Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 1322
kreativ nerd
devotio's Avatar
Nettet florerer med oppskrifter på hvordan man lett kan få tak en 4 Gb Microdrive - til en brøkdel av utsalgsprisen.

Av Christian Nestande og Haje Jan Kamps

Ved å skru fra hverandre en Creative Nomad 4GB MuVo2 kan man ta ut harddisken, som selges til rundt 5000 kroner. Selve MP3-spilleren koster i underkant av 3000 kroner. Denne vesle harddisken kan brukes blant annet i digitale kameraer som har støtte for CF type 2 kort og Microdrives.

Den nye iPod'en bruker også Hitachi sin mini-harddisk, og flere nettsider melder at denne metoden i teorien også skulle fungere på iPod Mini. Andre websteder er mer skeptiske, og beskriver hvordan iPod Mini harddisken benytter seg av andre harddiskstandarder, slik at selv om man kan ta disken ut, vil kun et fåtall andre typer hardware - digitale kameraer ikke inklundert - kunne bruke denne Hitachi-disken. Prisen til iPod Mini forventes rundt samme som MuVo2

Guiden til hvordan man får ut mini-harddisken er beskrevet av Andy i hans blogg på hans private nettside.

Det har vært mye diskusjon angående hvorvidt det er noen vits i å utføre dette stuntet: Kun de færreste av oss har bruk for 4 GB i digitalkameraet, og flesteparten av de som har mest bruk for lagringsplassen - pressefotografer - har sluttet å bruke Microdrives for lenge siden. Microdrives er nemlig små harddisker, og disse bruker en del mer strøm enn sine flash-brødre. I tillegg har harddisker bevegelige deler, noe som gjør at de er mer fintfølende for støt og ekstreme temperaturforskjeller.
Sist endret av SharQ; 16. mars 2004 kl. 16:59.
ex-crew uten solbriller
SharQ's Avatar
... Og så kan man jo lure, hvorfor produsentene klarer å selge en hel mp3spiller med fortjeneste til 3000 spenn, mens harddisken alene koster 5000... Blir vi virkelig så rævkjørt når vi skal kjøpe komponenter?

H
SharQ: de har vel kvantumsrabatter så det holder?

Nei seriøst. Folk har gjort mange slike prisavtaler.
kreativ nerd
devotio's Avatar
Trådstarter
Opprinnelig postet av SharQ
... Og så kan man jo lure, hvorfor produsentene klarer å selge en hel mp3spiller med fortjeneste til 3000 spenn, mens harddisken alene koster 5000... Blir vi virkelig så rævkjørt når vi skal kjøpe komponenter?

H
Vis hele sitatet...
Det virker jo litt borte i natta, enig i det. Men jeg har ikke noe i mot det, dersom jeg trenger 4 Gb til kameraet så vet jeg hva jeg skal kjøpe...
Det sies at Creative har begynt å lodde på harddisken rett på mp3 spilleren.
ex-crew uten solbriller
SharQ's Avatar
For en teit ting å gjøre av Creative... De selger jo garantert spillerene med overskudd - så så lenge de selger tusenvis av dem, så driter jo de i hvorfor de selges?

... kanskje det var kontraktbrudd med de som lager microdriven...

h
Hitachi blir vel neppe spesielt glade for at alle kjøper Creative sin mp3 spiller istedenfor å kjøpe disken. Må jo forsatt si at det er ganske latterlig at man kan kjøpe en MP3 spiller til 60% av prisen til en av komponentene som er i den. Bli på Mange måter for dumt. Det logiske i min verden hadde vært at mini-hardisken hadde kostet 80% el. av MP3 spilleren.
me nå kalle 3000 av 5000 en brøkdel er å overdrive
nei, det er 3/5, så det er en brøkdel....
nFF Marshall
morten's Avatar
Ganske smart å kjøre den taktikken av dem da. Det ser vi jo resultatet av nå.
ex-crew uten solbriller
SharQ's Avatar
3000 / 5000 er jo bare litt over halv pris. Høres ut som brøkdel for meg

h
sikkert derfor det er så dyrt også. fordi de selger så lite av microdrivene, men masse av creative spillerne.
kreativ nerd
devotio's Avatar
Trådstarter
Opprinnelig postet av intenzo
sikkert derfor det er så dyrt også. fordi de selger så lite av microdrivene, men masse av creative spillerne.
Vis hele sitatet...
akkurat det tror jeg ikke så mye på... Det hadde jo bare vært en grunn til at de skulle sette ned prisen, forespørsel og pris vet du, fra vk1 bedøk