Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  33 5498
Jeg sitter her og klør meg i skjeggstumpene og lurer på når dollaren skal begynne å synke igjen. Skal den det? Er mine glade dager som netthandler over?

Hva avgjør kursen på USD? Den har gradvis steget fra ca 5.x-6.x siden i sommer, og det liker jeg ikke.

Jeg er klar for litt børs-prat!
Synke? du mener vel steget?
Jeg og sitter her og fortviler over det der! Etter at redningspakken blei vedtatt har dollaren steget 0,5 NOK. (Altså 1USD = 6 isteden for 5.5 NOK)
Akkurat da når bankene gikk konk var den nede i 4,6. Nå ligger den på rundt 6,13 sist jeg sjekka.
Rattus Norvegicus
pr0cyon's Avatar
For å ta det ekstremt forenklet er det avhengig av rentenivået satt av sentralbankene henholdsvis i USA og Norge, her er den i skrivende stund 5,75%, mens bare 1,5% hos FED. Dette gjør da at å veksle over USD over til Norske kroner og så sette de inn i en norsk bank, kan se tiltrekkende ut. Pengemarkede kompenserer da med at kronekursen svekkes i verdi i forhold til US$
Sitat av fomox
Synke? du mener vel steget?
Vis hele sitatet...
Den HAR steget ja. Godt poeng. Men han lurer på når den skal synke igjen.

Den står i 6.18 nå i dag - rekordhøyt. I mai var den verdt under 5kr - happytimes for oss som handler på nettet.
USD utviklingen i det siste halvåret http://www.norges-bank.no/templates/...____26883.aspx

Når/om den vil falle igjen er ikke godt å si, du får begynne å pløye gjennom årsgjennomsnittet til usd fra jappetiden å se om du ser en sammenheng

Leser pittelitt valuta - å det jeg kan se er at "forståsegpåerne" sier at den kommer til å synke igjen, men det er ingen som vet når.
Bare positivt for oss som selger i USD!
Håper den stiger enda mer jeg!
Sitat av pr0cyon
For å ta det ekstremt forenklet er det avhengig av rentenivået satt av sentralbankene henholdsvis i USA og Norge, her er den i skrivende stund 5,75%, mens bare 1,5% hos FED. Dette gjør da at å veksle over USD over til Norske kroner og så sette de inn i en norsk bank, kan se tiltrekkende ut. Pengemarkede kompenserer da med at kronekursen svekkes i verdi i forhold til US$
Vis hele sitatet...

Er det ikke slik at det er en sammenheng mellom høy rente og høy kronekurs da? Altså når renten i Norge er høy vil også kronen være sterk? Det du skriver blir jo det motsatte.
Rattus Norvegicus
pr0cyon's Avatar
Sitat av djman
Er det ikke slik at det er en sammenheng mellom høy rente og høy kronekurs da? Altså når renten i Norge er høy vil også kronen være sterk? Det du skriver blir jo det motsatte.
Vis hele sitatet...
Når renten er høy i Norge, blir kronen svakere.

Det er kjipt for oss som handler på nettet fra USA, men faktisk positivt for norsk eksport (der man får betalt i USD), og tydeligvis også tzel
ok, jeg er i såfall uenig. Noen som vil klare opp her?
LEIK
Pope's Avatar
Trådstarter
Takker for alle nyttige svar!

Dollaren vil altså synke igjen, men det er et spørsmål om tid?
Slik det er nå er det håpløstfor meg som privat netthandler. Et produkt til $300 tilsvarte i juli ca. 1500NOK. Nå, med dagens dollarverdi må jeg betale ca. 1830NOK.

Det kan jo bli verre. Det var ikke veldig lenge siden dollaren var verdt ca 8 kr.
Sitat av Pope
Takker for alle nyttige svar!


Det kan jo bli verre. Det var ikke veldig lenge siden dollaren var verdt ca 8 kr.
Vis hele sitatet...

Dollaren har da ikke vært så høy siden før de gikk inn i afghanistan.



Jeg har da altid trodd at det er krigene USA har utført i det siste som har gjort dollaren så lav.
Geek på deltid
SteInMetz's Avatar
Sitat av pr0cyon
For å ta det ekstremt forenklet er det avhengig av rentenivået satt av sentralbankene henholdsvis i USA og Norge, her er den i skrivende stund 5,75%, mens bare 1,5% hos FED. Dette gjør da at å veksle over USD over til Norske kroner og så sette de inn i en norsk bank, kan se tiltrekkende ut. Pengemarkede kompenserer da med at kronekursen svekkes i verdi i forhold til US$
Vis hele sitatet...
Det er vel strengt tatt motsatt?
En høy rente i Norge mot en lavere rente i et annet land styrker den norske kronen mot den aktuelle valutaen.
Et eksempel på dette er jo nå nettop, når mange land i europa gikk og senket renten i en aksjon mot finanskrisen. Da styrket den norske kronen seg, siden vi ikke var med på den aksjonen.

Så dollaren står sterkt nå, og med det kunstige rentenivået norge har i forhold til mange andre land, så vil den nok bare bli sterkere en stund framover. Tenker meg at den skal opp på rundt 7 før den viser tegn til å synke litt igjen.

Blir nok mere normalisert framover, du skal ikke lengere tilbake enn til 2001 når årsgjennomsnittet på dollar var nærmere 9 kr.
Bare vent til den neste krigen, for da må FED printe opp enda mer penger, og kursen er svekket once more. Noen som er med på å stage et terror angrep så det ser ut som at Iran gjorde det? Så vi kan handle billig på nettet!
Dollaren sett i forhold til norske kroner er langt fra rekordhøy nå.
synes ikke det er så gærlig jeg altså.
Joonern: Dollaren er rekordhøy om man ser på kursen med et ettårsperspektiv.

Når det gjelder dollarkursen, er den umulig å forutsi. Alle eksperte spådde at dollaren skulle ned på grunn av finanskrisen. Likevel har den steget. Dollaren er markedsstyrt og styres av hva markedet mener den er verdt. Mye tyder på at markedet allerede hadde nedjustert prisnivået på dollaren på grunn av den amerikanske økonomien, og "redningspakken" ble sådan sett på som en bonus.

Det blir spennende å se på hvordan dollaren utvikler seg når den amerikanske regjeringen slår på seddelpressene. All logikk tilsier at den da vil gå ned, men til syvende og sist er det markedet som avgjør. Hvis markedet mener at det å spy ut milliarder av dollar fra seddelpressen er med på å stabilisere amerikansk økonomi, skal man ikke se bort i fra at dollaren styrker seg i forhold til eurpeisk valuta, som selv har fått en smell på grunn av finanskrisen.

Så, når skal dollarkursen synke igjen? Det er faktisk umulig å forutsi, og alle utsagn om dollarkursen baserer seg på rene spekulasjoner.
LEIK
Pope's Avatar
Trådstarter
Hvis dollaren synker når USA kriger er svaret enkelt - Fight On!

På denne sinnsykt kjedelige lørdagen, tok jeg meg friheten å skrive en sang om denne tragiske dollarkrisen.

Melodi: Norge i rødt, hvitt og blått

Nå stiger dollar´n, synd er det.
Jeg liker best en bunnlav kurs, og lave priser med.
Hong Kong lager massevis
av juggeldritt som jeg vil kjøpe til en rim´lig pris.

Når USA kriger og gjør det de kan best
Jubler netthandler´n, da er det som en fest.

Deal Extreme tilbyr tusner av varer
som til slutt havner hjemme hos oss
Vi må få USA til å krige
Dollar´n synker når statene sloss!
▼ ... over en uke senere ... ▼
LEIK
Pope's Avatar
Trådstarter
Oh lord! Nå har dollaren steget til 6,6...
Hvor skal dette ende? Jeg har en lang liste med varer jeg skulle ha kjøpt.
Bare å kjøpe fort da...
improbable
Gusto's Avatar
DonorAdministrator
Sitat av Xasma
Bare vent til den neste krigen, for da må FED printe opp enda mer penger, og kursen er svekket once more. Noen som er med på å stage et terror angrep så det ser ut som at Iran gjorde det? Så vi kan handle billig på nettet!
Vis hele sitatet...
Det er bare ca 5% av USD i verden i dag som faktisk er trykkede penger. Inflasjon ved hjelp av trykking er ditt minste problem. Hva er egentlig penger, og hvordan blir de laget? Foreslår du tar en titt på denne videoen, Money As Debt. Ganske interessant.
Sitat av Gusto
Det er bare ca 5% av USD i verden i dag som faktisk er trykkede penger. Inflasjon ved hjelp av trykking er ditt minste problem. Hva er egentlig penger, og hvordan blir de laget? Foreslår du tar en titt på denne videoen, Money As Debt. Ganske interessant.
Vis hele sitatet...
Sett lignende filmer før, skal se den der også en dag.

Jeg hadde dog regnet med at alle ville ta det jeg skrev for tull når jeg kom med forslaget om en terror aksjon.
Og der var Dollaren over 7kr =) Dette går fort
Sitat av Atle
Og der var Dollaren over 7kr =) Dette går fort
Vis hele sitatet...
Tja det betyr at en kompis av meg, med en del tusen dollar på paypal akkurat ble rikere det...
jeg skal til USA i julen. vil dollaren synke til den tid? litt kjipt at når jeg skal til USA så er dollaren på 7-8 kr.

så jeg håper den synker til jula.
RipZ: Jo, men hvem sa rekordhøy og ettårsperspektiv i samme setning?

Sixfeetunder: Hadde du lest igjennom posten, hadde du fått mer enn godt nok svar på spørsmålet ditt, ingen kan forutse valutakursene. Følg med i nyhetene, da disse er relevante til kursene.
For diskusjonen rundt hvorfor den stiger, har det vært en medvirkende årsak at mange på verdensbasis har invistert i dollar. Grunnet dens (noenlunde) sterke stilling i verden fant mange den som en grei ting å sette pengene sine i. Dette fører til at etterspørselen går opp, og den styrker seg mot andre enheter.

Skal selv til USA i julen og er enig i at det blir trist når alt er 40% dyrere. Uheldigvis er markedet slik at ingen vet med sikkerhet hva som vil skje. Kursendringene skjer heller ikke over natten (mener da selvsagt de betydelige kursendringene som 5 til 7 kr) og det er derfor intet annet å gjøre enn å se hva kursen er når du lander der.
Er det virkelig ikke noen som har noen som helst formening om hvordan dollaren blir i fremtiden? Har importert mye i det siste, men tror jeg trapper det ned veldig nå, den er jo 7,2kr for tiden! Vil den gå ned igjen om jeg er tålmodig, eller er det bare å kjøpe før den stiger mer?
Sitat av bobbo
Er det virkelig ikke noen som har noen som helst formening om hvordan dollaren blir i fremtiden? Har importert mye i det siste, men tror jeg trapper det ned veldig nå, den er jo 7,2kr for tiden! Vil den gå ned igjen om jeg er tålmodig, eller er det bare å kjøpe før den stiger mer?
Vis hele sitatet...
Det ville vært et dumt trekk ettersom at sjansene er ytterst små for at den stiger så mye mer at det er verdt det. Bare vent og se, den synker nok igjen etter valget..
LEIK
Pope's Avatar
Trådstarter
Er det sannsynlig at dollaren vil synke hvis McCain vinner valget fremfor Obama?
Jeg har ikke fulgt med på valget i det hele tatt, men det er vel sånn at Obama vil trekke styrkene ut av Irak, noe som kan føre til at dollaren stiger?

Er jeg helt på jordet?
Ser ut til at dollaren allerede har begynt å synke.. ifølge DN Finans så ligger 1 dollar nå på 6.87kr.

Forhåpentligvis fortsetter den nedover!
LEIK
Pope's Avatar
Trådstarter
Sitat av spretten
Ser ut til at dollaren allerede har begynt å synke.. ifølge DN Finans så ligger 1 dollar nå på 6.87kr.

Forhåpentligvis fortsetter den nedover!
Vis hele sitatet...
Ja, jeg har sett det. Det går litt opp og ned hele tiden, men den er fremdeles for altfor høy.

Ah! Jeg satser på en reprise av krakket i 1929. (Bortsett fra alle konsekvensene det førte med seg for resten av verden, da selvfølgelig.) Jeg har regnet ut at hvis kursene synker like mye som de gjorde da, så kan jeg kjøpe "MiPhone" som i dag koster 1843.87 NOK til denne nette sum av bare 202.83 NOK.

Jeg lengter sårt etter dagen dette skjer igjen...
Sist endret av Pope; 24. oktober 2008 kl. 14:12.
Vel, noen som har noen formeninger om vi snart kan begynne å slå oss løs på netthandlinga igjen?
Sitat av vacant
Vel, noen som har noen formeninger om vi snart kan begynne å slå oss løs på netthandlinga igjen?
Vis hele sitatet...
Det er bare å handle det...
Tror nok ikke krona styrker seg særlig før investeringene i sunkne skip fra norsk side er over, og oljeprisene stiger noe igjen.
Grunnen til at dollaren er verdt så sterk er oljeprisene. De har sunket noe veldig i det siste.
Nå skal visst oljeselskapene slutte å selge så mye olje. De kutter ned på salget. Da vil nok dollaren synke igjen.
Sånn kommer dette til å gå, som i en sirkel.