Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 3706
Hei, skulle nettopp lime sammen en negl som hadde knekt av litt med superlim og tuten var tett, så jeg åpnet flasken(altså skrudde av tuten og korken) så dippet jeg en Q-tips ned i flasken og begynte å påføre bitte litt på neglen, så plutselig kjente jeg en kraftig brennende følelse i ansiktet og det ble vanskelig å puste, jeg kjenner det fortsatt litt i en del av ansiktet. Jeg var kanskje 15-30 cm unna den åpne flasken når jeg kjente dette, jeg løp med en gang vekk og så lukket den raskt når jeg fikk puste igjen. Alt dette skjedde på under 30 sekunder. Er skikkelig redd nå pga jeg fortsatt kjenner det litt i ansiktet, og føler meg litt rar. Hva har skjedd?

Tusen takk for svar!
Afrikanere sniffer lim til middag så du kan nok bare roe deg ned. Det som skjedde var neppe sunt, men du er ikke løsemiddelskadet av ett enkelt tilfelle.
Barbiefreak
barbiegirl's Avatar
Trådstarter
Sitat av Mozzie Vis innlegg
Afrikanere sniffer lim til middag så du kan nok bare roe deg ned. Det som skjedde var neppe sunt, men du er ikke løsemiddelskadet av ett enkelt tilfelle.
Vis hele sitatet...
Hva mener du med det? Men så du tror ikke det har skjedd for farlig for helsen min? Ble så redd.. er mye mer sterkere saker enn jeg trodde. Kjenner fortsatt litt brennende følelse i en del av ansiktet, men kan puste helt fint nå.

Er det noe jeg kan/burde gjøre nå? Hvis det har skjedd noe farlig?
Sist endret av barbiegirl; 11. august 2017 kl. 17:01. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Du fikk bare litt damp fra løsemiddelet på deg. Det kan være ganske ubehagelig når konsentrasjonen er høy, men det er ikke noe farlig i det omfanget du ble utsatt for.
Har skjedd meg også hvis jeg holder øynene og munnen åpen over en tube med superlim. Såfremt du ikke har fått det direkte på deg eller stått slik i lang tid tviler jeg på at det er farlig, men det er absolutt å anbefale å ringe 113/giftsentralen og forhøre seg.
Barbiefreak
barbiegirl's Avatar
Trådstarter
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Du fikk bare litt damp fra løsemiddelet på deg. Det kan være ganske ubehagelig når konsentrasjonen er høy, men det er ikke noe farlig i det omfanget du ble utsatt for.
Vis hele sitatet...
Er du sikker? Freaker litt ut fordi det var så utrolig sterk brennende/sviende følelse..

Sitat av pkk1990 Vis innlegg
Har skjedd meg også hvis jeg holder øynene og munnen åpen over en tube med superlim. Såfremt du ikke har fått det direkte på deg eller stått slik i lang tid tviler jeg på at det er farlig, men det er absolutt å anbefale å ringe 113/giftsentralen og forhøre seg.
Vis hele sitatet...
Nei, jeg har ikke fått selve limet på meg, jeg var ca. 15-30 cm unna den åpne flasken når jeg opplevde dette. Jeg tok bare litt superlim på neglen som var litt knekt av. Totalt var vel flasken åpen i under 30 sekunder, lukket den kjempe fort. Det skremte meg veldig, aldri opplevd noe liknende..
Sist endret av barbiegirl; 11. august 2017 kl. 17:18. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Det kan være farlig å puste inn slike løsemidler over lengre strekk, både mtp. langtidsvirkninger ved gjentatt eksponering, og faren for akutt oksygenmangel. Det kan også være farlig å få selve limet på enkelte deler av kroppen. Å få en dampsky av limets løsemiddel i ansiktet slik du beskriver er ikke farlig, bare ubehagelig.
Barbiefreak
barbiegirl's Avatar
Trådstarter
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Det kan være farlig å puste inn slike løsemidler over lengre strekk, både mtp. langtidsvirkninger ved gjentatt eksponering, og faren for akutt oksygenmangel. Det kan også være farlig å få selve limet på enkelte deler av kroppen. Å få en dampsky av limets løsemiddel i ansiktet slik du beskriver er ikke farlig, bare ubehagelig.
Vis hele sitatet...
Ok, tusen takk for svar. Føler meg litt roligere nå.. Men det er ikke farlig selv om jeg kjenner det en stund etter jeg opplevde det? Spesielt i en del av ansiktet har jeg en svak brennende/merkelig følelse.. Er det noe jeg burde/kan gjøre? Jeg tørket av øynene med en fuktig, kald bommulspad, det hjalp litt.. (vasket ansiktet mitt ca. 1 time før dette skjedde og tok på fuktighetskrem, jeg er litt solbrent også hvis det har noe å si?) Burde jeg vaske ansiktet mitt igjen, hvis det vil ha noe å si?
Barbiegirl: Mulig han mener noe sånn som dette:

https://www.youtube.com/watch?v=0B_vZCLDs-M&t=935s
Barbiefreak
barbiegirl's Avatar
Trådstarter
Sitat av ne-moth Vis innlegg
Barbiegirl: Mulig han mener noe sånn som dette:

https://www.youtube.com/watch?v=0B_vZCLDs-M&t=935s
Vis hele sitatet...
Ahh.. tror jeg skjønner poenget hans, at det tar lang tid før inhalering av løsemidler gjør skade? Altså ingenting farlig skedde med meg i dag?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av barbiegirl Vis innlegg
Ahh.. tror jeg skjønner poenget hans, at det tar lang tid før inhalering av løsemidler gjør skade? Altså ingenting farlig skedde med meg i dag?
Vis hele sitatet...
Ja, engangs eksponering i kort tidsrom er ufarleg. Viare så er ikkje cyanoakrylater, som superlim stortsett er, veldig skumle eller. Dei er svært irriterande på slimhinnene, men det er ikkje spesielt farlig.
Barbiefreak
barbiegirl's Avatar
Trådstarter
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Ja, engangs eksponering i kort tidsrom er ufarleg. Viare så er ikkje cyanoakrylater, som superlim stortsett er, veldig skumle eller. Dei er svært irriterande på slimhinnene, men det er ikkje spesielt farlig.
Vis hele sitatet...
Ja, jeg tror det var noe sånt det stod på flasken, stod også sånn advarsels ikon og at innånding burde unngås. Tusen takk for svar, føler meg bedre Ble bare så redd for jeg har aldri opplevd noe liknende.