Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  17 4851
Jeg er nå i første året som lærling. Jeg jobber på sykehjem og blir ofte satt opp som ansatt.

Ble idag satt opp med bare 1 annen ansatt. Vi er da en sykepleier og jeg som er lærling.

Da forventer de at jeg og en sykepleier skal ta vare på 10 eldre mennesker.

Er dette lov? Føler at blir brukt som billig arbeidskraft.

Jeg jobber også ofte uten min veileder. Hvordan skal jeg kunne utnytte min læretid hvis jeg må løpe ræva av meg med 1 sykepleier i 8 timer uten min veileder....
Har du tatt opp med leder ?

Er du organisert?
Trådstarter
Sitat av Hjelm1 Vis innlegg
Har du tatt opp med leder ?

Er du organisert?
Vis hele sitatet...
Har tatt opp med leder men de sliter med å få flere ansatte pga lavt budsjett sier de
Sitat av Brillert Vis innlegg
Har tatt opp med leder men de sliter med å få flere ansatte pga lavt budsjett sier de
Vis hele sitatet...
Ja... Akkurat her problemet ligger. Hvordan forventer de at noen skal være en omsorgsfull person som tar vare på eldre mens de har lave lønninger, få ansatte og mange pasienter. At de har dårlig budsjett skal ikke gå utover lærlingtiden din. De godtok å ta deg inn som lærling og da er det lærling du er. Her gjelder det å organisere seg, kontakte tillitsvalgt og forklare problemstillingen tydelig. Om ikke det hjelper så har kanskje LO noen formening rundt en fersk vikar som blir brukt som fast ansatt.

Er ikke mere mystisk enn å tilby bedre lønn slik at folk gidder å søke, og gidder å jobbe overtid. Dermed har de også løst problemet med bemanning. Men det er vel noen som allerede har bestemt hva 10 eldre pasienter skal koste samfunnet slik at en høyere lønn ikke er mulig å tilby. Og der kommer knebla mellomledere inn i bildet. Det er jo disse som egentlig skal sette foten ned ovenfor de som lager budsjetter. De må tørre å si hvor ille situasjonen egentlig er. Men det er ganske tydelig at flertallet har et ønske om å se vekk for å unngå "problemer". Så blir de selv en del av problemet.
Fagforening, fagforening, fagforening.
Sykehjemmet tar vel mesteparten av alderspensjonen til beboerene. Det høres helt sprøtt ut.
Og dere lærlinger får jo nesten ikke betaling. Da jeg begynte som sveiselærling i 1992 synes jeg å huske at vi fikk 71 Kroner i begynnerlønn.
Hva får du pr time?
New generation
colakork's Avatar
Husk at du er lærling og vær glad for at du får kunnskapen fra andre om hvordan du skal tjene penger aka jobbe som sykepleier.

Når jeg jobba som lærling taktekker fikk jeg ca 185kr timen. Bare sånn du får en som ca på lønn per t. Fagforening eller hold kjeft....
Velkommen til offentlig sektor. Det meste i de kommunale helse- og omsorgstjenestene går på et minumum, dessverre.
Sitat av Arex_x Vis innlegg
Sykehjemmet tar vel mesteparten av alderspensjonen til beboerene. Det høres helt sprøtt ut.
Og dere lærlinger får jo nesten ikke betaling. Da jeg begynte som sveiselærling i 1992 synes jeg å huske at vi fikk 71 Kroner i begynnerlønn.
Hva får du pr time?
Vis hele sitatet...
71kr i timen i 1992?!
Fikk 75kr første halvår som elektrikerlærling i 2010!
ta også kontakt med opplæringskontoret
Trådstarter
Jeg for 60kr timen
Du er billig arbeidskraft for sjefen din, når jeg var lærling fikk jeg alle helligdag vaktene fordi det kostet mye mindre å ha meg i jobb enn noen andre.
Du burde virkelig snakke med et fagforbund fordi du blir rett og slett brukt fordi du er en lærling. Du skal IKKE regnes som en ansatt.
Anti-moralist
Mekkern's Avatar
Det er slik i de fleste bransjer for lærlinger, man blir utnyttet, men sånn er det bare.
Dette er ikke greit. Mulig at det er "praksis" å gjøre det slik, men du som lærling skal ikke subsidiere bedriften slik at budsjettet og resultatet ser bedre ut.

Jeg ville tatt dette opp med 1) fagforening og 2) opplæringskontor etc som du sokner til.... Sporenstreks.
Men hvor lenge har du vært lærling, de fleste jeg kjenner får opplæring og en mentor/ansvarlig for så og jobbe selvstendig. Og da behandles du som en vanlig ansatt etter opplæringen. Men med egne timer for å snakke med mentor og skrive rapporter
Jeg ble og oppsagt fra jobben min som hjelpearbeider i en bedrift til fordel for en lærlling som fikk samme jobben med hundre kroner i timen mindre. Det med at de har lite budsjett i helsebransjen stemmer nok, og det skyldes rett og slett høyrepolitikk som og inkluderer politiske partier som AP innførte det som kalles the new public management. Google det de som ikke er inne i hva det er, og bruk stemmesedlen rett neste gang. Det er og viktigere en noen gang å fagorganisere seg i dag.
Sist endret av pipestilk; 22. juli 2020 kl. 23:36. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Er det politikerne som forhandler tariffavtaler/lønn til ansatte i næringslivet?
Sitat av oggen Vis innlegg
Er det politikerne som forhandler tariffavtaler/lønn til ansatte i næringslivet?
Vis hele sitatet...
Nå er det vel ikke det pipestilken sier heller, mer at det er politikerne som setter rammene rundt offentlige helsetjenester. Inkludert de økonomiske rammene. Det offentlige har jo dessverre drevet med "slavekontrakter" innen helse i mange tiår helt uten konsekvenser. Ansatte som ifølge lønnsslipp har jobbet 100% stilling eller bortimot 100% men som per kontrakt har latterlige stillingsbrøker som 16% stilling, eller kanskje 33%. Ta med en slik kontrakt til banken når du skal kjøpe bolig.....

Ts det virker som du blir brukt av sjefen. Det er alt påpekt flere ganger men meld deg inn i et forbund. Som lærling er du vel i kontakt med opplæringskontor/nemd i kommune eller fylke? De vil vel også ha noe å si på dette her, og de skal jo ha dialog med din arbeidsgiver uansett for å sikre måloppnåelse i læretiden.

Dette må du faktisk ta tak i selv, til tross for at det sikkert blir ubehagelig og kleint. Om du ikke gjør noe så vil du få en dårlig læretid og gjøre nesten samme jobb som feks en sykepleier bare at du gjør jobben til slavelønn. Det er jo ikke slik læretiden skal være.