Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 2666
Jeg ble for ca to måneder siden anmeldt og siktet for uaktsom kjøring og brudd av paragraf 31 ledd 3.

Jeg ble da fratatt førerkortet og ble anmeldt på stedet, og jeg samtykket da til førerkortbeslag.

Men etter ca. 2 uker fikk jeg førerkortet tilbake mot et forelegg da jeg er avhengig av dette i jobben min.

Jeg godtok da et forelegg på 6000 kroner for dette og ble siktet for brudd på vegtrafkklov nr. 3.

Det jeg lurer på et om jeg, på grunnlag av dette må søke om turisvisum for innreise til USA?

Jeg er nervøs for at dette skal gjøre at det ikke bare er til å søke om ESTA-visum for neste USA-tur som allerede er bestilt til sommeren, men at jeg må reise til Oslo for å betale billett pluss visumkostnad og må søke om turisvisum for å kanskje bli avvist.

Økonomien er litt trang fra før, så jeg ville helst sluppet dette med mindre det er eneste mulighet jeg er sikret tillatelse til å komme inn i USA.

Jeg tok forresten kontakt med ambassaden i Oslo og de sa at de anbefalte alle som hadde fått blant annet et forelegg om å søke om turistvisum (se svar nedenfor).

Men er dette nødvendig?

Fra ambassaden fikk jeg dette til svar:
"Vi anbefaler at man søker om et visum dersom man har noen gang blitt arrestert eller dømt (herunder akseptert et forelegg) før man reiser til USA

Det eneste unntaket er parkering, fartsovertredelse eller rutine trafikk billetter (så lenge det var ingen alkohol, narkotika eller ulykker involvert). Hvis man har blitt dømt eller utstedt en bot for parkering, fartsovertredelse eller rutine trafikk billetter, kan man fortsett bruke Visa Waiver-programmet (ESTA)."

Da jeg søker på nettet finner jeg dette på amerikanske sider:
"A criminal record will generally make a potential traveler ineligible for visa-free travel with the following exceptions:
Traffic violations (excluding DUI/DWI which are always disqualifying and you must apply at an US Embassy for a Visa)."

Dette tolker jeg dit hen at jeg for mitt vedkommende ikke trenger å søke om noe annet enn ESTA for innreise til USA?

Hva mener dere?

Håper på svar som kan hjelpe meg litt på vei her!
Har du søkt på ESTA? Mulig info i skjema eller på nettsiden er klarere. Får du avslag på ESTA så må du nok krype til ambassaden og søke visum.
Jeg regner med at det du ble tatt for er farts overtredelse og at det ikke var rus involvert eller handler om en grov ulykke når du sier " anmeldt og siktet for uaktsom kjøring" (orker ikke å sjekke lovverket nå)

Jeg ville tolke dette som at du er tatt under det de kaller "fartsovertredelse eller rutine trafikk billetter"
Og hvis dette stemmer så er jo svaret fra Ambassaden greit nok:

Sitat av Amerikas Forente Staters Ambassade;
"Vi anbefaler at man søker om et visum dersom man har noen gang blitt arrestert eller dømt (herunder akseptert et forelegg) før man reiser til USA

Det eneste unntaket er parkering, fartsovertredelse eller rutine trafikk billetter (så lenge det var ingen alkohol, narkotika eller ulykker involvert). Hvis man har blitt dømt eller utstedt en bot for parkering, fartsovertredelse eller rutine trafikk billetter, kan man fortsett bruke Visa Waiver-programmet (ESTA)."
Vis hele sitatet...
Lol. "Rutine trafikk billetter" faktisk.

Nei, du blir ikke nektet innreise på dette, og nei, du behøver heller ikke oppgi det, som @knutazz poengterer.

Reglene er definert strengt for å sile ut, men i praksis vil det bare handle om relativt alvorlige saker som vold, narkotika etc.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Noen som vet om man kommer inn i USA med trusler mot offentlig tjenestemann på rullebladet? Skal søke ESTA snart, men kjekt å vite om noen har erfaringer.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Inspecta_Deck Vis innlegg
Noen som vet om man kommer inn i USA med trusler mot offentlig tjenestemann på rullebladet? Skal søke ESTA snart, men kjekt å vite om noen har erfaringer.
Vis hele sitatet...
Du kan nokså garantert ikkje nytte ESTA når du er straffedømt for trugsmål mot offentleg tenestemann.

I tillegg er jo du åpen om psykiske problemer. Det kan og vere diskvalifiserande.
Skada da. Må søke visum da, må jeg kontakte den amerikanske ambasaden?