Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  22 2206
Jeg skal ut og fly i morgen, og fikk plutselig en SMS i ettermiddag om at det er påbudt med munnbind på flyet. Har i kveld vært innom flere dagligvarebutikker, men ingen solgte munnbind. Ved å google ser jeg at flere apoteker har, men det jeg finner er typ 50-pk til 750,– osv... Litt overkill for en tur/retur flyreise.

Noen som har gode tips til hvor jeg får kjøpt et par munnbind enkelt og billig over disk på kort varsel?

Takk for svar!
De selger enkeltvis på de fleste apoteker, men ikke alle. Stikk innom de i nærheten å spør eller evn ta en ringerunde. Kosta 11 kr eller no på Apotek1.

Hvilket selskap flyr du med og til hvor? Spør fordi jeg skal ut å fly snart selv.
Selges enkeltvis på kiosker inne på flyplasser. Har værtfall sett det på alle jeg har vært innom.
Trådstarter
Sitat av celtseus Vis innlegg
De selger enkeltvis på de fleste apoteker, men ikke alle. Stikk innom de i nærheten å spør eller evn ta en ringerunde. Kosta 11 kr eller no på Apotek1.

Hvilket selskap flyr du med og til hvor? Spør fordi jeg skal ut å fly snart selv.
Vis hele sitatet...
Takk! Skal titte innom apotek i morgen tidlig, tenkte bare å spørre her på forhånd, så jeg rekker å få noen forslag i tilfelle apoteket ikke skulle ha.
Jeg flyr med Widerøe, men har hørt at de andre selskapene (Norwegian og SAS) også har tilsvarende regler. Noen andre her kan kanskje bekrefte/avkrefte. Kan bli nektet ombordstigning uten munnbind.

Sitat av Dr4rus Vis innlegg
Selges enkeltvis på kiosker inne på flyplasser. Har værtfall sett det på alle jeg har vært innom.
Vis hele sitatet...
Regnet nesten med det, men tør ikke ta sjansen på det. Står jeg der på flyplassen og kiosken er tom for munnbind, så står jeg der med skjegget i postkassa. Det er vel sikkert ikke spesielt billig der heller, kjenner jeg flyplasskioskøkonomien riktig.
Har ikke kjøpt der selv så er ikke sikker på prisen.

Widerøe og sas har værtfall krav til munnbind, slipper ikke ombord uten. Er ikke sikker på norwegian, men ville tatt med for sikkerhetsskyld.
Står det spesifisert hvilken type munnbind? Er det nok å knyte et halstørkle over munn og nese, som i dårlige western filmer? Eller en buff kanskje? Kan jo stikke noe slikt i håndbagasjen for sikkerhetsskyld om du ikke finner single munnbind på apoteket. Moren til ei venninne er i spania og der må de dekke seg til når de tar buss, men det holder at noe er over munn og nese og mange lager egne munnbind der har jeg hørt. Om de virker like godt er vel tvilsomt men men.
Vet ikke hvor du flyr ifra,men f.eks selger både kioskene og apoteket på Gardermoen enkeltvis og 5 pk med munnbind.
Klimafiendtlig troll
Prøv å stikke innom et apotek?

Si at du skal fly og trenger 2stk. Tipper du slipper å kjøpe 50stk, men men. Kanskje de pusher på deg en 10-pak? Billig blir det uansett ikke.

Du kan såvidt meg bekjent kun bruke ordentlige medisinske munnbind, ikke noe som tante Olga har strikket på fritida.

Forøvrig så er det ganske rart at ikke flyselskaper tilbyr dette enten gratis eller veldig billig.
Sist endret av Taert; 28. juli 2020 kl. 03:45.
Du får kjøpt dette på norske lufthavner. Du kan også forhåndsbestille hvis du er redd for at de skulle gå tomt rett før du skal dit: https://nettbutikk.avinor.no/oslo/munnbind/
Kostet 25 kr for et enkelt munnbind på Kjevik flyplass i kiosken der, ville ikke bekymret meg nevneverdig at de blir utsolgt.
Uvaksinert 👍
Ja, krav på norweigian også. Helt koko hele opplegget.
På apotek1 selger de enkeltvis munnbind. Både vanlige munnbind og i ull. Kanskje de ikke har fått lagt det ut på nettsiden at de selger også et og et munnbind? Gå innom apotekene i nærheten av deg fysisk og spør de, du får nok lov å kjøpe kun et par stykker.
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Står det spesifisert hvilken type munnbind? Er det nok å knyte et halstørkle over munn og nese, som i dårlige western filmer? Eller en buff kanskje? Kan jo stikke noe slikt i håndbagasjen for sikkerhetsskyld om du ikke finner single munnbind på apoteket. Moren til ei venninne er i spania og der må de dekke seg til når de tar buss, men det holder at noe er over munn og nese og mange lager egne munnbind der har jeg hørt. Om de virker like godt er vel tvilsomt men men.
Vis hele sitatet...
Skjerf osv er ikke godkjent. Sett mange blitt nektet ombordstigning med slikt. (De har dog fått en maske av besettningen).
Fåes kjøpt støvmasker på byggevarer butikker, koster ca 150 kr for tre masker. De er godkjent som munnbind på fly.
Så det på en REMA 1000 i Oslo forleden dag.
Uvaksinert 👍
Sitat av Tokis Vis innlegg
Fåes kjøpt støvmasker på byggevarer butikker, koster ca 150 kr for tre masker. De er godkjent som munnbind på fly.
Vis hele sitatet...
Egentlig helt høl i hue at de er godkjente. Hele tiden har det vært sagt at de er for å hindre å smitte andre. Å da tillate maske med ventil(er) som slipper ut viruset er fullstendig bak mål. Men dette beviser vel bare at ingen vet hva de prater om og at munnbind i realiteten bare er tøv.
Sitat av daffe Vis innlegg
Egentlig helt høl i hue at de er godkjente. Hele tiden har det vært sagt at de er for å hindre å smitte andre. Å da tillate maske med ventil(er) som slipper ut viruset er fullstendig bak mål. Men dette beviser vel bare at ingen vet hva de prater om og at munnbind i realiteten bare er tøv.
Vis hele sitatet...
For det første, det er ikke snakk om masker med ventiler. Da ville ikke støvmasker gjort jobben sin siden de skal hindre støv og div partikler skal komme inn i nesen og munnen.
For Det andre er jeg helt enig med deg. Tok et fly for ikke lenge siden og alle hadde munnbind på seg bortsett fra de minste barna. Hadde følt meg tryggere hvis ingen brukte munnbind på flyet, men desverre det er påbudt. Falsk trygghetsfølelse og symbolsk politikk av flyselskapene.

Sitat av Tokis Vis innlegg
For det første, det er ikke snakk om masker med ventiler. Da ville ikke støvmasker gjort jobben sin siden de skal hindre støv og div partikler skal komme inn i nesen og munnen.
For Det andre er jeg helt enig med deg. Tok et fly for ikke lenge siden og alle hadde munnbind på seg bortsett fra de minste barna. Hadde følt meg tryggere hvis ingen brukte munnbind på flyet, men desverre det er påbudt. Falsk trygghetsfølelse og symbolsk politikk av flyselskapene.
Vis hele sitatet...
Sist endret av Tokis; 28. juli 2020 kl. 22:17. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Uvaksinert 👍
Sitat av Tokis Vis innlegg
For det første, det er ikke snakk om masker med ventiler. Da ville ikke støvmasker gjort jobben sin siden de skal hindre støv og div partikler skal komme inn i nesen og munnen.
Vis hele sitatet...
Masker med ventiler er slik at ventilene åpner opp når man puster UT men lukker seg når man puster INN. Man puster da igjennom masken/filteret men puster ut virus uten at det fanges opp av masken/filteret.
Hadde nylig kurs innen smittevern, med smittevern-koordinator på et sykehus (jobber der). Hun informerte om at munnbind var helt ubrukelig, uten vernebriller og hansker, da korona smitter gjennom slimhinner.

Og øynene har slimhinner.

Man tar på ting, også gnur man seg i fjeset x antall ganger i timen (klør oss i skjegget, prøver å fjerne frø mellom tennene, smører på med sminke etc, for velvære). Om man f.eks gnur seg i øynene på et fly, om man blir trøtt, hjelper det lite å ha på munnbind, om man har berørt både håndtak på stoler i ventesonen på flyplassen, dørhåndtak på toalettdøren, trykt på knappen som lager kaffe på Narvesen og lignende. Der det ferdes mange personer, gjelder håndhygiene først og fremst.
Sitat av instinktinnsikt Vis innlegg
Hadde nylig kurs innen smittevern, med smittevern-koordinator på et sykehus (jobber der). Hun informerte om at munnbind var helt ubrukelig, uten vernebriller og hansker, da korona smitter gjennom slimhinner.

Og øynene har slimhinner.

Man tar på ting, også gnur man seg i fjeset x antall ganger i timen (klør oss i skjegget, prøver å fjerne frø mellom tennene, smører på med sminke etc, for velvære). Om man f.eks gnur seg i øynene på et fly, om man blir trøtt, hjelper det lite å ha på munnbind, om man har berørt både håndtak på stoler i ventesonen på flyplassen, dørhåndtak på toalettdøren, trykt på knappen som lager kaffe på Narvesen og lignende. Der det ferdes mange personer, gjelder håndhygiene først og fremst.
Vis hele sitatet...

Nå har vel poenget med disse munnbindene aldri vært at ditt munnbind skal beskytte deg, men at det skal beskytte han to rader foran deg når du hoster/nyser etc.
Hvor godt de gjør den jobben, tja.. halvparten av munnbindene jeg så sist flyreise var "åpne i toppen" da bærerene ikke hadde presset til stålstrimmelen i toppen.
Det er dog litt rart at hele verden bortsett fra Norge anbefaler munnbind..

Jeg kan dog meddele at man blir relativt kjapt vant med munnbind👍
Ser vi en ny bølge til høsten, tør jeg påstå munnbind blir et mer normalt syn i det offentlige rom.
Finnes munnbind på flyplasser for rundt 25 kroner per på point eller kiosker.
De finnes alt fra 25-200 kr på disse flyplassene, Kos deg på turen til hvor enn du skal