Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 1227
For noen år siden brukte jeg linux på min maskin. Den gang synes jeg det var for få wysiwyg html editorer i linux, samt få brannmurer og vpn løsninger. Har det blitt noen flere av dette i linux de siste par årene?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Få brannmurer og VPN-løysinger? Det er vel nøyaktig ein - iptables - som er i faktisk bruk, og den dekker alle behov eg har kasta mot den. Og den har vel eksistert i minst ti år. Før det hadde du vel ipfilter, som var hakket meir knotete. Så det må du nesten utdjupe.

Du må gjerne utdjupe kva du legg i at du sakner VPN-støtte og. OpenVPN, IPsec, Cisco AnyConnect (OpenConnect), PPTP, og sikkert ei neve andre VPN-protokoller er heilt greit støtta i Linux. Og har vore det ganske lenge.

(Forøvrig ser eg ikkje heilt behovet for brannmur. Dei fleste distroer har veldig få ting som lytter på nettverket uansett, så du vinn ikkje veldig mykje sikkerhet på det.)
Trådstarter
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Få brannmurer og VPN-løysinger? Det er vel nøyaktig ein - iptables - som er i faktisk bruk, og den dekker alle behov eg har kasta mot den. Og den har vel eksistert i minst ti år. Før det hadde du vel ipfilter, som var hakket meir knotete. Så det må du nesten utdjupe.

Du må gjerne utdjupe kva du legg i at du sakner VPN-støtte og. OpenVPN, IPsec, Cisco AnyConnect (OpenConnect), PPTP, og sikkert ei neve andre VPN-protokoller er heilt greit støtta i Linux. Og har vore det ganske lenge.

(Forøvrig ser eg ikkje heilt behovet for brannmur. Dei fleste distroer har veldig få ting som lytter på nettverket uansett, så du vinn ikkje veldig mykje sikkerhet på det.)
Vis hele sitatet...
Takk for svar vidarlo. Ja, det er bare en brannmur, som du sier, men jeg tror det er flere front ender på den. Jeg fant veldig få treff i ubuntu repository. Det bekymrer meg litt siden det er så mange alternativ i windows. Når det gjelder vpn, så trenger man i windows bare å trykke en gang på exe filen så installerer alt seg selv. I linux måtte man før åpne open vpn, og sette en masse informasjon i ulike felter eller åpne en fil. Det var tungvint synes jeg.

Hva med utviklingen av html editorer? Nå er det ikke så mange som bruker slike lengre, de fleste kjøper et cms og instalerer et ferdig templat. Men jeg skulle gjerne sett at det var noe annet enn bluefish eller hva det nå heter.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av punkfreak Vis innlegg
Takk for svar vidarlo. Ja, det er bare en brannmur, som du sier, men jeg tror det er flere front ender på den. Jeg fant veldig få treff i ubuntu repository. Det bekymrer meg litt siden det er så mange alternativ i windows. Når det gjelder vpn, så trenger man i windows bare å trykke en gang på exe filen så installerer alt seg selv. I linux måtte man før åpne open vpn, og sette en masse informasjon i ulike felter eller åpne en fil. Det var tungvint synes jeg.
Vis hele sitatet...
Det finst mange frontends til å lage iptables-regler. T.d shorewall, uif, nftables, fwbuilder etc. Men til enkel bruk så er en jo stortsett interessert i å åpne eller å lukke porter, ikkje meir avanserte ting. I så måte har jo t.d. OpenSuSE det integrert i YaST2:


Ubuntu har sikkert noko liknande, og litt googling kan tyde på at dei bruker gufw, som ser rimelig enkelt ut. Eg finn det, og minst ti andre i reposa.

Når det gjeld VPN så er det heilt ok integrert i networkmananger. Det er heller ikkje problem å bruke openvpn-configfiler som dei fleste vpn-levrandører gir deg.
Trådstarter
Ja, vidarlo, den brannmuren som finnes er fin, men jeg lurer bare på hva man skal gjøre om den blir brutt? I windows har man jo nesten uendelig med alternativ. Hva slags linux bruker du, debian?

Vi får se om jeg vender tilbake til linux en gang. Jeg liker ikke windows 10. Den babler i skyen hele dagen, og bryter sammen om du tar den offline.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av punkfreak Vis innlegg
Ja, vidarlo, den brannmuren som finnes er fin, men jeg lurer bare på hva man skal gjøre om den blir brutt? I windows har man jo nesten uendelig med alternativ. Hva slags linux bruker du, debian?
Vis hele sitatet...
Det er ei totalt uinteressant innvending. For det første er eg usikker på kor mange av brannmurprogramma for windows som i realiteten kun er frontend for windows sin eigen, og for det andre så er ikkje det veldig ofte det blir avdekka sikkerhetshol i brannmurer - det er relativt enkelt samanlikna med t.d. autentisering.
Sitat av punkfreak Vis innlegg
Vi får se om jeg vender tilbake til linux en gang. Jeg liker ikke windows 10. Den babler i skyen hele dagen, og bryter sammen om du tar den offline.
Vis hele sitatet...
I så fall har du feilkonfigurert OSet ditt kraftig. Windows 10 funker akkurat like bra uten nett som Linux.