Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 1658
Ser ut som jeg endelig skal få mulighet til å dra til Australia, noe jeg har drømt om i mange år. Skal være der 16 dager og vil prøve å få med meg så mye som mulig. Reiser til og fra Sydney.

Utover de typiske turistfellene er jeg usikker på hva jeg skal prioritere, men er åpen for alt fra storbygleder i Sydney til turer i bushen.

Noen Australiafarere som har noen forslag? Jeg tenker å tilbringe rundt en uke i Sydney også kanskje dra litt rundt om kring. Hvor langt nord i Queensland er det verdt å reise? Evt. andre steder?

På forhånd takk
http://www.ozexperience.com/

Reiste med disse

Fraser Island, en stor øy bare av sand

Whitsundays (Du må seile ut dit!) Helt syk strand av pulver hvit sant

Husk solkrem 30 i ansikt + hatt + skjorte



Maks 15min pr. dag i solen uten beskyttelse. Ellers får du brannskade
Sist endret av Tekniker2; 5. juni 2014 kl. 00:06. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Hadde jeg vært deg ville jeg sterkt vurdert disse stedene:

Townsville - SS Yongala Fakta om stedet - såfremt du er sertifisert til å dykke (de krever det for dette dykket)

Hvis du ikke er sertifisert ville jeg tatt en tur til Cairns for å dykke der, en kan selvfølgelig også besøke revet fra Ayr eller Townsville, men selv anbefaler jeg Cairns - helt magisk å dykke der!

Brisbane - Australia zoo Informasjon her - Dyreparken som Steve Irwin startet, fin park med mange forskjellige dyr.
Hvis Brisbane derimot er utelukket, og du ønsker å bevege deg lenger opp i NQLD, kanskje Billabong sanctuary er noe for deg? Link her Mindre enn Australia zoo, men fremdeles et veldig fint reservat! Du finner billabong i Townsville.

Selvfølgelig må jo Whitsunday nevnes Link her - Airlie er en fantastisk by som minner veldig om Spania eller andre sydensteder, altså mange fra Skandinavia, typisk drikke seg full om kvelden, sole seg om dagen sted.

Du kommer til å ha en strålende tid her i Australia, kan også nevnes at NSW kan være litt kaldt om vinteren.
Judaz's Avatar
Trådstarter
Sitat av Tekniker2 Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Jeg tror nok jeg kommer til å fly så langt det er mulig. Hadde jeg skulle vært der lenger ville både tog og Greyhound vært mer aktuelt, men jeg føler litt at jeg ikke har råd til å bruke hele dager på og sitte på buss. Siden inneholdt imidlertid mange gode reisetips

Sitat av Caracalla Vis innlegg
Hadde jeg vært deg ville jeg sterkt vurdert disse stedene:

Townsville - SS Yongala Fakta om stedet - såfremt du er sertifisert til å dykke (de krever det for dette dykket)

Hvis du ikke er sertifisert ville jeg tatt en tur til Cairns for å dykke der, en kan selvfølgelig også besøke revet fra Ayr eller Townsville, men selv anbefaler jeg Cairns - helt magisk å dykke der!
Vis hele sitatet...
Har ikke dykkersertifikat og tror kanskje Cairns er mest aktuelt for oss.
Sitat av Caracalla Vis innlegg
Brisbane - Australia zoo Informasjon her - Dyreparken som Steve Irwin startet, fin park med mange forskjellige dyr.
Hvis Brisbane derimot er utelukket, og du ønsker å bevege deg lenger opp i NQLD, kanskje Billabong sanctuary er noe for deg? Link her Mindre enn Australia zoo, men fremdeles et veldig fint reservat! Du finner billabong i Townsville.
Vis hele sitatet...
Brisbane er på ingen måte utelukket. Australia Zoo høres spennende ut. Er det noe annet som er verdt å få med seg der når man er i området?
Sitat av Caracalla Vis innlegg
Selvfølgelig må jo Whitsunday nevnes Link her - Airlie er en fantastisk by som minner veldig om Spania eller andre sydensteder, altså mange fra Skandinavia, typisk drikke seg full om kvelden, sole seg om dagen sted.
Vis hele sitatet...
Ut i fra beskrivelsen din ble jeg småskeptisk. Vi tåler både strand, sol og fyll, men føler kanskje at vi begynner å bli litt for gamle for "fylletur til syden"-konseptet At det er andre skandinaver der gjør egentlig ingenting, men hvis rølpefaktoren er veldig høy kan det hende vi står over.
Sitat av Caracalla Vis innlegg
Du kommer til å ha en strålende tid her i Australia, kan også nevnes at NSW kan være litt kaldt om vinteren.
Vis hele sitatet...
Vi reiser i oktober/november, så jeg er ikke så veldig redd for at vi skal fryse...

Takk for alle gode tips så langt
Sist endret av Judaz; 5. juni 2014 kl. 09:11. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Som Caracalla sier er noen dager i Airlie Beach et perfekt utgangspunkt for noen dagers båttur rundt Whitsundays. Jeg opplevde hvertfall ikke at det var noe "fylletur til syden". Anbefales på det sterkeste!
Sist endret av BicBoi; 5. juni 2014 kl. 11:01.
Brisbane i seg selv er kanskje ikkje den mest spennende byen som turist, men anbefaler både Moreton island og Stradbroke som ikkje ligger så langt unna. Seiling rundt Whitsundays, og da spesielt Whitehaven Beach(!!) anbefales, 7 km med 98% silica. Finnes rølpebåter med sklie og fest døgnet rundt eller rolige båter. Var selv nettopp 3 dager og netter på Solway Lass, med snorkling av Great Barrier Reef, tur til Whitehaven, tur i regnskog etc. Veldig fin og rolig båt, med lav rølpefaktor, fantastisk stemning og herlig mat.
Judaz's Avatar
Trådstarter
Hva er den beste måten å komme seg fra sted til sted på ved hjelp av hurtiggående transport? Finnes det noe lyntog-aktig eller er fly den beste løsningen?
Hva vil du oppleve? jeg har mest kunnskap om naturverdiene Australia har å by på. vil du ha muligheten til å observere og kanskje være i fysisk kontakt med noen av Australias dyr. vil du se landskapet, Australia har mye å by på så skal jeg prøve å hjelpe deg i riktig retning
Judaz's Avatar
Trådstarter
Sitat av Hatred Vis innlegg
Brisbane i seg selv er kanskje ikkje den mest spennende byen som turist, men anbefaler både Moreton island og Stradbroke som ikkje ligger så langt unna. Seiling rundt Whitsundays, og da spesielt Whitehaven Beach(!!) anbefales, 7 km med 98% silica. Finnes rølpebåter med sklie og fest døgnet rundt eller rolige båter. Var selv nettopp 3 dager og netter på Solway Lass, med snorkling av Great Barrier Reef, tur til Whitehaven, tur i regnskog etc. Veldig fin og rolig båt, med lav rølpefaktor, fantastisk stemning og herlig mat.
Vis hele sitatet...
Solway Lass ser magisk ut! Tror det blir en 3-dager der ja

Sitat av The Rebel Vis innlegg
Hva vil du oppleve? jeg har mest kunnskap om naturverdiene Australia har å by på. vil du ha muligheten til å observere og kanskje være i fysisk kontakt med noen av Australias dyr. vil du se landskapet, Australia har mye å by på så skal jeg prøve å hjelpe deg i riktig retning
Vis hele sitatet...
Jeg vil egentlig ha i både pose og sekk. Er glad i storby-liv, men jeg vil gjerne oppleve unik natur og fauna også. Må også ha i bakhodet at fruen ikke er like glad i dyr som meg, så ekstrem nærkontakt med skorpioner og slanger utgår.

Kom gjerne med forslag

...og hva med Gold Coast? Ser det nevnes på flere nettsider, men synes kanskje det ser litt kjedelig ut? Noen som har vært der og har en mening om det?
Sist endret av Judaz; 5. juni 2014 kl. 20:46. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.