Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  45 2971
Kom netopp over en artikkel på dagbladet.no der det svenske partiet, Nationaldemokraterna, vil innføre etnisk hvit barnehage. Når jeg leser dette får jeg en følelse av raseskille og assosierer dette med apartheid da dette var tilfellet i Sør-Afrika. Og dette er jo alt annet en riktig?
- Man skal kunne oppfostre barn i et miljø¸ med vestlig kultur, sier Nationaldemokraternas partisekretær Vàvra Suk til avisa Aftonbladet.

- I vanlige barnehager har man barn fra alle kulturer, og det synes vi er feil, sier Suk, som selv kom til Sverige fra Tsjekkia som åtteåring.
Vis hele sitatet...
Andre som har synspunkter om dette
Sist endret av shakin; 30. april 2007 kl. 11:11.
Sjefsbikkja
sparco's Avatar
Vi lever i år 2007. Det skal ikke være noen raseskiller pr. dags dato. Dette er jo ren rasisme. Tviler på at dette "barnehage prosjektet" blir noe av. Det strider vel mot loven, og ikke minst all sunn fornuft.
shakin's Avatar
Trådstarter
Sitat av sparco
Vi lever i år 2007. Det skal ikke være noen raseskiller pr. dags dato. Dette er jo ren rasisme. Det strider vel mot loven, og ikke minst all sunn fornuft.
Vis hele sitatet...
Er enig i det du sier. Det finnes raseskille overalt i verden bare ikke i politisk form (så vidt jeg vet). Er sykt at et vestlig og skandinavisk land i det hele tatt kommer med dette forslaget!
Sjefsbikkja
sparco's Avatar
Da kan de hvertfall ikke komme i ettertid og klage på at invandrere ikke klarer å integrere med samfunnet.
Det er da ikke et land som kommer med forslaget, men et nasjonalistisk parti...
Hva er forskjellen på en "hvit barnehage" / "svart barnehage" / what ever og en religiøs barnehage? Er tungetale bedre enn bleik annsikter?
Sitat av nikita
Hva er forskjellen på en "hvit barnehage" / "svart barnehage" / what ever og en religiøs barnehage? Er tungetale bedre enn bleik annsikter?
Vis hele sitatet...
Godt poeng, det finnes jo både kristne barneskoler og barnehage, og jeg syns ikke barn burde bli delt i grupper av noe slag jeg. Ikke før de selv vil være en del av en gruppe. Og de nazistene i Sverige som startet dette, vel de kan jo ikke si at innvandrerne ikke vil la seg integrere når de ikke får lov? Dobbeltmoral ftw!
Sjefsbikkja
sparco's Avatar
zlamaniac: Hva har det av betydning? Hvis forslaget går igjennom, så kan ikke folk komme i ettertid og klage.

nikita: Useriøse innlegg kan du spare deg for. Man skal diskutere hva an synes om at et politisk parti har foreslått en barnehage for etnisk hvite. Ikke hvilke type barnehager som er best,
Sitat av Lille My
Godt poeng, det finnes jo både kristne barneskoler og barnehage, og jeg syns ikke barn burde bli delt i grupper av noe slag jeg. Ikke før de selv vil være en del av en gruppe. Og de nazistene i Sverige som startet dette, vel de kan jo ikke si at innvandrerne ikke vil la seg integrere når de ikke får lov? Dobbeltmoral ftw!
Vis hele sitatet...
Finnes også muslimske barnehager og barneskoler...

Sparco: Er det useriøst å påpeke at vi allerede i dag godtar inndeling og adskilling av barn med bakgrunn i foreldrenes tro? Ser ikke helt forskjellen mellom å dele inn folk etter religion og det å dele inn folk etter hudfarge i et land hvor alle skal stilles likt etter grunnloven...
Sjefsbikkja
sparco's Avatar
Sorry, det var jeg ikke klar over. Da tar jeg det tilbake. Men etter min mening så synes jeg dette blir feil. Hvis man bare vokser opp "et sted" og bare får oppleve en kultur når man er liten, så blir det vanskeligere å tilpasse seg andre mennesker og kulturer senere.

Det som er bra med barnehager hvor flere kulturer er representert, er at da lærer barna seg å kjenne andre kulturer og væremåter. Barn har ingen fordommer, det er det samfunnet som lærer dem.

Mao. så er det mer negativt å separere kulturer fra hverandre. Det fører til fremmedfrykt og rasisme.
De burde jo skjønne at visst dette kommer igjennom vil det bli mye lettere at ungene får nazistiske holdninger og dette vil slå igjen senere når ungene møter andre raser!
De kunne jo likegodt skrevet "Vi vill lage Rasistisk-barnehage".
Jeg tar antagligvis litt hardt i nå, men dere skjønner sikkert hva jeg mener.
Hva skjer senere i livet da?
Første skoledag da de kommer i en klasse med noen flyktninger eller utlendinger, dette blandet med noen rasistiske/nazistiske holdninger kan jo bare gå en vei..?
Sist endret av PolkagrisLaila; 30. april 2007 kl. 12:08.
Så lenge det finnes religiøse/muslimse bornehagar tykkjer eg det må vera greit å ha bornehagar for kvite. Einaste forskjellen er at folks gennerelle oppfatning er at ein bornehage for kvite er mykje meir rasistisk enn ein bornehage for religiøse samfunn.

Edit: Eg er forresten einig i at småungar må gå i same bornehagar som utlendingar, fordi eg meiner at norske born må utvikla toleranse ovanfor utlendingar og dei utenlandske borna bør tilpassa seg den norske kulturen. Eg tykkjer det heller bør verta meir fokus på muslimske bornehager og muslimske ungar som ikkje går i bornehage grunna kontantstøtta enn på bornehager for kvite fordi utlendingane faktisk må tilpassa seg vår kultur og levemåte. Det vert for gale at ungar byrjer på skulen og korkje kan norsk eller kjenner til norsk kultur.
Sist endret av Bitch; 30. april 2007 kl. 13:58.
La de få ha hvite barnehager da. La folk få bestemme over oppdragelsen til sine egne barn.
Jeg personlig skal ha mine barn i en barnehage for barn med halt venstrefot og grønne øyne.
i bodø by har de en skole der alle innvandrerne blir plassert i tillegg til noen få "ekte" norske elever. så integreringspolitikken er vell ikke helt til stede nei. og for de som klager på at innvandrerne(asylsøkere, flyktninger) ikke klarer å integrere seg, er det enten fordi de har like stor grad av fremmedfrykt som "oss" nordmenn, eller de har ikke muligheten.

Slike skoler og barnehager reduserer muligheten for integrering, men om dette er gunstig eller ikke er åpent for diskusjon.

Jeg synes at når utlendinger kommer til Norge burde de integrere seg i det norske samfunnet, i den grad det ligger til rette for det. Men kan vi kreve dette? Ta en titt til de norske skolene i Spania, hvor mange der er det som kan spansk og integrerer seg inn i det spanske miljøet? Puta madre..
Sist endret av mrniceguy; 30. april 2007 kl. 14:19.
Sitat av mrniceguy
Jeg synes at når utlendinger kommer til Norge burde de integrere seg i det norske samfunnet, i den grad det ligger til rette for det. Men kan vi kreve dette? Ta en titt til de norske skolene i Spania, hvor mange der er det som kan spansk og integrerer seg inn i det spanske miljøet? Puta madre..
Vis hele sitatet...
Ja, me kan kreva det. At nordmenn ikkje integrer seg i det spanske samfunnet får vera eit problem i Spania. Når utlendingar kjem til Noreg, noko dei har betalt mykje for, lugge i ein kontainer ganske lenge, samt brent fingrane sine, før dei bruker store mengder av pengane våre på asylmotak, behandling av søknad og norskopplæring bør dei gje noko tilbake til samfunnet. Dei bør gå inn for å læra norsk og skaffa seg jobb. Her i Noreg er det jobb til alle dei som ynskjer det. Diverre er det for mange som går på trygd.
Dersom det blir satt opp en barnehege ála dette blir jeg veldig forbauset. Dette er direkte rasisme og kan ikke kalles noe annet. Jeg ler av poenget der det sies at man skal kunne vokse opp i en kultur med vestlig miljø. Hva skulle navnet være? Vigrid? Adolf?

Dette er ufattelig lite diskuterbart.
Valgfri brukertittel
Kekurikekaka's Avatar
Jeg syntes at dette er helt ok. Mange foreldre vil at barna dems skal vokse opp med andre barn med samme kultur. Det har jeg stor forståelse for. Syntes at dette er noe som burde komme til Norge også.

Selv om det snart ikke er fler norske igjen i Norge, så syntes jeg alikevel at vi burde ha ting som gjør det mulig å vokse opp med bare norske barn.
Sitat av lefsegokk
Dersom det blir satt opp en barnehege ála dette blir jeg veldig forbauset. Dette er direkte rasisme og kan ikke kalles noe annet. Jeg ler av poenget der det sies at man skal kunne vokse opp i en kultur med vestlig miljø. Hva skulle navnet være? Vigrid? Adolf?

Dette er ufattelig lite diskuterbart.
Vis hele sitatet...
Så det er greit at indremisjonen lagar sin eigen bornehage?
Sitat av Bitch
Ja, me kan kreva det. At nordmenn ikkje integrer seg i det spanske samfunnet får vera eit problem i Spania. Når utlendingar kjem til Noreg, noko dei har betalt mykje for, lugge i ein kontainer ganske lenge, samt brent fingrane sine, før dei bruker store mengder av pengane våre på asylmotak, behandling av søknad og norskopplæring bør dei gje noko tilbake til samfunnet. Dei bør gå inn for å læra norsk og skaffa seg jobb. Her i Noreg er det jobb til alle dei som ynskjer det. Diverre er det for mange som går på trygd.
Vis hele sitatet...
Jeg er helt enig med deg. Men jeg tenkte på om det er noen lov om dette? Det er vell til dags dato ingen som har blitt kasta ut fordi dem ikke har lært seg norsk.

Jeg betaler ikke skatt fordi at utlendinger skal komme hit til landet vårt med håp om å leve ett liv i luksus, på statens bekostning. Men jeg er fullstendig for å ta imot flyktninger, som har å rømme som eneste håp. Men da har de med å lære seg kulturen, og gjøre nytte for seg. Akkurat som jeg mener om de "norske" trygdesnylterne og andre kriminelle.

Sitat av PureOwnage
Jeg syntes at dette er helt ok. Mange foreldre vil at barna deres skal vokse opp med andre barn med samme kultur. Det har jeg stor forståelse for. Syntes at dette er noe som burde komme til Norge også.

Selv om det snart ikke er fler norske igjen i Norge, så syntes jeg allikevel at vi burde ha ting som gjør det mulig å vokse opp med bare norske barn.
Vis hele sitatet...
Verden utvikler seg. Det er ikke lengre slik at det bor bare nordmenn i Norge, svensker i Sverige, og pakistanere i Pakistan. Med å lage slike barnehager undergraver det den nasjonale kulturen, ved utlendingene ikke får kunnskaper om den, men likevel til syvende og sist må integreres. Til slutt vil vi da se på vår nasjonale kultur som mindre viktig. La dem for alle del komme til oss, men da skal de lære seg om vår kultur og bli en del av den.
Sist endret av mrniceguy; 30. april 2007 kl. 14:37.
Eg får koma litt med min bakgrunn. Då eg gjekk på borneskulen (1.-7. klasse) gjekk eg i ein nynorskklasse. Alle i klassen min var kvite. Det var eit ganske trygt miljø å vakse opp i, og eg må innrømma at eg av og til saknar det, utan å vera rasistisk.

No som eg går på vidaregåande møter eg på veldig mange innvadrarar, båe 1. og 2. generasjons. Eg har ikkje hatt noko som helst problem med å vera ven med og omgås nokon av dei, til tross for at eg gjennom oppveksten har gått i ein «kvit» klasse. Dette er fordi alle er godt integrert i det norske samfunnet. Tenk om eg på borneskulen fekk ein innvandrar i klassen. Ein enkelt som ikkje snakka norsk og som ikkje kjente til noko av kulturen vår. Stakkars han! Dei fyrste orda han hadde høyrt frå oss hadde vore «sjokoladetryne» og liknande ord. Dette trur eg vil førekomma uansett, men viss ungen klarer å snakka norsk, har kjennskap til norsk kultur, så vil ikkje vedkokmmande vera så utanfor. Då vil ikkje vedkommande ha noko særlig behov for å samla seg i klikker og gjengar.

Det eg meiner er at kontantstøtta må vekk og inntegrering bør leggast vekt på, blandt anna med full bornehagedekning. Men som eg tidlegare har nevnt, skal religiøse samfunn få laga eigne bornehagar, så bør også nasjonalistiske organisasjonar få laga det. Vi lever i eit demokrati, og vi kan ikkje nekta ein gruppe noko som ein annan gruppe får lov til.
Sitat av mrniceguy
i bodø by har de en skole der alle innvandrerne blir plassert i tillegg til noen få "ekte" norske elever. så integreringspolitikken er vell ikke helt til stede nei. og for de som klager på at innvandrerne(asylsøkere, flyktninger) ikke klarer å integrere seg, er det enten fordi de har like stor grad av fremmedfrykt som "oss" nordmenn, eller de har ikke muligheten.

Slike skoler og barnehager reduserer muligheten for integrering, men om dette er gunstig eller ikke er åpent for diskusjon.
Vis hele sitatet...
Dette har egentlig lite med integrering å gjøre. Hvis disse innvandrerne du snakker om har elendige norskkunnskaper, hadde de holdt tilbake
undervisningen dersom de alle var spredt på "vanlige" skoler.
Sitat av Bitch
Så det er greit at indremisjonen lagar sin eigen bornehage?
Vis hele sitatet...
Ingen deler av posten min var ironi. Det er selvsagt ikke greit at noen gjør noe som ligner dette engang.

Dere som sier dere savner en oppvekst i et hvitt miljø og slenger på en "jeg er ikke rasist": Hva tror dere dere hadde sagt om saken dersom dere vokste opp i situasjoner der dere alltid var blandet med mørkhudede?

Siden jeg vet svaret kan jeg jo fortelle det. Da hadde dere ikke visst om noe annet, og kunne på linje med situasjonen i dag savnet det hvis det var fraværende. Kort sagt; dere hadde ikke brydd dere om dette hvis dere vokste opp med innvandrere i dag.

Selvsagt synes dere dette er tryggere. Det er også trygt å gi mora si en klem, siden man høyst sansynlig ble ammet da man var liten. Dersom man fikk smekk på rumpa hver dag vil dette også være en trygghetsfaktor i voksen alder.
Sitat av buttercup
Dette har egentlig lite med integrering å gjøre. Hvis disse innvandrerne du snakker om har elendige norskkunnskaper, hadde de holdt tilbake
undervisningen dersom de alle var spredt på "vanlige" skoler.
Vis hele sitatet...
Det må da kunne gå an å regulere norskundervisningen på en slik måte at de "ekte" norske barna får den undervisningen og utviklingen de har krav på, samtidig som de "nye" norske barna lærer seg norsk, og blir integrert i vår kultur.

Utlendingene føler trygghet i hverandre, de har fremmedfrykt på lik linje med oss, og da vil de som ser likedan ut og snakker likedan automatisk bli som en "venn" for de, fordi det er noe de kjenner til fra før. Da kan det være slik at de er villige til å involvere seg i kriminelle handlinger for å skape denne trygghetsfølelsen.

Hvis vi skal tillate utlendinger i Norge _må_ de integreres, for å hindre at de samles i klikker og ødelegger det norske samfunnet med kriminelle handlinger, som slike klikker ofte fører med seg.

Sitat av Bitch
. Tenk om eg på borneskulen fekk ein innvandrar i klassen. Ein enkelt som ikkje snakka norsk og som ikkje kjente til noko av kulturen vår. Stakkars han! Dei fyrste orda han hadde høyrt frå oss hadde vore «sjokoladetryne» og liknande ord. Dette trur eg vil førekomma uansett, men viss ungen klarer å snakka norsk, har kjennskap til norsk kultur, så vil ikkje vedkokmmande vera så utanfor. Då vil ikkje vedkommande ha noko særlig behov for å samla seg i klikker og gjengar.
.
Vis hele sitatet...
tenk om alle hadde den innstillingen at det er en grunn til at personen har kommet hit, og den er ofte å gjøre det beste ut av situasjonen. (mtp flyktinger, ikke asylsøkere og vanlige søken-på-rikdom-innvandrere). Da ville du vell hjelpa han gutten til å lære seg norsk, begynne på fotballlaget ditt og gjøre de samme tingene som andre norske barn gjør. For før eller siden vil denne personen kalle seg eller sine etterkommere for norske om de blir her over flere generasjoner.
Dette er til å spy av, men samtidig kan jeg ikke se at det er mer etisk riktig å ha kristne/jødiske/muslimske, hyklerske barnehager, hvor det å voldta hjernen til, allerede fortapte, barn av psyke foreldre er eneste formål. Jeg skjønner at innavla bønder med fremmedfrykt, kristne og jøder er redd for å la andre kulturer påvirke barna deres, da det ikke skal mye til før løgnene deres blir avslørt. De må rett og slett holde barna unna all annen kultur for at deres propaganda skal kunne ha noen invirkning, og for at deres forkrøplede avkom skal kunne vokse opp til å bli en like ikketenkende, hjernevasket slave som de selv er.
Synd at slike undermennesker er i stand til å drive med reproduskjon!

Om "hvite barnehager" skulle bli en realitet i dette landet vil jeg tro at dette vil ødelegge mer for de hvite, isolerte ungene enn for de med annen farge og kultur, som jo alikevel kan menge seg med alle slags barn på den flerkulturelle barnehagen.

Samme faen. Samfunnet er et fortapt jævla horehus, og uansett om bakterien er bæsjefarget, hvit eller av guds utvalgte pest så blir den heldigvis gasset til slutt!

Husk, du skal dø!
Sist endret av Ben Reddik; 30. april 2007 kl. 15:56.
Sitat av Pagan_Messiah
Dette er til å spy av, men samtidig kan jeg ikke se at det er mer etisk riktig å ha kristne/jødiske/muslimske, hyklerske barnehager, hvor det å voldta hjernen til allerede fortapte barn av psyke foreldre er eneste formål. Jeg skjønner at innavla bønder med fremmedfrykt, kristne og jøder er redd for å la andre kulturer påvirke barna deres, da det ikke skal mye til før løgnene deres blir avslørt. De må rett og slett holde barna unna all annen kultur for at deres propaganda skal kunne ha noen innvirkning, og for at deres forkrøplede avkom skal kunne vokse opp til å bli en like ikketenkende, hjernevasket slave som de selv er.

Om "hvite barnehager" skulle bli en realitet i dette landet vil jeg tro at dette vil ødelegge mer for de hvite, isolerte ungene enn for de med annen farge og kultur, som jo allikevel kan menge seg med alle slags barn på den flerkulturelle barnehagen.
Vis hele sitatet...
jeg velger å ikke ta med noe av tullet ditt, men det resterende synes jeg faktisk er verdt å tenke litt over. hva er grunnen til at de hvite foreldrene vil at barna skal vokse opp i slike barnehager? da tenker jeg ikke på de forbanna fjompekukene som fant opp denne ideen, men de stakkars folkene som sender barna på noe slikt, uten selv å være mentalt tilbakestående.
@ lefseglokk: Jau, det er sjølvsagt tryggare å vakse opp med «kvite». Hadde eg vakse opp i eit «mørkhuda» (tenk: basketball, amerikansk slang, romslege bukser nede på knerne osv) miljø, eit miljø som eg ikkje velger over eit kvitt miljø, ville ikkje eg følt meg lika trygg. Men eg hadde gjort ein innsats for å passa inn, for å kunna leva med dei andre.

Sitat av mrniceguy

Sitat av Bitch
Tenk om eg på borneskulen fekk ein innvandrar i klassen. Ein enkelt som ikkje snakka norsk og som ikkje kjente til noko av kulturen vår. Stakkars han! Dei fyrste orda han hadde høyrt frå oss hadde vore «sjokoladetryne» og liknande ord. Dette trur eg vil førekomma uansett, men viss ungen klarer å snakka norsk, har kjennskap til norsk kultur, så vil ikkje vedkokmmande vera så utanfor. Då vil ikkje vedkommande ha noko særlig behov for å samla seg i klikker og gjengar.
Vis hele sitatet...
tenk om alle hadde den innstillingen at det er en grunn til at personen har kommet hit, og den er ofte å gjøre det beste ut av situasjonen. (mtp flyktinger, ikke asylsøkere og vanlige søken-på-rikdom-innvandrere). Da ville du vell hjelpa han gutten til å lære seg norsk, begynne på fotballlaget ditt og gjøre de samme tingene som andre norske barn gjør. For før eller siden vil denne personen kalle seg eller sine etterkommere for norske om de blir her over flere generasjoner.
Vis hele sitatet...
I 1. klasse ville eg nok ikkje det. Då mobba eg forresten ein fyr i parallellklassen fordi han var feit. Dette er eg sjølvsagt ikkje på nokon måte stolt over. Eg var veldig liten og eit særs umoden tankegank («han er feit. haha.») På borneskulen hjalp det heller ikkje på mitt syn på innvandrarar då eg fekk etter meg: «Do vara slanga brilla». Eg svara noko sånt som: «Hold kjæft du. Du har stor nase». Kva fekk eg igjen? Jo: «Do vara javla stygg. Do pola mor.». I dag omgås eg innvadrarar kvar dag, og det går greit. Fordi dei er godt integrerte. Viss eg i dag ser innvandrar som ikkje er integrert og snakkar dårleg norsk snakkar eg med dei og prøver å dra dei inn. Heldigvis snakker dei såpass norsk at vi kan snakke samen.

Sitat av mrniceguy
hva er grunnen til at de hvite foreldrene vil at barna skal vokse opp i slike barnehager? da tenker jeg ikke på de forbanna fjompekukene som fant opp denne ideen, men de stakkars folkene som sender barna på noe slikt, uten selv å være mentalt tilbakestående.
Vis hele sitatet...
Lika innlysande som grunnen til at enkelte foreldre sender borna sine i religiøse bornehager. Dei vil ikkje at ungane skal vera med og verta påvirka av folk som er forskjellige.


Der problemet ligg er etter mi meining er i borneskulealderen. Då vert det så altfor lett å koma utanfor, fordi småungar ikkje skjøner alle faktorar som speler inn på eit menneske. Ein gjeng norske born på 7 år er ein veldig homogen gjeng. Då kjem ein utanfor i 10 minutt for ikkje å lika same brusen. Då vert det mykje verre å vera innvandrar som ikkje kan norsk.

Kanskje eg er prega av at eg har vakse opp i ein sopassa homogen klasse, men i dag har eg som tidlegare nevnt absolutt ingen problem med å ommgås innvandrar.
Sist endret av Bitch; 30. april 2007 kl. 16:01.
Sitat av Bitch
I 1. klasse ville eg nok ikkje det. Då mobba eg forresten ein fyr i parallellklassen fordi han var feit. Dette er eg sjølvsagt ikkje på nokon måte stolt over. Eg var veldig liten og eit særs umoden tankegank («han er feit. haha.») På borneskulen hjalp det heller ikkje på mitt syn på innvandrarar då eg fekk etter meg: «Do vara slanga brilla». Eg svara noko sånt som: «Hold kjæft du. Du har stor nase». Kva fekk eg igjen? Jo: «Do vara javla stygg. Do pola mor.». I dag omgås eg innvadrarar kvar dag, og det går greit. Fordi dei er godt integrerte. Viss eg i dag ser innvandrar som ikkje er integrert og snakkar dårleg norsk snakkar eg med dei og prøver å dra dei inn. Heldigvis snakker dei såpass norsk at vi kan snakke samen.

@ lefseglokk: Jau, det er sjølvsagt tryggare å vakse opp med «kvite». Hadde eg vakse opp i eit «mørkhuda» (tenk: basketball, amerikansk slang, romslege bukser nede på knerne osv) miljø, eit miljø som eg ikkje velger over eit kvitt miljø, ville ikkje eg følt meg lika trygg. Men eg hadde gjort ein innsats for å passa inn, for å kunna leva med dei andre.

Der problemet ligg er etter mi meining er i borneskulealderen. Då vert det så altfor lett å koma utanfor, fordi småungar ikkje skjøner alle faktorar som speler inn på eit menneske. Ein gjeng norske born på 7 år er ein veldig homogen gjeng. Då kjem ein utanfor i 10 minutt for ikkje å lika same brusen. Då vert det mykje verre å vera innvandrar som ikkje kan norsk.

Kanskje eg er prega av at eg har vakse opp i ein sopassa homogen klasse, men i dag har eg som tidlegare nevnt absolutt ingen problem med å ommgås innvandrar.
Vis hele sitatet...
det er nettopp det du tar opp her som forsterkes ved å opprette en barnehage for hvite. ungene lærer seg fra barnehagen en homogen tankegang, og når de kommer ut av redet som de dumme hvite foreldrene deres har passet så godt på ser de på utlendinger som fremmede, og som noe dårligere enn seg selv. de vill da ikke ha noe med de elvene som ser annerledes ut, og deres fremmedforståelse blir lik null, akkurat som med foreldrene. Dette igjen fører til dårligere integrering, men er kanskje ett større tap for de dumme hvite ungene som ikke lærer seg om andre kulturer, får nye venner, og kommer seg frem i verden som noe annet en ett svin som ikke tolererer andres bakgrunn, hudfarge og kultur.
Eg er einig med deg der, mrniceguy. Eg er lika lite for kvite bornehager som eg er for indremisjonsbornehagar, men skal det eina eksistera, så bør det andra òg få eksistera.
Jeg forstår ikke prarallellen med barnehager som praktiserer undervisning i religion, og barnehager som ikke kan ha mørkhudete barn.

F.eks i en kristen barnehage, er forskjellen på den og andre at de synger "jesus elsker alle barna" og "o du som metter".. Samtidig som de sikkert av og til har en eller annen bibelfortelling. Dette blir uansett bare i minimal grad, ettersom barna er rundt 4-5 år gammel. Det handler i grunn mest om at kristne foreldre vet at deres barn blir passet på av andre kristne, som for noen er viktig (selv om jeg ikke forstrå det selv).
I hvertfall så synes jeg at å dra denne parallellen blir litt feil. Fordi tanken bak en slik foreslått barnehage er nok mest sansynlig at foreldre skal få skjerme sine barn mot andre kulturer og raser. Dette handler om å skjerme de, og ikke om å oppdra de (slik som de kristne sikkert tenker). Jeg tror at dette er et resultat av holdninger som man ser i organisasjoner som f.eks Vigrid, og vi bør ikke la de få opprette virksomheter som kan fremme disse holdningene.

Samfunnet må også få lov til å mene hva som er rett og galt. Vi kan ikke alltid si at "alt er like bra, alle må få sine ønsker oppfylt". Vi kan ikke la alt gå forbi oss.. Så om folk faktisk mener at det er galt å ha kristne barnehager, så ta heller en skikkelig krig mot det, men det går ikke i denne debatten. Det kan ikke være slik at om kristne får ha barnehager, så må rasister få ha det også.
Sist endret av Matthiesen; 30. april 2007 kl. 16:25.
Matthiesen: Vigridar vil også at ungane deiras skal oppdras som vigridar? Vigrid seier om seg sjølve at dei er eit nordisk folk og dei vil teka vare på nordiske verdiane og den nordiske religionen (norønn mytologi). Når vi lever i eit demokrati med religionsfridom, kvifor skal då ein bornehage der ungane får høyre om Jesus som gjekk på vatnet få andre rettar enn ein bornehage der ungane får høyre om Tor og Odin?

For ordens skuld: Eg har ingenting med Vigrid å gjere.
Sist endret av Bitch; 30. april 2007 kl. 16:37.
Sitat av Matthiesen
Jeg forstår ikke prarallellen med barnehager som praktiserer undervisning i religion, og barnehager som ikke kan ha mørkhudete barn.

F.eks i en kristen barnehage, er forskjellen på den og andre at de synger "jesus elsker alle barna" og "o du som metter".. Samtidig som de sikkert av og til har en eller annen bibelfortelling. Dette blir uansett bare i minimal grad, ettersom barna er rundt 4-5 år gammel. Det handler i grunn mest om at kristne foreldre vet at deres barn blir passet på av andre kristne, som for noen er viktig (selv om jeg ikke forstrå det selv).
I hvertfall så synes jeg at å dra denne parallellen blir litt feil. Fordi tanken bak en slik foreslått barnehage er nok mest sansynlig at foreldre skal få skjerme sine barn mot andre kulturer og raser. Dette handler om å skjerme de, og ikke om å oppdra de (slik som de kristne sikkert tenker). Jeg tror at dette er et resultat av holdninger som man ser i organisasjoner som f.eks Vigrid, og vi bør ikke la de få opprette virksomheter som kan fremme disse holdningene.

Samfunnet må også få lov til å mene hva som er rett og galt. Vi kan ikke alltid si at "alt er like bra, alle må få sine ønsker oppfylt". Vi kan ikke la alt gå forbi oss.. Så om folk faktisk mener at det er galt å ha kristne barnehager, så ta heller en skikkelig krig mot det, men det går ikke i denne debatten. Det kan ikke være slik at om kristne får ha barnehager, så må rasister få ha det også.
Vis hele sitatet...
men om det er greit for de kristne å ville la barna sine få bli passet på av kristne, og omgås andre kristne barn, er det for meg akkurat samme utgangspunktet som når hvite vil at barna skal passes på av hvite, og omgås hvite.

for meg er begge tingene like feil.

Sitat av Bitch
Matthiesen: Vigridar vil også at ungane deiras skal oppdras som vigridar? Vigrid seier om seg sjølve at dei er eit nordisk folk og dei vil teka vare på nordiske verdiane og den nordiske religionen (norønn mytologi). Når vi lever i eit demokrati med religionsfridom, kvifor skal då ein bornehage der ungane får høyre om Jesus som gjekk på vatnet få andre rettar enn ein bornehage der ungane får høyre om Tor og Odin?

For ordens skuld: Eg har ingenting med Vigrid å gjere.
Vis hele sitatet...
nettopp det jeg også mener. alle slike barnehager fremmer enkeltmennesker syn på noe, enten det er religion, rase, språk, kultur etc. I så tidlig er ikke barna i stand til å opprette egne meninger, og avfeie andre meninger som svada. Å bli lært opp som 4 åring at gud er hellig, tor er stor, kvinner er dritt, allah er eneveldig, og svarte mennesker er ikke verdt noe, er noe som påvirker en for resten av livet. og ødelegger samfunnet.
Grupperinger av denne sorten er umoderne og skaper intigreringsproblemer for innvandrerene, uansett form (kristen/svart/hvit/joedisk osv...)

Syns det sier mer om foreldre som vurderer aa sette barna inn i slike barnehager, det er sikkert de samme som sier at innvandrerene ikke er flinke nok til aa inntigrere seg...
Sitat av mrniceguy
I så tidlig er ikke barna i stand til å opprette egne meninger, og avfeie andre meninger som svada. Å bli lært opp som 4 åring at gud er hellig, tor er stor, kvinner er dritt, allah er eneveldig, og svarte mennesker er ikke verdt noe, er noe som påvirker en for resten av livet. og ødelegger samfunnet.
Vis hele sitatet...
Nøyaktig hva jeg ville sagt og.
Det er jo bare idiotisk å avskjerme barn fra en stor gruppe mennesker på denne måten.
Det blir, som sagt, med dem resten av livet og fører bare til enda mer rasisme.
Dette er jo helt absurd.
Sitat av devotio
Grupperinger av denne sorten er umoderne og skaper intigreringsproblemer for innvandrerene, uansett form (kristen/svart/hvit/joedisk osv...)

Syns det sier mer om foreldre som vurderer aa sette barna inn i slike barnehager, det er sikkert de samme som sier at innvandrerene ikke er flinke nok til aa inntigrere seg...
Vis hele sitatet...
Heldigvis er denne barnehagen ikke et faktum, og vi vet (enda) ikke om noen som har satt sine barn i en slik.

Men det er ikke noen tvil om at mange innvandrere har store problemer med å integrere seg, enten fordi de ikke vil, ikke har muligheten, eller rett og slett av fremmedfrykt, som mange nordmenn også opplever. Denne fremmedfrykten vil kun forsterkes helt fra barnehagealder om en slik barnehage blir til.
shakin's Avatar
Trådstarter
Bra å se at ALLE deler mitt syn om dette
Sitat av Grizzly mark
Dette er jo helt absurd.
Vis hele sitatet...
du har helt rett

Sitat av shakin
Bra å se at ALLE deler mitt syn om dette
Vis hele sitatet...
eller at de som ikke deler ditt syn ikke poster. det er garanter mange der ute som har samme syn.
men jeg har, etter en forholdsvis kort periode her på nFF, fått inntrykk av at folkene her har stor forståelse og respekt for andres tro og meninger, og at det derfor ikke er mange her som har rasistiske meninger, fordi de fleste her inne er ett individ helt for seg selv.
Herrejemeni.
Det er mange områder hvor det finnes gråsoner. Dette er ikke ett slikt område.
En barnehage for hvite høres rasistisk ut, fordi det er rasistisk.

En slik skjerming av innvandrerbarn er ingen tjent med.

-Bitch- du sier mye bra, men jeg reagerer på en ting. Du rettferdigjør hvite barnehager
fordi det finnes religiøse barnehager. De to har lite med hverandre å gjøre.
Selv om jeg synes det er viktig å la barn få være seg selv, uten å bestemme
hvilke religiøse synspunkter de skal ha, så forstår jeg godt at andre ønsker å
oppfostre barnene sine i sin egen tro. Det jeg derimot ikke forstår er at noen tydeligvis
ønsker å ekskludere barna sine fra innvandrere.

Å sammenligne religion og rasisme funker ikke lengre. Hvilken gud(om noen) man skal tilbe blir ikke bestemt av fargen på huden din.

Foreldre har rett til å gi sine barn en oppvekst basert på sine egne religiøse preferanser.
Det synes jeg er helt greit, ungen vokser opp etterhvert og finner nok ut hva/hvem/om han/hun skal tilbe. Om foreldre nå skal få retten til(eller tilogmed ønsket om) å holde barna unna innvandrere så blir/er det rett og slett for dumt.
Sist endret av miles; 30. april 2007 kl. 19:44.
Kall meg konservativ, men jeg synes det er helt greit. Det værste jeg vet er foreldre som må flytte fra bostedet sitt for at barna deres skal kunne snakke norsk med ungene i barnehagen.
Sitat av Krizzeyboi
-Bitch- du sier mye bra, men jeg reagerer på en ting.
Vis hele sitatet...
Takk. Det er difor me diskuterar.

Sitat av Krizzeyboi

Du rettferdigjør hvite barnehager fordi det finnes religiøse barnehager. De to har lite med hverandre å gjøre.
Selv om jeg synes det er viktig å la barn få være seg selv, uten å bestemme
hvilke religiøse synspunkter de skal ha, så forstår jeg godt at andre ønsker å
oppfostre barnene sine i sin egen tro. Det jeg derimot ikke forstår er at noen tydeligvis
ønsker å ekskludere barna sine fra innvandrere.
Vis hele sitatet...
Vigrid er ein religiøs organisasjon. Eg tviler på at til dømes muslimar sender ungane i kristne bornehagar her i Noreg, så då eksluderer jo kristne bornehagar muslimar på ein indirekte måte.

Eg rettferdiggjer korkje kvite bornehagar eller religiøse bornehagar. Det eg meiner er at skal det vere kristne religiøse bornehager må vi også tillate at andre religionssamfunn oppretter eigne bornehagar. For å ta eit litt banalt eksempel: Skal vi berre gje utdanning til pene menneske eller til alle? Skal pene menneske få utdanning må sjølvsagt også dei mindre pene få utdanning.

Sitat av Krizzeyboi

Å sammenligne religion og rasisme funker ikke lengre. Hvilken gud(om noen) man skal tilbe blir ikke bestemt av fargen på huden din.
Vis hele sitatet...
Til dels vert det slik. Muslimar tilber Allah, «gulingar» er gjerne budhistar, mens «negre» gjerne driv med stammereligionar/fedredyrking/spiritisme og liknande, og så vidare.

Sitat av Krizzeyboi

Foreldre har rett til å gi sine barn en oppvekst basert på sine egne religiøse preferanser.
Det synes jeg er helt greit, ungen vokser opp etterhvert og finner nok ut hva/hvem/om han/hun skal tilbe. Om foreldre nå skal få retten til(eller tilogmed ønsket om) å holde barna unna innvandrere så blir/er det rett og slett for dumt.
Vis hele sitatet...
Det er eg einig i.
Det er en ting å lage barnehager som innvandrere antageligvis ikke ønsker å sende barna sine til.
Det er noe helt annet å lage barnehager som konsekvent utelukker innvandrere.

"Til dels vert det slik. Muslimar tilber Allah, «gulingar» er gjerne budhistar, mens «negre» gjerne driv med stammereligionar/fedredyrking/spiritisme og liknande, og så vidare."

Der er jeg redd du er utgått på dato.
Prosentvis er det nok særdeles få <negre> som driver med f.eks stammereligioner.
I en verden som blir stadig mindre blir hudfarge urelevant i religiøs sammenheng.
Sitat av Krizzeyboi
Herrejemeni.

Foreldre har rett til å gi sine barn en oppvekst basert på sine egne religiøse preferanser.
Det synes jeg er helt greit, ungen vokser opp etterhvert og finner nok ut hva/hvem/om han/hun skal tilbe. Om foreldre nå skal få retten til(eller tilogmed ønsket om) å holde barna unna innvandrere så blir/er det rett og slett for dumt.
Vis hele sitatet...
men gjør de egentlig det? de første årene av livet ditt hjernen din faktisk fungerer på en noen lunde ordentlig måte legger et ganske solid grunnlag for dine videre meninger, fordommer og livssyn. Å bli pakket på en påtvingt religion som 3-6 åring legger ikke på noen måte til rette for at ungen skal kunne ha et åpent syn på religion, og legger ikke grunnlag for at religion er valgfritt for alle.

Sitat av Pope
Kall meg konservativ, men jeg synes det er helt greit. Det værste jeg vet er foreldre som må flytte fra bostedet sitt for at barna deres skal kunne snakke norsk med ungene i barnehagen.
Vis hele sitatet...
om alle foreldrene tenker det samme: det er ikke bare opprinnelige norske barn i barnehagen, så vi må flytte for at mine barn skal kunne snakke norsk. så ender det opp med det samme som vi ser i dag. mange, mange innvandrere som ikke kan ett ord norsk, fordi de ikke har muligheten til å lære det. hvis alle foreldrene tar barna sine ut av barnehagen fordi det er mange barn der som ikke har lært seg norsk (enda), så blir det jo bare ikke-opprinnelige norske barn igjen, og deres norske utvikling og integrering stagger, for ikke å si stopper opp.

Sitat av Bitch

Eg rettferdiggjer korkje kvite bornehagar eller religiøse bornehagar. Det eg meiner er at skal det vere kristne religiøse bornehager må vi også tillate at andre religionssamfunn oppretter eigne bornehagar.
Vis hele sitatet...
Helt enig. Begge eksemplene er like gale. Vi har religionsfrihet i Norge, og med å sette barn i religiøse barnehager tar vi fra dem denne retten. Hvor stor sjanse er det for at de barna plutselig skal innse att Allah er en dust? Og at det ikke er mulig å gå på vannet? No offence.

Det går ikke an å filtrere småbarn på den måten, det ødelegger utviklingen deres, og muligheten for å ha en god fremmedforståelse, sånn at de faktisk kan se på alle mennesker som like mye verd, og ikke forkaste folk pga hudfarge, religion, meninger, og livssyn.
Jeg støtter ikke forslaget, men jeg kan tenke meg at foreldre vil skjerme barna sine for visse ting når barna er så unge og lettpåvirkelige.
Jeg sier ikke at raseskillebarnehager er en bra ting, men jeg kan tenke meg at det er mange foreldre som kanskje vil foretrekke å ha barna sine der. Se det i foreldrenes perspektiv, de vil barnas beste, og uansett hvor skrudd det er å tenke på, finner overbeskyttende foreldre ulemper med å ha utlendinger i samme barnehage.

Ok, nå ble denne posten kanskje litt rastisk, og den er ikke ment sånn. Jeg synes dette forslaget er helt på trynet, men jeg kan fortsatt skjønne at noen foreldre kanskje foretrekker denne type barnehager for å skjerme barna sine mot visse ting (som ikke nødvendigvis _må_ oppstå), men de vil jo selvfølgelig ikke ta sjansen.

Personlig mener jeg at dette er veldig feil, og da tenker jeg også på barnas perspektiv. De må jo få et feil syn på utlendinger?

ja ihvertfall. ikke les denne posten som at jeg er rasistisk og vil at mine barn skal være i en hvitbarnehage, les posten som at man må legge inn en liten forståelse på foreldrene som vil ha barna sine i sånne barnehager.
Sitat av sparco
Vi lever i år 2007. Det skal ikke være noen raseskiller pr. dags dato. Dette er jo ren rasisme. Tviler på at dette "barnehage prosjektet" blir noe av. Det strider vel mot loven, og ikke minst all sunn fornuft.
Vis hele sitatet...
Hmm det finnes rene islamistiske barnehager... gir ikke dette bare oppveining?
Sitat av Lille My
Godt poeng, det finnes jo både kristne barneskoler og barnehage, og jeg syns ikke barn burde bli delt i grupper av noe slag jeg. Ikke før de selv vil være en del av en gruppe. Og de nazistene i Sverige som startet dette, vel de kan jo ikke si at innvandrerne ikke vil la seg integrere når de ikke får lov? Dobbeltmoral ftw!
Vis hele sitatet...
Nå blir vel dette en litt annen sak, men jeg kan ikke si at jeg er imot kristne ungdomskoler for eksempel. Det kan være svært problemtisk å være kristen på en offentlig skole i disse dager, og dette av flere grunner.
Sitat av fxxked
Hmm det finnes rene islamistiske barnehager... gir ikke dette bare oppveining?
Vis hele sitatet...
men begge tingene er jo like gale i mine øyne. det er ikke sånn at man kan isolere seg fra omverdenen, og omverdenen er ikke svart/hvit.

Sitat av Unify
Nå blir vel dette en litt annen sak, men jeg kan ikke si at jeg er imot kristne ungdomskoler for eksempel. Det kan være svært problemtisk å være kristen på en offentlig skole i disse dager, og dette av flere grunner.
Vis hele sitatet...
det kan være svært problematisk å være jøde, ha èn arm, og ha homofile foreldre. man kan ikke gå å gjemme seg på ett eget sted bare for sånne som er like som seg av den grunn. når skal det kristne barnet få benytte seg av retten til å velge religion og livssyn selv viss han både skal gå kristen barnehage, barneskole, og ungdomsskole? og når skal et hvitt barn lære seg at også mørkhudede barn er verdt noe, og har noe å tilføre samfunnet, hvis det siden det var 3 år kun har sett hvite folk. det skaper jo bare enda mer fremmedfrykt og fordommeri samfunnet. og fremmedfrykt og fordommer er ikke positive ting, enten man er svart eller hvit, gul eller rød, homofil eller heterofil, har en eller to armer, eller er kristen eller muslim.

la barna lære seg fra barnehagealder at alle er like mye verdt, og att man skal ta vare på alle sammen uansett hvilket språk de _opprinnelig_ snakker og hvordan livssyn foreldrene deres har. (regner med en treåring enda ikke har noe annet livssyn enn det foreldrene sier barnet har)

Sitat av gæærn
Jeg støtter ikke forslaget, men jeg kan tenke meg at foreldre vil skjerme barna sine for visse ting når barna er så unge og lettpåvirkelige.
Jeg sier ikke at raseskillebarnehager er en bra ting, men jeg kan tenke meg at det er mange foreldre som kanskje vil foretrekke å ha barna sine der. Se det i foreldrenes perspektiv, de vil barnas beste, og uansett hvor skrudd det er å tenke på, finner overbeskyttende foreldre ulemper med å ha utlendinger i samme barnehage..
Vis hele sitatet...
det finnes like mange hvite gærninger som svarte. like mange gale muslimer som kristne. man kan ikke skjerme barna fra det som er et faktum, at alle er forskjellige. det er ingen grunn til at svarte og hvite barn ikke skal omgås fra de tar sine første skritt. det vil bare forsterke deres fremmedforståelse, og få dem til å innse alt det jeg har nevnt i mine tidligere tråder.

Sitat av gæærn
Personlig mener jeg at dette er veldig feil, og da tenker jeg også på barnas perspektiv. De må jo få et feil syn på utlendinger?.
Vis hele sitatet...
det er akkurat det de får. som mange, mange andre, dessverre.
Sist endret av mrniceguy; 2. mai 2007 kl. 16:36.