Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 7069
Ønsker kobling mellom TV og stasjonær. Jeg skal i den forbindelse gå til innkjøp av en lang hdmi kabel. Lest litt rundt det og sett at det kan bli problematisk med 4k hvis det er litt lengde på kabelen.

Når jeg går inn på clas ohlson sine kabler ser jeg de har fått helt elendige tilbakemeldinger.
https://www.clasohlson.com/se/HDMI-k.../p/Pr388074001

Er det virkelig så stor forskjell på hdmi fra ulike produsenter? Lest at slike "gullbelagt" og slikt bare er tull. Noen som vet hva jeg burde gå for når jeg ønsker 4k kvalitet og strekket er 8m med noen krappe svinger?
8 meter er i lengste laget for tradisjonell HDMI-kabel. Min erfaring er at alt over 5 meter sjeldent fungerer. Jeg har dog strukket HDMI på 10 meter, men denne er fiberoptisk. Kjøpte på aliepxress: https://www.aliexpress.com/item/33061314344.html

Spiller 4k/60 og 1440p/120.
Blackmagic har billige konvertere fra HDMI til SDI og tilbake.
Fiberoptiske HDMI-kabler er veien å gå hvis du er over 8 meter. Bare husk at de (iallefall flesteparten) er enveis, mao må du holde styr på hvilken ende som skal kobles til kilden og hvilken som skal kobles til skjermen (noe du ikke trenger tenke på med vanlige HDMI-kabler av kobber)

DisplayPort har samme problemet. Det er ikke uten grunn at Dell kun gir deg support på sine skjermer hvis DisplayPort-kabelen er under 2 meter (6 feet).
Går med vanlig HDMI kabel av god kvalitet, typ Kramer, Monster ol.
Eventuelt sjekk tekniske spesifikasjoner for kabelen. En vanlig HDMI har 28AWG. En lang kabel krever kraftigere diameter, typ 24AWG. ( AWG, Amerikansk standard, lavere tall=tykkere diameter)
HDMI switch med forsterker, eventuelt.
Har kun hdmi uttak på TV så da går jeg for en slik fiberoptisk kabel.

Er det som med en fiberkabel til internett, at det er et glassrør i kabelen og signalene kommer via lys? Er den skjør og må jeg være ekstra forsiktig med den? Er den skjør og må jeg være ekstra forsikt med den?
Ene enden har en aktiv del som konverterer elektrisk signal til lyssignal. Ofte merket Source. Andre enden tar imot lyssignalet og gjør det om til elektrisk signal. Ofte merket Display. Signalet er altså et fibersignal på lik linje med f.eks. fiberlinjen din, og kabelen kan ikke f.eks. bøyes 90 grader hvis den f.eks. følger veggen og må over en dør. Hvor stiv og beskytta kabelen er varierer.

Selv har jeg gode erfaring med Ugreen sine fiber-HDMI-kabler, kjøpt på eBay, men i skrivende stund har de kun 30 meter på lager til over tusenlappen eks. mva. Hvorvidt de får inn igjen kortere tviler jeg på siden denne "kun" er HDMI 2.0