Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  32 42029
Jeg har et par Möet-flasker stående fra juletider i fjor.
Disse har stått i romtemperatur.

Har de "gått ut på dato" ?
Hvor lenge kan man oppbevare Champagne i romtemperatur?
Nei, de har ikke gått ut på dato.
Ikke noe problem å ha champagne stående i 20 år i rett miljø.
Bare ikke å åpne den ville jeg tro :P litt ekstra gjæring er bare fint det
Champis kan vel stå ett århundre.. Trudde det var sånn at jo lengere den sto jo bedre var den?

Her har du en liste over dyreste champagnene i verden og som du ser så er den noen der fra begynnelsen av 1900-tallet.

EDIT: Adressen: http://most-expensive.net/champagne-in-world
Sist endret av Masi; 30. november 2010 kl. 00:48.
http://www.dykking.no/index.php?opti...666&Itemid=104

Men mindre du skal lagre Champagnen din i mer enn 230 år: Nuff said.

EDIT: Beklager, leste ikke spørsmålet ditt helt. Vet ikke om lagring i romtemperatur har noe å si for holdbarheten på Champagnen, men vil ikke tro at dette skal ha noe å si.
Sist endret av Buddapower; 30. november 2010 kl. 01:06.
Bare og åpne og smake, vanskelig og si. Men er dette en standard billig cuvee har den sannsynligvis ikke blitt bedre ivertfall.
Den holder seg i mange år, bare husk å ha den liggende slik at korken ikke tørker ut.
Sitat av Buddapower Vis innlegg
http://www.dykking.no/index.php?opti...666&Itemid=104

Men mindre du skal lagre Champagnen din i mer enn 230 år: Nuff said.

EDIT: Beklager, leste ikke spørsmålet ditt helt. Vet ikke om lagring i romtemperatur har noe å si for holdbarheten på Champagnen, men vil ikke tro at dette skal ha noe å si.
Vis hele sitatet...
Jeg trudde det var i romtemperatur dem skulle lagres?
De dykkker jo etter dem så må jo bli bedre med tid? Vet på bartenderkurset smakte vi på 100 år gammel cognaq av noe slag. Smakte ikke særlig godt spør du meg men så liker jeg ikke cognaq til å begynne med men ifølge sånne kjennere så var den vist veldig god....
Sånn jeg har fått det fortalt skal de gjerne ligge(!) mørkt, litt kaldere enn romtemperatur. Det med liggingen var for å fukte korken så den ikke tørker og smuldrer opp.
Skal nok ikke se bort fra at smaken din kan ha blitt noe forringet, men den er ikke ødelagt eller farlig å drikke på noen måte.
Jeg hadde en Moet stående i nærmere 10 år, åpna den her om dagen og da var den blitt dårlig. (Den var uåpnet i de ca. 10 årene.)
Sitat av TheRealMarley Vis innlegg
Jeg har et par Möet-flasker stående fra juletider i fjor.
Disse har stått i romtemperatur.

Har de "gått ut på dato" ?
Hvor lenge kan man oppbevare Champagne i romtemperatur?
Vis hele sitatet...
Dette kommer helt ann på hvordan flasken er oppbevart. Er den oppbevart liggende? Har temperaturen vært jevn, eller har det vært temperaturforskjeller? Har den blitt oppbevart mørkt?

Det er bare en måte å få svar på; Åpne den, lukt og smak.
Det har stått oppbevart på rommet mitt.
Den står i en "chillbox", så den har blitt oppbevart stående.

Temperaturen har vært litt variert
Lagring i romtemperatur er for varmt for idéell utvikling, den vil modnes raskere enn optimalt. Svingende temperatur er enda verre. Altså er et soverom som er "iskaldt om natta og varmt om dagen" ikke et godt miljø. I tillegg skal flaskene som flere har påpekt lagres stående. Når det er sagt tror jeg fint flaskene dine forsåvidt kan ha overlevd lagringen uten nevneverdig skade så det er bare å prøve dem og smake, du verken dør eller blir dårlig om den har passert toppen, men ingen grunn til å la dem stå sånn spesielt mye lengre.

Det er mye tullball oppover i denne tråden. Noen champagner kan lagres (lenge) andre kan det ikke, og Standardcuvéen til Möet er ikke en typisk lagringschampagne og har lite å hente på lagring. 20 år (som det antydes over her) ville jeg aldri verden tatt sjansen på å vente, da har den passert toppen for leeeeeenge siden. Dog finnes det champagner i samme prisleie som tåler 20-25 år totalt. Mye fra den utmerkede 1996-årgangen vil fint kunne ligge fram mot 2020.

Til sist vil jeg nevne at det finnes mange champagnekjøp på vinmonopolet som er betydelig bedre enn standardcuvéen til Möet...
Takk for et godt svar Sucellos!

Er enig med deg at det finnes mange champagner som er bedre enn Möet,. Jeg fikk flasken av arbeidsgiver.

Har du noen anbefalinger til meg? Jeg liker søte champagner, helst ikke brut
Søte champagner? Neinei, nå har du blandet sammen; Pikene skal være søte, champagnen skal være tørr

Men, jeg har faktisk et par-tre forslag som vil virke fyldigere (og innbilt søtere) enn en stram og tørr ren chardonnay-basert champagne (ofte merket som Blanc de Blancs, altså kun av "hvite" (grønne) druer) og noen av dem ligger i den søtere delen av "brut". Pris og vinmonopolets varenummer i parentes

Serge Mathieu Blanc de Noirs Brut (260,- #1570701) (Artig Blanc de Noirs, altså kun laget på "sorte" (blå) druer. Denne har bred appell og den finnes på mange større pol. Denne har jeg servert til flere som har vært godt fornøyd selv om de er litt skeptiske til tørre varianter)
Baron-Fuenté Grand Millésime Brut 1996 (354,- #5245001) (Min absolutte favoritt i "akseptabel" prisklasse, koster samme som standardcuvéen til Möet... Sier litt om hvor mye merkevaren teller... Må trolig bestilles)
Baron-Fuenté Tradition Brut (220,- #4276101) (Tar med en av polets billigste også, bare for å illustrere at du faktisk får helt fin champagne også i "nedre sjikt". 70% Pinot Meunier som ofte betraktes som en "billig-drue", men bare se på Krug som gjerne finner på å bruke en god del av den i sine (Det skal dog sies at det er himmelvid forskjell på denne og Krug, de spiller ikke i samme divisjon). På den annen side, det er ei vinflaske til over 200,-, man har faktisk lov til å forvente litt av en "billig-champagne" også. Finnes på mange pol)

Og en rettelse fra forrige: Flaskene skal selvsagt _IKKE_ lagres stående, de bør ligge

Enjoy!
Sist endret av Sucellos; 30. november 2010 kl. 21:46. Grunn: kommentar om at flasker IKKE skal lagres stående
Sitat av TheRealMarley Vis innlegg
Takk for et godt svar Sucellos!

Er enig med deg at det finnes mange champagner som er bedre enn Möet,. Jeg fikk flasken av arbeidsgiver.

Har du noen anbefalinger til meg? Jeg liker søte champagner, helst ikke brut
Vis hele sitatet...
Er ikke Champagne du vil ha, vil ha Asti du.
neinei Sucellos, champagne flasker skal lagres stående, andre gode blanc de blanc champagner er Diebolt Vallois sin standard ( Diebolt sin Fleur de passion er forøvrig en helt fenomenal lagrings dyktig champagne) og Nicolas Feuillatte.
Glem heller ikke Louis Roederer Brut Imperial, rett rundt 400,- en utmerket champagne, så tørr at det snurper seg når du drikker den. Mmmm
Før var det vanlig å lagre champagneflasker liggende, men nyere forskning viser at det er best å ha den stående.
Dette har noe med korken å gjøre, da champagnekork ikke er en hel bit kork, men små biter som er limt sammen, utenom bunnen.

Dette gir vist noe tresmak eller lignende på champagnen dersom den er liggende.
Her var det sykt mye bullshit!
Folk kan IKKE hva dem prater om!(Er ikke vinkelner jeg heller, men har sikkert drukket mer bra vin enn noen andre her på forumet, pluss at interressen er der sånn halvveis).
Vanlig champagne er "ferskvare" og takler ikke lagring så godt. Det finnes mange typer champagne som med fordel kan lagres lenge, men helt vanlig champagne du kjøper på hvilket som helst pol til 300,- er ikke lagringsdyktig.
Siden du har en Möet, sikker Brut Imperial også(har ikke lest hele tråden, shoot me) så bør du drikke denne veldig snart, om det ikke er for sent allerede.
Romtemperatur er også svært skadelig for viner generelt. Samme er sollys.
Man skal helst ikke ha champagne i kjøleskap heller siden kjøleskap som oftest vibrerer for mye.

Angående stående/liggende lagring: Gjør det du har plass til. Har noen stående og noen liggende, og har aldri merket noe egentlig forskjell. Nå har ikke jeg lagret noen av dem mer enn 5 år though. Har forresten to Krug Grand Cuvè stående på hodet.

Kan legge til at den trenden jeg ser med at alle skal være så sykt kule og bare drikke supertørre champagner som Brut Zero er teit. Drikk det du liker liksom...
Hvis du vil ha value for money på champagnefronten drikk Ruinart, sykt god og alt for billig.
Det med tørr champagne er jo også en "trend" blandt produsentene, vis meg en god Doux champagne, liker du søte ting ikke drikk champagne ta heller og åpne en Riesling.
Sitat av moret Vis innlegg
Kan legge til at den trenden jeg ser med at alle skal være så sykt kule og bare drikke supertørre champagner som Brut Zero er teit. Drikk det du liker liksom...
Vis hele sitatet...
Tørr champagne er jo det som smaker best, da
Sitat av drevils Vis innlegg
Den holder seg i mange år, bare husk å ha den liggende slik at korken ikke tørker ut.
Vis hele sitatet...
Dette er feil.

Sitat av Apéritif.no
Korken som brukes til å tette en champagneflaske har en helt annen oppbygging enn en kork til stille viner. Den er riktignok sylindrisk idet den føres ned i flaskehalsen, men blir presset svært hardt sammen. Dette medfører at etter lagring og korken tas ut ser den ut som en champignon. Den styrkes ved å holdes på plass med en metallstreng. Hvis en vanlig kork ble presset slik sammen ville korkcellene skades og fleksibiliteten ødelegges. Dette ville ført til luftinngang og lekkasjer. En champagnekork som skal motstå et trykk i flasken likt med trykket i hjuldekket på en stor buss, er sammenlimte korkbiter. Det er kun endeflaten mot vinen som er hel kork. En stor fordel med dette er bl.a. at det er sjelden korksmak (mindre konsentrasjon av det kjemiske stoffet som forårsaker den dårlige smak) og at flaskene kan lagres stående.
På grunn av det høye trykket har undersøkelser vist at liggende flasker får en mer treaktig struktur enn den fleksible champignonformen. Derfor anbefaler champagneprodusenter i dag å oppbevare champagneflasker stående. Noen av oss som har vært heldige til å få åpne en gammel flaske har erfart dette. Før oppbevarte man nemlig flaskene liggende med korken inne i oppstikningen i flasken foran.
Vis hele sitatet...
Hmm... dette var mer omstridt enn jeg trodde. Jeg har forholdt meg til hva jeg har lært, men jeg gjorde et litt mer grundig dypdykk i litteraturen og ser at "ekspertene" rundt omkring er tilnærmet delt på midten hvorvidt det bør lagres stående eller liggende. Argumentene er forsåvidt gode fra begge sider og det blir nok litt som å krangle om PC vs Mac.

Mine flasker forblir liggende og bærer heller risikoen (på lik linje med all annen liggende vin med kork) for å få "korksmak". Litt fordi jeg ikke tar sjansen på at korken skal tørke ut og vinen oksideres og litt fordi det er nå en gang slik vinskap og vinhyller er konstruert. Uansett ser fellesnevneren i alle diskusjoner ut til at stabil passe temperatur er langt viktigere enn stående eller liggende lagring.

Jeg slutter meg til anbefalingen av Diebolt-Vallois BdB, den er meget prisgunstig. Louis Roederer er meget god, men kanskje ikke så god value for money, men, skal man unne seg en skikkelig god er den et meget godt alternativ, for all del.

Litt på siden av denne diskusjonen kan jeg i stedet avrunde med denne artikkelen jeg snublet over i min søken etter nye innspill på lagringsspørsmålet siden det tydeligvis er noen her som synes temaet er interessant: Is the Party Over for the Champagne Cork?
nei tror ikke det
Sitat av danseku Vis innlegg
Det med tørr champagne er jo også en "trend" blandt produsentene, vis meg en god Doux champagne, liker du søte ting ikke drikk champagne ta heller og åpne en Riesling.
Vis hele sitatet...
Aldri sagt jeg liker søt champagne, men jeg drikker heller en Brut enn en Brut Natur/Zero.
Dessuten er denne trenden større i Norge/Sverige enn resten av Europa. Her skal spesielt vinimportører og vinkelnere være dritkule og pushe på med knusktørre greier. Derfor er dette trenden i restaurant- og utelivsnorge. Det er ikke dermed sagt at Ola Nordmann setter så stor pris på en Brut Zero.
Sist endret av moret; 1. desember 2010 kl. 15:06.
Eh jo, liker du søte musserende viner er det martini asti og eventuelt en moscato du skal gå for.
Sist endret av danseku; 1. desember 2010 kl. 16:27.
Selv om jeg er glad i søte champagner så har jeg litt smak da.
Det finnes mange typer som er "SEMI-DEC"
Sitat av TheRealMarley Vis innlegg
Selv om jeg er glad i søte champagner så har jeg litt smak da.
Det finnes mange typer som er "SEMI-DEC"
Vis hele sitatet...
Demi sec *titegn*
Demi-sec er faktisk søtere enn sec, til tross for hva mange tror. Sec betyr tørr og en demi-sec er altså da halvtørr. Rekka går som følger (Mengde restsukker i g/l parentes):
Doux (>50) - Demi-sec (32-50) - Sec (17-32) - Extra Sec (12-17) - Brut (0-12) - Extra Brut (0-6) - Brut Nature/Brut Zero (0-3)
mange og mange det finnes per idag 2 typer demi sec champagne på polet, en fra Nicolas Feuillatte og en Veuve Cliquot, Veuve cliquoten er alt for søt og blir platt og kjedelelig. Nicolas Feuilatte sin demi sec tror jeg desverre ikke jeg har smakt.
Sitat av danseku Vis innlegg
mange og mange det finnes per idag 2 typer demi sec champagne på polet, en fra Nicolas Feuillatte og en Veuve Cliquot, Veuve cliquoten er alt for søt og blir platt og kjedelelig. Nicolas Feuilatte sin demi sec tror jeg desverre ikke jeg har smakt.
Vis hele sitatet...
Du får tak i mer enn det i Norge. Det gjelder å lete litt, og ikke minst vite hvor man skal lete. Du har jo spesialpolet i Vika i Oslo, der skal du vel klare å finne en flaske til tenker jeg.
Möet - Nectar Imperial klassifiseres vel også som en Demi-Sec. Tror vel denne er i standardutvalget på polet også.