Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 2408
Hei,

Samboeren min har etter foreldrepermisjonen valgt å ta ut permisjon uten lønn, for å være hjemme med barnet da det er litt for ungt til å begynne i barnehage enda. Jeg jobber turnus, så hun jobber og tar vakter hos arbeidsgiveren sin når jeg er hjemme på fri. Dette utgjør at hun klarer å jobbe opp til 60-70% av stillingen sin.

Har hun da rett på sykepenger om hun blir sykemeldt? Har prøvd å Google dette, men der finner jeg kun informasjon som gjelder om man er i permisjon uten lønn og ikke jobber i tillegg. Da opphører retten til sykepenger etter 4 uker, med noen variasjoner ut i fra arbeidssted osv.

Noen som har noe konkrete svar her?
Om hun jobber, og har jobbet i over fire uker, har hun rett på sykepenger med sykmelding.
Sitat av Bær Vis innlegg
Om hun jobber, og har jobbet i over fire uker, har hun rett på sykepenger med sykmelding.
Vis hele sitatet...
Det er så enkelt ja. Takker for svar 👌

Da går jeg ut i fra at sykepenger regnes ut i fra siste 3 måneders inntekt som normalt også? 😊
Sitat av Bær Vis innlegg
Om hun jobber, og har jobbet i over fire uker, har hun rett på sykepenger med sykmelding.
Vis hele sitatet...
Gjelder dette også for tilkallingsvikarer? La oss si at jeg er tilkallingsvikar, men jobber 100% i 9 mnd, får kraftig betennelse i skuldra så jeg ikke klarer å jobbe mer, og blir sykmeldt i 2 mnd.

Det blir jo litt kinkig utregning, da man egentlig ikke vet hvor lenge de har behov for vikar?
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av instinktinnsikt Vis innlegg
Gjelder dette også for tilkallingsvikarer? La oss si at jeg er tilkallingsvikar, men jobber 100% i 9 mnd, får kraftig betennelse i skuldra så jeg ikke klarer å jobbe mer, og blir sykmeldt i 2 mnd.

Det blir jo litt kinkig utregning, da man egentlig ikke vet hvor lenge de har behov for vikar?
Vis hele sitatet...
Om du er syk og det er oppsatt arbeidstid for deg får du sykepenger for den planlagte arbeidstiden. Om det ikke er satt opp timer for deg så får du heller ingenting.

Les mer her
Sist endret av Dodecha; 13. januar 2021 kl. 11:43.
Sitat av Dodecha Vis innlegg
Om du er syk og det er oppsatt arbeidstid for deg får du sykepenger for den planlagte arbeidstiden. Om det ikke er satt opp timer for deg så får du heller ingenting.

Les mer her
Vis hele sitatet...
Det spørs nok også på avtalen din, hva slags avtale du har.

Det er uvanlig at sykepenger innvilges og beregnes fra vakttimer i perioden,et daglig gjennomsnitt vanligvis ligger vanligvis til grunn.

Om du har jobba 100% i over 9 måneder, har vaktlister for mer enn 2 uker frem i tid, burde du få sykepenger fra arbeidsgiver de første 16 dagene (beregna etter gjennomsnittslønn siste tre måneder), og deretter burde NAV betale. Akkurat som for vanlige arbeidstakere.
Sist endret av Bær; 13. januar 2021 kl. 11:59.
Sitat av Dodecha Vis innlegg
Om du er syk og det er oppsatt arbeidstid for deg får du sykepenger for den planlagte arbeidstiden. Om det ikke er satt opp timer for deg så får du heller ingenting.

Les mer her
Vis hele sitatet...

Dette var ikke tilfellet for meg den gangen jeg jobba som tilkallingsvikar tilbake i 2014. Jeg hadde ingen faste vakter, kun tilkalling, men jeg jobba alt fra 70% stilling til over 100% stilling i et tidsrom på over et år. Jeg ble sykemeldt og da ble det beregna et gjennomsnitt på siste 3 måneder, arbeidsgiver betalte de første 16 dagene og så nav resterende av perioden. Jeg hadde ingen faste vakter satt opp i tidsrommet etter jeg ble sykemeldt.


Ser også at du linker til noe som er spesifikt for KS. Jeg jobbet i en privat bedrift, med tariff.
Sist endret av KarlsenK; 13. januar 2021 kl. 13:17. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.