Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 939
Har lenge gått å tenkt på å lage meg en liten krets som gjør at noen serier med led's blinker i takt med musikken! Selfølgelig kunne jeg gjort det enkelt å bruke en mikroforn til å registrere lyd, men dette vil føre med seg det problemet at led'ene og vil blinke til bakgrunns støy! Derfor vil jeg gjøre det slik av jeg bruker en kabel mellom forsterker og kretsen min.
Etter fullt av målinger har jeg funnet ut at det bare er å droppe å bruke høytaler utgangene både fordi resistansen er ustabil og en eller annen person kommer nok til å klare å skru opp lyden slik at spenningen til høytaleren øker noe som igjen gjør at inngangs transistoren i LED kretsen min svir opp.
Jeg har en god gammel yamaha ax-590 som jeg bruker, og lurer derfor på om det finnes en plass på forsterkeren der jeg kan ta ut ett forminsket signal noe ala 1 volt signal?

kom gjerne med andre inspill som kan gjøre prosjektet bedre!
Hodetelefonutgangen, for eksempel.

Det går også an å bruke høyttalerutgangene med et dempeledd. Skjønner ikke helt hva du mener med at resistansen er ustabil, men..
Hva med å bruke en mikrofon i kombinasjon med en "gate"?
Det er navnet jeg bruker på en boks som ikke åpner opp før signalet kommer over et visst nivå. Da kan du stille inn følsomheten akkurat slik som du selv ønsker. Vet dessverre ikke noe om hvordan elektronikken i en gate fungerer, men det er nok ikke så mye hokkuspokkus.
Sitat av Halalgeir Vis innlegg
Vet dessverre ikke noe om hvordan elektronikken i en gate fungerer, men det er nok ikke så mye hokkuspokkus.
Vis hele sitatet...
Meget lite hokus pokus. En opamp og et potmeter, så er du i grunn i mål for et prosjekt som dette. Klart, da er det bare ett lys, da. Setter man sammen flere slike kretser, hvor hver er litt mindre følsom enn den forrige har man et "digitalt" VU-meter. En gate for støyreduksjon er noe mer kompleks, men det er heller ikke heseblesende komplisert.
Sitat av Provo Vis innlegg
Meget lite hokus pokus. En opamp og et potmeter, så er du i grunn i mål for et prosjekt som dette. Klart, da er det bare ett lys, da. Setter man sammen flere slike kretser, hvor hver er litt mindre følsom enn den forrige har man et "digitalt" VU-meter. En gate for støyreduksjon er noe mer kompleks, men det er heller ikke heseblesende komplisert.
Vis hele sitatet...
Hadde det vært mulig at du kunne slengt opp ett kjapt skjema?
http://www.epanorama.net/zen_schemat...o/vumeter.html

Googler du etter "LED VU meter" får du opp mange tilsvarende kretser med litt forskjellige løsninger.
Sitat av Xzip Vis innlegg
Hadde det vært mulig at du kunne slengt opp ett kjapt skjema?
Vis hele sitatet...
http://www.jaycar.com.au/images_uploaded/LM3915.PDF
skjema i pdf fila

En sånn krets koster ett par tiere på ebay.com
Driver 10 dioder og greit justere innsignal i forhold til nivå fra forsterker.
Det mest ideellet er en slik opamp krets nevnt her koblet med et lavpassfilter, da det er der du som regel henter det meste av rytmen i en sang. Du finner også lite støy i det frekvensområdet (noe jeg uansett mener du hadde fått vekk av å trigge på amplituden i et mikrofonsignal, hvis det er støy utenom den fra musikken du snakker om).