Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 1243
Skal knækkes
Golder's Avatar
Bill Gates har tatt ned sin elektroniske rustning fra hylla. Som en ridder føydalsamfunnene ville vært sjalu på, tar han opp kampen mot spammerne

Dessverre for Sir Gates, så var riddere aldri noen spesielt god ide - noe som kan bevises ganske enkelt: Hvor mange riddere har du sett i det siste?

Microsoft sine forslag til bekjemping av spam er velment, men lite gjennomtenkt av mange grunner, og flere av forslagene til operativsystemgiganten faller på sin egen urimelighet.

For eksempel har Microsoft foreslått det skal ta mer CPU-kraft å få sendt en e-post, med argumentasjonen at datamaskiner vil ikke kunne sende utrolige mengder e-post på en gang når det tar en stor del av CPU-kraften. Microsoft - av alle firmaer - burde vite at dette er fullstendig bak mål. Moore's lov tilsier at prosessorhastigheter dobles hver 18. måned, noe som vil si at man om halvannet år kan sende eposter dobbelt så raskt som nå. Dette igjen vil si at epostprosedyrene må oppdateres videre. Når man i tillegg tenker på at protokollene for sending av epost har vært mer eller mindre uendret de siste årene, er dette ikke noe populært forslag.

Det neste forslaget til Microsoft er å kreve betaling per e-post - kun noen øre. På denne måten vil de som sender millioner av eposter måtte betale store pengesummer, mens de som har et normalt forbruk betaler forholdsvis lite. Ulempen er at dette samtidig ville konsellert mengder av populære mailinglister, slik som Pop Bitch, samt systemer hvor det blir sendt ut en epost når en side blir oppdatert. Tenk deg for eksempel om Slashdot hadde måttet betale for hver eneste registreringsepost de hadde sendt ut: Nettstedet har flere hundre tusen brukere...

Andre forslag inkluderer en tidsforsinkelse (noen sekunder per epost). Dette er ikke noe problem for normale brukere, men tenk på nettsteder som BBC News, som har flere millioner brukere på sin "daily update" epostliste. Det finnes faktisk bare 86.400 sekunder i et døgn, noe som vil si at dersom det er en forsinkelse på ett sekund per epost, så vil det ta BBC flere uker å sende alle epostene for en dag.

Selv om det selvfølgelig er bra at Microsoft tar tak i et såpass alvorlig problem, kan man jo lure på hva de bruker til å tenke med...

lederartikkel v/ Joakim Espevik og Haje Jan Kamps
Meget bra nyhet, og hva er det MS tenker med? Men som du sier, bra at MS faktisk ser at dette er et problem.
Merkelig at MicroSoft har fått sånn fokus på dette.
Mesteparten av spammen jeg får på hotmailen min er jo fra nettopp MSN/MicroSoft
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
Orgazmus: men siden det er en tjeneste heleid av Microsoft så regner jeg med at det du mottar er mer en systemmelding enn en "e-post".
utrolig at noe slikt kommer fra et så seriøst firma.
Definer 'seriøst'...
Offtopic:
Jeg får faktisk 100 ganger mer spam på min online.no konto enn hotmail konto, på en uke når jeg var på geilo fikk jeg 500 spam mail på online, og 5 på hotmail.
Vedder på at både hotmail og online e-post vater opp spamere så stakkars brukerne skal kjøpe anti-spam filter til 200 kroner året!
b-one.nu gir meg det spamfilteret jeg trenger har ikke sett noe spam i det hele tatt siden jeg skrudde det på, woohoo.
oivind: Du er sikker på at b-one ikke rett og slett har et litt for kraftig filter da? det er nemlig problemene med spam filtre, de kan noenganger ta ordentlig epost også. slipper ikke _Noe_ igjennom kan det være at det også er et par mailer du faktisk ville hatt som blir stoppet.