Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 1416
Heisann!

Jeg går på BI for øyeblikket, men grunnet umotivasjon i faget så har jeg "bare" bestått 2/8 fag. Jeg tok opp noen av de fagene jeg strøk på i høst, så har brukt to sjanser på dem, enkelte bare en.

Tenker da å ta kommende år i permisjon, bruke året på å bestå 5/8 fag som jeg trenger for å komme inn.

Men lurer på det med lånekassen. Jeg kan vel ikke søke om både stipend og lån, iom at jeg er deltidstudent nå. Og om jeg søker lån, hvor mye kan jeg få utbetalt?
Passordstøtte
Bill_Gates's Avatar
Sjekk Lånekassen
Generelt så søkes det stipend og lån. Hvor mye som blir stipend settes etter inntekt og kan gjøres i etterkant. Resten blir lån.
Generelt så får du søkt for deltidsstudier etter antall studiepoeng.
Generelt så mister du vel fort retten til stipend/lån hvis du ligger bakpå med studiene.

Som over så finner du alt du trenger å vite på Lånekassen sine hjemmesider.
Trådstarter
92 3
Sitat av Dough Vis innlegg
Generelt så søkes det stipend og lån. Hvor mye som blir stipend settes etter inntekt og kan gjøres i etterkant. Resten blir lån.
Generelt så får du søkt for deltidsstudier etter antall studiepoeng.
Generelt så mister du vel fort retten til stipend/lån hvis du ligger bakpå med studiene.

Som over så finner du alt du trenger å vite på Lånekassen sine hjemmesider.
Vis hele sitatet...
Ja, det er ikke lov å søke stipend/lån om jeg ligger bakpå, men det står at lånekassen godtar ett års forsinkelse på 60 studiepoeng. Jeg har vel ikke ett års forsinkelse? Dette er første året mitt som student.
Sitat av bigdaddy Vis innlegg
Ja, det er ikke lov å søke stipend/lån om jeg ligger bakpå, men det står at lånekassen godtar ett års forsinkelse på 60 studiepoeng. Jeg har vel ikke ett års forsinkelse? Dette er første året mitt som student.
Vis hele sitatet...
Du kan ligge et år bak. Det vil si at det er ikke noe problem for deg nå, om du har bare rota bort et år.

Men ville virkelig anefalt deg å ta deg sammen til etter sommeren.
Trådstarter
92 3
Sitat av skrtskrt Vis innlegg
Du kan ligge et år bak. Det vil si at det er ikke noe problem for deg nå, om du har bare rota bort et år.

Men ville virkelig anefalt deg å ta deg sammen til etter sommeren.
Vis hele sitatet...
Men selvom jeg har rota bort ett år, og fremdeles har mulighet til stipend/lån.

Jeg kan vel ikke få stipend og lån om jeg er deltidstudent? Det er vel bare for fulltidsstudenter?
Her har lånekassen en stipend og lånekalkulator: https://ny.lanekassen.no/nb-NO/stipe...t-og-hogskole/
Go wild
Trådstarter
92 3
Sitat av Deceptive Vis innlegg
Her har lånekassen en stipend og lånekalkulator: https://ny.lanekassen.no/nb-NO/stipe...t-og-hogskole/
Go wild
Vis hele sitatet...
Der ja

Ser jeg for opp totalt 74.000,-, 15k utbetalt i aug og deretter 5.5k pr mnd. Er dette nok? Jeg skal bo et sted hvor husleia koster 6.5k pr mnd.
Sitat av bigdaddy Vis innlegg
Der ja

Ser jeg for opp totalt 74.000,-, 15k utbetalt i aug og deretter 5.5k pr mnd. Er dette nok? Jeg skal bo et sted hvor husleia koster 6.5k pr mnd.
Vis hele sitatet...
Blir nok trangt, men sånn er det dessverre. Med deltidsutdanning forventer de at du har tid til å ta på deg en jobb ved siden av