Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 2455
Hei.

Har behov for å støyisolere rommet, men når jeg søker på støyisolering så finner jeg bare masse drastiske løsninger som å gå inn i vegger etc.
Hvilke enkle støyisoleringsmåter finnes?


Dvs måter hvor man ikke trenger å gjøre store inngrep.
takk for svar.
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Eggekartonger, masse av dem.
Sitat av Fleff Vis innlegg
Eggekartonger, masse av dem.
Vis hele sitatet...
takk for tipset
Eggekartong lydisolerer ca. null og niks. Man kan bruke det for å diffusere lyden litt, altså unngå refleksjoner.

Skal du gjøre noe enkelt kan du henge opp tepper, men ikke vorvent noen drastiske forbedringer med det heller. Skal man få til skikkelig lydisolering må man gå drastisk til verks.
Fant ut at det var enkelte tepper såkalte akustiske tepper som visstnok skulle absorbere veldig mye støy.
Hva med systemhimling? Det er ikke fint, men det isolerer godt og du mister ingen gulvplass. Så kan du supplere med akustiske forheng på veggene etterpå.
Sitat av Jandre Vis innlegg
Hva med systemhimling? Det er ikke fint, men det isolerer godt og du mister ingen gulvplass. Så kan du supplere med akustiske forheng på veggene etterpå.
Vis hele sitatet...
Godt forslag!
Har du noen kilde på at det skal fungere?
Du kan begynne med å se på Glava sine sider om akustikkhimlinger. Glava var det første som kom opp som resultat i Google da jeg søkte på akustikkhimling. Rockwool lager garantert noe av det samme.
Sist endret av Jandre; 31. august 2014 kl. 15:16.
Spørsmål i sammenhengen - stjeler tråden litt :


Jeg har stort behov for å støyisolere et rom som har vindu direkte inn mot, og helt i nærheten av, en svært traffikert gate.. M.ao er det vindu-området som det skal støyisoleres fra.
Hva mener folk her er beste (og evt billigste løsning) ??
Sist endret av aeon_illuminate; 31. august 2014 kl. 15:56.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
Jeg har stort behov for å støyisolere et rom som har vindu direkte mot en svært traffikert gate..
Hva mener folk her er beste (og evt billigste løsning) ??
Vis hele sitatet...
Flytte. Truleg kjem mesteparten av støyet inn vinduet, og då står du igjen med 15cm glava og sponplate i vinduet, bytte vindu, eller flytte.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Flytte. Truleg kjem mesteparten av støyet inn vinduet, og då står du igjen med 15cm glava og sponplate i vinduet, bytte vindu, eller flytte.
Vis hele sitatet...
Isj. Livet er brutalt noen ganger, er det ikke?

Men glava el.likn kan da vel fint redusere støyen - det er det jeg trenger. Ikke å fjerne støyen, noe det ikke er behov for.
Sist endret av aeon_illuminate; 31. august 2014 kl. 15:59.
Enten må du "bokse" igjen vinduet med noe støyarbsorberende.
Eller så må du bytte ut selve vinduet. Noe som trolig vil være den beste løsningen.


Få målt hvor mye støy det faktisk er ved vinduet ditt. Overgår det maksnivåene, så snakk med boretslaget om å bytte ut vinduene på den aktuelle fasaden.
@ Blackkoz;

Er mongo dyrt å bytte ut hele vinduet da. Bokse inn med noe som absorberer lyd høres rimeligere ut, men jeg aner ikke riktig hvilket alternativ er godt nok. Er jo en del alternativer..

Jeg leier. Jeg tror neppe det er tillat å bytte vinduer. Vurderer heller å bokse inn innenfra, og dette kun for å øke komforten innvendig. Som sagt er det ikke ulevelig her.
Hva med å plassere en støyskjerm en meter fra vinduet og som er lang nok til å dekke vinduet og litt ut på sidene. Ikke så mye støy som forsvinner, men så slipper du å stenge for lyset...
Noen fler tanker rundt hvordan man kan støyisolere på en best mulig måte?