Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  20 2125
Anonym bruker
"Sammen Lemen"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Fant nettopp ut at politiet kan se hasj på visse promille tester når de tar kontroll på sjåfører????

Mitt spørsmål er da, er dette noe de ofte bruker? Har noen egne erfaringer rundt det?
Er det spyttprøve du tenker på?
Anonym bruker
"Sammen Lemen"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Revklo Vis innlegg
Er det spyttprøve du tenker på?
Vis hele sitatet...
Nei, promille tester man blåser i
så vidt jeg har skjønt regner de thc i blodet om til promille med tanke på straffeutmåling
De kaller det promillekontroll selv om det ikke er snakk om alkohol da bruker de spytt og blodprøve. De har ikke blåsetest for thc.
Anonym bruker
"Nervøs Levitan"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Har 1kompis som mista kortet og han ble tatt på spytteprøver
Anonym bruker
"Sammen Lemen"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Har 1kompis som mista kortet og han ble tatt på spytteprøver
Vis hele sitatet...
Er spyttprøver noe som ofte blir tatt i bruk i tilfeldig kontroll? Har nettopp fått lappen og er pissredd for å miste den
UP bruker spyttprøver ganske ofte, mens hvis du blir stoppet av en vanlig bil så er det rett til legevakten om de mistenker rus.
Sitat av DrDeath Vis innlegg
UP bruker spyttprøver ganske ofte, mens hvis du blir stoppet av en vanlig bil så er det rett til legevakten om de mistenker rus.
Vis hele sitatet...
Alle Up patruljer og de fleste vanlige patruljer har nå Spyttprøve apparat i bilen, både uniformert og sivil.
De trenger heller ikke skjellig grunn eller mistanke for å utføre Spyttprøve, de holder med at du er fører av kjøretøy og blitt stoppet i kontroll.

Ref
Veitrafikkloven § 22a. Punkt 4
Men de bruker disse som grunnlag for å kunne ta en utvidet kontroll hos lege hvis den gir utslag, er det ikke sånn?
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Men de bruker disse som grunnlag for å kunne ta en utvidet kontroll hos lege hvis den gir utslag, er det ikke sånn?
Vis hele sitatet...
Ja det er riktig, men ifølge lovteksten trenger de heller ikke mye mer enn "grunn til å tro" for å framvise til lege.
Holder vel å si blank i øya og så trøtt ut..

Lovteksten går sånn
. Dersom testresultatet eller andre forhold gir grunn til å tro at fører av motorvogn har overtrådt bestemmelsene i § 22 eller § 22 b, kan politiet foreta særskilt undersøkelse av om det forekommer tegn og symptomer på ruspåvirkning og fremstille ham for utåndingsprøve, blodprøve, spyttprøve og klinisk legeundersøkelse for å søke å fastslå påvirkningen. Slik fremstilling skal i alminnelighet finne sted når føreren nekter å medvirke til alkotest eller foreløpig test av om føreren er påvirket av annet berusende eller bedøvende middel.
Anonym bruker
"Sammen Lemen"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Huff, så de kan bare stoppe meg helt uten mistanke og grunn - selv hvis jeg kjører helt normalt ? Jeg har flere venner som har blitt tatt i promillekontroll, men aldri blitt tatt spyttprøve på…

Jeg kjører aldri rett etter at jeg har tatt en joint, men jeg røyker gjennomsnittlig 4 joints om dagen - når jeg har fri fra jobb så blir det naturligvis mer. Men aldri når jeg vet at jeg skal kjøre bil.
Problemet er bare at jeg vet at THC’en ligger igjen i spyttet/blodet, lengre enn 1 døgn fordi jeg røyker så mye. Så selv om jeg ikke har røyka den dagen, så vises det fortsatt på testen isåfall. Så kjipt.
Ja desverre er det slik. Kjenner selv 7-8stk som har blitt mista lappen pga spytteprøve i mer eller mindre tilfeldig kontroll selv om de ikke nødvendigvis kjørte på en mistenkelig måte.

Det er nok at politiet har lyst til å sjekke deg. Enkelte politifolk er mere glad i å bruke spyttprøver enn andre, jeg kjører selv bil og har aldri blitt spurt om spyttprøver men jeg er ganske sikker på at om én viss purk stopper meg så ryker jeg også som de andre har gjort.

Man må egentlig bare kjøre på en måte som tiltrekker minst mulig oppmerksomhet og om man blir stoppa så prøv å virke så nykter som mulig så går det som regel greit
Sist endret av Bluesky_; 19. februar 2023 kl. 20:22.
Sitat av Bluesky_ Vis innlegg
Ja desverre er det slik. Kjenner selv 7-8stk som har blitt mista lappen pga spytteprøve i mer eller mindre tilfeldig kontroll selv om de ikke nødvendigvis kjørte på en mistenkelig måte.

Det er nok at politiet har lyst til å sjekke deg. Enkelte politifolk er mere glad i å bruke spyttprøver enn andre, jeg kjører selv bil og har aldri blitt spurt om spyttprøver men jeg er ganske sikker på at om én viss purk stopper meg så ryker jeg også som de andre har gjort.

Man må egentlig bare kjøre på en måte som tiltrekker minst mulig oppmerksomhet og om man blir stoppa så prøv å virke så nykter som mulig så går det som regel greit
Vis hele sitatet...
Men det er vell ikke spyttprøven de ryker på men selve blodprøven?
Ja men det kan fortsatt være mange mange timer etter inntak hvis man røyker fast. Og de aller fleste slike situasjoner så hadde det aldri blitt tatt noen blodprøve hvis ikke det var for at politiet tok spyttprøve på stedet
Sitat av gekko4u Vis innlegg
Alle Up patruljer og de fleste vanlige patruljer har nå Spyttprøve apparat i bilen, både uniformert og sivil.
De trenger heller ikke skjellig grunn eller mistanke for å utføre Spyttprøve, de holder med at du er fører av kjøretøy og blitt stoppet i kontroll.

Ref
Veitrafikkloven § 22a. Punkt 4
Vis hele sitatet...
24a har ikke punkt 4 en gang.

For å ta spyttprøver trenger de mistanke, ref vegtrafikkloven 22 pkt 2
Anonym bruker
"Rød Draug"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Er spyttprøver noe som ofte blir tatt i bruk i tilfeldig kontroll? Har nettopp fått lappen og er pissredd for å miste den
Vis hele sitatet...
Mister du den pga at du har røyka så er det på sin plass.
Sitat av Darkbull Vis innlegg
For å ta spyttprøver trenger de mistanke, ref vegtrafikkloven 22 pkt 2
Vis hele sitatet...
Vil de ta spytteprøve så gjør de vel bare det. Hvem stopper de?

Eller for å si det på en annen måte, får det eller har det noen gang fått, konsekvenser at de har gjort kontroller
uten at "alle" kriterier for å ta en prøve har vært til oppfylt?

Jeg syns for øvrig at man bør slå hardt ned på all ruspåvirket kjøring.
Sist endret av vindaloo; 20. februar 2023 kl. 10:04.
Anonym bruker
"Ergerlig Rein"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Morsomt at politiansatte i f.eks Canada må vente minst 6 timer før de kan dra på jobb hvis de har røykt, men her i Norge mister man lappen om man røykte for 1 uke siden. Perfekt system.
Sitat av Darkbull Vis innlegg
24a har ikke punkt 4 en gang.

For å ta spyttprøver trenger de mistanke, ref vegtrafikkloven 22 pkt 2
Vis hele sitatet...
Kanskje fordi jeg refererte til §22a, testing av ruspåvirkning
§ 22 a.Testing av ruspåvirkning
Politiet kan ta alkotest (foreløpig blåseprøve) og foreløpig test av om motorvognfører er påvirket av annet berusende eller bedøvende middel når:

1. det er grunn til å tro at han har overtrådt bestemmelsene i § 22 eller § 22 b,
2. det er grunn til å tro at han har overtrådt andre bestemmelser som er gitt i eller i medhold av denne lov, og departementet har bestemt at overtredelsen kan ha slik virkning,
3. han med eller uten egen skyld er innblandet i trafikkuhell, eller
4. han er blitt stanset i trafikkontroll.


Legg merke til punkt. 4
Det er nok til å teste

Legger ved link så folk kan lese selv
https://lovdata.no/lov/1965-06-18-4/§22a
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Morsomt at politiansatte i f.eks Canada må vente minst 6 timer før de kan dra på jobb hvis de har røykt, men her i Norge mister man lappen om man røykte for 1 uke siden. Perfekt system.
Vis hele sitatet...
Heia Norge, prøver å kopiere NA for å så gjøre alt værre 🇧🇻