Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 2717
Hei. Tok av en ledningslist som hadde hengt oppimot listen og da revnet tapeten (se bilde under) noen plasser. Noen smartinger her inne som har noen ideer til hvordan jeg kan skjule disse merkene? Må være en løsning der resultatet blir pent. Å bytte til en større list er utelukket. https://plus.google.com/u/0/photos/p...08267643854338
Sist endret av HillerenJ; 17. august 2018 kl. 18:19. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Digital nomade
trippy's Avatar
Enten flekkmale de stedene hvor tapeten har løsnet eller bytte ut tapeten hvis du fortsatt har tilgang på samme tapet. Ville først prøvd å flekke det. Kan låne fargescanner i noen malingsforetninger så får du nøyaktig farge
Tapet? Det ser ut som maling.
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Tapet? Det ser ut som maling.
Vis hele sitatet...
Det er nok tapet som har blitt malt i ettertid.
Hvorfor ser man da mønsteret fra plankene som ble brukt til å støpe veggen? Godt mulig jeg tar feil, men dette ser ut som maling som har størknet til en sånn halvseig film. Isåfall ville jeg brukt sandpapir på flekkene og bare malt over med samme farge.
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Hvorfor ser man da mønsteret fra plankene som ble brukt til å støpe veggen? Godt mulig jeg tar feil, men dette ser ut som maling som har størknet til en sånn halvseig film. Isåfall ville jeg brukt sandpapir på flekkene og bare malt over med samme farge.
Vis hele sitatet...
Det er nok tapeten som har en slik overflate.
Men uansett så bør det gå fint å bare male.
Skjønner hva du mener mentalmelt, men det er en sånn 90talls tapet med mønster i. Har revet ned utallige m2 med den typen "naturlig" tapet. Beste er å pusse ned kantene og male med samme farge.
Hehe okay. Jeg gir meg =)
Det er såkalt miljøstrie, det er egentlig bare en malbar tapet med forskjellig utvalg av mønster og struktur.
Forsøk å finn ut hvilken farge som er malt med å flekk over, det vil ikke bli helt usynlig, men skal du ha de bedre må hele veggen males.
Finn sånn flekklakk-penn i samme farge også bare fyller du på hullene. Kan evt. sparkle først om det er noe høydeforskjell.
Ta med deg en liten flik av tapeten med farge til en maler butikk. Da kan de scanne fargen og gi deg noe som bør være nesten identisk. Det finnes prøve bokser på 0,5 liter.
Tipper fargen ligger på den nøytrale gråtone skalaen, et sted mellom 4500-N til til 6000-N, men jeg kan ta feil da dette er vanskelig å avgjøre fra et bilde så jeg vil også anbefale å ta med en prøve til din lokale fargehandler.

Biten må være 1x1 cm eller større, kanske du får tak i en bit bak listen som fremdeles skal være der? Fargescannere er ikke alltid nøyaktig, du bør dobbeltsjekke opp mot en NCS fargevifte.

Kjøp en tube sparkel og fyll i hullene i tapeten, hvis du er litt kunstnerisk anlagt kan du forsøke å forme sparkelet til mønsteret i tapeten. Da lar du være å pusse etterpå, og maler direkte på den upussede sparkelen når den har herdet. Pusser du sparkelet vil du få et blankt felt som synes godt mellom strukturen i tapeten.

Hvis ikke klarer å kopiere trestruturen kan du i stedet svampe lett over sparkelen med en fin svamp (kjøkkensvamp e.l.) før den er herdet da får du litt struktur som hjelper å kamuflere flekkene uten tapet.