Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 1473
Hei, det er en ting jeg lurer på. hva er det egentlig som gjør at en xbox til 2-3k kan dra battlefield 3. noe som du ikke kan gjøre med en pc til 2-3k?

hvilke deler er det xbox bruker som gjør at de altid kan dra di nyeste spillene?
min xbox er rundt 3-4 år gammel og den kan dra battlefield 3 helt fint!

men en 3 år gammel pc jeg har som kostet dobbelt som mye som xboxen ikke greier det.




noen som har en forklaring på dette?
Spillene lages jo for at det skal fungere optimalt påxbox.. Alt er tilpasset, grafikken er justert og sånt.

De vil jo ikke gi ut et spill som ikke fungerer bra på konsollen det gis ut på!

Delene i en PC vil variere stort og det er dermed mye vanskeligere å optimalisere for alle.

I tillegg har xboxen også ganske annerledes hardware i forhold til vanlige maskiner.
Vet ikke helt. Her kan du se system specsene ihvertfall.
http://hardware.teamxbox.com/article...cifications/p1
Sitat av flexd Vis innlegg
Spillene lages jo for at det skal fungere optimalt påxbox.. Alt er tilpasset, grafikken er justert og sånt.

De vil jo ikke gi ut et spill som ikke fungerer bra på konsollen det gis ut på!

Delene i en PC vil variere stort og det er dermed mye vanskeligere å optimalisere for alle.

I tillegg har xboxen også ganske annerledes hardware i forhold til vanlige maskiner.
Vis hele sitatet...
så med andre ord så kan en bra gaming pc få MYE bedre kvalitet (grafikk) enn en xbox ville greid?
Sist endret av koalafant; 2. februar 2013 kl. 11:27.
Sitat av koalafant Vis innlegg
så med andre ord så kan en bra gaming pc få MYE bedre kvalitet (grafikk) enn en xbox ville greid?
Vis hele sitatet...
Nja, det kommer jo an på om spillet er laget med så god grafikk.

Men hvis man kan anta at spillet har pen grafikk (f.eks BF3, Far Cry 3, Crysis) så er grafikken bedre på en god PC enn den er på xbox.
Grafikken, synsavstand o.l. er mye mindre enn på en PC med innstillinger på fullt.

Men man kan dytte inn mer kraft for 2k på en xbox enn en PC på det dobbelte. En PC er et engangssalg der profitten skal kun ligge i differansen mellom produksjon og utsalgspris. En XBOX kan selges med tap, og Microsoft tjener gode penger over tid pga. ekstratilbehør som kontroller til 3-400 og spill/tilleggspakker til spill i deres butikk, de får prosenter av alt dette. Over tid er det en betraktelig sum. Egentlig venter jeg bare på en XBOX/PS der man kan oppgradere komponenter også - de ville tjent hemningsløse summer.
Potetgullkjenner
FatMan's Avatar
Så og si alle nyere spill ser bedre ut på PC. Både når det kommer til selve utseendet, men spesielt også fps'en. Når er sist gang du spilte et nytt xbox-spill i 60fps? Hint; aldri.

En dyr PC har mye mere kraft enn en konsoll, men konsollen er lettere å lettere å optimalisere på.
Xbox bruker ikke anti-alising. Å kalkulere anti-alising tar driit mye kraft og når jeg kjører min gtx 690 på en kjerne så vår jeg bare 50-60 fps på BF3 med alt på ultra. Hvis jeg slår av anti-alising så skyter FPS'en min i været! Det samme gjelder for PS2.

Selve grafikk kalkulering tar ikke så veldig mye kraft. På konsoller skrur de ned shaders og andre effekter så de klarer å gjøre det. Desuten så har sony og microsoft egne avtaler som gjør at de får litt rabatt på HW. Noen kjøper jo PS3's for å bruke det som servere fordi de yter ganske mye i forhold til prisen: LINK
Sitat av MrZone Vis innlegg
Xbox bruker ikke anti-alising. Å kalkulere anti-alising tar driit mye kraft og når jeg kjører min gtx 690 på en kjerne så vår jeg bare 50-60 fps på BF3 med alt på ultra. Hvis jeg slår av anti-alising så skyter FPS'en min i været! Det samme gjelder for PS2.

Selve grafikk kalkulering tar ikke så veldig mye kraft. På konsoller skrur de ned shaders og andre effekter så de klarer å gjøre det. Desuten så har sony og microsoft egne avtaler som gjør at de får litt rabatt på HW. Noen kjøper jo PS3's for å bruke det som servere fordi de yter ganske mye i forhold til prisen: LINK
Vis hele sitatet...
Hele Cell-based cluster opplegget er vel defunct for flere år siden etter at Sony sluttet å supportere andre OS på PS3.

De fleste regnecluster idag har gått over til å bruke GPU\APU istedet og er latterlig mye kraftigere enn de vi installerte for bare noen år siden.

Gode skalerbare løsninger som f.eks HP SL6500 med 1-3x GPU\APU per node, og plass til åtte noder per chassis, som igjen gir 10 chassis per 42U, mao med maks noder kan man ha 8x GPU \ APU per chassis - 80 GPU \ APU per rack koblet sammen med infiniband.

Eller hvis man ikke trenger kraften men distrubusjonen kan man bruke f.eks få 288x ARM-maskiner per 4U, mao på et 42U rack får du 2880 servere.
Sist endret av AtXbYeA; 2. februar 2013 kl. 13:11.
Det hele er at konsoller som Xbox og ps3 selges mye billigere en de er å lage. Så dere gjør et røverkjøp når det kommer til hardware.
Men er jo det at du må kjøpe spill som er spesielt laget til disse konsollene, også må du kjøpe diverse oppdateringer og andre ting som finnes innenfor disse konsollene.

Sånn som at ps3 selgte for $399 i statene, mens de be laget for $494 når de ble lansert. Sony viste at de ble å tape mye, men fortjenesten ble så mye mer. For jo flere konsoller de selger jo bedre, for da selger de jo enda flere spill. Spill som koster ingenting å lage i kostnader.
Det er jo galskap og selge noe som du vil tape på i kostnad i forhold til produksjons råvarer i enkelte tilfeller men ikke her hehe.

Spillkonsoller er en meget fin ting vist du kun vil spille og se film f.eks. prismessig da.
Sist endret av Snørrungen; 2. februar 2013 kl. 14:32.
Jeg vet ikke om dette svarer helt på spørsmålet ditt, men her har du sammenligningen mellom grafikken til XBOX og en la meg presisere veldig god PC.

http://www.youtube.com/watch?v=ocVyrtcTpHw

Som de fleste sier her inne så har det vel mye å gjøre med at spillene lages for å passe til xboxen, mens pc'spill lages for å se best mulig ut med høyest mulig kvalitet.
Grunnen til at en xbox eller ps3 kan dra spill med så 'svak' hardware er at det er mye lettere å optimalisere et spill til hardware som er bestemt, mens i en pc er det en blanding av f.eks. en CPU fra intel, et GPU fra AMD osv. I tilegg bruker ikke konsoller Anti-Aliasing som krever en god del, mens pc'er gjør. Er en grunn til at konsoller ikke har like god oppløsning som en pc har.