Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  1 897
Jeg driver en Minecraft server på en dedikert maskin hostet hos OVH i Polen (Ubuntu 16.04). Denne har kjørt knirkefritt siden sommerferien, men siden mandag rundt kl 11:00 har det oppstått et merkelig problem.

Alle som får nettet sitt levert fra Telenor kan ikke lengre koble til serveren uten å oppleve vanvittig latency og time out. Dette gjelder både bredbånd og mobilnett fra Telenor.
Har man internett fra f.eks. Telia fungerer serveren helt fint.
Jeg har ikke gjort noen endringer på serveren i tidsrommet hvor problemet oppstod som kan forklare denne plutselige feilen.

Om jeg kjører en traceroute av IPen til de som har problemer så ser jeg at den går innom en eller flere noder som heter <something>.ti.telenor.net. Alle som har problemer er en innom Telenor.
Spillere som ikke har problemer er innom <something>.telia.net eller en annen ISP.
Problemet gjelder utelukkende Telenor.

Har naturligvis prøvd å kontakte Telenor med dette, men de er mildt sagt lite villige til å se på saken og vil helst peke på alle andre. Er også i løpende dialog med OVH uten at de har funnet noe enda.

Synes det er utrolig rart at det bare gjelder en ISP. Spillere med Telenor som ISP klarer å pinge oss, men tilkoblingen er så utrolig dårlig. Om de går inn på nettsiden vår som er hostet på serveren med Telenor-nett ser man bildene laste pixel for pixel. De får koblet til, men så fort de på tilkoblet serveren strupes hastigheten til de ikke lenger får noe data og timer ut.

En observasjon er at de kan koble til og spille med noe mindre lagg om de spiller kveld/natt/morgen. På dagtid er det ikke mulig da det er mye trafikk på nettverket.

Er det noen som har hørt om eller har erfaring med noe lignende?
En eller annen peering med feil, så om du klarer å å rett person er det nok enkelt for Telenor å fikse det.. men via vanlige KS tror jeg det kan være vanskelig.

Du kan jo prøve å ringe driftssentralen deres og håpe på at den du kommer til kjeder seg litt den dagen.