Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 1696
Sikkerhetsklarert
Vel, topic sier det meste.

Jeg er ute etter å slutte en krets i et 5VDC system, når et 230V relè lukkes.

Jeg har et flisfyringsanlegg, der jeg skal gi en logger et +VDC signal når, -og like lenge - som sneglemotor for flisskrue er aktiv. Skruens motor styres av automatikk jeg ikke har tilgang til å "klå" på, så signalet mitt må jeg hente ved å koble et rele i parallell ved motorens terminaler, (eller bruke en optoisolator?)

Loggeren definerer jeg da at x sekunder signal = y kg flis. Da får jeg igjen mulighet til å logge flisforbruket.

Ser for meg at det skal kobles slik, men vet da altså ikke hva slags relè jeg skal benytte.
Sist endret av Pjukern; 30. januar 2013 kl. 21:38.
Hvis jeg har forstått dette rett kan du løse det med en diode, en kondensator og en høy motstand. Du må likerette signalet med (diode, evt. likeretterbro) slik at releet ikke vibrerer, pluss en liten kondensator som kan holde på spenningen til neste puls kommer.

Edit: du må også lage en spenningsdeler som gir rett spenning...
cos
Blyatsquad
cos's Avatar
Du får releer med spoler på 230 volt.. Så kobler du bare loggsignalet på NO kontakten?
Sikkerhetsklarert
Trådstarter
Sitat av phish Vis innlegg
Hvis jeg har forstått dette rett kan du løse det med en diode, en kondensator og en høy motstand. Du må likerette signalet med (diode, evt. likeretterbro) slik at releet ikke vibrerer, pluss en liten kondensator som kan holde på spenningen til neste puls kommer.

Edit: du må også lage en spenningsdeler som gir rett spenning...
Vis hele sitatet...
Dette hørtes avansert ut. Jeg vet flere som bruker denne loggeren kun bruker relè`er. Vet bare ikke hva slags.

Det du skisserer er å gå fra AC til DC før jeg trigger coil på relè?

Sitat av cos Vis innlegg
Du får releer med spoler på 230 volt.. Så kobler du bare loggsignalet på NO kontakten?
Vis hele sitatet...
Ja det høres riktig ut. Har du eksempler på slike?
Nå skal jeg få en trikker til å koble det opp, så det er jo ikke umulig han har noe liggende, men greit å vite hva jeg skal spørre etter.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Schneider Cad32 med P7 spole vil oppnå det du er ute etter. 230V spole, og fungerer utmerka på småsignal.
Sikkerhetsklarert
Trådstarter
Takk slashdot, CAD32P7 finner jeg på farnell. Dette er jo til montering på DIN skinner.

I denne sammenheng så er både automatikken, og motoren festet under div. deksler på selve fyringsanlegget, det er ingen skinner å bygge videre på. Det finnes kanskje dertil egnede koblingsbokser som kan huse et slikt relè`?
cos
Blyatsquad
cos's Avatar
Sitat av Pjukern Vis innlegg
Takk slashdot, CAD32P7 finner jeg på farnell. Dette er jo til montering på DIN skinner.

I denne sammenheng så er både automatikken, og motoren festet under div. deksler på selve fyringsanlegget, det er ingen skinner å bygge videre på. Det finnes kanskje dertil egnede koblingsbokser som kan huse et slikt relè`?
Vis hele sitatet...
Du kan finne flere koblingsbokser hvor DIN skinner kan skrues inn. Jeg er ikke helt sikkert på merke, men kan godt sjekke hvilke bokser vi har på jobb imorgen.
Jeg henger ikke helt med, du vil bare ha et signal når en motor er i gang? Hvordan skal du tolke signalet? Drives motoren av 230VAC? Hvis det er det så kan du ikke bruke en optoisolater eller rele til dette da releet vil skru seg av og på 100 ganger i sekundet mens optoisolatoren vil gi loggeren et signal 50 ganger i sekundet. Bruker du en mikrokontroller som logger så kan du fint programmere den til å tolke et 50hz signal som at motoren går, hvis ikke så må du gjøre som phish sier og bruke en diode og kondensator så du får gjort om AC til DC, men da må de tåle den spenningen det er snakk om. Hvis det kun er snakk om et signal så vil en optoisolator være en langt mer elegant løsning, et rele blir litt voldsomt og du må finne en løsning så du ikke brenner spolen på den.
cos
Blyatsquad
cos's Avatar
Sitat av Plecto Vis innlegg
Jeg henger ikke helt med, du vil bare ha et signal når en motor er i gang? Hvordan skal du tolke signalet? Drives motoren av 230VAC? Hvis det er det så kan du ikke bruke en optoisolater eller rele til dette da releet vil skru seg av og på 100 ganger i sekundet mens optoisolatoren vil gi loggeren et signal 50 ganger i sekundet. Bruker du en mikrokontroller som logger så kan du fint programmere den til å tolke et 50hz signal som at motoren går, hvis ikke så må du gjøre som phish sier og bruke en diode og kondensator så du får gjort om AC til DC, men da må de tåle den spenningen det er snakk om. Hvis det kun er snakk om et signal så vil en optoisolator være en langt mer elegant løsning, et rele blir litt voldsomt og du må finne en løsning så du ikke brenner spolen på den.
Vis hele sitatet...
Hvis f.eks det er en kontaktor som er koblet på en flisskrue. Som er PÅ i ett vist antall sekunder, da vil han jo ikke få 50 pulser, han vil få en puls den tiden kontaktoren er på.

Bruker man riktig spole er det ikke noe problem.
Hvis f.eks det er en kontaktor som er koblet på en flisskrue. Som er PÅ i ett vist antall sekunder, da vil han jo ikke få 50 pulser, han vil få en puls den tiden kontaktoren er på.

Bruker man riktig spole er det ikke noe problem.
Vis hele sitatet...
Så det finnes kontaktorer som fungerer på AC? Har de noe innebygget elektronikk da? Jeg mener fortsatt at et rele (og hvertfall en kontaktor) blir veldig overkill til dette.
cos
Blyatsquad
cos's Avatar
Sitat av Plecto Vis innlegg
Så det finnes kontaktorer som fungerer på AC? Har de noe innebygget elektronikk da? Jeg mener fortsatt at et rele (og hvertfall en kontaktor) blir veldig overkill til dette.
Vis hele sitatet...
Jeg vet det finnes kontaktorer med 230V spole ja. Men uansett, jeg vet ikke hva han bruker. Sålenge det er en konstant strøm til releet, uansett fra hvilken kilde, så vil releet være aktivt, og gi en puls videre.
Jeg vet det finnes kontaktorer med 230V spole ja. Men uansett, jeg vet ikke hva han bruker. Sålenge det er en konstant strøm til releet, uansett fra hvilken kilde, så vil releet være aktivt, og gi en puls videre.
Vis hele sitatet...
Nei, det vil ikke det. Hvis releet har 230V spole (og ingen annen ekstra elektronikk) så vil spenningen falle under det nivået som trengs for å skru releet på (husk at spenningen vil være 0V 100 ganger i sekundet). AC er ikke konstant strøm.
Sist endret av Plecto; 31. januar 2013 kl. 00:51.
Plecto: Nei nei nei, hva i alle dager er det du snakker om? Det finnes vel for faen releer med 230VAC-spole også! Hvorfor gjør dere det så utrolig vanskelig? Det er da betraktelig mye enklere å kjøpe et ferdig 230V-rele med NO kontaktsett som man kan putte rett i kretsen og koble opp, enn det er å designe en likeretterdings og styre og mase til for å drive et DC-rele.
slashdot har jo allerede gitt svar på spørsmålet her.
Sist endret av Gerbizzle; 31. januar 2013 kl. 00:56.
Korrekt.

Og til OP: Det relét slashdot linket til er sikkert supert. Hvis du mot formodning skulle trenge et alternativ, er det aldri lenger borte enn et googlesøk på 230VAC relay. Farnell er et av toppresultatene der.
Sist endret av Gerbizzle; 31. januar 2013 kl. 01:18.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Pjukern Vis innlegg
Takk slashdot, CAD32P7 finner jeg på farnell. Dette er jo til montering på DIN skinner.

I denne sammenheng så er både automatikken, og motoren festet under div. deksler på selve fyringsanlegget, det er ingen skinner å bygge videre på. Det finnes kanskje dertil egnede koblingsbokser som kan huse et slikt relè`?
Vis hele sitatet...
Tar eg ikkje heilt feil er det skruehull i to av hjørna på CAD32, så du kan skru den også.

Sitat av Plecto Vis innlegg
Nei, det vil ikke det. Hvis releet har 230V spole (og ingen annen ekstra elektronikk) så vil spenningen falle under det nivået som trengs for å skru releet på (husk at spenningen vil være 0V 100 ganger i sekundet). AC er ikke konstant strøm.
Vis hele sitatet...
Du overser treghet. Du kan ha både mekanisk og magnetisk treghet, som gjer at det vil fungere utmerka. AC-kontaktorer og relè er hyllevare, og med haugevis av ulike produsenter.