Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 1046
Ute etter å kontrollere boiler temp og steam temp i ein rancilio espresso maskin. Kan kjøpe ferdige sett men det er ikkje noe gøy. range er i frå 100 til 200 celsius. helst med 0,1c gradeforskjell. PIDen må kunne styre begge elementa (steam og boil)

Noen som kan hjelpe meg med å finne slikt eller peke meg i rett retning.

meinte målområdet 0-200c
Ebay. Det er så mange pid der at du blir svimmel.
Trådstarter
Yes, men eg kjenner ikkje heilt til korleis ein kobler dei og hvilken type innganger/utganger eg treng. Eg treng 1 temp sensor og utgang tolv 2 SSR rele for p styre dei 2 elementa. Kan type skal eg leite etter da?
cos
Blyatsquad
cos's Avatar
samme hvilken type innganger og utganger vil jeg tro?

Tempsensor på Inngang 1, Rele til element 1 til ugang 1 , rele til element 2 til utgang 2, eller kan du koble begge elementene på samme rele kanskje? Husk å sjekk hvilken volt du har ut fra PID kontrolleren, så du kjøper riktig rele. (Sjekk hva slags volt spolen tåler..)
Trådstarter
Sitat av cos Vis innlegg
samme hvilken type innganger og utganger vil jeg tro?

Tempsensor på Inngang 1, Rele til element 1 til ugang 1 , rele til element 2 til utgang 2, eller kan du koble begge elementene på samme rele kanskje? Husk å sjekk hvilken volt du har ut fra PID kontrolleren, så du kjøper riktig rele. (Sjekk hva slags volt spolen tåler..)
Vis hele sitatet...
Inngangene utgangene eg e usikker på kva som er forskjellen. Må bruke 2 rele trur eg. bør vell ha sikringer for å beskyttet elementa?
cos
Blyatsquad
cos's Avatar
Sitat av gondron Vis innlegg
Inngangene utgangene eg e usikker på kva som er forskjellen. Må bruke 2 rele trur eg. bør vell ha sikringer for å beskyttet elementa?
Vis hele sitatet...
Inngangene er vel de portene som tar imot informasjon. Mens utgangene fungerer som en avansert programmerbar bryter eller rele om du vil.

Skal elementene være på til forskjellige tider? Da kan det være kjekt med 2 releer ja. Du kan jo såklart slenge på noen sikringer.
Trådstarter
Sitat av cos Vis innlegg
Inngangene er vel de portene som tar imot informasjon. Mens utgangene fungerer som en avansert programmerbar bryter eller rele om du vil.

Skal elementene være på til forskjellige tider? Da kan det være kjekt med 2 releer ja. Du kan jo såklart slenge på noen sikringer.
Vis hele sitatet...
Når boiler elementer er på skal det andre være av og visa versa. Da som er viktigt er at temperature er så konstant som muligt. Boil (105C) Steam (139C). Så sampeling tia til pid bør være liten så muligt og ikkje meir enn 1sec. Eg e veldi usikker på kordan eg skal velgePID ut frå denne info. Har leita i fleire dager uten å finne eit som eg føler er rett.