Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  31 4515
Hei, jeg prøve å dele nettverket mitt til en pc med ubuntu på.
Jeg har ikke mulighet til å koble den til nettverket på en annen måte, så derfor prøver jeg dette til jeg klarer å installere en Netgear A6100.

Den bærbare jeg prøver å dele nettverket har windows 7 og jeg har klikket av for å dele nettverket på det trådløse adapteret.

Men hvordan får jeg pc'en med ubuntu til å koble til og bruke nettet gjennom den bærbare.

Tusen takk.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
http://windows.microsoft.com/en-us/w...#1TC=windows-7

Om du har trådløs nettilgang på win7, så må du bruke kabel til den andre laptopen din.

Det er ingen ting spesielt du må gjere i ubuntu, det er utelukkande windows-oppsett...
Sitat av vidarlo Vis innlegg
http://windows.microsoft.com/en-us/w...#1TC=windows-7

Om du har trådløs nettilgang på win7, så må du bruke kabel til den andre laptopen din.

Det er ingen ting spesielt du må gjere i ubuntu, det er utelukkande windows-oppsett...
Vis hele sitatet...
Jeg har en kabel fra W7 til ubuntu, men ubuntu vil likevel ikke koble seg til nettverket.
Sett i kabel mellom maskinene, og la ubuntu-maskinen motta DHCP fra maskinen med Windows 7. Hvis du ikke klarer å motta adresse fra Windows 7 maskinen din kan du også ip-adresse manuelt på Ubuntu-maskinen. Sjekk hvilken adresse nettverksadapteret på Windows 7 maskinen din har, og sett linux-maskinen din i samme subnett og sett gateway til å være adressen til Windows 7 maskinen.
Sitat av |d13m0b Vis innlegg
Sett i kabel mellom maskinene, og la ubuntu-maskinen motta DHCP fra maskinen med Windows 7. Hvis du ikke klarer å motta adresse fra Windows 7 maskinen din kan du også ip-adresse manuelt på Ubuntu-maskinen. Sjekk hvilken adresse nettverksadapteret på Windows 7 maskinen din har, og sett linux-maskinen din i samme subnett og sett gateway til å være adressen til Windows 7 maskinen.
Vis hele sitatet...
Kan jeg velge en random ip adresse til ubuntu?
Nei, den må være i samme adresseområde som windows-7 maskinen din er. Ellers vil de ikke kunne kommunisere med hverandre. Maskiner kan kun snakke med hverandre innenfor samme subnett hvis de ikke har gateway som forbinder subnettene. For et vanlig /24 nettverk (nettverksmaske 255.255.255.0) vil dette gjelde de brukbare adressene i område 192.168.0.0-255, 192.168.1.0-255, 10.0.0.0-255, 10.0.10.0-255 osv.

Sjekk på Windows maskinen din hvilken adresse adapteret ditt har (ipconfig), og sett den i samme subnett.
Sist endret av m0b; 1. februar 2016 kl. 19:34.
Sitat av |d13m0b Vis innlegg
Nei, den må være i samme adresseområde som windows-7 maskinen din er. Ellers vil de ikke kunne kommunisere med hverandre. Maskiner kan kun snakke med hverandre innenfor samme subnett hvis de ikke har gateway som forbinder subnettene. For et vanlig /24 nettverk (nettverksmaske 255.255.255.0) vil dette gjelde de brukbare adressene i område 192.168.0.0-255, 192.168.1.0-255, 10.0.0.0-255, 10.0.10.0-255 osv.

Sjekk på Windows maskinen din hvilken adresse adapteret ditt har (ipconfig), og sett den i samme subnett.
Vis hele sitatet...
W7 har

Ip: 10.0.0.9
Subnet mask: 255.255.255.0
Default gateway: 10.0.0.138


Jeg har satt Ubuntu til:

Ip: 10.0.0.30
Subnet mask: 255.255.255.0
Default gateway: 10.0.0.9
Er 10.0.0.9 adressen på det trådløse nettverkskortet? Da vil det være feil å ha 10.0.0.30 på ubuntu maskinen. Sjekk ip-adressen på tilkoblingen med kabel på Windows.
Sitat av |d13m0b Vis innlegg
Er 10.0.0.9 adressen på det trådløse nettverkskortet? Da vil det være feil å ha 10.0.0.30 på ubuntu maskinen. Sjekk ip-adressen på tilkoblingen med kabel på Windows.
Vis hele sitatet...
IP til kabla tilkobling på windows: 169.254.224.156
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Chaviz Vis innlegg
IP til kabla tilkobling på windows: 169.254.224.156
Vis hele sitatet...
Da har du ikkje satt opp ICS korrekt.

http://windows.microsoft.com/en-us/w...#1TC=windows-7
Sist endret av vidarlo; 1. februar 2016 kl. 19:48.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Da har du ikkje satt opp ICS korrekt.

http://windows.microsoft.com/en-us/w...#1TC=windows-7
Vis hele sitatet...
Jeg har det akkurat slik som den guiden sier.
Når har jeg prøvd med en anna pc, og jeg får det samme oppsettet.

Ipconfig /all sier nå at :

Trådløs:

IP: 10.0.0.87
Subnet mask: 255.255.255.0
Default gateway: 10.0.0.138

Kabel mellom w7 og ubuntu:

IP: 169.254.38.66
samme subnet
og ingen gateway
Ut ifra det du sier der så er det ikke noe nettverk på kabel forbindelses din der, IP som starter på 169.254.x.x er en automatisk funksjon som setter de detaljene når kortet er koblet til og aktivert men ikke klarer å finne noen nettverk ofte kalt APIPA

Det du kan prøve for å dele tilkoblingen er å markere både kabel og trådløs kortet, høyre klikke og velge "Brige connections" \ "Bru"
Sitat av knutazz Vis innlegg
Ut ifra det du sier der så er det ikke noe nettverk på kabel forbindelses din der, IP som starter på 169.254.x.x er en automatisk funksjon som setter de detaljene når kortet er koblet til og aktivert men ikke klarer å finne noen nettverk ofte kalt APIPA

Det du kan prøve for å dele tilkoblingen er å markere både kabel og trådløs kortet, høyre klikke og velge "Brige connections" \ "Bru"
Vis hele sitatet...
Klart den ikke har, kabel forbindelsen er kun mellom begge pc'en.
Jeg vil dele det trådløse nettverket mitt med en pc som ikke har tilgang til verken den ene eller den andre.
først og fremst så må du sette opp instillingen på den maskinen du skal dele internett ifra
Er branmur slått av \ tillat? samme går for antivirus og internet sikkerhets programmer
Har du aktivert deling av forbindelsen? dette må settes på det neverkskortet som windows maskinen får sin internett fra

Nettverk Forbindelser -> "Lokal Tilkobling 1" \ "Det kortet som har internett" -> Egenskaper -> "Deling" -> aktiver: Tilatat andre brukere å koble til denne maskinens internett

Nettverk Forbindelser -> "Lokal Tilkobling 2" \ "Det kortet som kobler til annen maskin" -> Egenskaper -> IPv4 -> Konfigurer, (Set statisk ip på dette kortet; IP: 10.0.0.99 Netmask: 255.255.255.0) ikke fyll ut no mere her

På maskinen som skal få internett forbindelse sett statisk IP: 10.0.0.155 Netmask: 255.255.255.0 Default Gateway: 10.0.0.99

dette bør gjøre sånn at du får forbindelse på den maskina
Sitat av knutazz Vis innlegg
først og fremst så må du sette opp instillingen på den maskinen du skal dele internett ifra
Er branmur slått av \ tillat? samme går for antivirus og internet sikkerhets programmer
Har du aktivert deling av forbindelsen? dette må settes på det neverkskortet som windows maskinen får sin internett fra

Nettverk Forbindelser -> "Lokal Tilkobling 1" \ "Det kortet som har internett" -> Egenskaper -> "Deling" -> aktiver: Tilatat andre brukere å koble til denne maskinens internett

Nettverk Forbindelser -> "Lokal Tilkobling 2" \ "Det kortet som kobler til annen maskin" -> Egenskaper -> IPv4 -> Konfigurer, (Set statisk ip på dette kortet; IP: 10.0.0.99 Netmask: 255.255.255.0) ikke fyll ut no mere her

På maskinen som skal få internett forbindelse sett statisk IP: 10.0.0.155 Netmask: 255.255.255.0 Default Gateway: 10.0.0.99

dette bør gjøre sånn at du får forbindelse på den maskina
Vis hele sitatet...
fulgte punktene dine helt, fremdeles ikke noe nett.
Sitat av Chaviz Vis innlegg
fulgte punktene dine helt, fremdeles ikke noe nett.
Vis hele sitatet...
Prøv å åpne opp Shell/Terminalen i ubuntu og prøv følgende:

Kode

sudo ifconfig -a
Her skal du få opp en liste over tilgjengelige nettverkskort, samt konfigurasjons informasjon av dem. Se etter eth0, eth1 e.l. Så gjør du følgende, la oss si at nettverks tilkoblingen din er «eth0»

Kode

sudo ifconfig eth0 up
sudo dhclient eth0
Hvis du fikk IP adresse, så er problemet løst. Hvis ikke så gjør følgende:

Kode

sudo ifconfig 10.0.0.100 netmask 255.255.255.0 broadcast 10.0.0.255
sudo nmap -PNn 10.0.0.99
Og post resultatet av den siste kommandoen.
Jeg faller mere på at dette ikker er gjort: Er branmur slått av \ tillat? "NEI"
Sitat av knutazz Vis innlegg
Jeg faller mere på at dette ikker er gjort: Er branmur slått av \ tillat? "NEI"
Vis hele sitatet...
Det samme misstenker jeg også, derfor jeg ba han om å gjøre en portscan for å utelukke det.

Sitat av 0xFF Vis innlegg
Hvis du fikk IP adresse, så er problemet løst. Hvis ikke så gjør følgende:

Kode

sudo ifconfig 10.0.0.100 netmask 255.255.255.0 broadcast 10.0.0.255
sudo nmap -PNn 10.0.0.99
Og post resultatet av den siste kommandoen.
Vis hele sitatet...
Den nest siste kommandoen ga tilbakemelding "No such device", så jeg antar det skulle stå eth0 etter ifconfig, da ga den ingen feilmeldinger.
Men den siste fungerte ikke i det hele tatt. Sier at nmap ikke er en kommando.

Edit: deaktiverte forresten brannmuren på w7, hjalp ikke.
Hadde forresten nett når jeg hadde debian installert før ubuntu. Kun ubuntu som har vært vanskelig.
Sist endret av Chaviz; 2. februar 2016 kl. 19:15.
Hvis du satte ip-adressen til windows maskinen sitt nettverkskort med kabel til 10.0.0.99, og deretter kjørte ifconfig for å sette adressen til 10.0.0.100: får du svar med følgende kommando på ubuntu-maskinen: ping 10.0.0.99?

Hvis du gjør det, kan du videre kjøre på med "sudo route add default gw 10.0.0.99"
er dette ubuntu desktop eller server? og hvilken versjon?

jeg hadde en liten issue med at ubuntu desktop 14.04.3 LTS og network manager ikke fungerte på Søndag etter oppdatering fra 14.03.77, fikk meldingen "service not supported on current version"

første kommandoen er for å sette manuell IP via superbruker, andre kommandoen er for å kjøre en port scan med et program som heter nmap.

jeg er litt intresert i å sjekke nettverks infoen på ubuntu maskinen for å se om de er installert i utgangspungtet

kjør disse kommandoene i terminal som sudo:

Kode

#kode:
lspci | egrep -i --color 'network|ethernet'

#eksempel svar:
09:00.0 Ethernet controller: Broadcom Corporation NetXtreme BCM5761e Gigabit Ethernet PCIe (rev 10)
0c:00.0 Network controller: Intel Corporation Ultimate N WiFi Link 5300

#kode:
lshw -class network

#eksempel svar:
-network DISABLED
       description: Wireless interface
       product: Ultimate N WiFi Link 5300
       vendor: Intel Corporation
       physical id: 0
       bus info: pci@0000:0c:00.0
       logical name: wlan0
       version: 00
       serial: 00:21:6a:ca:9b:10
       width: 64 bits
       clock: 33MHz
       capabilities: pm msi pciexpress bus_master cap_list ethernet physical wireless
       configuration: broadcast=yes driver=iwlwifi driverversion=3.2.0-0.bpo.1-amd64 firmware=8.83.5.1 build 33692 latency=0 link=no multicast=yes wireless=IEEE 802.11abgn
       resources: irq:46 memory:f1ffe000-f1ffffff
  *-network
       description: Ethernet interface
       product: NetXtreme BCM5761e Gigabit Ethernet PCIe
       vendor: Broadcom Corporation
       physical id: 0
       bus info: pci@0000:09:00.0
       logical name: eth0
       version: 10
       serial: b8:ac:6f:65:31:e5
       size: 1GB/s
       capacity: 1GB/s
       width: 64 bits
       clock: 33MHz
       capabilities: pm vpd msi pciexpress bus_master cap_list ethernet physical tp 10bt 10bt-fd 100bt 100bt-fd 1000bt 1000bt-fd autonegotiation
       configuration: autonegotiation=on broadcast=yes driver=tg3 driverversion=3.121 duplex=full firmware=5761e-v3.71 ip=192.168.1.5 latency=0 link=yes multicast=yes port=twisted pair speed=1GB/s
       resources: irq:48 memory:f1be0000-f1beffff memory:f1bf0000-f1bfffff
Hvis alt er riktig ifølge de overstående kommandoene så sjekk om de er definert i konfig filen din: /etc/network/interfaces

Kode

#kode:
cat /etc/network/interfaces

#eksempel svar:
    auto eth0
    iface eth0 inet static
        address 192.0.2.7
        netmask 255.255.255.0
        gateway 192.0.2.254
Sitat av knutazz Vis innlegg
Hvis alt er riktig ifølge de overstående kommandoene så sjekk om de er definert i konfig filen din: /etc/network/interfaces

Kode

#kode:
cat /etc/network/interfaces

#eksempel svar:
    auto eth0
    iface eth0 inet static
        address 192.0.2.7
        netmask 255.255.255.0
        gateway 192.0.2.254
Vis hele sitatet...

Uten å si det sikkert, så regner jeg med, siden TS bruker Ubuntu at han kjører NetworkManager. Og med standard konfigurasjon, så leser ikke NetworkManager /etc/network/interfaces filen.

Man kan tvinge NetworkManager til å lese konfigurasjonen fra /etc/network/interfaces ved å endre på /etc/NetworkManager/NetworkManager.conf:

Fra:

Kode

[ifupdown]
managed=false
Til:

Kode

[ifupdown]
managed=true
NetworkManager skriver konfigurasjonen til mappen: /etc/NetworkManager/system-connections/, så dette er nok en bedre plass å sette statisk IP. F.eks: opprette en fil med /etc/NetworkManager/system-connections/Wired01

Kode

[ethernet]
mac-address=00:11:22:33:44:55

[connection]
id=Wired01
uuid=12345678-1234-12345-1234-123456789ABC
type=ethernet

[ipv6]
method=auto

[ipv4]
method=manual
dns=10.0.0.99;
address1=10.0.0.100/24,10.0.0.99
Du må selvsagt endre mac-addressen og uuid'en slik at det matcher nettverkskortet ditt.

EDIT: Eller det enkleste er å høyre klikke på nm-applet og velge «legg til ny tilkobling», og gjøre dette med frontend'en til NetworkManager.

EDIT2: Glemte å si at du må restarte NetworkManager etter å ha endret filene i /etc/NetworkManager/system-connections/

Kode

/etc/init.d/network-manager restart
Sist endret av meitemark; 2. februar 2016 kl. 22:18.
Sitat av knutazz Vis innlegg
er dette ubuntu desktop eller server? og hvilken versjon?
Vis hele sitatet...
desktop 14.04.3 LTS

Sitat av knutazz Vis innlegg

kjør disse kommandoene i terminal som sudo:

Kode

#kode:
lspci | egrep -i --color 'network|ethernet'

#eksempel svar:
09:00.0 Ethernet controller: Broadcom Corporation NetXtreme BCM5761e Gigabit Ethernet PCIe (rev 10)
0c:00.0 Network controller: Intel Corporation Ultimate N WiFi Link 5300
Vis hele sitatet...
Fikk svar Ethernet controller: Intel corporation 82579V gigabit Network connection

Sitat av knutazz Vis innlegg

Kode

#kode:
lshw -class network

#eksempel svar:
-network DISABLED
       description: Wireless interface
       product: Ultimate N WiFi Link 5300
       vendor: Intel Corporation
       physical id: 0
       bus info: pci@0000:0c:00.0
       logical name: wlan0
       version: 00
       serial: 00:21:6a:ca:9b:10
       width: 64 bits
       clock: 33MHz
       capabilities: pm msi pciexpress bus_master cap_list ethernet physical wireless
       configuration: broadcast=yes driver=iwlwifi driverversion=3.2.0-0.bpo.1-amd64 firmware=8.83.5.1 build 33692 latency=0 link=no multicast=yes wireless=IEEE 802.11abgn
       resources: irq:46 memory:f1ffe000-f1ffffff
  *-network
       description: Ethernet interface
       product: NetXtreme BCM5761e Gigabit Ethernet PCIe
       vendor: Broadcom Corporation
       physical id: 0
       bus info: pci@0000:09:00.0
       logical name: eth0
       version: 10
       serial: b8:ac:6f:65:31:e5
       size: 1GB/s
       capacity: 1GB/s
       width: 64 bits
       clock: 33MHz
       capabilities: pm vpd msi pciexpress bus_master cap_list ethernet physical tp 10bt 10bt-fd 100bt 100bt-fd 1000bt 1000bt-fd autonegotiation
       configuration: autonegotiation=on broadcast=yes driver=tg3 driverversion=3.121 duplex=full firmware=5761e-v3.71 ip=192.168.1.5 latency=0 link=yes multicast=yes port=twisted pair speed=1GB/s
       resources: irq:48 memory:f1be0000-f1beffff memory:f1bf0000-f1bfffff
Vis hele sitatet...
Fikk svar noe lignende.

Sitat av knutazz Vis innlegg

Hvis alt er riktig ifølge de overstående kommandoene så sjekk om de er definert i konfig filen din: /etc/network/interfaces

Kode

#kode:
cat /etc/network/interfaces

#eksempel svar:
    auto eth0
    iface eth0 inet static
        address 192.0.2.7
        netmask 255.255.255.0
        gateway 192.0.2.254
Vis hele sitatet...
Fikk svar her:

#interfaces(5) file used by ifup(8) and ifdown(8)
auto lo
iface lo inet loopback

Sitat av 0xFF Vis innlegg
Uten å si det sikkert, så regner jeg med, siden TS bruker Ubuntu at han kjører NetworkManager. Og med standard konfigurasjon, så leser ikke NetworkManager /etc/network/interfaces filen.

Man kan tvinge NetworkManager til å lese konfigurasjonen fra /etc/network/interfaces ved å endre på /etc/NetworkManager/NetworkManager.conf:

Fra:

Kode

[ifupdown]
managed=false
Til:

Kode

[ifupdown]
managed=true
NetworkManager skriver konfigurasjonen til mappen: /etc/NetworkManager/system-connections/, så dette er nok en bedre plass å sette statisk IP. F.eks: opprette en fil med /etc/NetworkManager/system-connections/Wired01

Kode

[ethernet]
mac-address=00:11:22:33:44:55

[connection]
id=Wired01
uuid=12345678-1234-12345-1234-123456789ABC
type=ethernet

[ipv6]
method=auto

[ipv4]
method=manual
dns=10.0.0.99;
address1=10.0.0.100/24,10.0.0.99
Du må selvsagt endre mac-addressen og uuid'en slik at det matcher nettverkskortet ditt.

EDIT: Eller det enkleste er å høyre klikke på nm-applet og velge «legg til ny tilkobling», og gjøre dette med frontend'en til NetworkManager.



EDIT2: Glemte å si at du må restarte NetworkManager etter å ha endret filene i /etc/NetworkManager/system-connections/

Kode

/etc/init.d/network-manager restart
Uten å si det sikkert, så regner jeg med, siden TS bruker Ubuntu at han kjører NetworkManager. Og med standard konfigurasjon, så leser ikke NetworkManager /etc/network/interfaces filen.

Man kan tvinge NetworkManager til å lese konfigurasjonen fra /etc/network/interfaces ved å endre på /etc/NetworkManager/NetworkManager.conf:

Fra:

Kode

[ifupdown]
managed=false
Til:

Kode

[ifupdown]
managed=true
NetworkManager skriver konfigurasjonen til mappen: /etc/NetworkManager/system-connections/, så dette er nok en bedre plass å sette statisk IP. F.eks: opprette en fil med /etc/NetworkManager/system-connections/Wired01

Kode

[ethernet]
mac-address=00:11:22:33:44:55

[connection]
id=Wired01
uuid=12345678-1234-12345-1234-123456789ABC
type=ethernet

[ipv6]
method=auto

[ipv4]
method=manual
dns=10.0.0.99;
address1=10.0.0.100/24,10.0.0.99
Du må selvsagt endre mac-addressen og uuid'en slik at det matcher nettverkskortet ditt.

EDIT: Eller det enkleste er å høyre klikke på nm-applet og velge «legg til ny tilkobling», og gjøre dette med frontend'en til NetworkManager.

EDIT2: Glemte å si at du må restarte NetworkManager etter å ha endret filene i /etc/NetworkManager/system-connections/

Kode

/etc/init.d/network-manager restart
Vis hele sitatet...
Gjorde det manuelt.
Funker alt helt til at jeg skal restarte NM.
command not found.

Brukte sudo service network-manager restart istedenfor.
Men fremdeles ikke noe nett på pc'en.
Sist endret av Chaviz; 2. februar 2016 kl. 22:09. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Chaviz Vis innlegg
Gjorde det manuelt.
Funker alt helt til at jeg skal restarte NM.
command not found.
Vis hele sitatet...
Du må kjøre den med root rettigheter. Sett «sudo» foran kommandoen.
Sitat av 0xFF Vis innlegg
Du må kjøre den med root rettigheter. Sett «sudo» foran kommandoen.
Vis hele sitatet...
Prøvde det, kjører nesten aldri kommandoer uten sudo.

Var det meningen at det skulle dukke opp en nye tilkobling i NM når jeg laget den fila og alt det der, for det har det ikke.
Sist endret av Chaviz; 2. februar 2016 kl. 22:12.
Problemet mitt var at network manager ikke klaret å starte opp i det hele tatt, men fikk nettverk tilbake med å definere det manuelt i /etc/network/interfaces

utover det sjekk om du får startet network manager med root brukeren via: sudo -i kommandoen

hvis ikke root brukeren ikke har rettigheter til dette heller så er det noe veldig galt på den maskinen
Sitat av knutazz Vis innlegg
Problemet mitt var at network manager ikke klaret å starte opp i det hele tatt, men fikk nettverk tilbake med å definere det manuelt i /etc/network/interfaces

utover det sjekk om du får startet network manager med root brukeren via: sudo -i kommandoen

hvis ikke root brukeren ikke har rettigheter til dette heller så er det noe veldig galt på den maskinen
Vis hele sitatet...
Er det mer en "sudo -i" ?

interfaces filen sier ingenting om eth0, har det noe å si?

Det dukket opp en tilkobling som heter ifupdown (eth0)
Sist endret av Chaviz; 2. februar 2016 kl. 23:29. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
ja sudo -i er komandoen for å skifte til root brukeren
Sitat av knutazz Vis innlegg
ja sudo -i er komandoen for å skifte til root brukeren
Vis hele sitatet...
Okay, kjørte sudo start network-manager.
Fikk til svar at den allerede kjører.
Sitat av Chaviz Vis innlegg
Okay, kjørte sudo start network-manager.
Fikk til svar at den allerede kjører.
Vis hele sitatet...
Her kommer step-by-step guide for newbie's. Følg den til punkt og prikke.

1. Opprett ny fil under /etc/NetworkManager/system-connections/ med navnet på den kablet forbinnelsen. F.eks Wired_connection. Legg så følgende inn i den, de linjene som er merket med uthevet tekst diskuteres lengere nede.

/etc/NetworkManager/system-connections/Wired_connection

Kode

[ethernet]
mac-address=YY:YY:YY:YY:YY:YY

[connection]
id=Wired_connection
uuid=XXXXX-XXXX-XXXX-XXXX-XXXXXXXXXXXX
type=ethernet

[ipv6]
method=ignore

[ipv4]
method=manual
dns=10.0.0.99;
address1=10.0.0.100/24,10.0.0.99
2. Finn MAC adressen til ethernet kortet ditt. Jeg tar forbehold om at det er eth0.

Kode

sudo ifconfig eth0 | grep HWaddr
Output:

Kode

eth0      Link encap:Ethernet  HWaddr 11:22:33:44:55:66
Så legger du inn rett MAC adresse i /etc/NetworkManager/system-connections/Wired_connection

Kode

[ethernet]
mac-address=11:22:33:44:55:66
[...]
3. Generer UUID for nettverket.

Kode

uuidgen
Output:

Kode

12345678-1234-1234-1234-123456789AB
Hvis du der i mot for en slik output:

Kode

bash: uuidgen: command not found
Så må du laste ned uuidgen på den andre maskinen og overføre den til Ubuntu maskinen med USB enhet. uuidgen finner du her: http://packages.ubuntu.com/trusty/amd64/uuid-runtime

Den installeres med:

Kode

dpkg --install uuid-runtime_2.20.1-5.1ubuntu20_amd64.deb
Så legger du inn UUID'en i /etc/NetworkManager/system-connections/Wired_connection

Kode

[...]
[connection]
id=Wired_connection
uuid=12345678-1234-1234-1234-123456789AB
[...]
4. Sjekk fil rettighetene til den ny opprettet Wired_connection filen.

Kode

ls -l /etc/NetworkManager/system-connections/ | grep Wired_connection
Outputet burde se noe slik ut:

Kode

-rw-------. 1 root root 172 Feb  2 23:55 Wired_connection
Legg merke til -rw-------, hvis denne er f.eks -rw-rw---- eller andre rettigheter, så må dette endres.

Kode

sudo chmod 600 /etc/NetworkManager/system-connections/Wired_connection
5. Restart NetworkManager

Kode

sudo /etc/init.d/network-manager restart
Hvis du fortsatt ikke for til, så foreslår jeg at du poster output fra følgende kommando:

Kode

sudo cat /var/log/syslog | grep Wired_connection
Men la meg påpeke nok en gang at NetworkManager har en GUI som lar deg gjøre akkurat dette.
Sist endret av 0xFF; 3. februar 2016 kl. 01:07.
Sitat av 0xFF Vis innlegg
Her kommer step-by-step guide for newbie's. Følg den til punkt og prikke.

1. Opprett ny fil under /etc/NetworkManager/system-connections/ med navnet på den kablet forbinnelsen. F.eks Wired_connection. Legg så følgende inn i den, de linjene som er merket med uthevet tekst diskuteres lengere nede.

/etc/NetworkManager/system-connections/Wired_connection

Kode

[ethernet]
mac-address=YY:YY:YY:YY:YY:YY

[connection]
id=Wired_connection
uuid=XXXXX-XXXX-XXXX-XXXX-XXXXXXXXXXXX
type=ethernet

[ipv6]
method=ignore

[ipv4]
method=manual
dns=10.0.0.99;
address1=10.0.0.100/24,10.0.0.99
2. Finn MAC adressen til ethernet kortet ditt. Jeg tar forbehold om at det er eth0.

Kode

sudo ifconfig eth0 | grep HWaddr
Output:

Kode

eth0      Link encap:Ethernet  HWaddr 11:22:33:44:55:66
Så legger du inn rett MAC adresse i /etc/NetworkManager/system-connections/Wired_connection

Kode

[ethernet]
mac-address=11:22:33:44:55:66
[...]
3. Generer UUID for nettverket.

Kode

uuidgen
Output:

Kode

12345678-1234-1234-1234-123456789AB
Hvis du der i mot for en slik output:

Kode

bash: uuidgen: command not found
Så må du laste ned uuidgen på den andre maskinen og overføre den til Ubuntu maskinen med USB enhet. uuidgen finner du her: http://packages.ubuntu.com/trusty/amd64/uuid-runtime

Den installeres med:

Kode

dpkg --install uuid-runtime_2.20.1-5.1ubuntu20_amd64.deb
Så legger du inn UUID'en i /etc/NetworkManager/system-connections/Wired_connection

Kode

[...]
[connection]
id=Wired_connection
uuid=12345678-1234-1234-1234-123456789AB
[...]
4. Sjekk fil rettighetene til den ny opprettet Wired_connection filen.

Kode

ls -l /etc/NetworkManager/system-connections/ | grep Wired_connection
Outputet burde se noe slik ut:

Kode

-rw-------. 1 root root 172 Feb  2 23:55 Wired_connection
Legg merke til -rw-------, hvis denne er f.eks -rw-rw---- eller andre rettigheter, så må dette endres.

Kode

sudo chmod 600 /etc/NetworkManager/system-connections/Wired_connection
5. Restart NetworkManager

Kode

sudo /etc/init.d/network-manager restart
Hvis du fortsatt ikke for til, så foreslår jeg at du poster output fra følgende kommando:

Kode

sudo cat /var/log/syslog | grep Wired_connection
Men la meg påpeke nok en gang at NetworkManager har en GUI som lar deg gjøre akkurat dette.
Vis hele sitatet...

Fikk alt til helt til at jeg skulle restarte, den kommandoen fantes ikke.

Så jeg tok heller å kopierte alt i GUI på den tilkoblingen(Wired connection 1) som eksisterte fra før, og da funket det, kom på nett med en gang.

Men en ting jeg lurer på, etter at jeg lagret filen(Wired_connection) inn i system-connections, skal den ikke dukke opp i NM sin GUI?

Fordi der er det kun to: Ethernet connection 1 og Wired connection 1
Ingen jeg lager selv via å laga en fil i Terminal kommer opp der.
Sitat av Chaviz Vis innlegg
Fikk alt til helt til at jeg skulle restarte, den kommandoen fantes ikke.

Så jeg tok heller å kopierte alt i GUI på den tilkoblingen(Wired connection 1) som eksisterte fra før, og da funket det, kom på nett med en gang.

Men en ting jeg lurer på, etter at jeg lagret filen(Wired_connection) inn i system-connections, skal den ikke dukke opp i NM sin GUI?

Fordi der er det kun to: Ethernet connection 1 og Wired connection 1
Ingen jeg lager selv via å laga en fil i Terminal kommer opp der.
Vis hele sitatet...
Ja, den skal dukke opp NetworkManager sin GUI.Og hvis du har gjort alt rett så gjør den også det.