Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  1 3591
Go dag freaks!
¨
Jeg kjøpte meg nylig ett hjemmekinoanlegg ( http://www.elkjop.no/product/tv-lyd-...lu-ray-htb3560 ).

Det fungerer som det skal om man spiller av DVD/BlueRay fra selve spilleren (grei lyd og surround-effekt), men fikk meg en støkk da jeg skulle montere for å få lyd fra andre enheter. Det er kun én HDMI port og det var den som gikk ut til TV, og jeg tenkte "Hva F? det er jo ingen HDMI inngang! Hvordan skal jeg få lyd fra andre enheter? Er det meningen at jeg kun skal få bruke anlegget når jeg ser "fysisk video" (plater) eller kopierer filer til USB?"
Det er en "dobbel" AUX inngang, men ser ingen utgang fra TV (LG 42" Plasma) til den. Jeg var (er) også usikker på om det er mulig og koble til PC'n via den inngangen.
Jeg har en PS3 og koblet den til AUX og fikk lyd i alle høytalerne men merket ikke noen "surround-effekt" (testet kun 1 spill, GTA 5). Jeg tenkte at man må vel evt bruke mer "moderne" lydoverføring for å få surround, og at man får sikkert ikke surround via analogt.
Jeg bruker innebygd RiksTV-kort (CAM), men gikk og sjekka en dekoder jeg har liggende for og se hva som var bak og det var da jeg kom til å tenke på den lille "Optical Digital" porten (hadde alltid lurt på hva de var til når jeg så dem, men glemt å sjekke etterpå). Jeg fant ut at anlegget hadde en sånn inngang og TV'n en utgang, så jeg gikk på Elkjøp og kjøpte en umiddelbart og monterte spent opp. Joda, jeg har fått lyd fra både TV og PC (koblet til TV via HDMI), og optisk kanalen på anlegget spiller av hva som enn vises på TV (internt og eksternt), men kun i 2.1 (lyd fra front + subwoofer - ikke center+ bak) fra alt som kommer inn via den optiske kabelen. (Jeg merket også litt senere att det sto 2.1 på eska til kabelen)

Så det jeg lurer på nå er følgende:
  • Kan jeg få 5.1 via optisk kabel?
  • (Hvis ja: vil den gi "surround" effekt der sendingene inneholder det? f.eks DVD fra PC eller film fra C More)
  • (Hvis nei: Hva kan jeg gjøre for og få 5.1 fra TV og PC?)
  • Kan man få "surround-effekt" via analog tilkobling?
  • Kan jeg koble til AUX-inngangen til anlegget fra PC'en høytalerutgang og Latop'ens headsetutgang med en kobling av f.eks tynn ledning (fra lydkort/headset-utgang) -> adapter/switcher/noe? -> tykkere ledning som deler seg til to tynnere med hvite og røde plugger i enden?
  • (evt navn på disse?)

Jeg koblet min eksterne HD (LaCie 1TB) til USB-inngangen i BlueRay-spilleren men fikk beskjed om att ingen USB-enhet var funnet, noen som vet hvorfor?

Takk for svar!
Sitat av illusion Vis innlegg
Så det jeg lurer på nå er følgende:
  • Kan jeg få 5.1 via optisk kabel?
  • (Hvis ja: vil den gi "surround" effekt der sendingene inneholder det? f.eks DVD fra PC eller film fra C More)
  • (Hvis nei: Hva kan jeg gjøre for og få 5.1 fra TV og PC?)
  • Kan man få "surround-effekt" via analog tilkobling?
  • Kan jeg koble til AUX-inngangen til anlegget fra PC'en høytalerutgang og Latop'ens headsetutgang med en kobling av f.eks tynn ledning (fra lydkort/headset-utgang) -> adapter/switcher/noe? -> tykkere ledning som deler seg til to tynnere med hvite og røde plugger i enden?
  • (evt navn på disse?)

Jeg koblet min eksterne HD (LaCie 1TB) til USB-inngangen i BlueRay-spilleren men fikk beskjed om att ingen USB-enhet var funnet, noen som vet hvorfor?
Vis hele sitatet...
  1. Ja
  2. Ja. Det du må gjere, er å koble den optiske kabelen direkte fra PC/dekoder til anlegget. Om du kobler den optiske kabelen inn via TV-en, blir det som oftast miksa ned til stereo.
  3. -
  4. Ja, men det krever eit anna oppsett enn det du har.
  5. Ja, men då vil du berre få stereo.

Angåande disken, er den sikkert formatert med eit filsystem som spilleren ikkje støtter.