Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 2336
Hei!

Jeg må ha noe å konvertere 230v 50Hz til 110\120v 60Hz, altså ikke bare en trafo men med frekvensendring også... noen som har forslag? ikke alt for dyrt håper jeg, snakk om 350-450w.
Cheez Doodles
Osteper's Avatar
Du må ha en frekvensomformer. Vet ikke helt hvor man kan få tak i dette men det er mye brukt, bla. til å endre hastigheter på motorer, google det så og se litt rundt!
hva skal det brukes til? somregel har det ikke så mye å si om det er 50 eller 60hz
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Først bruker du en trafo for å få 110v.
Så for å endre frekvensen kan du bruke du en ganske tykk aksling, (30-40mm), 50 cm lang.
Midt på denne borer du ett hull, 8,8mm. Så må du montere en liten motor på denne, men trinnløs hasstighetsjustering på. Trenger ikke så stor motor, men denne må monteres skikkelig ved hullet. På motoren må du ha en eksentrisk vekt på 77gram.
Så justerer du hastigheten på motoren til den gir 10Hz vibrasjoner. Vibrasjonene vil gå inn 8,8 mm hullet og inigrere seg i den eksisterende frekvensen. Da sitter du igjenn med 60Hz.. Høres kannskje litt vanskelig ut, men det er faktisk ganske enkelt!
@v1ruZ: ja men de jeg finner er skikkelig dyre...
@laxis: Det skal brukes til en filmprojektor, så det må være riktig frekvens
@ignifier: skjønte ikke det der helt, hvor skal man koble 110v på? finnes det noen forklaring på youtube eller noe sånnt? kan den levere 400w?

Tror nesten det er bedre og prøve og bygge om projektoren
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Du bruker akslingen som den ene lederen, den andre lederen nurrer du runt akslingen, helt tett...
Denne kan du bruke opp mot 2-3kw..
Takker for svarene! får se hva jeg finner på
På en prosjektor går det sikkert fint med 60Hz da det mest sannsynlig blir gjort rett om til likespenning.
Det går kanskje an å kjøre 230V rett i den også, prøv å google deg frem til folk som har vært borte i samme problemstilling.

Sitat av Ignifer Vis innlegg
Først bruker du en trafo for å få 110v.
Så for å endre frekvensen kan du bruke du en ganske tykk aksling, (30-40mm), 50 cm lang.
Midt på denne borer du ett hull, 8,8mm. Så må du montere en liten motor på denne, men trinnløs hasstighetsjustering på. Trenger ikke så stor motor, men denne må monteres skikkelig ved hullet. På motoren må du ha en eksentrisk vekt på 77gram.
Så justerer du hastigheten på motoren til den gir 10Hz vibrasjoner. Vibrasjonene vil gå inn 8,8 mm hullet og inigrere seg i den eksisterende frekvensen. Da sitter du igjenn med 60Hz.. Høres kannskje litt vanskelig ut, men det er faktisk ganske enkelt!
Vis hele sitatet...
Er du seriøs nå?
Sist endret av The Great Catsby; 14. april 2012 kl. 19:26.
Den gamle Grisen
slarti's Avatar
Sitat av G4ndj1 Vis innlegg
Er du seriøs nå?
Vis hele sitatet...
Samme lurer jeg på.
Hehe lurte litt på det jeg også

Det er ikke en digital projektor men en 16mm filmprojektor, den har en 60hz motor som vil gå for seint med 50hz...