Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  700 235804
det er helt andre subnet i bruk om du er på gammel plattform.
Først og fremst, virker dekoderene med hjemmesentralen din?

Hvis det er gammel platform, trengs det ikke multicast routing. Da kan du bare splitte IPTV Vlanet ut til dekoderene dine og det skal virke.


Antar du også skal ha internett, dette kommer på VLAN102 som du trenger å sende til routeren din for internett

Sitat av KrølleBølleBrur Vis innlegg
Hei, sliter litt med å få TV til å fungere.

Har følgende info:
Har hatt FMG satt opp tidligere, så tv er trolig ikke bridget men må routes.
Har gamle motorola dekodere. (Usikkert på om dette har påvirkning, disse støtter vel også multicast(?) )
Har en wifi pluss jeg ønsker å benytte som før (denne fungerer helt fint på vanlig internett)

Er satt opp slik:

mediaconverter > pfsense ruter

pfsense ruter har vlan102 og 101 konfet på WAN interface. WAN interface er spoofet med VMG mac.
får ip på wan.102. Har konfet eth1 som lan. Dette fungerer helt utmerket, internett fungerer som forventet.

På eth1 interfacet vil jeg også hente ut TV signal, slik at jeg kan bruke unmanaged switcher (f.eks en wifi pluss som jeg har liggende) og få tv signal i tillegg.

Har satt op statisk rute for TV:

Network Gateway Interface Description
172.21.0.0/16 WANTV_DHCP - 10.194.144.1 WANTV Altibox TV static route

Vedlagt er pcap fra oppstart. her er det KUN dekoder koblet ti l i interacet. Reagerer litt på at det egt ikke går noe annen trafikk enn igmp, dhcp eller arp requests. Mulig jeg har gjort en teit feil?

https://i.imgur.com/7gtuDQA.png
Vis hele sitatet...
Sitat av atg Vis innlegg
Hvis det er gammel platform, trengs det ikke multicast routing. Da kan du bare splitte IPTV Vlanet ut til dekoderene dine og det skal virke.
Vis hele sitatet...

dette stemmer ikke i alle tilfeller. Det kommer anpå hva slags hjemmesentral han har hatt tidligere.
Det er mulig å ha hjemmesentral som kjører igmp proxy selv om en er på gammel tv-plattform.
Sitat av atg Vis innlegg
Du kan kjøre traceroute mot 172.21.35.7. Dette er en server altibox dekoderen din må få svar fra(det var hvertfall det tidligere).

Dette ga meg en god diagnose tidligere, når lokalnettet og mikrotik routerne min fikk tak i 172.21.35.7 klarte Q22 dekoderen å boote. Uten kontakt med med mot denne addressen, klarte dekoderene ikke å boote.
Vis hele sitatet...
# ADDRESS LOSS SENT LAST AVG BEST WORST STD-DEV STATUS
1 10.171.138.1 0% 17 1ms 1 0.9 1.2 0.1
2 10.162.9.67 0% 17 1.4ms 1.5 1.4 1.7 0.1
3 10.162.15.206 0% 17 1.6ms 2.1 1.5 3.8 0.6
4 213.167.114.181 0% 17 2.4ms 2.3 2.1 2.5 0.1
5 172.21.36.73 0% 17 6.4ms 4.4 3.4 6.6 1.3
6 100% 17 timeout
7 172.21.35.7 0% 16 1.7ms 1.7 1.6 1.8 0.1
Vi har nettopp flyttet inn i ny enebolig med Altibox fiber.
Det ser ut til at Altibox har levert en Altibox FMG sentral.
Det er også installert POE 8 port switch.
Etter anbefaling fra elektriker, så ble det bestilt inn 2stk Ubiquiti APer, av typen NanoHD.

Spørsmålet her er nå da, hva må jeg gjøre for å ta i bruk disse APene?
Målet er å ikke bruke så mye mer penger på hjemmenettverket i utgangspunktet. Ser det er mange her som har mye mer avanserte oppsett. Jeg har litt basiskunnskap om nettverk, men langt fra noen ekspert!
Har sett på muligheten for å kjøre APene med en kontroller software på en windows laptop. Jeg har lite kjennskap til konfigurering av Ubi APer. Skal FMG boksen til Altibox i bridge mode, og sette dhcp etc fra NanoHD boksene? Eller må jeg ha en CloudKey eller en ruter av noe slag mellom FMG boksen og APene?
om du kun har AP så må ikke fmg stå i bridge mode. Du trenger en router.

Du kan enten installere cloudkey softwaren på en pc du har, eller kjøpe en cloudkey.
Sitat av Trrunde Vis innlegg
om du kun har AP så må ikke fmg stå i bridge mode. Du trenger en router.

Du kan enten installere cloudkey softwaren på en pc du har, eller kjøpe en cloudkey.
Vis hele sitatet...
Takk for svar
Det var det jeg også trodde, men klarte ikke finne noen som viste til kun dette oppsettet. Trenger jeg gjøre noe med FMG boksen? Deaktivere wifi der eller noe slikt?
kan være greit å skru av wifi ja.
Tracerouten din ser grei ut, det er slik det skal være.

Jeg hadde nok dobbeltsjekket IGMP Proxy(Multicast routingen) konfigen din. Det kan også være noe galt på altibox sin side, så hadde dobbeltsjekket at dekoderene dine virker med orginal hjemmesentral

Sitat av teknisse Vis innlegg
# ADDRESS LOSS SENT LAST AVG BEST WORST STD-DEV STATUS
1 10.171.138.1 0% 17 1ms 1 0.9 1.2 0.1
2 10.162.9.67 0% 17 1.4ms 1.5 1.4 1.7 0.1
3 10.162.15.206 0% 17 1.6ms 2.1 1.5 3.8 0.6
4 213.167.114.181 0% 17 2.4ms 2.3 2.1 2.5 0.1
5 172.21.36.73 0% 17 6.4ms 4.4 3.4 6.6 1.3
6 100% 17 timeout
7 172.21.35.7 0% 16 1.7ms 1.7 1.6 1.8 0.1
Vis hele sitatet...
Ikke lest hele tråden, så prøver meg.

Har en Asus RT66u ruter direkte koblet til fiberen. Bruker kun nett, ikke TV løsningen.

Kan man koble opp Google nest eller annet mesh nettverk til denne? Eller må jeg bite i det sure eple og koble opp den elendige Zyxel ruteren for å få dette?
Sist endret av reklame; 24. juni 2020 kl. 21:30.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av reklame Vis innlegg
Kan man koble opp Google nest eller annet mesh nettverk til denne? Eller må jeg bite i det sure eple og koble opp den elendige Zyxel ruteren for å få dette?
Vis hele sitatet...
Det som skjer etter din eigen ruter har ingenting med altibox å gjere, så svaret er utvilsomt ja - det kan du, men du bør sette det opp slik at du unngår dobbelt-nat. Eg kjenner ikkje google si løysing, men tipper den bør kunne fungere i AP-mode.
Sitat av reklame Vis innlegg
Kan man koble opp Google nest eller annet mesh nettverk til denne? Eller må jeg bite i det sure eple og koble opp den elendige Zyxel ruteren for å få dette?
Vis hele sitatet...
Dersom mesh systemet kan settes opp i Access Point (AP) modus er svaret ja. Jeg har TP-Link M9+ og det kan benyttes i AP modus eller som ruter. For tiden har jeg satt Altibox sin Zyxel hjemmesentral i bro-modus og bruker ruteren i TP-Link M9+.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Eg kjenner ikkje google si løysing, men tipper den bør kunne fungere i AP-mode.
Vis hele sitatet...
Google WiFi/Nest WiFi støtter ikke AP-mode dersom man har flere punkter.

https://support.google.com/wifi/answer/6240987?hl=en
▼ ... over en måned senere ... ▼
Spørsmål: Jeg har 2 stk Asus Zenwifi bokser. slått bridgemodus på etc, TV signalene går jo da ut fra Lan port 1-3, er det mulig å ta TV signalet inn på den ene asus boksen, og sørge for at det er kun dekoderen som "ser" den streamen? Under Dual WAN så er det mulig å sette Vlan, så tanken min var hvis det er mulig å sette TV Vlan`til den ene porten på Asusen? Grunnen til at jeg spør er jo for å slippe å kable dobbelt. Jeg testet å bare plugge kabelen rett inn, og det fungerte forsåvidt det, problemet er jo at det er det plutselig 2 DHCP servere på nettet, og plutselig hadde den ene PC`n fått ett 192.168.100.x nett
Jeg prøver å sette opp en Cisco 2960CX mellom hjemmesentralen og fiberkonverteren. Konfigurert opp trunk og får forbindelse, men sliter med at linken går opp og ned etter noen minutter:

interface GigabitEthernet0/2
switchport trunk allowed vlan 100-102
switchport mode trunk
spanning-tree bpdufilter enable
spanning-tree bpduguard enable
speed 1000
duplex full

Loggen sier:
%LINEPROTO-5-UPDOWN: Line protocol on Interface GigabitEthernet0/2, changed state to down

Noen som har input eller tips?
Sist endret av yetipants; 8. august 2020 kl. 16:38.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av yetipants Vis innlegg
Jeg prøver å sette opp en Cisco 2960CX mellom hjemmesentralen og fiberkonverteren. Konfigurert opp trunk og får forbindelse, men sliter med at linken går opp og ned etter noen minutter:

interface GigabitEthernet0/2
switchport trunk allowed vlan 100-102
switchport mode trunk
spanning-tree bpdufilter enable
spanning-tree bpduguard enable
speed 1000
duplex full

Loggen sier:
%LINEPROTO-5-UPDOWN: Line protocol on Interface GigabitEthernet0/2, changed state to down

Noen som har input eller tips?
Vis hele sitatet...
Ikkje tving hastighet og duplex. Prøv med autoneg først.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Ikkje tving hastighet og duplex. Prøv med autoneg først.
Vis hele sitatet...
Sånn jeg kjørte til å begynne med, men fikk samme feil da..

Update:

Dette løste seg etter jeg satt inn en eldre 2960 utgave. Merkelige greier...
Sist endret av yetipants; 8. august 2020 kl. 20:53. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Noen som er interessert i å leie bort båndbredde til iptv-titting? Har altibox-dekoder send pm med pris. Takk
Sitat av yetipants Vis innlegg
Sånn jeg kjørte til å begynne med, men fikk samme feil da..

Update:

Dette løste seg etter jeg satt inn en eldre 2960 utgave. Merkelige greier...
Vis hele sitatet...
jeg ville prøvd en annen kabel. Og evt en annen port hvis det ikke gjør forskjell.
Andre som plutselig opplever at NRK random stopper opp en stund for så å virke?

Er kun NRK, alle andre kanaler fungerer knirkefritt. Alt ser riktig ut på usg4pro osv, som har fungert flott i 2 år nå. Men må tuller plutselig NRK av alle ting. ��
▼ ... over en uke senere ... ▼
Hvilken switch anbefaler dere?
Hei folkens! Jeg har lest en del i den gamle altibox-tråden, og i denne, men må si at jeg skjønner ikke bæret.
Jeg bor da i en sokkel-leilighet, der utleierne har altibox. Jeg har et uttak i veggen, som jeg antar er koblet til hjemmesentralen deres. Jeg har da fått en Huawei Q22, og en TP-link TLSG105E. Jeg har en Jensen lynx 7000 fra før, og vil da helst slippe å kjøpe ny ruter.

På pcen min får jeg ingen ip adresse, og jeg aner ikke hvor jeg skal starte. Jeg har koblet fra veggen inn i switchen, og fra switchen til Q22, og fra switch til pc. Er dette helt galt? Jeg får inn tv kanaler når jeg gjør det slik, om det har noe å si. Utleierne er pensjonerte, så de har heller ikke så mye peiling på dette, og de er på hytta, så jeg har ikke tilgang til hjemmesentralen. Altibox vil ikke snakke med meg, fordi det ikke er jeg som er kunden. Må jeg da få tak i kundenr osv fra de, eller er dette noe som skulle fungert?

Hadde satt utrolig pris på hjelp her, jeg skjønner ikke bæret av disse konfigureringene osv, men jeg har eksperimentert litt i konfig til switchen for å være sikker på at igmp snooping er på osv.
Sist endret av Leonardie; 19. august 2020 kl. 23:43.
Sitat av Leonardie Vis innlegg
Hei folkens! Jeg har lest en del i den gamle altibox-tråden, og i denne, men må si at jeg skjønner ikke bæret.
Jeg bor da i en sokkel-leilighet, der utleierne har altibox. Jeg har et uttak i veggen, som jeg antar er koblet til hjemmesentralen deres. Jeg har da fått en Huawei Q22, og en TP-link TLSG105E. Jeg har en Jensen lynx 7000 fra før, og vil da helst slippe å kjøpe ny ruter.

På pcen min får jeg ingen ip adresse, og jeg aner ikke hvor jeg skal starte. Jeg har koblet fra veggen inn i switchen, og fra switchen til Q22, og fra switch til pc. Er dette helt galt? Jeg får inn tv kanaler når jeg gjør det slik, om det har noe å si. Utleierne er pensjonerte, så de har heller ikke så mye peiling på dette, og de er på hytta, så jeg har ikke tilgang til hjemmesentralen. Altibox vil ikke snakke med meg, fordi det ikke er jeg som er kunden. Må jeg da få tak i kundenr osv fra de, eller er dette noe som skulle fungert?

Hadde satt utrolig pris på hjelp her, jeg skjønner ikke bæret av disse konfigureringene osv, men jeg har eksperimentert litt i konfig til switchen for å være sikker på at igmp snooping er på osv.
Vis hele sitatet...
Du må finne ut om hjemmesentralen deres er i bridge eller ikke, dersom den ikke er bridget så prøv å koble vekk ruteren din, koble da switchen som første punkt inne hos deg, koble Q22 og PC rett i switchen.

Forøvrig så er det logisk at altibox ikke vil snakke med deg, da det utleierne driver med er mot vilkårene, du skulle hatt din egen linje og betalt for den.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Har en ubiquiti dream machine pro / UDM pro jeg prøver å sitte opp som første ledd etter altibox fiberen. Dette for å kutte ut FMG routeren.

SFP: Cisco GLC-BX-10U Compatible 1000BASE-BX BiDi SFP 1310nm-TX/1550nm-RX 10km DOM Transceiver Module

Kabel: LC-SC UPC Simplex Single Mode Fibre Patch Lead 2.0mm PVC (OFNR) 7m

Jeg bytter MAC på eth9 (wan2 SFP)

Kode

ip link set dev eth9 address XX:XX:XX:XX:XX:XX
Så ligger jeg til WAN, hvor vlan er satt til 102 og IPV4 til DHCP. Men får ikke inet.
Sitat av Frazzy Vis innlegg
Har en ubiquiti dream machine pro / UDM pro jeg prøver å sitte opp som første ledd etter altibox fiberen. Dette for å kutte ut FMG routeren.

SFP: Cisco GLC-BX-10U Compatible 1000BASE-BX BiDi SFP 1310nm-TX/1550nm-RX 10km DOM Transceiver Module

Kabel: LC-SC UPC Simplex Single Mode Fibre Patch Lead 2.0mm PVC (OFNR) 7m

Jeg bytter MAC på eth9 (wan2 SFP)

Kode

ip link set dev eth9 address XX:XX:XX:XX:XX:XX
Så ligger jeg til WAN, hvor vlan er satt til 102 og IPV4 til DHCP. Men får ikke inet.
Vis hele sitatet...
får du ipadresse på vlan 102 da?
Sitat av Frazzy Vis innlegg
Har en ubiquiti dream machine pro / UDM pro jeg prøver å sitte opp som første ledd etter altibox fiberen. Dette for å kutte ut FMG routeren.

SFP: Cisco GLC-BX-10U Compatible 1000BASE-BX BiDi SFP 1310nm-TX/1550nm-RX 10km DOM Transceiver Module

Kabel: LC-SC UPC Simplex Single Mode Fibre Patch Lead 2.0mm PVC (OFNR) 7m

Jeg bytter MAC på eth9 (wan2 SFP)

Kode

ip link set dev eth9 address XX:XX:XX:XX:XX:XX
Så ligger jeg til WAN, hvor vlan er satt til 102 og IPV4 til DHCP. Men får ikke inet.
Vis hele sitatet...
Jeg har samme oppsett og det fungerer ikke med den SFP'en. Du må skaffe deg en ny med Ubiquiti koding. Jeg kjøpte denne og det fungerte perfekt! Husk å legg inn Ubiquiti i "Compatible Brands" og velg SC connector.

MAC adresse trengte ikke jeg å bytte. Du har forresten byttet på feil interface også - det er eth10 som er SFP porten, ikke eth9
Sist endret av FusionPower; 31. august 2020 kl. 15:33.
Takk for svar!

Da har jeg bestilt SFP'en du oppga, så får vi se når den er ankommet
Hei.

Jeg har hatt Altibox oppe å gå med den nye tv-løsningen i over to år nå på en Mikrotik router uten problemer. Nå har Altibox kjørt en oppdatering av dekoderen natt til i dag, og nå virker ikke TV lenger. Dvs. menyer virker og opptak/programarkiv virker, men ikke livestream. Noen som har noen ideer?

Fikk ikke til å redigere forrige innlegg. Det som er rart er at inne på routeren så ser trafikken normal ut. Det går normal mengde data over TV-Bridgen jeg har oppretta, det kommer bare ikke noe bilde på dekoderen.
Sist endret av KydeX; 3. september 2020 kl. 15:03. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Akkurat samme problem hos meg idag. Jeg kjører med Edgerouter. Fungerte fint helt inntil oppdateringen ble kjørt. Hos meg funker NRK1/2/3 og FEM, alt annet er svart. Programarkiv/opptak funker som normalt.
Hmm, NRK 1/2/3 virker hos meg også. FEM har jeg ikke. Må sjekke mer på trafikken når jeg er ferdig på jobb.
Samme her. Har fiber inn i EdgeRouter 4, ikke hatt problemer før dette.

Altibox kundeservice sa det er en bug etter siste oppdatering. Fiks skulle være:
1. trekk ut strøm på hjemmesentral 1 min
2. Q22 trenger deretter 2 x restart

For meg fungerte dette ikke. Neste kontakt med kundeservice: reset hjemmesentral (med binders). Jeg etterpurte annen metode og sa jeg hadde en annen teknisk løsning. Fikk repetert "bindersmetoden". Det skal være løst fra Altibox sin side, men krever reset av hjemmesentral.
Hmm. Kanskje løsningen er å koble til FMG da, få dekoder opp og gå, og så koble til egen router igjen.
koblet tilbake FMG og fikk TV på begge STBene her. Satt så tilbake men samme problem NRK1,2,3 virker og opptak ellers svart... Det her er jo ikke bra. Ingen ny statisk ny hop adresse heller for min del.
Samme problem her, kun nrk og muligens noen andre kanaler, meny og opptak fungerer :-( resten er svart
Virker igjen hos meg etter å ha lagt på en ny statisk rute for nettverk 10.133.0.0/16 mot Altibox 101(IPTV) VLAN, og deretter restartet dekodere.
Ozzy00 det fungerte strålende med 10.133.0.0/16 ruten, takker!
Hei,

Kjapt spørsmål. Sliter litt med syntax i mikrotik men er det slik routen skal være :
4 A S 10.133.0.0/16 10.165.26.103 vlan101 1


https://imma.gr/93839xf5af7
Sist endret av traceroute; 3. september 2020 kl. 18:58.
Funka her også. Takker. Har de slutta å bruke 172.21.0.0/16 i det hele tatt? Eller er det kun NRK kanalene som da går der?
Sitat av ozzy00 Vis innlegg
Virker igjen hos meg etter å ha lagt på en ny statisk rute for nettverk 10.133.0.0/16 mot Altibox 101(IPTV) VLAN, og deretter restartet dekodere.
Vis hele sitatet...
Hvor fant du denne?
Sitat av traceroute Vis innlegg
Hei,

Kjapt spørsmål. Sliter litt med syntax i mikrotik men er det slik routen skal være :
4 A S 10.133.0.0/16 10.165.26.103 vlan101 1


https://imma.gr/93839xf5af7
Vis hele sitatet...
Jeg er amatør, så jeg bruker GUI. Jeg har en Routing Mark under "IP\Routes" som går mot 10.165.64.1, også har jeg satt opp de statiske rutene under "IP\Firewall\Mangle" som bruker den routing marken.
Sist endret av KydeX; 3. september 2020 kl. 19:03.
Kydex,

Kunne du lagt inn noen skjermdumper, ser ut som jeg er helt på bærtur i dag

trace route
Veldig rart, jeg må ha både nye 10.133.0.0/16 og gamle 172.21.0.0/16 statisk route inne for at dette skal fungere på begge STBene mine.
Men skjønner ikke hvordan en finner disse adressene, hvordan gjør en det traceroute?
Sist endret av Ekan; 3. september 2020 kl. 19:32.
Sitat av Ekan Vis innlegg
Hvor fant du denne?
Vis hele sitatet...
Så forsøk i brannmur fra dekoder mot addresse 10.133.19.200 og 10.133.20.200, og antok at dette var forsøk på å nå interne adresser hos altibox.
Sitat av traceroute Vis innlegg
Kydex,

Kunne du lagt inn noen skjermdumper, ser ut som jeg er helt på bærtur i dag

trace route
Vis hele sitatet...


Sist endret av KydeX; 3. september 2020 kl. 19:49.
All good her også nå! Tusen takk @ozzy00
Dette løste faktisk mitt problem, la inn mangle routen så kom bildet. Tusen takk

traceroute.
Noen som har config endring til Edgerouter ? Jeg husker ikke helt hvordan jeg gjorde dette. Når jeg prøver å legge til en statisk rute, så får jeg ikke valgt interface. Må det gjøres fra command line ?
Sitat av thomas Vis innlegg
Noen som har config endring til Edgerouter ? Jeg husker ikke helt hvordan jeg gjorde dette. Når jeg prøver å legge til en statisk rute, så får jeg ikke valgt interface. Må det gjøres fra command line ?
Vis hele sitatet...

Neida, interface dukker opp når du angir "next hop".

Trykk + Add static route
-- Destination network 10.133.0.0/16
-- Next hop address 10.202.112.1

Jeg måtte også legge til en NAT-regel. Kopierte den gamle og endret destination.
Noen som har config endring til Edgerouter ? Jeg husker ikke helt hvordan jeg gjorde dette. Når jeg prøver å legge til en statisk rute, så får jeg ikke valgt interface. Må det gjøres fra command line ?
Vis hele sitatet...
Interface kommer opp automatisk etter at du har lagt next hop addressen. Jeg satt next hop til det samme som static routen til 172.21.0.0/16.

Mulig dette er blitt spurt om før. Jeg har en Edgeruter 4 som har erstattet FMG hjemmesentralen. Alt fungerer bra, eneste problemet er at hvis jeg skal legge til en ny dekoder må jeg koble opp FMG sentralen igjen og koble i dekoderen slik at den kommer opp.

Er det noe å gjøre med dette? Kan jeg endre noe i config slik at jeg aldri behøver å tenke på FMGen igjen (ihvertfall ikke med tanke på dette)?
Sist endret av basselusk1; 3. september 2020 kl. 20:58. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av basselusk1 Vis innlegg
Interface kommer opp automatisk etter at du har lagt next hop addressen. Jeg satt next hop til det samme som static routen til 172.21.0.0/16.
Vis hele sitatet...
Takk. Det var jeg som hadde lagt inn feil next hop :-)