Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 1449
I failed unit tests
Freddy_fred5's Avatar
Så, etter litt farting på internett og en link til en nettegneserie som heter XKCD fant jeg denne stripa, som fikk meg til å tenke.

Er verden lik for alle? Og hvis en person hevder at noe er blått, når for deg er det gult. Kan noen motsi han? Hva hvis han ser dette objektet som blått? Er fargen da blå eller gul? Er det flertallet som bestemmer? Hva kan man da si til denne personen? Det blir litt feil med "Denne tingen er blå fordi jeg ser den slik".

TL;DR: Hvis en person ser på ett gult objekt som blått, hvem kan motsi han? Dersom han oppriktig ser på dette objektet som blått, kan man svare med "Nei, det er gult fordi jeg ser det slik"?

Sikkert litt random tråd, men det er slikt jeg tenker på de dagene når jeg ikke har fått så mye søvn ^_^'
Sang en sang en gang
Echuz's Avatar
Tenkt på det samme selv gitt

Men hvis du ser "blå" som grønt og jeg ser den samme blå som rødt, så er vi begge lært opp til at den fargen, er blå.
Det ender vel der vil jeg tro.
Sist endret av Echuz; 12. april 2012 kl. 16:12.
Kan tipse om en Horizon-episode som tar for seg slikt, "Do you see what I see".

Liten snutt:
http://www.youtube.com/watch?v=4b71rT9fU-I
I failed unit tests
Freddy_fred5's Avatar
Trådstarter
Sitat av Echuz Vis innlegg
Tenkt på det samme selv gitt

Men hvis du ser "blå" som grønt og jeg ser den samme blå som rødt, så er vi begge lært opp til at den fargen, er blå.
Det ender vel der vil jeg tro.
Vis hele sitatet...
Men hva om du var lært opp til at det kollektivt aksepterte Grønt er blått. Og for deg er alle grønne farger blåe og andre veien rundt. Og du en dag møter en person som er lært opp til det omvendte (mao. "riktig" vei) og ser det omvendte (mao. "riktige" farger), hvem av dere har da rett? Den med det kollektive flertallet bak seg? Og hvordan argumenterer man over det. Det er liksom satt i stein at blått = blått, så hva om en mann med annerledes syn hevder annerledes? Hva skal man da si?

Sitat av helk Vis innlegg
Kan tipse om en Horizon-episode som tar for seg slikt, "Do you see what I see".

Liten snutt:
http://www.youtube.com/watch?v=4b71rT9fU-I
Vis hele sitatet...
Takker for denne, var ganske interessant.
Sitat av Freddy_fred5 Vis innlegg
Er verden lik for alle?
Vis hele sitatet...
Se Wikipedia: Qualia.

Sitat av Freddy_fred5 Vis innlegg
Og hvis en person hevder at noe er blått, når for deg er det gult. Kan noen motsi han?
Vis hele sitatet...
Til en viss grad, men kun gjennom konvensjon og definisjon. Farger korresponderer med lysets bølgelengde, som er fysisk og objektivt målbar, men når en farge slutter og en annen begynner langs bølgelengdeaksen kan være vanskelig å si og er utelukkende en definisjonssak. For blått og gult ligger grønt midt i mellom, så avstanden der er stor nok til at jeg ville følt meg rimelig trygg hvis jeg påsto at det er feil, innenfor alle normale definisjoner og gjengs oppfatning, å si at lys med bølgelengde på 550 nm er blått.
I failed unit tests
Freddy_fred5's Avatar
Trådstarter
Sitat av Provo Vis innlegg
Se Wikipedia: Qualia.


Til en viss grad, men kun gjennom konvensjon og definisjon. Farger korresponderer med lysets bølgelengde, som er fysisk og objektivt målbar, men når en farge slutter og en annen begynner langs bølgelengdeaksen kan være vanskelig å si og er utelukkende en definisjonssak. For blått og gult ligger grønt midt i mellom, så avstanden der er stor nok til at jeg ville følt meg rimelig trygg hvis jeg påsto at det er feil, innenfor alle normale definisjoner og gjengs oppfatning, å si at lys med bølgelengde på 550 nm er blått.
Vis hele sitatet...
Husk at jeg bare dro fram tilfeldige farger, men la oss si at vi har farger som feks grønnblå, som noen kaller grønn og som noen kaller blå allerede.
Leste en forskning en gang om at vi mennesker kobler farger opp mot humør, følelser og lyst. Rødt for eksempel, skal blant annet få oss til å tenke på mat. Alle Dolly Dimples-resturanter har rødfargede vegger av den grunn. Hvordan kan i så fall disse følelsene være like hos alle, når vi ser forskjellige farger?
I failed unit tests
Freddy_fred5's Avatar
Trådstarter
Sitat av reservepiloten Vis innlegg
Leste en forskning en gang om at vi mennesker kobler farger opp mot humør, følelser og lyst. Rødt for eksempel, skal blant annet få oss til å tenke på mat. Alle Dolly Dimples-resturanter har rødfargede vegger av den grunn. Hvordan kan i så fall disse følelsene være like hos alle, når vi ser forskjellige farger?
Vis hele sitatet...
Hvis du ser på videoen som helk posta, så ser det ut som om farger bindes direkte opp mot språk i barndommen. Hvorav vi har problemer med å finne den grønnfargen som skiller seg ut, klarte de såvidt å finne den blåe blant de grønne.

Anbefales, meget interessant lærdom.
Sitat av Freddy_fred5 Vis innlegg
Husk at jeg bare dro fram tilfeldige farger, men la oss si at vi har farger som feks grønnblå, som noen kaller grønn og som noen kaller blå allerede.
Vis hele sitatet...
Da har man som sagt kun definerte fargeinndelinger å støtte seg på. Det blir omtrent som å spørre om gresset er langt. I grensetilfeller kan folk være uenige, mens andre ganger kan det være åpenbart om gresset er kort eller langt. I andre tilfeller igjen kan man selv mene samme lengden er langt i en sammenheng, men kort i en annen (slik som man kan mene noe er blått sett i sammenheng med enkelte farger, og grønt i sammenheng med andre farger).

Jeg håper også du ser at det er to forskjellige typer spørsmål du stiller. Det ene angår det som i filosofien kalles qualia, mens det andre angår i hovedsak definisjonsmessige inndelinger av den delen av det elektromagnetiske spektrum som øynene våre er sensitive for.

Sitat av reservepiloten Vis innlegg
Leste en forskning en gang om at vi mennesker kobler farger opp mot humør, følelser og lyst. Rødt for eksempel, skal blant annet få oss til å tenke på mat. Alle Dolly Dimples-resturanter har rødfargede vegger av den grunn. Hvordan kan i så fall disse følelsene være like hos alle, når vi ser forskjellige farger?
Vis hele sitatet...
Det er ingenting i veien for at lys med gitte bølgelengder skaper den samme fysiologiske responsen hos flere mennesker, uten at opplevelsen trenger å manifestere seg likt i bevisstheten.
Farven på det vi ser er en subjektiv opplevelse hos hver enkelt, og i annen rekke hvilke egenskaper lyset i seg selv har, som jo er en modell. Det hjernen reagerer på er fotoner (eller bølger, som også fungerer å bruke som modell), de finnes imidlertid ikke selv inne i hjernen. Vitenskapen kan naturlig nok ikke kan operere med qualia, det man opplever er farven, ikke bølgelengden det måtte svare til, og man kan tilogmed oppleve den uavhengig av hvorvidt bølgelengden som treffer din retina samsvarer med vår modell om at bølgelengden determinerer hvilken farve man måtte se. Et eksempel er farvekonstans, et fenomen som opptrer i en sammensatt, mangefarvet scene hvor hjernen oppfatter en farve som ikke er i samsvar med bølgelengden vi mener står bak farven. Man har under eksperimenter vist at man kan endre sammensetningen av det reflekterte lyset fra en flate, for eksempel en som oppfattes som blå, uten at personen som ser på, får endret sin farveopplevelse. Farveblinde har ikke mindre "rett" enn andre, de bare opplever verden og farver annerledes.

Det er et eksperiment hvor man har to lyskilder, en rød og en med hvitt lys, hvor lyset krysser hverandre. Putter man en gjenstand i veien, vil en av skyggene ha en slags blågrønn karakter. Vi ville forventet at farven ville vært rød, hvit og en blanding av disse to. Med vår logikk, betyr dette imidlertid at lyset som treffer netthinnen vår, må være grønt, eller ha en bølgelengde som svarer til denne farven. Måler vi lyssammensetningen, ser vi at det ikke er noen dominans av bølgelengden som svarer til grønt eller blått fra skyggen som vi opplever blågrønn, men bare den vanlige sammensetningen i hvitt lys. Vår oppfattelse av blågrønt kan dog ikke fornektes. Allikevel, spørsmålet som ofte kommer er: "morsomt, men hvilken farve er det egentlig?", som om resultatet gitt av bølgelengdemåleinstrumentet er det endelige svaret.
Sist endret av exocytose; 12. april 2012 kl. 16:50.
I failed unit tests
Freddy_fred5's Avatar
Trådstarter
Fult klar over det, men spørsmålet jeg ønsker svar på, eller det jeg ønsker meninger på, er;

Hva om mennesker med defekter/annen lærdom kommer å sier at noe du oppfatter som feks. gul er til de grønn? Hvordan svarer man? Hvilken rett har man til å vifte bort hans påstand om at objektet er grønt? Hvordan argumenterer man til denne personen at objektet er gult, ikke grønt?

Der tok Afasar med litt logikk og slikt over, men det jeg fikk ut er at; Menneskene oppfatter det forskjellig, mens bølgelengdene svarer til visse farger, og man kan sjekke opp bølgelengdene for å finne den "egentlige" fargen til ett objekt.

Men spørsmålet står fortsatt usvart, hvordan diskuterer man med en person med annen oppfatning om fargene?
Sitat av Freddy_fred5 Vis innlegg
Menneskene oppfatter det forskjellig, mens bølgelengdene svarer til visse farger, og man kan sjekke opp bølgelengdene for å finne den "egentlige" fargen til ett objekt.
Vis hele sitatet...
Det er jo det motsatte jeg sier. Det er ingen egentlig farve, det er fullstendig subjektivt og du kan ikke diskutere med ham -- dere har begge like rett.
I failed unit tests
Freddy_fred5's Avatar
Trådstarter
Sitat av Afasar Vis innlegg
Det er jo det motsatte jeg sier. Det er ingen egentlig farve, det er fullstendig subjektivt og du kan ikke diskutere med ham -- dere har begge like rett.
Vis hele sitatet...
Det er ca. det tankene mine har vært fra starten, det er ingen riktige svar, derfor kan man diskutere eller ikke?

Mer ett tankespørsmål som trenger meninger, ikke svar.

Takker for meningene dine forøvrig
Sist endret av Freddy_fred5; 12. april 2012 kl. 17:08.
tenk hvis du da er fargeblind. da vil du jo se fargene annerledes enn mange av de andre rundt deg.
Farge er jo definert utifra hvilke frekvenser på strålingen som reflekteres tilbake, så en farge vil jo kunne måles til å være lik en annen farge. Hvordan vi oppfatter fargespekteret vil jo være forskjellig.
Jeg er fargeblind! (fargesvak) så jeg er veldig sikker på av du og jeg ikke oppfatter fargene på samme måte