barna deres og genene deres er sikret. Siden dere har så mæd mye cash nå må dere testamentere bort 60-70 mill til veldedighet. Resten kan barnebarna ha som et godt utgangspunkt,-
akkurat som du hadde mulighet til å få litt hjelp av foreldrene dine da du skulle inn på boligmarkedet. Dine siste åndedrag på denne jord er så gode som man kan forestille seg. Familien står rundt og tar farvel med deg (tårevått men vakkert) Du tenker tilbake på den gangen du bestemte deg for å ikke bare ha en egen betalt bolig, men for å bli rik og spurte FREAK om hjelp, i det du tar ditt siste åndedrag og går inn i lyset på den andre siden.
Lykke til du kommer til å være økonomisk uavhengig i løpet av 10-15 år Gled deg
Sitat av nikita Vis innlegg
Vaskedamen som vasker for meg, har eget AS. OP kan helt fint starte opp innen en rekke bransjer, både vasking, utleie av seg selv som vikar, gartnerjobber osv.


Det er klart, men regnestykket blir ikke fullt så deprimerende om du regner inn MVA-fradraget for oppussing. Og så har man den økonomiske nytteeffekten av å ha en pen bolig.
Vis hele sitatet...
Dette har du åpenbart ikke greie på.

Utleie av fast eiendom er i utgangspunktet ikke avgiftspliktig, men man kan frivillig registreres for utleie til avgiftspliktig virksomhet.

Hvordan en leilighet som mest sannsynlig vil leies ut til en privatperson skal gi mva fradrag for oppussing er for meg en gåte. Mulig du vet vet noe jeg ikke har fått med meg.
Sist endret av Saerdna; 27. august 2016 kl. 16:26.