Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  537 149369
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Hasjbaronen Vis innlegg
Massedød i fremtiden vil skje uansett ettersom populasjonsveksten i verden vil overstige hva som er bærekraftig. Vi er 7,7 milliarder mennesker folkens. Vi er for mange.
Vis hele sitatet...
Ymse variantar av økofasisme er stadig i vinden ja.

Den gode nyheita er at vi er ikkje for mange - og vi er i ferd med å løyse det problemet. Når fattigdomen forsvinn, og folk får utdanning går ungetalet ned. I vesten har vi stortsett null eller negativ befolkingsvekst, og vi ser at veksten er avtakande i mange andre land og.

Angåande mat og ressursar så har vi nok. Ikkje til å leve slik som vi i vesten lev i dag, men nok til å unngå massedød. Men vi må gjerne ete soyaprotein, og ikkje biff.
Sitat av Hasjbaronen Vis innlegg
Så hvis vi ser på fra år 1900 til nå, har vi hatt spanskesyken og to av de verste krigene verden noen gang har sett og vi er nå snart 7,8 millarder!
Vis hele sitatet...
Krigane og spanskesjuka tok ikkje spesielt mange liv. Og du nemner ikkje den enkeltsjukdomen som antakeleg tek flest liv; malaria. Er det kanskje prega av at du ikkje kjenner stoffet spesielt godt, men interpolerer ut frå det som er i media og det du kan av historie?
Sitat av Hasjbaronen Vis innlegg
Er nok mange her som syntes dette er ekstremt det jeg sier nå, men viruset er moder jord som prøver å beskytte seg selv.
Vis hele sitatet...
Pissprat. Moder jord er ein konstruksjon. Evolusjon har ingen mål og inga meining. Virus er ei enkel reproduserbar eining. Det er ingen mål eller vilje bak det.
Sitat av Hasjbaronen Vis innlegg
Nå er ikke norge problemet ettersom vi har alltid slitet med populasjons vekst. Vi er ikke 6 millioner en gang. Kina er 1,4 milliarder og i India er de 1,3!
Vis hele sitatet...
Jo, Noreg er del av problemet. Vi brukar ti gongar så mykje energi som ein gjennomsnittleg inder.
"Viruset faller ned til marken og blir værende der" sier assisterende helsedirektør på spørsmål i nettavisen.

Vet vi dette? Ser ut som man andre land utgår fra at det blir drivende/hengende i luft etter utånding i lengre tid. Kommunelege i Hallingdal kom jo også med utsagn i den retningen for noen dager siden.
WHO mener ihvertfall at det ikke er luftbåren smitte fordi dråpene er for store til å holde seg i luften. https://www.who.int/news-room/commen...ecommendations

Et Amerikansk universitet (som jeg ikke finner tilbake til nå) er visst litt uenig, men tror de konkluderer med at dråpene ikke blir hengende i luften over lengre tid.
Sitat av i_et_nøtteskall Vis innlegg

Et Amerikansk universitet (som jeg ikke finner tilbake til nå) er visst litt uenig, men tror de konkluderer med at dråpene ikke blir hengende i luften over lengre tid.
Vis hele sitatet...
Ja- Forskere sitert i Nature rapporterer funn med viralt RNA i ca to tredjedeler av luft innsamlet fra venterom med covid-19 pasienter med milde symptomer uten forekomst av hoste.
Videre konkluderes med
The assumption should be that airborne transmission is possible unless experimental evidence rules it out, not the other way around, says Tang. That way people can take precautions to protect themselves, he says.

Increasing ventilation indoors and not recirculating air can go some way to ensuring that infectious aerosols are diluted and flushed out, says Morawska. Indoor meetings should be banned just in case, she says.
Vis hele sitatet...
https://www.nature.com/articles/d41586-020-00974-w
Vi kan altså ikke på noen måte slå oss til ro med påstanden "viruset faller til marken etter utånding".
Her må helsemyndighetene tenke om.
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Vi får håpe det går bra. Først og fremst for kidza og det som jobber med de. Det virker som om mange av de som jobber med
dette, spesielt i b.hager er bekymra for både egen og andres sikkerhet.
Personlig syns jeg kanskje vi rusher dette litt, selv om jeg skjønner at kostnaden ved å stenge alt begynner å kvele oss litt.

Men dette att "men da trenger man ikke stenge alle skoler i hele landet hver gang" som du nevner *pi, ville ikke det også bli en
nærmest ulevelig situasjon for næringslivet? Ihvertfall på små steder. Hvor plutselig ALLE på 2 trinn må være hjemme igjen og halve
arbeidsstokken forsvinner fordi de må være hjemme i karantene med barna sine?
Vis hele sitatet...

Det er vel ikke først og fremst for kidza vel? Barn som gruppe ser ut til å tåle slike virus rimelig greit. Og veldig få blir alvorlig syke. De barna som er i risikogrupper eller som har foreldre i risikogrupper som diabetikere, eller med nedsatt immunforsvar etc. bør nok holdes hjemme en stund til uansett hva alle andre gjør.

Det store problemet blir vel at smittebærende barn uten symptomer går på skolen eller i barnehagen og smitter lærere, og ander barn som igjen sprer smitten videre i hjemmet sitt og da går smitten raskere videre. Feks blir far smittet og smitter kanskje flere på sin arbeidsplass. Og de igjen blir gående som smittebærere i flere dager før de får symptomer og smitter andre, som igjen smitter....akkurat det vi har unngått nå under dugnaden.

Mulig jeg bare ser svart på dette, men vi vet jo at smitten spres veldig raskt og vi vet hvor alvorlige konsekvensene kan bli, spesielt om kapasiteten til helsevesenet overskrides.

Jeg kjenner litt på at jeg føler regjeringen gir litt for raskt etter for press fra deler av næringslivet om at vi må åpne opp igjen raskest mulig. Så jeg frykter dette skjer for raskt.
Sist endret av _abc_; 13. april 2020 kl. 22:38.
Det er god kapasitet i helsevesenet for øyeblikket, så det er helt riktig å åpne gradvis opp igjen. Det beste hadde vært å få smittespredningen på et slikt nivå at kapasiteten i helsevesenet ble brukt, uten at det bikket over. Alternativet er å fortsette med denne delvise lockdownen til det evt. kommer en vaksine.
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Jeg kjenner litt på at jeg føler regjeringen gir litt for raskt etter for press fra deler av næringslivet om at vi må åpne opp igjen raskest mulig. Så jeg frykter dette skjer for raskt.
Vis hele sitatet...
Hvorfor tror du det? Regjeringen åpner opp saktere enn FHI har anbefalt, og valgte også en strengere strategi enn de anbefalte ved forrige korsvei.
Nei jeg vet ikke helt, kanskje er jeg bare litt skeptisk og nervøs av meg? Litt som han ene i flåklypa? Eller så er jeg kanskje på vei ned i det sorte mørke hullet der det blir fravær av håp og fremtidstro? Det er heller ikke utenkelig. Skjedd før på vårparten det. Har egentlig ikke generell helseangst så da blir det jo litt merkelig å være så skeptisk til denne korona'n men sånn er det nå for min del. Og vi ser jo hvor ille det går om det først blir så stor smittespredning at kapasiteten i helsevesenet går i stå. Det er jo da ting går fra ille til full elendighet og dødstallene øker dramatisk. Jeg skjønner jo med "den tenkende delen" av hjernen at på et tidspunkt må vi slippe opp, og at vi ikke kan fortsette slik ting er nå i det uendelige. Samtidig så det jo faktisk slik at om vi først får en kjempeøkning i smittespredningen som lammer helsevesenet så vil konsekvensene bli så dramatiske at jeg sliter litt med å se at det haster så inderlig med å få igang samfunnet. For prisen kan bli ekstremt høy.

Samtidig blir det en høy pris å betale for å fortsette dagens dugnad. Og som du har skrevet tidligere, endel barn lider jo faktisk kraftig nå som "alle er hjemme".

Litt ambivalent på dette eller bare ekstra skvetten og nervøs, ikke godt å si. Men det er nå slik jeg føler det. Og ingen har jo noen fasit, det blir jo et eksperiment uansett hvilket valg vi tar i forhold til lockdown.
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Nei jeg vet ikke helt, kanskje er jeg bare litt skeptisk og nervøs av meg?
Vis hele sitatet...
Jeg er jo et pessimistisk vrak av en nevrotiker selv, men det er rikelig å bekymre seg for på både ved åpning og stenging. Det virker bare så enkelt å "seife" med å mene at det alltid burde vært stengt litt lengre, uten å vurdere risikoen på begge sider av ligningen. Da bør man i alle fall si noe om hva som skal til for åpne da, når er det lenge nok? Hva skal R-tallet være synes du? Alltid litt lavere, bare?

Det er alltid enklere å mene at man ikke skal prøve enn å prøve, men det kan få like alvorlige følger. Virustrusselen er så enkel å forstå, sosioøkonomiske ringvirkninger er mer diffuse. Men du vet, en sky er like virkelig som en stein, om enn mindre håndfast.
Sist endret av *pi; 14. april 2020 kl. 17:43.
Hva med vann som passerer vannverkenes renseanlegg-kan Korona passere?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av hollow Vis innlegg
Hva med vann som passerer vannverkenes renseanlegg-kan Korona passere?
Vis hele sitatet...
Kvifor er det ei bekymring? Det må jo først komme i rimelig stor mengde i vatnet. Det er ikkje nok at ein smitta person nys nær drikkevasskjelda...
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Kvifor er det ei bekymring? Det må jo først komme i rimelig stor mengde i vatnet. Det er ikkje nok at ein smitta person nys nær drikkevasskjelda...
Vis hele sitatet...
Mer et hypotetisk spørsmål enn bekymring. Men i andre land( og i andre sammenhenger enn korona) er rester av kjemikalier og div medisiner funnet i renset drikkevann fra vannreservoarer. Men antar at et moderne renseanlegg fjerner eventuell forekomst av korona.
Sitat av hollow Vis innlegg
Mer et hypotetisk spørsmål enn bekymring. Men i andre land( og i andre sammenhenger enn korona) er rester av kjemikalier og div medisiner funnet i renset drikkevann fra vannreservoarer. Men antar at et moderne renseanlegg fjerner eventuell forekomst av korona.
Vis hele sitatet...
Dette er ikke noe å bekymre seg for i Norge. Drikkevannskildene befinner seg, som regel, godt skjermet i marka og har flere hygieniske barrierer for å kverke virus, bakterier og parasitter. Det er oftest både klor og UV. Du vil ikke få korona av drikkevannet, så legg den bekymringa til side.

Det er nok av kilder til angst for tiden, så forsøk å ikke tynge deres psykiske helse med irrasjonelle bekymringer.

Stay safe and hydrated
Sitat av hollow Vis innlegg
Kinesiske myndigheter kneblet forsker som tidlig advarte om coronaspredning dyr til menneske
https://www.dailymail.co.uk/news/art...scientist.html
Vis hele sitatet...
De knebler alt de kan av info som på setter regimet i et dårlig lys.

Det er propagandamaskineri nummer en i verden, de infiltrerer organisasjoner, betaler for adds i ulike medier og har personer ansatt til å gi likes og skrive kommentarer på internett.

Dersom man noen gang iløpet av denne krisen har trodd på noe som helst fra regimet i Kina. Ja, da har dem allerede lurt deg!

Kanskje best å ignorere det sånn at vi kan fortsette å kjøpe de jævla "made in China" produktenederes og klage på global oppvarming etterpå.

Dette er ikke en utblåsning mot deg Hollow. Synes det er fint du tar opp. Kina er krisen i krisen.
Sist endret av DrPerception; 15. april 2020 kl. 00:02.
Det skrives endel om potensielle senskader av corona på indre organer, hjerte, lunger, nyrer og lever blant annet. Og at det kan skade immunforsvaret. Har ikke gjort noe dypdykk i dette annet enn å absorbere det som skrives i avisene. Men det skaper jo litt ekstra bekymringer at også personer som ikke blir så alvorlig syke at de trenger å legges inn på intensiven kan få kroniske skader av corona. Og såvidt jeg forstår så vet ikke forskerne helt hva som er årsaken til at noen seiler fint gjennom en runde med corona mens andre får senskader - det ser dog ut til også relativt friske og spreke mennesker kan få senskader. Dette vil det nok bli forsket på, og det er vel alt endel forskning fra blant annet sars og svineinfluensa.

Undres på hvor lang tid etter at folk har vært coronasyke det er mulig å spore at de har vært syke? Er nok veldig mange som har vært smittet som ikke har blitt testet, feks fordi de har hatt milde symptomer. At de så blir friske utelukker vistnok ikke at det kan oppstå senskader. Si at det blir oppdaget skader på indre organer ett på år senere, vil det da være mulig for legene å påvise at det skyldes corona om det ikke finnes prøver i journalen som kan bekrefte at personen har vært smittet?

De sier antistoffer for corona kan være aktivert i alt fra noen måneder til kanskje ett par år?
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Det skrives endel om potensielle senskader av corona på indre organer, hjerte, lunger, nyrer og lever blant annet. Og at det kan skade immunforsvaret. Har ikke gjort noe dypdykk i dette annet enn å absorbere det som skrives i avisene. Men det skaper jo litt ekstra bekymringer at også personer som ikke blir så alvorlig syke at de trenger å legges inn på intensiven kan få kroniske skader av corona. Og såvidt jeg forstår så vet ikke forskerne helt hva som er årsaken til at noen seiler fint gjennom en runde med corona mens andre får senskader - det ser dog ut til også relativt friske og spreke mennesker kan få senskader. Dette vil det nok bli forsket på, og det er vel alt endel forskning fra blant annet sars og svineinfluensa.

Undres på hvor lang tid etter at folk har vært coronasyke det er mulig å spore at de har vært syke? Er nok veldig mange som har vært smittet som ikke har blitt testet, feks fordi de har hatt milde symptomer. At de så blir friske utelukker vistnok ikke at det kan oppstå senskader. Si at det blir oppdaget skader på indre organer ett på år senere, vil det da være mulig for legene å påvise at det skyldes corona om det ikke finnes prøver i journalen som kan bekrefte at personen har vært smittet?

De sier antistoffer for corona kan være aktivert i alt fra noen måneder til kanskje ett par år?
Vis hele sitatet...
Det du sier er ekstremt viktig. Vi kan forvente at et stort utvalg av befolkninger vil kunne testes for å se etter asymptomatisk smitte og få et bilde av mørketall. Allerede om noen uker.


Ønsker også informere om at USA nå har trukket støtten til WHO. Om jeg husker riktig utgjør den ca 40%

NATO går ut mot Russland og Kina. Sprer feil informasjon om virusets opprinnelse.

Propagandamaskineriet det Kinesiske Kommunist Partiet C.C.P knebler forskning og varselere.

Vi har en skummeltid i møte
Roersystemer i leilighetsbygg kan vaere potensielle smittefarer.
https://theprepared.com/blog/can-you...umbing-system/
Sitat av hollow Vis innlegg
Roersystemer i leilighetsbygg kan vaere potensielle smittefarer.
https://theprepared.com/blog/can-you...umbing-system/
Vis hele sitatet...
"But the current science on the specific coronavirus that causes COVID-19 indicates so far that the risk of this new virus infecting people via plumbing is quite low."

Har du lest artikkelen i det heletatt?

“Empty U-traps allow the pathogens to enter households from the sewage system. They transmit freely together with feces and as virus-laden aerosols into the ventilation system. As a final step, they contaminate pipework, toilet bowls, bathroom space, and the extract fan,”

Jeg vet ikke hvor jeg skal begynne en gang, viruset kryper ikke oppover i rør.

Dersom kloakken spruter ut av doen så kan jeg være liiiitt enig, men da er det nok verre bakterier å bekymre seg for, du må i tillegg få viruset inn i kroppen på en måte.
Sitat av UrbanFreak86 Vis innlegg
Here we go again , hva feiler det Kina!!!!!!!!!!!!!
"På flere dyremarkeder i Kina har handelen med ville, levende dyr tatt seg opp igjen, til tross for at corona herjer over hele verden"
https://www.abcnyheter.no/nyheter/ve...globalt-forbud
Vis hele sitatet...
Disse markedene er drevet av vanlige folk. Om spredningen av corona viruset blir knyttet til den vanlige kineser og ikke regimet så har c.c.p alt og vinne. Propaganda apparatet deres er så sterkt nå, at jeg ber alle ta informasjon fra Kina med en klype salt. De har sendt ut alle journalister, de ikke har kontroll på og styrer omtrent alt av informasjon som kommer ut fra landet deres.
BRAND ∞ STRONG
Sitat av DrPerception Vis innlegg
Disse markedene er drevet av vanlige folk. Om spredningen av corona viruset blir knyttet til den vanlige kineser og ikke regimet så har c.c.p alt og vinne. Propaganda apparatet deres er så sterkt nå, at jeg ber alle ta informasjon fra Kina med en klype salt. De har sendt ut alle journalister, de ikke har kontroll på og styrer omtrent alt av informasjon som kommer ut fra landet deres.
Vis hele sitatet...
..vi får trøste oss med at de ikke har lykkes spesielt godt med hemmeligholdet sitt disse kineserne, siden bla, du
til stadighet lykkes med å avsløre "hva som egentlig foregår der nede".
Hvem vet hva som er lurest med covid 19, Kina er sensurert og USA driver valgkamp, vanskelig å finne fakta. Leste at en fra Harvard regnet med at sosial distansering vil holde frem mot 2022. Er mer bekymret for høy arbeidsledighet i verden og at mennesker skal distansere seg fra hverandre enn covid 19, høy arbeidsledighet fører ofte med høyere selvmordsrate, og folk kan komme til å slite psykisk av portforbud og isolasjon i mange land. Venner i Spania må ha med seg lapp som bekrefter hva de skal om de går ut, bot om man ikke kan dokumentere . Norge er nok blant de landene som kommer greiest ut av dette, land med store deler av økonomien drevet av turisme tror jeg har meget tøffe tider foran seg. En trygg vaksine til høsten hadde vært en drøm.
Det sies at en vaksine er ventet i løpet av de neste 12 månedene, men hvor lang tid tar det å skalere opp produksjonen av slikt?
Jeg antar at det varierer litt fra vaksine til vaksine, men vi snakker jo om milliarder av brukerdoser.
Skal vi fyre opp lit konspirasjonsteorier etter at staten ha valgt og bruke ordet kohort i den nye veilederen for bhg og skoler.
Kohort betyr tre ting:
1. En kohort (militær), del av romersk legion.
2. En kohort (statistikk), en gruppe individer med bestemte karakteristika, som begrep brukt innen statistikk.
3. Et kohortstudie er en form for longitudinell undersøkelser av en bestemt gruppe individider, brukt som begrep innen medisinsk forskning eller samfunnsforskning

Helt feil begrepsbruk for det første. Så da kan man spinne videre, enten så skal Erna organisere en hær og starter med de minste. Eller så ser de dette som ett forskningsprosjekt og skal studere effekten av tiltakene sine. Det mest palusible forklaringen er at at enn eller annen byråkrat fant ut at han skulle finne ett annet ord for gruppe og fant ut at kohort det er fint.......

Ellers så var det jo ikke akkurat nytt det de kom, syk hold deg hjemme, og opptre i mindre kohorter(grupper). Her er det jobbet hardt.
Kan norske regjeringen slutte misbruke ordet "dugnad"? Brekker meg så jævlig hver gang når de sier dugnad på pressekonferansen. Det er ikke dugnad når det er tvang
Sitat av tearz83 Vis innlegg
Skal vi fyre opp lit konspirasjonsteorier etter at staten ha valgt og bruke ordet kohort i den nye veilederen for bhg og skoler.
Kohort betyr tre ting:
1. En kohort (militær), del av romersk legion.
2. En kohort (statistikk), en gruppe individer med bestemte karakteristika, som begrep brukt innen statistikk.
3. Et kohortstudie er en form for longitudinell undersøkelser av en bestemt gruppe individider, brukt som begrep innen medisinsk forskning eller samfunnsforskning

Helt feil begrepsbruk for det første. Så da kan man spinne videre, enten så skal Erna organisere en hær og starter med de minste. Eller så ser de dette som ett forskningsprosjekt og skal studere effekten av tiltakene sine. Det mest palusible forklaringen er at at enn eller annen byråkrat fant ut at han skulle finne ett annet ord for gruppe og fant ut at kohort det er fint.......

Ellers så var det jo ikke akkurat nytt det de kom, syk hold deg hjemme, og opptre i mindre kohorter(grupper). Her er det jobbet hardt.
Vis hele sitatet...
Lolwat? Dette var spenstige saker!

Innen demorafi betyr kohort bare noe slikt som "en gruppe individer med bestemte fellestrekk". Hva det er må spesifiseres i den aktuelle sammenhengen. Typisk bruker man det om alder. Noen ganger bare et år, noen ganger mer. Det beror på hva som er hensiktsmessig. "Boomers" og "millenials" er eksempler på generasjonsmessige kohort. Hvis du ønsker å dele barneskolen inn i årskullene første til fjerde klasse i én gruppe og femte og sjette i en annen, så er det ikke galt å omtale disse to som ulike kohort. Hva skulle være problemet med det?
Sist endret av Myoxocephalus; 15. april 2020 kl. 19:05.
Sitat av Tokis Vis innlegg
Kan norske regjeringen slutte misbruke ordet "dugnad"? Brekker meg så jævlig hver gang når de sier dugnad på pressekonferansen. Det er ikke dugnad når det er tvang
Vis hele sitatet...
Betyr det at du ikke vil være med på dugnaden? Da kan det hende vi må BEGYNNE med tvang for å slå ned viruset. Den eneste tvangen hittil har vært å stenge ned risiko-bedrifter, som frisører, barer osv.
Sitat av vindaloo Vis innlegg
..vi får trøste oss med at de ikke har lykkes spesielt godt med hemmeligholdet sitt disse kineserne, siden bla, du
til stadighet lykkes med å avsløre "hva som egentlig foregår der nede".
Vis hele sitatet...
Hva sikter du til og hva var formålet med den spydige kommentaren din denne gangen?
Sist endret av DrPerception; 15. april 2020 kl. 19:39.
BRAND ∞ STRONG
Sitat av DrPerception Vis innlegg
Hva sikter du til og hva var formålet med den spydige kommentaren din denne gangen?
Vis hele sitatet...
denne gangen? .. syns du jeg bruker å være spydig?
Ellers var det vell rimelig rett frem, så jeg vet ikke helt hva du mener med "sikter til"
Kina og WHO har vært eksemplarisk i sin håndtering. De har tatt situasjonen på dypeste alvor, Kinas respons har vært på et nivå vi aldri har sett før! Verden fikk måneder på å forbedre seg. Vesten valgte å vente å ikke gjøre noe, selv når det var klart for alle som ville se at epedimien var på vei til å utvikle seg til en pandemi. Sinnet må rettes mot våre egne regjeringer i vesten som har ufrivillig gjort oss til martyrer for økonomien.
Sist endret av oom; 15. april 2020 kl. 20:01.
Sitat av vindaloo Vis innlegg
denne gangen? .. syns du jeg bruker å være spydig?
Ellers var det vell rimelig rett frem, så jeg vet ikke helt hva du mener med "sikter til"
Vis hele sitatet...
Jeg sier denne gangen

Denne gangen virker du spydig.

Hva mener du JEG har avslørt om hva som foregår i Kina?

Sitat av oom Vis innlegg
Kina og WHO har vært eksemplarisk i sin håndtering. De har tatt situasjonen på dypeste alvor, Kinas respons har vært på et nivå vi aldri har sett før! Verden fikk måneder på å forbedre seg. Vesten valgte å vente å ikke gjøre noe, selv når det var klart for alle som ville se at epedimien var på vei til å utvikle seg til en pandemi. Sinnet må rettes mot våre egne regjeringer i vesten som har ufrivillig gjort oss til martyrer for økonomien.
Vis hele sitatet...
Passende at du har bilde av Lenin i avataren din da isåfall dersom du syns det.
Sist endret av DrPerception; 15. april 2020 kl. 20:12. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av oom Vis innlegg
Kina og WHO har vært eksemplarisk i sin håndtering. De har tatt situasjonen på dypeste alvor, Kinas respons har vært på et nivå vi aldri har sett før! Verden fikk måneder på å forbedre seg. Vesten valgte å vente å ikke gjøre noe, selv når det var klart for alle som ville se at epedimien var på vei til å utvikle seg til en pandemi. Sinnet må rettes mot våre egne regjeringer i vesten som har ufrivillig gjort oss til martyrer for økonomien.
Vis hele sitatet...
Aner noe ironi i ditt inlegg,men det finnes vel noen martyrer i kina og?
Erna lar vel ikke stridsvogner rulle over eventuelle kritiske regimedemonstranter som er kutyme i Kina?
Sitat av hollow Vis innlegg
Aner noe ironi i ditt inlegg,men det finnes vel noen martyrer i kina og?
Erna lar vel ikke stridsvogner rulle over eventuelle kritiske regimedemonstranter som er kutyme i Kina?
Vis hele sitatet...
Nei, ingen ironi der.
Erna ruller og har rullet i mange år med tanks i Midtøsten hun. Hva enn du måtte mene om de hun ruller over.
Sist endret av oom; 15. april 2020 kl. 23:12.
Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
Betyr det at du ikke vil være med på dugnaden? Da kan det hende vi må BEGYNNE med tvang for å slå ned viruset. Den eneste tvangen hittil har vært å stenge ned risiko-bedrifter, som frisører, barer osv.
Vis hele sitatet...
Jeg vil ikke kalle det dugnad, det blir feil bruk av ordet dugnad. Det heter anbefalinger! Jeg følger anbefalinger fra fhi. Dugnad er frivillig, ubetalt arbeid som blir gjort i ein fellesskap. Så vidt jeg ser så er det ikke ubetalt arbeid samme som å følge rådene fra FHI.
Experientia docet
UrbanFreak86's Avatar
Sitat av oom Vis innlegg
Kina og WHO har vært eksemplarisk i sin håndtering. De har tatt situasjonen på dypeste alvor, Kinas respons har vært på et nivå vi aldri har sett før! Verden fikk måneder på å forbedre seg. Vesten valgte å vente å ikke gjøre noe, selv når det var klart for alle som ville se at epedimien var på vei til å utvikle seg til en pandemi. Sinnet må rettes mot våre egne regjeringer i vesten som har ufrivillig gjort oss til martyrer for økonomien.
Vis hele sitatet...
Skal bare mangle at Kina oppfører seg eksemplarisk, det er tross alt Kina sin skyld at vi befinner oss i denne situasjonen.
Covid-19 kalles ikke Wuhan Virus uten grunn

Jeg var på Kiwi før i dag for å kjøpe meg en Red Bull, mens jeg stod i kø la jeg merke til at det stod en tom brun eske ved siden av kassen.
På denne kassen stod det "Made in China", da kastet jeg nesten opp i min egen munn

https://www.who.int/csr/don/archive/country/chn/en/
Sist endret av UrbanFreak86; 15. april 2020 kl. 23:53.
Sitat av UrbanFreak86 Vis innlegg
Skal bare mangle at Kina oppfører seg eksemplarisk, det er tross alt Kina sin skyld at vi befinner oss i denne situasjonen.
Covid-19 kalles ikke Wuhan Virus uten grunn

Jeg var på Kiwi før i dag for å kjøpe meg en Red Bull, mens jeg stod i kø la jeg merke til at det stod en tom brun eske ved siden av kassen.
På denne kassen stod det "Made in China", da kastet jeg nesten opp i min egen munn

https://www.who.int/csr/don/archive/country/chn/en/
Vis hele sitatet...
Wuhan viruset; bør bli betraktet som ett positivt ord. Det var de som først stod der med ett helt nytt og fullstendig virus, men ser ut til å ha klart seg best igjennom. Kina visste ikke om Dr Li Wenliang var velment i det han sa, eller om han gikk langt utenfor området sitt. Det kinesiske kommunist partiet som alle elsker å hate i disse tider tok raske og konkrete valg som ikke alltid var perfekte, men de bestod testen. De har klart seg økonomisk bedre enn USA og har mindre dødsfall en feks. Italia.

Selv etter feil man absolutt kan påpeke, mener jeg vi har sett at den kinesiske majoriteten, fra landsbysekretærer til Xi har gjort alt de kan for å redde flest folk.

Kan jeg spørre om du også er nærliggende å kaste opp når du ser produkter fra USA? Tenker på hvordan feks svineinfluensa kom derifra.
Nå viser det seg at dagligvarehandelen er blant de som bevist har ønsket å profittere ekstra på krisen. De har kuttet ut eller kraftig barbert tilbudene, "fordekt" dette som "corona-grep" som ledd i å ha lavere kundegjennomstrømming i butikkene. Mens de samtidig har økt prisene kraftig på svært mange varer og varegrupper fordi de skjønte folk ikke hadde andre valg, og de skjønte at det ville bli høyere omsetning som følge av epidemien, og et nedstengt norge. Blant annet har jo grensehandel blitt helt slutt på. Ja ikke bokstavelig for noen tar ennå svensketuren, men det er jo de færreste av oss som gjør nå.

Dette er ikke greit om det stemmer. Virkelig ikke. Landet er i dugnadsånd, og selv gårdeiere og eiendomsselskaper blir med på dugnaden og senker leien. Mens kjøpmennene forsøker å profittere?

Er ikke helt blodrød og har forståelse for at det må være sunne marginer for å sikre drift og tilbud over tid. Og det er helt greit. Det er også helt greit at bransjen er smart og nærmest litt sniker når det gjelder crafty markedsføring, kampanjer og hvordan de justerer opp noen priser mens de senker prisene på sesongvarer slik at de samlet sett går i pluss. Alt slikt er en del av det å drive en forretning. Og jeg aksepterer også sjokkselgere med godis i "barnevennlig høyde" eller plassert rett ved kassene, selv om det kanskje nærmer seg grensen for uetisk. Men jeg ser på det som ordinær forretningsdrift, at kjøpmennene må knipe inn der de kan. I fredstid.

Nå er vi så langt unna det man kan kalle normaltilstand at det blir det rett og slett usmakelig at dagligvarehandelen bevist ønsker å dra opp marginene - all den tid de ville tjent mer uansett pga økt omsetning. Og spesielt når vi nå har 15% arbeidsledighet og mange sliter økonomisk. Og vi hadde jo også en hel del som slet økonomisk før krisen, disse har kanskje i stor grad berget seg på smart-handling. Der de har gått for "lokke-tilbud" where ever også handlet resten på lavprisen. De sliter sikkert veldig nå. Og det er jo ekstra mange som har det veldig stramt økonomisk akkurat nå i den tiden vi lever i. Da blir det veldig smakløst å profittere på elendigheten og bli så grisk at prisene skrues opp og profitten øker - fordi de vet at folket ikke har noen andre muligheter. For meg er dette like ugreit som de som bevist har økt prisene på håndsprit og smittemasker. Det er unorsk og dårlig stil. Og faktisk temmelig usmakelig.

Dette har jeg via andre, folk som kjenner bransjen. Men jeg kan per nå ikke dokumentere noe av det jeg sa. Men det vil vel komme pristester eller i det minste vil vel kvartalsrapporter etc på noe sikt kunne bekrefte eller avkrefte dette. Viser det seg å stemme så skal jeg personlig endre mitt handlemønster kraftig fremover for å unngå støtte kyniske profittører.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Nå viser det seg at dagligvarehandelen er blant de som bevist har ønsket å profittere ekstra på krisen. De har kuttet ut eller kraftig barbert tilbudene, "fordekt" dette som "corona-grep" som ledd i å ha lavere kundegjennomstrømming i butikkene.
Vis hele sitatet...
Ikkje gløym at dei og har hatt ekstra kostnader, og sikkert ein del redusert omsetning på varegrupper relatert til påske...

Viare er jo kjelda for at dei har fjerna tilbod relevant. Har du oversikt over at at dei systematisk har fjerna tilbod siste par ukene?
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Mens de samtidig har økt prisene kraftig på svært mange varer og varegrupper fordi de skjønte folk ikke hadde andre valg, og de skjønte at det ville bli høyere omsetning som følge av epidemien, og et nedstengt norge.
Vis hele sitatet...
1. mars kosta ein euro 10.41 kroner. I dag koster den 11.47. Det vil sei at import har vorte dyrare. Viare viser du ikkje til kjelde for prisauke.
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Blant annet har jo grensehandel blitt helt slutt på. Ja ikke bokstavelig for noen tar ennå svensketuren, men det er jo de færreste av oss som gjør nå.
Vis hele sitatet...
I så fall burde vel prisane systematisk vore høgare i områder langt borte frå grensa? Det er jo ingen bergensere som reiser på grensehandel, for å sei det enkelt.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Viare er jo kjelda for at dei har fjerna tilbod relevant. Har du oversikt over at at dei systematisk har fjerna tilbod siste par ukene?
Vis hele sitatet...
https://www.dn.no/mat/konkurransetil...rne/2-1-790453

Avlyst priskrig som blir begrunnet i smittespredning.

Sitat av vidarlo Vis innlegg
I så fall burde vel prisane systematisk vore høgare i områder langt borte frå grensa? Det er jo ingen bergensere som reiser på grensehandel, for å sei det enkelt.
Vis hele sitatet...
Usikker på om jeg forstår deg riktig, men om så; butikker i grissgrendte strøk i Norge har høyere pris på bla. matvarer (Coop, spar etc) enn byene.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Ikkje gløym at dei og har hatt ekstra kostnader, og sikkert ein del redusert omsetning på varegrupper relatert til påske...
Vis hele sitatet...
Tja det kan hende, men selv om folk ikke har vært på fjellet så har det kanskje blitt solgt påskevarer likevel?

Viare er jo kjelda for at dei har fjerna tilbod relevant. Har du oversikt over at at dei systematisk har fjerna tilbod siste par ukene?
Vis hele sitatet...
Har ikke fått gjort noe dykk i dette, fikk høre om det i går kveld. Uansett har de økt prisene på veldig mange varer sies det.


1. mars kosta ein euro 10.41 kroner. I dag koster den 11.47. Det vil sei at import har vorte dyrare. Viare viser du ikkje til kjelde for prisauke.
Vis hele sitatet...
Joda det kan være helt plausible forklaringer på prisøkningen, men det virker som økningen ikke helt tilsier at prisøkningen kun er for å dekke inn evt. valuta kostnader. Kilder har jeg ikke ennå, jeg har det bare fra folk i bransjen og de deler nok ikke interne dokumenter eller noe annet håndfast med meg

Men dette bør vel komme frem i forskjellige "handlekurver" eller andre prisundersøkelser etterhvert?

I så fall burde vel prisane systematisk vore høgare i områder langt borte frå grensa? Det er jo ingen bergensere som reiser på grensehandel, for å sei det enkelt.
Vis hele sitatet...
Vel prisene har blitt høyere også i områder langt borte fra grensa sies det.

Å jo, er mange bergensere som grensehandler. Vet at det gikk danskeferge fra Bergen, som ble mye benyttet men vet ikke om den fortsatt har rute fra Bergen? Pluss at det faktisk går handlebusser til Sverige fra Bergen. Også er det folk også fra vestland som kjører selv til EU noen ganger i året for å fylle fryseren. Så grensehandelen skjer nok ikke bare i grensefylkene. Mange som reiser langt for å spare noen kroner.
Sist endret av _abc_; 16. april 2020 kl. 12:04.
Folk er jo fortsatt prisbevisste, og det er fortsatt hard konkurranse mellom NorgesGruppen og Reitangruppen, og marginene er generelt veldig små i denne bransjen. Men om f.eks. NorgesGruppen systematisk økte prisene for å øke marginer kan jo bare Reitangruppen holde prisene nede og trolig lokke til seg masse kunder.

Tror nok fort det er andre grunner enn at de øker marginene som er grunn til prisøkning.
Ja det er konkurranse men vi vet jo at kjedene har egne ansatte som sjekker priser hos konkurrenter. Ser de sitt snitt til å bruke denne informasjonen til også selv tjene litt ekstra så får det faktisk brått innvirkning på folks kjøpekraft og til en viss grad også livskvalitet.
Sitat av etse Vis innlegg
Folk er jo fortsatt prisbevisste, og det er fortsatt hard konkurranse mellom NorgesGruppen og Reitangruppen, og marginene er generelt veldig små i denne bransjen. Men om f.eks. NorgesGruppen systematisk økte prisene for å øke marginer kan jo bare Reitangruppen holde prisene nede og trolig lokke til seg masse kunder.

Tror nok fort det er andre grunner enn at de øker marginene som er grunn til prisøkning.
Vis hele sitatet...
Jeg tror det kan være en naiv holdning å ha. Konkurranse med kun 3 aktører vil kunne føre til mindre konkurranse og mer prissamarbeid. Prissamarbeid synes jeg vi ser klart med feks. at desse 3 store går sammen om å ikke ha priskrig i påsken. De kan velge å skjule det bak hva de vil, men realiteten er høyere priser til folk flest. Som ett enkelt eksempel, med plutselig over 15% arbeidsledighet er det klart det er familier nå som ikke har råd til påskelam og hele sulamitten med godteri og brus til ungene.
Sist endret av oom; 16. april 2020 kl. 15:47.
Sitat av oom Vis innlegg

Usikker på om jeg forstår deg riktig, men om så; butikker i grissgrendte strøk i Norge har høyere pris på bla. matvarer (Coop, spar etc) enn byene.
Vis hele sitatet...
Det handler jo mest om mer kostbar transport og generelt lavere omsetning
I tidligere tider var det en ordning som ble kalt transportutjevning som skulle bidra til mer ens priser og ute i distriktene. Men den ordningen forsvant. Noen skeptikere mente det var en form for økt press for sentralisering fra politikerne. Uansett er den borte og det er de som bor langt fra folkeskikken som må ta den regningen idag.
Kommer meldinger i media fra USA om at akuttasienter som fått Remdesivir responderer bra og en del blir utskrevet. Er det den medisien man må havne i rett uttestingsgruppe for å få teste i Norge, i tilfelle sykdom?
Sist endret av hollow; 17. april 2020 kl. 11:31.
▼ ... over en uke senere ... ▼
200 000 døde i verden snart, virker som det dabber av nå men likevel øker antallet i Norge...
Sitat av Husemann Vis innlegg
200 000 døde i verden snart, virker som det dabber av nå men likevel øker antallet i Norge...
Vis hele sitatet...
Ville det ikke være veldig rart, og litt urovekkende, om antallet døde minket?
Er bra du bringer litt glimt i øyet og en kjapp replikk inn en dyster tråd Pi.

Husemann, endel er fortsatt innlagt og flere vil bli innlagt selv om vi skulle klare å få mer kontroll. Da blir nesten konsekvensen at antallet døde må stige, for eksempel de i risikogruppene tåler jo fortsatt dårligere å bli smittet enn de yngre sterkere.
Idag var det virtuelt møte mellom EU's turistministre som et ledd i å redde sommersesongen. Veldig mye detaljer og "nitpick" ble diskutert og foreslått. Men det virket som en ting det var stor enighet om var viktigheten av å ikke legge særlig begrensninger på luftfart og ferger. Det ble sagt at om de begrenset passasjertallet så ville ingen flyselskaper fly til europeiske turistdestinasjoner og det måtte unngåes.

Samtidig var de der at de diskuterte plexiglass mellom strandstoler, plexiglass på og rundt bordene på restauranter slik at en ikke smittet andre bord og heller ikke de ved samme bord. Det ble foreslått halvert gjestetall for hoteller. Økt temperatur og sommervarme ble også brukt som argument for mindre smitterisiko, og det virker jo å kunne stemme. Men det er vel ikke veldig stor sikkerhet rundt dette ennå?

Alvoret i både pandemien og økonomien virker å være tema og det ser ut til at de fleste har skjønt hvor lite som skal til mtp smitte. Likevel så ser det altså ut til at det ikke ønskes å gjøre særlig med passasjertallet på flyvninger. På nasjonale flyvninger har det jo alt vært et problem at folk sitter like tett som vanlig mens det feks på flyplassen og ellers i samfunnet er kjempestrengt.

Det er vel kanskje bare å innså først som sist. Vi kan ikke opprettholde normale turist-tall og normalt belegg på hoteller i EU i år om vi samtidig skal ta smittefaren på alvor. Kanskje må vi bare akseptere det alt når diskusjon om tiltak starter. Og da er det kanskje lettere å akseptere at det må gjøres noe også med luftfarten. Det er jo ingen poeng i å kjøre dritstrenge regler og begrense aktiviteten til turistene om de får fulle fly med smittede turister, der smitteoverføringen skjer på flyene slik at de fleste ikke engang rekker å bli klar over at de er smittet før de har rukket å smitte andre.

Nei dette er jo et dilemma. Verden kan ikke forbli stengt i uoverskuelig fremtid. Da blir det krise og virkelig katastrofe. Vi fikk vel denne uka en småskala test på hva som kan og vil skje når det skal åpnes opp, der både ansatte i barnehage og barnehagebarn ble konstatert smittet første uke det ble åpnet opp. Vi får følge godt med de neste ukene nå når ennå mer et åpnet.

Selv skal jeg nok ikke på flyreiser enn så lenge, men bidrar jeg heller ikke til å støtte opp om EU's turistdestinasjoner.
Spennende tider er det. I år blir Norge mitt ferieland og jeg er glad vi har en seilbåt og liten bobil. Så litt interessant statistikk over antall døde i Norge i år. Til og med uke 15 i 2020 var det 11.639 dødsfall. Det tallet på døde er 1.138 færre enn gjennomsnittet de ti siste årene, sammenlignet med samme uker. Ifølge statistikken som startet å registrere i år 2000 er dette det lavest antall døde i årets første femten uker. Ikke at corona er dødelig alvorlig. Men tallene er interessante.