Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  20 2149
Noen som vet om en metode for å gjøre en overflate i stål om til en touchflate? I mitt tilfelle er det snakk om en bordplate i stål, der eventuelle sensorer og elektronikk burde være skjult på undersiden.
Profesjonell Noob
8bit's Avatar
Varmefølsomme sensorer er vel ditt beste håp her, er ikke sikker på hva som er bra og ikke, men tror jeg ville gått for det.
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Blir ikke helt det samme, men magnetsensitive følere, og en liten magnet er en mulighet?

Høres ut som ett spennende prosjekt.. Fortell mer?
Hvis du bare vil ha en Av/på, evnt. Dimme bryter, er jo dette en finfin løsing? - bruker en slik en selv.
Et metallhåndtak(eller plate) som "merker" om du holder på den. ikke HVOR, men OM.
Er platen nødt til å være hel, eller holder det med at det er mange ruter satt sammen til en plate?
dette tror jeg du kan bruke arduino til, koble til "alligatorpluggen" til bordet istedet for pcb'en som Massimo viser i denne videoen: http://www.youtube.com/watch?v=AtplYQKyB5A

du kan jo feks lodde fast en liten ledning på kanten av stålplaten og trekke ledningen under bordet. med denne metoden blir dog hele overflaten én sensor.
Bang & Olufsen hadde noe liknende på Beocenter 9000. Alle kontrollene er skjult under en glassflate, og noen av funksjonene lyser kun opp når de er nødvendige.

The unfailing sensi-touch control of the Beocenter 9000 works through a condenser effect. A graphite area is printed on the underside of the glass panel and charged with a high frequency current. Even the lightest touch of a finger will spark a reaction.
Vis hele sitatet...
http://farm3.staticflickr.com/2467/3825034920_38190cf44b_z.jpg

Men én ting er å få det til å fungere, noe helt annet er å gjøre det brukervennlig og sørge for at det kun reagerer når brukeren har det til hensikt. Forskjellen er mildt sagt enorm.
Det B&O anlegget bruker vel det samme prinsippet som på Iphone det, kapasitiv skjerm?
Men legg merke til at B&O ikke har touch flatene på stål, men under en glassplate.
så lenge du kun skal ha mulighet til å trykke på x-antall "knapper" og ikke bruke flaten som en touchpad så kan du bruke kapasitive sensorer, de bryr seg ikke om de står bak metall, plast eller glass.
Platen må dessverre være hel, og den skal inneholde flere knapper
Som ompapa sier så er det en kapasitiv sensor du trenger, men jeg tror ikke det er veldig rett fra å lage en array eller grid ut av en hel flate, slik som f.eks. touchskjermer.
Hadde det vært mulig å bruke piezoteknologi?
Hadde det vært mulig å brukt frukt&grønnsaker? Antakeligvis, hvorfor du vil det vet jeg ikke :P Mener du da piezotransducere på forskjellige steder på platen for å fange opp vibrasjonene fra fingeren din? Plutselig var kanskje ikke kapasitivt grid/array så vanskelig allikevel, hehe.
Googla litt og fant en publisering om det å lage touch på metall.

Tror nok kapasitive sensorer er det beste valget, men det virker krevende designmessig, og det skal sikkert mer til enn et lett trykk til for å få reaksjon i knappene.
Sitat av Eivind_ Vis innlegg
Hadde det vært mulig å bruke piezoteknologi?
Vis hele sitatet...

Ser ut som det ja, men virker som de er underlegne kapisative sensorer. jmfr pdf i linken over.

Jeg er litt spent på hva du tenker å bruke den touchflaten i stål til, lyst til å dele det ts?

Er det ikke litt merkelig at slikt ikke fåes kjøpt ferdig over disk?

Ennå 1 ppt om emnet:

http://www.microchip.com/Microchip.w...px?id=en543562
Sist endret av ompapa; 5. februar 2013 kl. 18:45.
Når jeg tenker meg om, så kan jo umulig en touchskjerm være en hel leder av elektrisitet, det er så klart mange små i et array. Tror det du ønsker å oppnå er umulig. Du må dele opp metallbitene og isolere dem fra hverandre!
Sitat av wanna-b Vis innlegg
Når jeg tenker meg om, så kan jo umulig en touchskjerm være en hel leder av elektrisitet, det er så klart mange små i et array. Tror det du ønsker å oppnå er umulig. Du må dele opp metallbitene og isolere dem fra hverandre!
Vis hele sitatet...
Det er fortsatt fult mulig hvis ikke stålplaten er for tykk, det han trenger er sensorer som reagerer når fingeren hans(eller hånda) er over sensoren. Jeg vill tro at i touch skjermene bruker kapisative sensorer under skjermen og ikke noen sensorer som reagerer på at skjermen trykkes ned siden du ikke må berøre skjermen på en telefon for at den skal reagere men oppdager at fingeren din er veldig nerme ved at kapasistansen forandres.(du kan ha fingeren 1mm eller 2 over skjermen)

Er hvertfall slik touch panelet som fattern laga funker, og selve touch panelet er av 3mm plexi.
Jeg vet hvordan en kapasitiv sensor fungerer... Og jeg forstår hvordan en trykkskjerm fungerer. Ja, det stemmer at sensoren er bak ytterste glasset på skjermen. Skjermen som reagerer på det fysiske trykket av en finger kaller man resistive, og går ut på at du har mange elektriske ledere som krysser hverandre i "netting-form" men er isolert av en tynn hinne med myk plast, som kortsluttes når du trykker på den. Du leser ut koordinatene på en ved en slags "omvendt" multiplexing veldig likt det å lyse opp en lysdiode i et array av mange lysdioder (men ved analoge verdier hentet fra resistansen i lederne), og det samme gjelder for kapasitive skjermer, bare at det er et array av kapasitive sensorer i stedenfor disse nettingtrådene.
Sist endret av wanna-b; 6. februar 2013 kl. 11:33.
Alright... det eneste trådstarter har sagt, er at man skal ha flere knapper.

Min idé: lag én knapp, og ha en skjerm/led lys som viser hvilket valg du er på: DIY Force Sensitive Resistor (FSR)

Inspirasjonen min er den lille knappen man har på hodetelefonene til iphone og andre smarttelefoner...

Brukeren holder inne knappen (metallplaten) til lyset for det valget man ønsker er belyst, deretter trykker man på metallplaten én gang for å bekrefte. HVis man vil velge noe annet, fortsetter man å holde inne til den fortsetter til neste valg.

Bilder:

http://upit.no/bilder/thumbs/Katd6.jpg

http://upit.no/bilder/thumbs/tUNf6.jpg

Resultatet er et system som har flere "knapper" som kan velges ut ifra én knapp.

[EDIT:]

Jeg mener å huske å ha sett et musikkinstrument som laget en annen frekvens/lyd i forhold til hvor på metallet man hadde fingeren... usikker om dette var ett stykke metall og finner den ikke igjen på google...
Men om noe slikt finnes, kan du f.eks. sette frekvensene/lydene mellom 1-10 til knapp 1, 10-20 til knapp 2 osv. dersom det er 100 mulige frekvenser/lyder og bare 10 knapper...

Husker også for flere år siden, i Tromsø, at de hadde en kunstinstallasjon på torget hvor man kunne kaste snøballer på noen metallplater... lyden endret seg i forhold til hvor høyt på platene man traff... Usikker på hvilken teknologi disse brukte...

Fant forresten en link du kan være interessert i: mTouch™ Keys and Sliders

http://upit.no/bilder/AqVHu.jpg
ts du har ikke sagt noe om hvorfor du ønsker å bruke stål og hva du skal bruke den til.
Forstår jeg deg korrekt at du skal ha denne touch kontrollen som en del av et bord med stål overflate?
Hva med å gjøre ting enkelt for deg selv? Felle inn en glassplate?
Sålenge du er nøyaktig og sørger for flushmount så vil det jo se fresht ut også.
kanskje du kunne legge ut et bilde av bordet Eivind_? og kanskje et bilde hvor du tegner opp hvor du hadde tenkt at knappene skulle være (i paint ellerno)?