Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  25 1953
Jeg lurer på om det går an å våkne til en spesiell tid, akkurat som en innebygd vekkerklokke i kroppen?
Kom til å tenke på det når jeg så en Seinfeld-episode der Kramer påsto at han kunne våkne til en spesiell tid, som f.eks. kl. 05.00 om morgenen.
Har av og til hatt rare opplevelser der jeg en gang våknet 1 minutt før vekkerklokken ringte.
Sitat av Spiralgalakse
Jeg lurer på om det går an å våkne til en spesiell tid, akkurat som en innebygd vekkerklokke i kroppen?
Kom til å tenke på det når jeg så en Seinfeld-episode der Kramer påsto at han kunne våkne til en spesiell tid, som f.eks. kl. 05.00 om morgenen.
Har av og til hatt rare opplevelser der jeg en gang våknet 1 minutt før vekkerklokken ringte.
Vis hele sitatet...
Hehe... du er ikke den eneste.
Har våknet opp MANGE ganger bare sekunder før vekkerklokken tingte
Sitat av fomox
Hehe... du er ikke den eneste.
Har våknet opp MANGE ganger bare sekunder før vekkerklokken tingte
Vis hele sitatet...
haha samme her
Limited edition
Moff's Avatar
Kroppen har jo faktisk et innebygget klokkesystem, kalt den biologiske klokken. Det er den som får alle fugler til å fly sørover og får oss til å bli trøtte (selv om vi ikke har gjort noe tungt arbeid). Styres gjerne av lyset utendørs, solas vinkel på himmelen og slike ting.

Så - det er mulig å få det til, men det er ikke noe jeg ville stolt på.
Kroppen har jo sin eget invendige tids-relè da på en måte.
Vi har jo den såkalte "døgn rytmen" og om man har den innabords så sover man vell ikke mer enn vanlig, altså så og så mangen timer.
Dessuten så våkner kroppen når det blir lyst.. Om man sovner når det er mørkt da vell og merke.

Når det blir mørkt skaper kroppen/hjernen søvnceller, og man blir trøtt, som fører til at man vanligvis sovner!
Når det blir lyst våkner hjernen før kroppen, og oppfatter lyset, og skaper..tjaa.."våkne-opp-celler"?
Det er jo en slags innvendig timer.

Og ja, har selv hatt det der med å våkne rett før klokka!
Sist endret av PolkagrisLaila; 15. februar 2008 kl. 18:31. Grunn: God damn! Moff kom før meg.
Min mor har et slikt innebygd klokkesystem. Hun bruker ikke vekkerklokke, fordi hun står opp nøyaktig samme tid hver morgen, og legger seg til samme tid... Litt sykt da. Hvis hun sover middag feks, stiller hun den innvedige timeren på 5 el. 10 min, våkner hun nøyaktig etter "avtalt" tid.

Men har ett jævli irreterendes problem. Hver morgen våkner jeg av at begge føttene mine sover. Kan ikke reise meg ut av sengen før 10 min fordi bena mine er helt lammet. Merker ikke at de sover, så jeg hopper ut av køysengen, og siger sammen som elgbæsj mot gulvet med knuste kneskåler. Litt kjipt å måtte "stå" opp ett kvarter før pga dette... Noen andre som har det slik? Hva kommer det av?
Sitat av iamzim
Min mor har et slikt innebygd klokkesystem. Hun bruker ikke vekkerklokke, fordi hun står opp nøyaktig samme tid hver morgen, og legger seg til samme tid... Litt sykt da. Hvis hun sover middag feks, stiller hun den innvedige timeren på 5 el. 10 min, våkner hun nøyaktig etter "avtalt" tid.

Men har ett jævli irreterendes problem. Hver morgen våkner jeg av at begge føttene mine sover. Kan ikke reise meg ut av sengen før 10 min fordi bena mine er helt lammet. Merker ikke at de sover, så jeg hopper ut av køysengen, og siger sammen som elgbæsj mot gulvet med knuste kneskåler. Litt kjipt å måtte "stå" opp ett kvarter før pga dette... Noen andre som har det slik? Hva kommer det av?
Vis hele sitatet...
er du i dårlig form? kanskje du bør begynne å trene litt..
Nei, trener 3 ganger i uken. Tynn og frisk, ikke noe å si der...
Jeg har hørt at rett før du sovner må du si inne deg noen ganger det klokkeslette du skal stå opp.
Og det må skje rett før du sovner da vil du tydligvis våkne det du sa inni deg...
Sitat av Lise16e
Jeg har hørt at rett før du sovner må du si inne deg noen ganger det klokkeslette du skal stå opp.
Og det må skje rett før du sovner da vil du tydligvis våkne det du sa inni deg...
Vis hele sitatet...
Prøvde å dypt konsentrere meg en gang om å våkne kl 04.00 om natten, og det gikk nesten, bommet med en halvtime. Pleier nesten aldri å våkne midt på natten, så synes det var litt rart.
Sitat av iamzim
Nei, trener 3 ganger i uken. Tynn og frisk, ikke noe å si der...
Vis hele sitatet...
Dårlig blodsirkulasjon, tette/trange blodårer, kan også forekomme om man er tynn og frisk
Sitat av mrniceguy
Dårlig blodsirkulasjon, tette/trange blodårer, kan også forekomme om man er tynn og frisk
Vis hele sitatet...
Stemmer... Har jernmangelanemi, og går på piller. Sikkert derfor.

nå sover faen meg foten igjen.
Sitat av Lise16e
Jeg har hørt at rett før du sovner må du si inne deg noen ganger det klokkeslette du skal stå opp. Og det må skje rett før du sovner da vil du tydligvis våkne det du sa inni deg...
Vis hele sitatet...
Jeg kan bekrefte dette. Jeg har verdens beste sovehjerte, er notorisk syvsover og vanskelig å vekke, men eksperimenterte med dette en periode for noen år tilbake. Hver gang jeg fikk til å ikke skjene for mye over i andre tankerekker, og holdt "klokken syv, Klokken syv. Jeg skal våkne klokken syv. Klokken syv. Syv. Syv." i hodet mens jeg sovnet, våknet jeg 1-2 min. før vekkerklokken ringte klokken syv.
Sitat av xtapolapocetl
Jeg kan bekrefte dette. Jeg har verdens beste sovehjerte, er notorisk syvsover og vanskelig å vekke, men eksperimenterte med dette en periode for noen år tilbake. Hver gang jeg fikk til å ikke skjene for mye over i andre tankerekker, og holdt "klokken syv, Klokken syv. Jeg skal våkne klokken syv. Klokken syv. Syv. Syv." i hodet mens jeg sovnet, våknet jeg 1-2 min. før vekkerklokken ringte klokken syv.
Vis hele sitatet...
Virker egentlig litt usannsynlig at bare ved å tenke på ''Jeg skal våkne kl. 7'' så gjør kroppen det. Hvordan kan kroppen vite hvor lenge det skal ta før den skal våkne, når en tenker på det?
Sitat av Spiralgalakse
Virker egentlig litt usannsynlig at bare ved å tenke på ''Jeg skal våkne kl. 7'' så gjør kroppen det. Hvordan kan kroppen vite hvor lenge det skal ta før den skal våkne, når en tenker på det?
Vis hele sitatet...
Hvordan skulle den ikke det? Alvorlig.



Uansett. Til deg som våkner uten å kunne bevege beina: Det er nokså utbredt å oppleve ettervirkninger av søvnparalyse. Når du sover og drømmer, sender hjernen identiske signaler for bevegelse som den gjør når du er våken. Mao: De signalene hjernen sender når du går i våken tilstand sendes også når du drømmer at du går. Den såkalte søvnparalysen (effektivt en "lammelse" av de aller fleste kontrollstyrte muskler), hindrer deg i å utføre det du drømmer at du gjør, i virkeligheten. Når folk går i søvne har denne mekanismen sviktet.

Mange har opplevd å våkne og ikke å være i stand til å bevege seg overhodet i flere minutter. Dette kan sies å være det motsatte av å gå i søvne; istedenfor at søvnparalysen er "av" når den skal være "på", er den "på" når den skal være "av". Kanskje det er en form for dette du opplever. Kanskje det er noe helt annet.
Jeg våkner noen ganger om natta pga at ene hånda eller at èn eller flere fingre har sovnet. Jeg klarer ikke å røre på de, og de føles utrolig tykke ut. Når jeg tar på de fingrene med den andre hånda, så føles det ut som om at jeg har brent meg på en måte... Det er en slags lammet følelse i fingrene som har sovnet. Jeg blir skremt når jeg våkner av det mange ganger, for jeg tror jeg har mistet bevegelighet og følelse i fingrene.

Dette skjer bare når jeg ligger med hånda under hodeputa, men jeg ligger med hendene under hodeputa omtrent hele tiden! :P
Sitat av Kamma
Jeg våkner noen ganger om natta pga at ene hånda eller at èn eller flere fingre har sovnet. Jeg klarer ikke å røre på de, og de føles utrolig tykke ut. Når jeg tar på de fingrene med den andre hånda, så føles det ut som om at jeg har brent meg på en måte... Det er en slags lammet følelse i fingrene som har sovnet. Jeg blir skremt når jeg våkner av det mange ganger, for jeg tror jeg har mistet bevegelighet og følelse i fingrene.

Dette skjer bare når jeg ligger med hånda under hodeputa, men jeg ligger med hendene under hodeputa omtrent hele tiden! :P
Vis hele sitatet...
Hørtes veeeeldig kjent ut faktisk
Ja! så sinnsykt sansynlig!!!
Jeg begynner å skjønne hvorfor SV har velgere til valg.

Hva tenker dere på?
Ok nå skal vi veie litt her

Sansynlighet og flaks.

Når de av dere som presterer å si at det virker forteller oss andre det.
Dere sier at "back in the day" da jeg prøvde det, så virka det mange ganger.

Altså 3 ganger sikkert. og i den perioden hvor dere brydde dere så var det kanskje 30 dager.
Greia er at dere ikke HUSKER de dagene det ikke "virket" , nettopp fordi det ikke var noe å huske ved de dagene.
Hvis det hadde funket hverdag, HVORFOR HAR DERE SLUTTET MED DET?

...Herlig...
Sitat av Spiralgalakse
Virker egentlig litt usannsynlig at bare ved å tenke på ''Jeg skal våkne kl. 7'' så gjør kroppen det. Hvordan kan kroppen vite hvor lenge det skal ta før den skal våkne, når en tenker på det?
Vis hele sitatet...
Jeg trodde heller ikke noe særlig på det, og iallfall ikke at det skulle funke for meg, som alltid har hatt store problemer med både å sovne og å våkne. Men det funket likevel.

Dog ser jeg ikke helt det generelt usannsynlige i det. Laverestående livsformer som fugler, og endog insekter, har navigasjonsutstyr i skolten som lar dem huske og finne frem til f.eks. matdepoer over vanvittige avstander, noe jeg anser som mye mer fantastisk enn en innebygd klokke.

De fleste av oss har en slags biologisk klokke innebygd, og uavhengig av hvor dårlig man er på dette med søvn til vanlig, vet kroppen, på en eller annen måte, hva klokka er til enhver tid.
Ofte når jeg vet det skjer noe spenende tidlig neste morgen, som feks. at vi skal stå opp tidlig for å dra til flyplassen pga ferie, så våkner jeg helt av meg selv noen minutter før vekkerklokken ringer.

At det skjer med folk er fakta.
Jeg kan skrive under på at dette fungerer, men jeg har troen på at man må berøre en del av hjernen for å aktivere dette.

Til eksempel har jeg kastet bort nesten 3 år av livet mitt på å spille norwegian mafia, ikke det at jeg angrer, men jeg har lagt merke til at jeg har bedre soverytme når jeg spiller (spillte aktivt uansett) enn når det ikke var noe runder på gang.

Kan forklare kort, til dere som ikke vet hvordan spillet fungerer, så er det nesten som turn-by-turn, der det går i tick. Ett tick er en hel time, der spillets motor kun arbeider med kalkuleringer og bevegelser. Man kan gjøre hve man vil, når man vil, så lenge man har ressurser og enheter til det, men det er snakk om tidsberegning og samarbeid for å komme seg noen vei.

Jeg var forøvrig gründer og én av 4 ledere av Vincitori. Der vi hadde "kontroll" over, på det meste, 80 stk innad i alliansen. Der vi til slutten av runden samlet de 30 største og dannet hovedfamilien. Mye om og men, men nok om det.

Når man sover, går som sagt tickene, og da må man somregelt hvis man sender angrep eller kjøper noe, stå opp og gjøre det som trengs å bli gjort. Her har jeg enda "klokken min" stillt inn til dette livet jeg hadde.

La oss legge oss 00:02 (fordi du har fått tatt i bruk et tick), står opp igjen 01:55 og legger deg 02:02 (2 tick, sove mer), igjen 03:55 til 04:02. Og fortsette slik til det var påtide å stå opp.

Det var tungt i de periodene jeg arbeidet, da jeg levde med abstinenser når jeg ikke kunne spille. Men søvnen jeg trengte fikk jeg. Var ikke trøtt eller noe.

Det skal sies at jeg brukte klokke, men jeg var våken like før klokken ringte nesten hver gang.

Når en runde da varer i rundt 2 måneder, så kan du selv regne ut hvor mange netter jeg brukte på denne rytmen.


Jeg har til tross for galskapen fått kontakt med mange flotte folk, som jeg har møtt i ettertid rundt andre happenings. Til eksempel TG. Så det var ikke heeelt bortkastet.

Vincitori wallpapers: #1, #2 og #3.
Sist endret av dosky; 17. februar 2008 kl. 02:09.
Dette har jeg faktisk prøvd og det har funket! Når jeg gikk på ungdomskolen så slet jeg veldig med å rekke skolen i tide, jeg ble irritert på meg selv og begynte å si til meg selv før jeg la meg rundt 30-40 ganger at jeg måtte stå opp til klokken 7 så jeg rakk bussen. Dette funket, men selvfølgelig var det ikke alle nettene jeg gjorde dette, da kom jeg som regel for sent.
Hva med å prøve å henge noe opp i taket, som man kan se selv når det er mørkt, kun med et klokkeslett som man vil stå opp til?

Edityo's: Tastatudysleksi
Sist endret av dosky; 17. februar 2008 kl. 02:17.
Mulig det dosky, hehe.
Personlig våkner jeg alltid to minutter etter bussen har gått. Lurer på om klokka i hodet mitt er litt på trynet. Men det får gå. Noen dager kan jeg forsove meg til 4 busser på rad. Altså, ender med å komme til skolen rundt 12tia, og skulle vært der klokken 8. Men fordi jeg alltid våkner 2 min etter bussen går, så fucker alt seg.

Vekkerklokke er en fin ting ja, men det hjelper liksom ikke. Jeg skrur den bare av, og tenker jeg skal slappe av i et lite minutt til (a)
Sitat av Kamma
Jeg våkner noen ganger om natta pga at ene hånda eller at èn eller flere fingre har sovnet. Jeg klarer ikke å røre på de, og de føles utrolig tykke ut. Når jeg tar på de fingrene med den andre hånda, så føles det ut som om at jeg har brent meg på en måte... Det er en slags lammet følelse i fingrene som har sovnet. Jeg blir skremt når jeg våkner av det mange ganger, for jeg tror jeg har mistet bevegelighet og følelse i fingrene.

Dette skjer bare når jeg ligger med hånda under hodeputa, men jeg ligger med hendene under hodeputa omtrent hele tiden! :P
Vis hele sitatet...
Høres ut som CTS (Carpal tunnel syndrome) / Median Neuropathy at the Wrist. Årsaker kan være stor aktivitet i håndledd (I.e mye gaming/pc bruk, skruing o.l). Jeg har nylig operert for nettop dette, og jeg hadde ofte våkne netter der jeg måtte slamre handa i veggen nærmest for å få den til "live" igjen.

Om jeg sier det høres ut som om du har det, betyr ikke det at du faktisk har det. Noen ganger er disse symptomene du beskriver bare "starten", og dette kan du bli kvitt ved å bruke ergonomisk utstyr ved pc'en, og evt håndledd-skinne/støttebandasje.

Kilde og lesestoff:
http://en.wikipedia.org/wiki/Carpal_tunnel_syndrome

edit: min pirkevennlige kjære sambo informerte meg nettop om noe innlysende; det kan også bare være at du kutter blodtilførselen med hånda under puta , nevertheless.. kan være CTS! Beware!
Sist endret av catolh; 17. februar 2008 kl. 02:50.
carpal tunnel syndrome hadde jeg i begge hendene da jeg gikk gravid. Fryktelig ubehagelig, jeg hadde nesten ikke følelse i fingrene mine, det kjentes akkurat ut som om jeg hadde brent meg på begge hendene. Kunne plutselig bare miste det jeg hadde i hånden fordi den bare slutta å virke og ble helt følelsesløs/lam. Ble heldigvis bra igjen Men det jeg skulle frem til, var at da hadde det vel vært sånn hele tiden, og ikke bare når han har hånda under puta? Tror heller det er hånda som sovner, jeg. Er bare å riste litt i den så funker'n igjen

Og det med å våkne til en spesiell tid er fullt mulig. For min del handler det kun om hvor REDD jeg er for å forsove meg ;P Er et utpreget b-menneske, men hvis følgene av å forsove seg er alvorlige nok, så klarer jeg å våkne et par minutter før klokka ringer.

Husker da jeg gikk på skolen, da forsov jeg meg alltid. Var møkk lei, hadde valgt helt feil linje for meg osv. Da hørte jeg ikke klokka en gang.
Da jeg begynte å jobbe derimot, kunne jeg sprette opp fem minutter før klokka ringte hver dag. Merkelig. Jeg lagde min egen forklaring: i og med at jeg var livredd for å forsove meg (jobbet da i barnehage og hadde tidligvakter. Ikke kult å bli oppringt av sure foreldre som står utafor og venter) så titta jeg kanskje på klokka i halvsøvne, uten at jeg var klar over det? For så å bråvåkne fem min før... Merksnodig...