Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  26 6212
Har de siste 5 mnd. omsatt for en 5-600k på en hobby. (Jeg har AAP og gjør dette nærmest på fulltid for å fylle dagene med noe som gir mening). Dette er noe jeg trives svært godt med å drive med. Dette med moms har jeg så klart ikke tenkt over engang.. netto fortjeneste på dette her er vel omkring 10-20k. Gjør ikke dette for pengene, med andre ord.

Spørsmålet mitt er vel egentlig om jeg har brutt noen lover her? Det vil vel gå noen alarmer hos Skatteetaten når en "arbeidsledig" fyr med inntekt på 250k plutselig har 800k+ inn på konto et år?

Jeg driver jo ikke næring, og slik jeg forstår det, så kan jeg da heller ikke bli MVA-pliktig/registrert? Har lest en del om dette, men hadde vært heftig om noen med peiling kunne delt litt kunnskap Cheers.
JA - DET KAN JEG LOVE DEG
Og trygda di er i sterk fare. DONT DO IT !!!
Sitat av Illuminati Vis innlegg
JA - DET KAN JEG LOVE DEG
Og trygda di er i sterk fare. DONT DO IT !!!
Vis hele sitatet...
Okei.. noe kilder på dette?
Du omsetter for 100-120k pr.mnd og mener du skal komme unna med det som hobby? Det er minst en null for mye her. Har du tatt dette opp med Skatteetaten eller er det bare noe du selv har antatt at du ikke driver næring? Hvordan ser utgiftene dine ut.

Har du avtalt dette med NAV, fyller du dette arbeidet på meldekortet?

Moms er vel din siste bekymring her, men ja når du driver næringsvirksomhet blir du momspliktig når du bikker 50k omsetning de siste 12 måneder.
Ja - et krav på 650 000 fra Skatteetaten. Holder det???
Sitat av Dough Vis innlegg
Du omsetter for 100-120k pr.mnd og mener du skal komme unna med det som hobby? Det er minst en null for mye her. Har du tatt dette opp med Skatteetaten eller er det bare noe du selv har antatt at du ikke driver næring? Hvordan ser utgiftene dine ut.

Har du avtalt dette med NAV, fyller du dette arbeidet på meldekortet?

Moms er vel din siste bekymring her, men ja når du driver næringsvirksomhet blir du momspliktig når du bikker 50k omsetning de siste 12 måneder.
Vis hele sitatet...
800k inn, ca 1 mill ut.
Her burde du nok kontakte skattemyndighetene fort som faen, er det noen som virkelig skal ha penger de mener de har krav på så er det staten, og der har du fint lite å stille opp med.
Sitat av Illuminati Vis innlegg
Ja - et krav på 650 000 fra Skatteetaten. Holder det???
Vis hele sitatet...
Lol, du er på tur. Slapp av.
Sitat av Anonbruker123 Vis innlegg
800k inn, ca 1 mill ut.
Vis hele sitatet...
Hvordan greier du dette når du sier du har en inntekt på 250 000 i året?
Sitat av Dr4rus Vis innlegg
Hvordan greier du dette når du sier du har en inntekt på 250 000 i året?
Vis hele sitatet...
800k var ikke inntekt, det er bare penger jeg har hatt inn på konto. De pengen har så gått ut igjen til å betale for nye varer/fakturaer. Jeg har med andre ord ikke fått noe formue av dette, jeg er fortsatt blakk.

Sitat av Dough Vis innlegg
Du omsetter for 100-120k pr.mnd og mener du skal komme unna med det som hobby? Det er minst en null for mye her. Har du tatt dette opp med Skatteetaten eller er det bare noe du selv har antatt at du ikke driver næring? Hvordan ser utgiftene dine ut.

Har du avtalt dette med NAV, fyller du dette arbeidet på meldekortet?

Moms er vel din siste bekymring her, men ja når du driver næringsvirksomhet blir du momspliktig når du bikker 50k omsetning de siste 12 måneder.
Vis hele sitatet...
Det er fullt mulig jeg har driti meg ut her, og bør kontakte skattetaten ASAP (blir vel å gjøre det uansett). Jeg har kanskje misforstått hvordan hele hobby/næring skille fungerer. Min forståelse var at inntekt var det eneste av betydning her. Varene jeg selger har jeg allerede betalt full moms for (de er kjøpt i norske butikker). Jeg kjøper med andre ord varer (og betaler full moms for de) før jeg så modifiserer de og videreselger. Vil dette ha noe betydning?
Sist endret av Anonbruker123; 12. januar 2021 kl. 00:22. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Anonbruker123 Vis innlegg
800k var ikke inntekt, det er bare penger jeg har hatt inn på konto. De pengen har så gått ut igjen til å betale for nye varer/fakturaer. Jeg har med andre ord ikke fått noe formue av dette, jeg er fortsatt blakk.
Vis hele sitatet...
Skjønte det, men du sier jo at du har 800k inn mens det går 1 mill ut igjen? Hvor henter du de ekstra 200k fra?

Edit: glem det, regner med du mener total aktivitet på konto, da gir det mening��
Sist endret av JohnnyNonsens; 12. januar 2021 kl. 00:39.
Om dette faktisk er næringsvirksomhet eller hobbyvirksomhet ville jeg latt skattemyndighetene avgjøre. Det er snakk om ganske stor omsetning for hobbyvirksomhet. Per definisjon virker dette å være næringsvirksomhet.
Det som blir definert som inntekt her er de 600.000 kronene du nevner.
Virksomheten din må registreres hvis omsetning overstiger 50.000 kroner, og på det tidspunktet du omsetter for over denne summen må du kreve inn merverdiavgift for staten ved salg. Merverdiavgiften du har betalt for varene du selger videre, kan du registere i mva. meldingen din som inngående mva og få tilbake.
Du risikerer tvangsmulkt, så hadde kontaktet skatteetaten så snart som mulig.
Sist endret av Ceterisparibus; 12. januar 2021 kl. 02:18.
Grensen er vel som nevnt 50k i året for hobbyvirksomhet, alt over dette må rapporteres. En ting er at skattemyndighetene sikkert vil ha sin del av kaka, men NAV blir nok ikke fornøyd de heller om de finner ut av at du driver næringsvirksomhet mens du får AAP.
Det er ingen definert grense på 50k uten at det taler til TS sin fordel.. Du kan fint ha omsetning uten fortjeneste men så fort det er med formål og potensiale for å gi en inntekt på sikt så er det næring. Det er jo ikke et menneske i verden annet enn deg selv som trur deg på å håndtere sånne summer uten økonomisk vinning.
Det skal godt gjøres å redegjøre for sånne tall som hobby, det er jo 10x all sunn fornuft og enda litt til. Hobby er å tjene noen hundrelapper/tusen på å strikke, hekle lage broderier og male litt på si uten å være kunstner.

Du får nesten gidde begynne lese deg litt opp selv å ta ansvar for å håndtere sånne summer uten store konsekvenser.
https://www.skatteetaten.no/person/s...-og-smajobber/

At du mener du har 800k i utgifter er ikke sikkert myndighetene er enig i.
Sist endret av Dough; 12. januar 2021 kl. 08:46. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Omfanget av det du driver med nå er ikke lenger å betrakte som hobby, det er næringsvirksomhet.
Du må registrere foretak, som alle andre, føre regnskap og betale skatt på overskudd og lønn / godtgjørelse.
Om NAV finner ut av dette mister du nok AAP, (noe du i utgangspunktet kanskje ikke skulle ha hatt?) i og med at det er tydelig at du har god arbeidsevne.
Skatteetaten legger til grunn kriterier angitt i Skatte-ABC ved vurdering av om virksomheten er skattepliktig eller ikke. Skatteloven i seg selv inneholder ikke noen definisjon av hva som er virksomhet eller ikke, og dette følger da av rettspraksis.

Du kan jo vurdere selv hvorvidt du oppfyller kriteriene jeg har linket til, hvorav jeg anser det som ihvertfall tre av dem er oppfylt. Spørsmålet om hvorvidt du er egnet til å gå med overskudd over tid er det nok bare du selv som kan svare på. Dersom de aktiviteter du utfører anses som næring av skatteetaten vil det for det sannsynligvis oppstå noen problemer, både i forbindelse med skattleggingen og i forhold til NAV uten at jeg kan si dette for sikkert. Som @Dough nevner litt lengre opp er nok MVA det siste du burde bekymre deg for.

Det følger av skatteloven og rettspraksis at inntekter og kostnader i hobbyvirksomhet ikke skal beskattes eller kreves fradrag for, men jeg er svært usikker på om skatteetaten ser dette som "hobby" grunnet det økonomiske omfanget. I såfall vil jeg råde deg til å samle opp all dokumentasjon omkring kjøp og salg da det kan hende du kan kreve fradrag for kostnader i tidligere år dersom skatteetaten anser aktiviteten din som virksomhet. Det kan også forekomme at du kan bli sanksjonert for brudd på bl.a. bokføringsloven og regnskapsloven om du ikke har ført regnskap med aktiviteten, men det er nok også i andre rekke av potensielle bekymringer du burde ha.

Hva NAV kommer til å foreta seg kan jeg dessverre ikke svare på. Ville uansett tatt kontakt med skatteetaten da de har opplysnings- og veiledningsplikt i forhold til skatterettslige spørsmål.
Ser du har fått noen råd som virker bra. Alikevel tror jeg det ville være lurt å høre med en advokat. (Vi freaks er jo så klart best, men alikevel.)
Takk for alle svar. Ble litt overveldet av dette her. Har helt klart vært en naiv tulling og må nok stå for konsekvensene. Jeg skal snakke med både advokat, regnskapsfører og skatteetaten (i den rekkefølgen) i løpet av uken.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Hvordan gikk det?
50.000-grensa gjelder for all omsetning. Det eksisterer ikke noe hobbyskille. Alt næringsoverskudd skal skattes av, tilogmed under 50.000, og du skal mva-registrere deg for første faktura du går over 50.000, og denne fakturaen skal være med full mva.

Du skylder ca 5000 i skatt og kvart million i mva.
Sist endret av BlueGrot; 30. mai 2021 kl. 14:37.
Sitat av BlueGrot Vis innlegg
50.000-grensa gjelder for all omsetning. Det eksisterer ikke noe hobbyskille. Alt næringsoverskudd skal skattes av, tilogmed under 50.000, og du skal mva-registrere deg for første faktura du går over 50.000, og denne fakturaen skal være med full mva.

Du skylder ca 5000 i skatt og kvart million i mva.
Vis hele sitatet...
Hvordan kommer du fram til en kvart million i mva når merverdien er 10-20 000?
Sitat av Judaz Vis innlegg
Hvordan kommer du fram til en kvart million i mva når merverdien er 10-20 000?
Vis hele sitatet...
Fordi TS nevner beløp opp mot 800 000kr i omsetning.
Sitat av BlueGrot Vis innlegg
50.000-grensa gjelder for all omsetning.
Vis hele sitatet...
Dette er ikke sant. Det er flere typer omsetning som er unntatt merverdiavgift etter merverdiavgiftsloven kapittel 3, jf. §3-2 til 3-20. For omsetning som faller innenfor disse kategoriene er det verken plikt til å beregne merverdiavgift eller å registrere seg i Merverdiavgiftsregisteret.

Nå har ikke trådstarter oppgitt nøyaktig hvilke varer det er h*n har kjøpt, modifisert og solgt, så vi kan nok anta at TS sannsynligvis er merverdiavgiftsplikt for denne omsetningen.
Sitat av BlueGrot Vis innlegg
50.000-grensa gjelder for all omsetning. Det eksisterer ikke noe hobbyskille. Alt næringsoverskudd skal skattes av, tilogmed under 50.000, og du skal mva-registrere deg for første faktura du går over 50.000, og denne fakturaen skal være med full mva.

Du skylder ca 5000 i skatt og kvart million i mva.
Vis hele sitatet...
For å pirke litt her så er det riktigtnok den fakturaen som passerer 50k som gjør deg pliktig å registrere deg. Siden du aldri kan fakturere mva uten å være registrert med mva må du etterfakturere mva for den aktuelle faktura og ev andre du måtte gjøre i mellomtida.

Du må altså opplyse kunden om situasjonen, at summen er mva pliktig og det vil komme et krav i ettertid.
Sist endret av Dough; 30. mai 2021 kl. 16:48. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av PlGsks Vis innlegg
Dette er ikke sant. Det er flere typer omsetning som er unntatt merverdiavgift etter merverdiavgiftsloven kapittel 3, jf. §3-2 til 3-20. For omsetning som faller innenfor disse kategoriene er det verken plikt til å beregne merverdiavgift eller å registrere seg i Merverdiavgiftsregisteret.

Nå har ikke trådstarter oppgitt nøyaktig hvilke varer det er h*n har kjøpt, modifisert og solgt, så vi kan nok anta at TS sannsynligvis er merverdiavgiftsplikt for denne omsetningen.
Vis hele sitatet...
TS har en såpass høy omsetning og lav inntjening at jeg antar at dette er varer som kjøpes inn og videreselges, da mva-unntaket gjelder i størst grad tjenester.

Sitat av Judaz Vis innlegg
Hvordan kommer du fram til en kvart million i mva når merverdien er 10-20 000?
Vis hele sitatet...
Man momser av omsetning, ikke resultat.
Sist endret av BlueGrot; 30. mai 2021 kl. 16:55. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Uvaksinert 👍
Sitat av BlueGrot Vis innlegg
50.000-grensa gjelder for all omsetning. Det eksisterer ikke noe hobbyskille. Alt næringsoverskudd skal skattes av, tilogmed under 50.000, og du skal mva-registrere deg for første faktura du går over 50.000, og denne fakturaen skal være med full mva.

Du skylder ca 5000 i skatt og kvart million i mva.
Vis hele sitatet...
Joa, men han kan jo få igjen mva også da siden han har betalt mva.
Ja, men han har ikke solgt varene med mva, så da må han inndrive mva i etterkant. Jeg har hørt at Skatteetaten har tillatt dette. Han kan ikke få igjen mer mva enn det han har inndrevet.