Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 2360
Noen her som kan spare meg en tur i banken, bare for å få høre at jeg får alt for lite?

Lærer. Fast ansatt.
450k i året
450 000 Ek
Studielån 400k
På så generelt grunnlag kan du like gjerne bruke en av ett utall lånekalkulatorer, men det beste er naturligvis å snakke med banken. Du trenger nok ikke dra inn en gang, du kan be om tilbud via kundesider / mail / telefon etc.

https://www.dnb.no/privat/laan/kalku...laaneevne.html
https://sbanken.no/lan/kalkulatorer/...-kan-jeg-lane/
Mannen i gata.
SkyMarshal's Avatar
Trådstarter
Ja, du har nok rett. 1 millon syntes jeg bare hørtes ekstremt lite ut. Da blir det ikke fast bopel i dette livet.
Sist endret av SkyMarshal; 13. mars 2018 kl. 10:34.
Gå til banken og snakk med dem.
Sist endret av barebaremeg; 18. mars 2018 kl. 18:35. Grunn: rettskrivning
Bankene gir ofte bedre betingelser enn kalkulatorene skulle tilsi, men det varierer betraktelig. Det viktigste for dem er at du klarer å betjene lånet og samtidig takler en renteoppgang på ca. 5 prosentpoeng. Alle mulige garantier du kan gi de vil hjelpe på. Kausjonister, BSU-konto, høy egenkapital, jevn inntekt på lønnsslippene osv. Jeg hadde tall ikke ulike dine, men mer inntekt og mye mindre EK. Da fikk jeg tilbud om rundt 1.6m, gitt at jeg flyttet BSU-kontoen min til deres bank. Dette var for 5ish år siden.
På Sbanken sin kalkulator får jeg 1,8 mill med tallene dine. Har du bil trekker det ned. Det samme med barn.

Tror du må ta runden. Min erfaring er at et personlig møte med banken fungerer bedre enn en helautomatisert løsning som sbanken har. Ta med budsjett og vis at du har kontroll på utgiftene dine og ta noen møter med ulike banker.
Bekrefter det med at det å prate med banken selv gir bedre vilkår enn automatiske løsninger.

I utgangspunktet så må du ha 15% av boligverdien i EK = Du har EK nok til å kjøpe bolig opp til 3 millioner.

Så er makstak på lån 5x årsinntekt = 450k*5 = 2.25m.

Du er da begrenset av årsinntekten din og kan i utgangspunktet kjøpe en bolig opp til 2.25m+450k=2.7m.

Du trekker fra 400k fra studielån. Du kan altså i teorien kjøpe en bolig til 2.3 millioner. Mer om du får foreldrene til å bli medlånstaker eller lignende.

Dette er litt forenklet og det er andre faktorer i spill, men ikke langt unna det du kan forvente.
Sist endret av Vekst; 18. mars 2018 kl. 20:40.
Få en foreldre til å stå som ansvarlig for lånet, da vil du få betydelig høyere lån.