Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 4413
Hei!

Klarer ikke å komme til enighet med meg selv. Jeg har kjøpt både amerikanske aksjer og norske.

De norske går som det suser. De amerikanske går opp prosentmessig i dollar, men siden dollaren er på vei ned så spiser den opp all profitten og litt til visst jeg veksler tilbake til kroner. Jeg tror dollaren kan gå enda mer ned. Men hva gjør jeg? Avstå fra å kjøpe amerikanske inntil videre? Selge det som er? Vente?

Eksempel:

Apple

Dollar: +15.63%(70 usd)
Krone: +3.46% (148 nok)

Hmm.
Dollaren har vært bearish en stund nå og det ser ikke ut til å stoppe.

Så da er det enten å få seg en valutakonto eller kjøpe fond med valutasikring. KLP tilbyr valutasikrede fond.
Hmm. Enten valutakonto eller valutasikret fond. Så ikke selge seg ut?

Har ordnet meg valutakonto, men det blir da samme summen i kroner når jeg veksler. Eller, tenker du å ta profitt i dollar, så vente til kursen snur?

Satt ett år i aksjesimulator med kun amerikanse aksjer. Kjipt å ikke få utnyttet kunnskapen. Og fond lærer man ikke mye av
Jepp. Så hvis du uansett må føre penger tilbake jevnt og trutt så er litt av poenget borte. Mulig det finnes noen etf'r som er short i dollar som du kan bruke som hedge, men dette vet jeg ikke. Skulle gjerne kunnet mer om forex.

Sikkert noen på forex på reddit som muligens kan hjelpe deg med bedre svar.
Nja. Må ikke, men det svir i øynene når Nordnet viser meg avkastningen i kroner. Treffer blink, men penger blir det ikke.

Det skal gå an å shorte dollaren mot norske kroner. Men ikke på Nordnet såvidt jeg har forstått. Finner kun BEAR USDDKK, tror det er dette jeg er ute etter. Men mot kroner. Men takk, alt hjelper, skal høre på Reddit. Men kom igjen da freak.no. Noen som vet mer? Fyr løs.

Nja. Må ikke, men det svir i øynene når Nordnet viser meg avkastningen i kroner. Treffer blink, men penger blir det ikke.

Det skal gå an å shorte dollaren mot norske kroner. Men ikke på Nordnet såvidt jeg har forstått. Finner kun BEAR USDDKK, tror det er dette jeg er ute etter. Men mot kroner. takk uansett, alt hjelper. skal høre mer på Reddit. Men kom igjen da freak.no. Noen som vet mer? Fyr løs.
Sist endret av kastrertHankatt; 17. desember 2020 kl. 21:29. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Prøv saxobank, vet ikke om de tilbyr trading til nordmenn, men som norsk borger bosatt med skatteplikt til danmark fungerer det fjell.
saxotrader.com
En delvis hedge USD/NOK kan jo være oljerelaterte produkter eller selskaper. Den norske kronen pleier å følge oljeprisen.
Sitat av Revbatim Vis innlegg
Prøv saxobank, vet ikke om de tilbyr trading til nordmenn, men som norsk borger bosatt med skatteplikt til danmark fungerer det fjell.
saxotrader.com
Vis hele sitatet...
Takk! Der har de noe. Ser ut som mye bedre plattform også. Og bedre kurtasje. Har laget konto der nå. Noen som har prøvd Nordea? Vurderer pga av den billige kurtasjen.

Om noen lurer, Nordnet suger. Styr unna.

Sitat av legalize_it Vis innlegg
En delvis hedge USD/NOK kan jo være oljerelaterte produkter eller selskaper. Den norske kronen pleier å følge oljeprisen.
Vis hele sitatet...
Mmh ja, hjelper litt på. Men ikke nok. Er allerede tungt investert i olja.