Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 939
Har begynt å komme ganske mange bananfluer/småfluer inn i leiligheta i det siste, har prøvd med eplesidereddik og fluefeller, ingen av de fungerer og de formerer seg så fort at det ikke merkes om det blir mindre av de eller ikke. Noe tips? Begynner å bli rimelig lei..
Sukker, Eplesidereddik og en dråpe med zalo.
Den må starte å gjære, noe som fort tar et par dager.
Sikker på at det er bananfluer? Hvis du har potteplanter og du ser at fluer flyr rundt plantene er det sannsynligvis hærmygg og ikke bananfluer. Da må det andre metoder til for å bli kvitt dem. De legger egg i fuktig jord, så det hjelper å la jorda tørke ut og deretter kun vanne fra bunnen av potta. Gule limfeller hjelper også på å ta ned bestanden, men livssyklusen er på fire uker, så det kreves en del tålmodighet om man skal bli helt kvitt dem uten å kaste alle plantene.

Dersom det er bananfluer bør du unngå å ha frukt og grønt stående fremme, unngå å ha oppvask på benken (særlig glass det har vært øl, vin eller søt drikke i), pante tomflasker og gå ut med søpla. Fluene lever ca. en uke, så hvis du klarer å fjerne mattilgangen så vil det som oftest løse problemet ganske raskt.
Edikk, sukker, vann og zalo. Ta plastfilm over glassene lag små hull og la de stå på strategiske steder: ved vasken, ved matavfall, ved fruktfatet og ved planter. Du merker selv hvor de er, sett opp feller der. Dette funker og er nesten den eneste løsningen.
Har hatt lignende problem, prøvde utallige variasjoner av zalo eddik vann, ingen som funka.

Men denne gjorde jobben:
https://www.biltema.no/fritid/hage/s...ing-2000039973
Kvitt deg med tomflasker asap. De svina legger egg i dem. Hvis du har et nett eller lignende med tomflasker liggende eller er treg med å pante er det et lurt grep å ta.
Etter jeg lærte å helle kokende vann ned i kjøkkenvasken hver kveld har jeg ikke sett en eneste bananflue. Fuckerne legger nemlig egg nedi der også blandt matrester, men eggene overlever ikke kokende vann. Enten koker jeg ekstra mye vann når jeg koker grønnsaker til kvelds og heller nedi eller lar vasken stå på glovarmt å renne noen minutter hver kveld.

Sørg for å eliminere andre kilder som noen dager gammelt frukt eller grønt stående fremme på kjøkkenbenken også.
Fjern alt som de ser som mat. Ikke la matrester stå framme, sett de i kjøleskapet med det samme. Eller kast det. Oppvask skyller du godt. Ikke la matsøppel stå framme i åpne poser, kast søppelet hver gang du har noe. Bare få det ut. Bokser med sukkerbrus må du enten skylle, eller putt dem i en pose og knyt igjen. Best er å pante de med det samme. Se hvor de svarmer. Da har de funnet mat. Uten mat vil de etterhvert dø ut. Jeg haddd en invasjon for 2 uker siden, og de er borte nå. Du må bare være nøye med å fjerne maten deres.
Som Ivar sier. Det hjelper ikke med eddik- eller fluefeller så lenge de har noe annet å kose seg med.