Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 1507
Skal kjøpe ny laptop sommeren 2018 til bruk rundt 5 år framover, så vil legge litt penger i den. Har et maks budsjett på 20k, og vil gjerne bruke mindre hvis det er mulig. Lurer på om noen med mer peiling enn meg kan gi noen anbefalinger.

Liten liste med ting jeg kan tenke meg:
- 14-15 tommer
- Lett, skal brukes mye på farten. <2 kg
- Videoredigering
- Tekstredigering, surfing etc vanlige ting
- Gjerne 16 GB ram (8 går også vel?)
- Civ 6 uten å brenne opp
- Helst et dedikert skjermkort

Har sett litt på XPS 15 9570 når den kommer ut, men Dell Norge er ikke akkurat flinke til å kommunisere, så er litt usikker på den.
Noen som har noen tips?
Om du er i en situasjon der du kan ha en stasjonær PC så burde du satse på det i stedet. Har du vurdert det og kommet frem til at det ikke lar seg gjøre? Jeg ville ikke anbefalt en gaming laptop med mindre du ikke har plass, flytter hele tiden, eller gamer mye på farta.
Sist endret av Vekst; 4. mai 2018 kl. 15:01.
Sitat av Cheeze Vis innlegg
Om du er i en situasjon der du kan ha en stasjonær PC så burde du satse på det i stedet. Har du vurdert det og kommet frem til at det ikke lar seg gjøre? Jeg ville ikke anbefalt en gaming laptop med mindre du ikke har plass, flytter hele tiden, eller gamer mye på farta.
Vis hele sitatet...
Har en stasjonær som jeg skal bruke hjemme. Trenger fortsatt en laptop som kan tas med rundt, skal langt i fra brukes hovedsaklig til gaming, men heller litt innimellom.
Sist endret av Berre_ein_fyr; 4. mai 2018 kl. 15:05.
Nice. Dell XPS 15 er en av de beste valgene du kan gjøre.

Nå er jeg ikke like oppdatert på laptopper som jeg var for et års tid siden så jeg gir deg heller noen spec anbefalinger.

Sørg for at PCen har en HQ/H/Quad core prosesser. Forskjellen dette gjør er enorm og du vil angre om du kjøper en dual core. i5 Quad er bedre enn i7 dual.

SSD er viktig, helst m2/PCI (1-3 GB/s) men SATA (~500 MB/s) fungerer fint det og. Siden du driver med videoredigering er det nok behov for noe lagringsplass. Finn enten en PC med to HDD plasser, eller gå for en SSD + ekstern HDD.

Oppfyller PCen disse to kriteriene vil den holde seg rask mye lenger enn andre.

Ellers: sørg for at fysisk input er bra. Dårlig tastatur og trackpad suger skikkelig.

Jeg vil også anbefale å tenke på en Macbook Pro 15 fra Finn (2013-2015 modell). Du får de for 8-14k og bedre grensesnitt og levetid finner du ikke i Windows PCer. Det vil være en liten læringskurve men til gjengjeld så blir du langt mer effektiv. Du vil også få tilgang til programvare som Final Cut. Som hobbyredigerer foretrekker jeg noe som er raskt og intuitivt å redigere med fremfor et helt lass med boilerplate operasjoner fordi Adobe har så mange funksjoner som jeg aldri bruker.
Sist endret av Vekst; 4. mai 2018 kl. 15:50.
Vil ikke en gammel Macbook Pro være betydelig svakere i forhold til en ny windows laptop? De fleste jeg finner er også langt utenfor Apples ladesyklusgaranti, så da vil de vel ha dårlig batteri?

Skal følge rådet ditt og holde meg langt unna tokjerners.
Sist endret av Berre_ein_fyr; 4. mai 2018 kl. 18:37.