Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  23 4685
Hei,

Jeg har blitt svindlet for 5.000, var heldig nok å få tilbake 1.000kr. Hele beløpet skulle vært tilbakebetalt den 21. denne mnd men det skjedde ikke og personen svarer aldri på SMS eller plukker opp når jeg ringer.

Er ingen info å finne på facebook eller noen sosiale medier, annet enn at personen er en notorisk svindler som har solgt konsertbiletter uten å ha disse ifølge opplysninger på tlf nr.

Er det noen som har lyst til å spamme ned denne personen med enten meldinger eller anrop? Det er den eneste veien jeg tenker er den raskeste måten å få tilbake pengene på, istedenfor å anmelde for da blir det bare en sak liggende hos politi som enten blir henlagt eller trekk i lønn (noe som vil kreve lang saksbehandlingstid)

Er det greit å legge igjen tlf nr hans her? Tenker det er greit, så flere blir advart om de søker opp nummeret i Google og finner denne tråden
Overførte du pengene via vipps? Da har du vel navnet hans?
Sitat av LarsErikseen Vis innlegg
Overførte du pengene via vipps? Da har du vel navnet hans?
Vis hele sitatet...

Jeg overførte via straksbetaling, men jeg har tlf nr hans og det er registrert i Vipps på hans riktige navn
Når du har betalt med bankoverføring så stiller du litt sterkere hos politiet da det er lite etterforskning som må til. Men om du faktisk får tilbake pengene er en annen sak.

Jeg ville anmeldt.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Nei, å henge ut en person her ved å skrive telefonnummer fører til utestenging av forumet.

Anmeld saken til politiet.
Sitat av Dodecha Vis innlegg
Nei, å henge ut en person her ved å skrive telefonnummer fører til utestenging av forumet.

Anmeld saken til politiet.
Vis hele sitatet...
Hva er grunnen til det egentlig? Bryter ingen lover ved å legge ut et tlf nr. Paragraf 266 og 267 innebærer jo kun æreskrenkelse av privatlivets fred, som innebærer å uthenge en persons navn, og ikke informasjon som kan røpe hvem vedkommende er.

Men jeg respekterer fullt ut forumets regler, og skal selvfølgelig ikke gjøre det. Vil bare ha et svar på hvorfor det fører til utstengelse.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av Panther95 Vis innlegg
Hva er grunnen til det egentlig? Bryter ingen lover ved å legge ut et tlf nr. Paragraf 266 og 267 innebærer jo kun æreskrenkelse av privatlivets fred, som innebærer å uthenge en persons navn, og ikke informasjon som kan røpe hvem vedkommende er.

Men jeg respekterer fullt ut forumets regler, og skal selvfølgelig ikke gjøre det. Vil bare ha et svar på hvorfor det fører til utstengelse.
Vis hele sitatet...
Jeg bruker desverre ikke tid i romjula på å finne paragrafen som spesifikt forbyr uthenging av en privatperson ved å be folk utføre telefonterror på de, det burde være ganske innlysende at slikt ikke er lov.

Våre regler forbyr mobbing eller personangrep og posting av persondata og annen konfidensiell informasjon.

Edit: Det ser nok ut at det rammes av paragrafen du nevner §266. Da å be folk plage en person via telefon er krenking av privatlivets fred.
Sist endret av Dodecha; 26. desember 2020 kl. 16:24.
Sitat av Panther95 Vis innlegg
Hva er grunnen til det egentlig? Bryter ingen lover ved å legge ut et tlf nr. Paragraf 266 og 267 innebærer jo kun æreskrenkelse av privatlivets fred
Vis hele sitatet...
Hvor i paragrafene du refererer til står det noe som helst om æreskrenkelser? Dessuten kan du ikke æreskrenke privatlivets fred

Sitat av Panther95 Vis innlegg
som innebærer å uthenge en persons navn, og ikke informasjon som kan røpe hvem vedkommende er.
Vis hele sitatet...
Hvor har du denne påstanden fra?
§ 266. Hensynsløs atferd
Den som ved skremmende eller plagsom opptreden eller annen hensynsløs atferd forfølger en person eller på annen måte krenker en annens fred, straffes med bot eller fengsel inntil 2 år.
Vis hele sitatet...
§ 267. Krenkelse av privatlivets fred
Den som gjennom offentlig meddelelse krenker privatlivets fred, straffes med bot eller fengsel inntil 1 år.

Straff etter første ledd kommer ikke til anvendelse på den som bare har deltatt ved teknisk bistand eller distribusjon av et blad eller tidsskrift produsert i riket. Tilsvarende gjelder for kringkastingssendinger.

Straff etter første ledd kan bortfalle dersom meddelelsen var fremkalt av den fornærmede selv ved utilbørlig atferd, eller meddelelsen er blitt gjengjeldt ved en krenkelse av privatlivets fred eller en kroppskrenkelse.
Vis hele sitatet...
Æreskrenkelser blei fjerna fra straffeloven for over 10 år siden

Har du noen kilde å vise til siden du virker så sikker i din egen tolkning som innebærer helt andre ord enn det som står i paragrafene?
Sitat av Panther95 Vis innlegg

Er det noen som har lyst til å spamme ned denne personen med enten meldinger eller anrop? Det er den eneste veien jeg tenker er den raskeste måten å få tilbake pengene på, istedenfor å anmelde for da blir det bare en sak liggende hos politi som enten blir henlagt eller trekk i lønn (noe som vil kreve lang saksbehandlingstid)

Er det greit å legge igjen tlf nr hans her? Tenker det er greit, så flere blir advart om de søker opp nummeret i Google og finner denne tråden
Vis hele sitatet...
Vi har jo bare ditt ord for at denne personen er en svindler.
Du opptrer anonymt, mens du ønsker å henge ut en person
med navn og nummer, på bakgrunn av en enkelt persons anklage.

Du burde jo skjønne at det ikke er greit. Hva om en vilkårlig person
prøvde å henge ut deg på samme måten, uten at du visste om det
eller hadde sjans å forsvare deg?
Dette skjedde med noen kompiser av meg. De anmeldte og fikk pengene tilbake etter 1-2 år. Hvis han er en notorisk svindler vil nok politiet kjøre en samlesak på han, men om det blir nå eller om 3 år vet man aldri
Sitat av knert1 Vis innlegg
Hvor i paragrafene du refererer til står det noe som helst om æreskrenkelser? Dessuten kan du ikke æreskrenke privatlivets fred


Hvor har du denne påstanden fra?




Æreskrenkelser blei fjerna fra straffeloven for over 10 år siden

Har du noen kilde å vise til siden du virker så sikker i din egen tolkning som innebærer helt andre ord enn det som står i paragrafene?
Vis hele sitatet...

Er du jurist? Spør for en gammel venn

Sitat av EzreaL Vis innlegg
Dette skjedde med noen kompiser av meg. De anmeldte og fikk pengene tilbake etter 1-2 år. Hvis han er en notorisk svindler vil nok politiet kjøre en samlesak på han, men om det blir nå eller om 3 år vet man aldri
Vis hele sitatet...

Det tok såpass lang tid ja, var det store beløp det var snakk om? :/

Nei var det da, blir å sende inn en anmeldelse så får vi se. Hvis det ikke er noen som klarer å spore opp adressen hans da, så jeg kan ta en besøkstur for å høre om han vil gjøre opp. Er jo ikke ulovlig å dra på besøk til noen, så lenge man har på munnbind
Sist endret av Panther95; 26. desember 2020 kl. 18:58. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Panther95 Vis innlegg
Er du jurist? Spør for en gammel venn
Vis hele sitatet...
Hva er det med deg? Du spør folk om veiledning og svar på en problemstilling å blir fornærmet over at du får svar du ikke likte?
Sitat av Jokkerella Vis innlegg
Hva er det med deg? Du spør folk om veiledning og svar på en problemstilling å blir fornærmet over at du får svar du ikke likte?
Vis hele sitatet...
Er da ikke fornærmet, var jo et helt vanlig spørsmål hallo i luken
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av Panther95 Vis innlegg
Er da ikke fornærmet, var jo et helt vanlig spørsmål hallo i luken
Vis hele sitatet...
Vel, det tas jo som et passiv-aggressivt spørsmål, for det står jo klart "krenking" i lovteksten og ikke "æreskrenking" som du påsto.
Sist endret av Dodecha; 26. desember 2020 kl. 19:46.
Sitat av Dodecha Vis innlegg
Vel, det tas jo som et passiv-aggressivt spørsmål, for det står jo klart "krenking" i lovteksten og ikke "æreskrenking" som du påsto.
Vis hele sitatet...
Den er god, takk for rettingen!
Sitat av Panther95 Vis innlegg
Er da ikke fornærmet, var jo et helt vanlig spørsmål hallo i luken
Vis hele sitatet...
Hei på deg, det kan som sagt av Dodecha tolkes som passiv-aggressivt. Og det igjennom tekst, som sier litt om hvordan du ordlegger deg.
Spørsmål; Hva taper du på å anmelde? Det er jo ikke du som får saksbehandlingsbyrden.
Sitat av Jokkerella Vis innlegg
Hei på deg, det kan som sagt av Dodecha tolkes som passiv-aggressivt. Og det igjennom tekst, som sier litt om hvordan du ordlegger deg.
Vis hele sitatet...
Den er god! Bra du er oppmerksom

Sitat av Jurgen1337 Vis innlegg
Spørsmål; Hva taper du på å anmelde? Det er jo ikke du som får saksbehandlingsbyrden.
Vis hele sitatet...
Taper ingenting, så blir å levere en anmeldelse og om flere har blitt utsatt for det samme så blir vel det høyere prioritert og mest sansynlig
Sist endret av Panther95; 26. desember 2020 kl. 19:54. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Panther95 Vis innlegg
Er du jurist? Spør for en gammel venn
Vis hele sitatet...
Nei, men takk for komplimentet! I din 3de post kommer du med juridiske påstander og begreper som er tatt helt ut av sammenheng og ikke henger på greip. Man trenger ikke være en jurist for å forstå det, og alt tyder på at du var i villfarelse og behøvde hjelp. Ordlyden og rettspraksis(først og fremst tidligere høyesteretts dommer og deretter nedadgående) besvarer ditt spørsmål med mindre du av en eller annen grunn forventer at det er greit å bryte loven ved å oppfordre til sjikane på offentlig forum. Det er jo ikke en lovløs krok i darkweb hvor lover og regler ikke håndheves, heldigvis.

Videre er du åpenbart ikke interessert i svar på spørsmålet ditt. Spørsmålene som er essensielle her besvares ikke. Hvorfor blander du ærekrenkelse inn i paragrafene om trakassering? Æreskrenkelse er ikke en gang rammet av straffeloven, og har ikke vært det på 10 år. Du kan i beste fall få økonomisk oppreisning for det i enkelte tilfeller. Siden du ikke har noen kilder å vise til, og ikke har tenkt til å legge frem noen, eller besvare noen spørsmål vil både diskusjonen og konklusjonen være like nyttig som en død soldat, eller jurist i dette tilfellet.
Et under har skjedd, personen sendte meg pengene nå isted! Saken er løst

Tråden kan avsluttes her
Leser vell freak han typa da :P haha
Å drive telefonterror hadde ikke ført til annet enn at han skifta nummer Men så bra det løste seg, ikke umulig at han følger med her! Det stod om en raner 1. juledag som gikk tilbake å unnskyldte seg etterpå. Kanskje samvittigheten og juleånden kicker inn hos kyniske svindlere og
Sitat av Panther95 Vis innlegg
Jeg overførte via straksbetaling, men jeg har tlf nr hans og det er registrert i Vipps på hans riktige navn
Vis hele sitatet...
Godt å høre at det ordnet seg!

Men, sikkert fælt, men om vedkommende åpenbart har scamma meg og ikke gidder å svare på tlf, så ringer jeg opp familiemedlemmene til vedkommende og sier fra. Ofte at han da vippser tilbake.
Sist endret av LarsErikseen; 27. desember 2020 kl. 00:39.
Sitat av LarsErikseen Vis innlegg
Godt å høre at det ordnet seg!

Men, sikkert fælt, men om vedkommende åpenbart har scamma meg og ikke gidder å svare på tlf, så ringer jeg opp familiemedlemmene til vedkommende og sier fra. Ofte at han da vippser tilbake.
Vis hele sitatet...
Det er ikke fælt, det er helt riktig. Du får satse på at han får huden full av hvilken slask han er av båda dame og mor.
Sist endret av Relevant; 27. desember 2020 kl. 00:42.