Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 2601
Hei.

Sitter å tenker på hvordan jeg kunne overrasket familien med en tur en eller annen plass. Vi er alle voksne og har med oss ett barn på 2 år.

Første jeg så for meg var en biltur gjennom et frodig landskap i Italia, men det er også viktig med diversitet og opplevelser. Den eldste er på 80, så mulighet for å være maks lat og kjøre rundt fra plass til plass er et must.

Noen tips?
Sist endret av Daaaaaaaa; 8. januar 2019 kl. 21:18.
Portugal? Relativt enkelt og fly til Lisboa. Billig for leiebil, lite land som har det meste. Vindistrikter i nord, vakker kystlinje, flotte historiske byer og slott, vakre strender, spesielt i sør, varmt er det og. Føler det er undervurdert.
Skal du slå til på stortromma tar dere også en tur til Azorene (tilhører Portugal). Utrolig vakkert der.
Selv er jeg blitt fan av Bilbao og baskerland! Flott by, flott natur og god mat.

Lett og kjøre rundt i. Alt fra bading, surfing, fjell... Skal tilbake dit.
Pecs i Ungaren, området rundt der nede i sør generelt er ryddig, frodig og det er hyggelige priser på det meste. Det er heller ikke turistbefengt, samt de fleste behersker engelsk. Det er også en livlig studentby med bla masse norske studenter. Det er derfor mye cafe, resturant, barer etc. Flott bysentruim, muligheter til å vandre rundt i en fjellside med fantastisk utsikt over byen. Man kan enkelt finne seg en som tar dere med ut på vinsmaking etc. De er veldig stote av vinene sine, og selv om ikke polet akkurat flommer over av Ungarske viner, så har de mye god vin og en lang tradisjon for det. Så vinkjellere og smaking er helt på høyde med de mere kjente som Italia, Frankrike, Spania og Tyskland. Bare det er sjeldnere turister som drar innom så man får mer oppmerksomhet og det er tydelig de forsøker å gjøre og gi det lille ekstra som skal til for at man føler en god opplevelse blir bedre. Så jeg vil anbefale Pecs og området rundt i Ungaren.
Sitat av per-ulv Vis innlegg
Portugal? Relativt enkelt og fly til Lisboa. Billig for leiebil, lite land som har det meste. Vindistrikter i nord, vakker kystlinje, flotte historiske byer og slott, vakre strender, spesielt i sør, varmt er det og. Føler det er undervurdert.
Skal du slå til på stortromma tar dere også en tur til Azorene (tilhører Portugal). Utrolig vakkert der.
Vis hele sitatet...
Støtter denne, Lisboa er en utrolig fin og hyggelig by. Masse fin natur og kultur for alle aldre. Kan varmt anbefale São Jorge-borgen om man vil ha en liten dagstur om man vil se et nydelig svært slott og kongeresidens fra 1000-tallet. Er også en heidundranes fin by om man bare vil ta det fullstendig piano.
Sist endret av Hater_mordin; 9. januar 2019 kl. 10:03.
Landegrensene rundt Montenegro er helt fantastiske steder med mye fin natur og utsikt. Men, ikke bli på et sted i hele ferien. Kan anbefale Kotor og Budva. Kun de stedene jeg har vært, men kjenner flere som har hatt bilferie i områdene og de digga det.
Takk for anbefalinger.

Jeg vurderer sterkt Roma. Er det noen som har vært der før? Ser for meg 5 dager, hvor 2 av dem i selve byen mens resten av turen går ut på å oppsøke opplevelser og steder. Noen som har anbefalinger av hva man kan se?

Det hadde vært fett med en dag med frakobling; typ opp i fjellene på et avsideliggendes spahotell og to andre dager med ekskursjoner. Tenker da at vatikanet hadde vært fascinerendes å oppleve. Siste dagen kunne gått til å oppleve noe langs kysten.

Setter pris på ideer
Sitat av Daaaaaaaa Vis innlegg
Takk for anbefalinger.

Jeg vurderer sterkt Roma. Er det noen som har vært der før? Ser for meg 5 dager, hvor 2 av dem i selve byen mens resten av turen går ut på å oppsøke opplevelser og steder. Noen som har anbefalinger av hva man kan se?

Det hadde vært fett med en dag med frakobling; typ opp i fjellene på et avsideliggendes spahotell og to andre dager med ekskursjoner. Tenker da at vatikanet hadde vært fascinerendes å oppleve. Siste dagen kunne gått til å oppleve noe langs kysten.

Setter pris på ideer
Vis hele sitatet...
Har vært i Roma to ganger. To hele dager er "nok", med mindre du er genuint interessert i arkitektur eller historie.
Anbefaler de vanlige turistattraksjonene som står i turistkartet (f.eks. Colosseum) resten ser du når du går rundt.
Fra sentrum klarer du å gå til de aller fleste attraksjonene.
Har også vært i Roma noen ganger. Og kan vel være enig med Grimdoc, 2 dager med Trevifonten, Colloseum,spanske trappa, forum, utallige piazzaer og hva du måtte føle å se av de "kjente". Så anbefaler jeg vel å legge en hel dag til Vatikanstaten alene. Da det er så utrolig mye å se der inne.

Ville tatt meg tid til å kjøre ut mot sjøen igjen. Ellers ligger en liten by som er som tiden har stått stille , . Med et gedigent Jupiter tempel og strender selvfølgelig. Ligger vel rundt timen fra Roma så vidt jeg husker, ellers kan dere jo ta en tur til Pompeii, ligger jo også i akseptabel distanse fra Roma.
Jeg sitter å planlegger en sykkeltur ned Loiredalen i Frankrike. Bakgrunnen for denne strekningen er at du alltid sykler ved vannet noe som gjør at man med letthet kan stoppe for en rast / bad eller en matbit. I tillegg er det ganske flatt så det er mulig for alle å sykle. Nå skal det sies at noe av idyllen er blitt ødelagt etter at el-syklene gjorde sitt inntog, men det er nå min mening.

Loire à Vélo er en enestående vei som er perfekt for sykkelentusiaster samtidig som man kan utforske den spektakulære Loiredalen. Den oppmerkede og sikrede 800 km lange sykkelveien krysser Loiredalen fra landsbyen Cuffy i nærheten av Nevers til St.Brévin-les-Pins ved Atlanterhavet. Denne sykkelveien er spesielt brukervennlig og tilbyr en rekke tjenester tilpasset syklister som innkvartering, sykkelutleie og annet.
Bruk google eventuelt send en PM hvis du ønsker å høre mer om dette.
jamen yolo da.
luni's Avatar
Er det din unge, den på to? Grunnen til at jeg spør er at det kan være en utfordring å reise med små barn. (Er det din så vet du vel det her, men hvis ikke så kan det være lett å glemme litt.) Toåringer har egne meninger, vil gjerne gå selv og kan i det hele tatt by på visse krav og forsinkelser som gjør det vanskelig å kjøre noe severdighets-maraton i Roma. Man kommer seg ikke gjennom Colosseum på en halvtime når ungen insisterer på å gå alle trappene selv og tryne femten ganger, for å si det sånn. En 80-åring vil nok heller ikke orke å gjøre alt på en dag eller to hvis dere drar på sommeren. Varme og folkemengder tar på.

Men det er jo bare å planlegge litt. Var selv i Roma med blant annet en toåring på våren i fjor og det gikk kjempefint. Ha noen backup-planer, ikke legg inn for tett program, kjøp en is i tide. Vatikanet burde man booke tid på, så slipper man litt av køene. Vi tok en turistbuss fordi ungen synes det er gøy med store biler, men det er kø overalt hele tiden, så buss anbefales egentlig ikke for transport. Metro kan gå til noen steder, men generelt er det apostelens hester som byr på minst utfordringer. Greit å sjekke at alle har helse til det. Og anbefaler ikke dyrehagen, den er trist og slitt. Lekeplass i skyggen f.eks. ved siden av slottet her. For en toåring har en elefant og et huskestativ cirka samme underholdningsverdi.