Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 1989
Hallo folkens

Trenger råd om lodding, har en mercedes nøkkel som trengs å loddes.
Jeg får til å lodde enkle ting men dette greier jeg ikke selv fordi jeg skjelver i henda.

http://i52.tinypic.com/2qcdoh3.jpg

Hvor mye varme og hva trengs for å lodde av og på den chippen?
Du må ha akkurat nok varme til at det smelter raskt med en tynn spiss, der vel å prøve seg frem som gjelder jeg husker aldri grader.

Skjelving kan jeg ikke hjelpe deg med. Når jeg har loddet så smått har jeg måtte bruke forstørrelseglass.

Den der ville jeg startet med å feste en pinne i hvert av hjørnene så den blir liggende rett.
Du trenger en loddebolt og loddetinn. Eventuelt tinnsuger eller lignende om du ikke er så flink til å lodde.
Går dataelektronikk og lodder ganske ofte, men vi har aldri fått særlig informasjon om maks varme på enkelte komponenter. Så lenge du ikke holder loddebolten på komponenten for lenge så skal det nok gå bra. Har loddet slike chips uten problem før.

Er det ingen du kjenner som har loddeskils som kan hjelpe deg?
Og satt den fast i ei skrustikke e.l. så det holder seg i ro ellers er det håpløst.

Er bare ta det rolig, en pinne av gangen så blir du ferdig til slutt.

Fordel å ha tinnsuger eller kobberlisse om det blir feil.
192.168.1.1
Hacker's Avatar
Trådstarter
Er nok litt vanskelig for meg, kan prøve meg frem men vil ikke ødelegge den. Noe som kan hjelpe meg med dette? (belønning)
Bestill ny nøkkel? nøkkelen din så rimelig bajs ut
Hvordan har du fått den av? Jeg greier fint å lodde sånne, hvis du gidder å kjøre til drammen.
192.168.1.1
Hacker's Avatar
Trådstarter
Sitat av wanna-b Vis innlegg
Hvordan har du fått den av? Jeg greier fint å lodde sånne, hvis du gidder å kjøre til drammen.
Vis hele sitatet...
Fant bilde på nettet, hvor i drammen holder du til?
Du er nødt til å bruke noe som heter chipquick for å lodde ut den gamle kretsen, hvis du lodder den ut på vanlig måte vil du mest sannsynlig ødelegge kretsen ved for høy varme, eller ødelegge printbanene ved at du ikke greier å varme opp alle på samme tid før du tar kretsen av kortet.

[url]http://www.metacafe.com/watch/4387555/chip_quick_review_easy_ic_chip_removal_w_flux/[/url


Når det gjelder å lodde inn den nye kretsen, så er ikke det så vanskelig, men pass på å ikke få for mye varme, ta pause hvis kretsen blir for varm, personlig synes jeg det er greit å bruke loddelisse for å fjerne tinnet der det kommer for mye.
Sist endret av kim; 31. januar 2013 kl. 17:18.
192.168.1.1
Hacker's Avatar
Trådstarter
Noen i Oslo som kan være behjelpelig?