Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  3 2733
Kjøpt meg en m.2 ssd med litt større lagringskapsitet (kom over 1tb for ca. 1000kr) som jeg skulle bytte ut med mitt gamle. Begge er NVMe x4 og skal således passe, men ser nå at
porten på hovedkortet mitt er PCIe 2.0x4("up to 20 Gb/s using PCI-Express Gen2 x4") og mitt nye m.2 er PCIe 3.0x4. Etter hva jeg har forstått vil jeg ikke få full hastighet ettersom det blir begrenset av at porten min kun er 2.0 og ikke 3.0

Hvor mye hastighetstegrenselse snakker vi om, nok til å sende i retur? Har ikke åpnet pakken enda.


Vet det finnes noen adapterer dere ute, men er det kun for å gjøre fra x4 til x* eller er det noe lignende for PCIe 2.0 til 3.0?
Sitat av newuser Vis innlegg
Hvor mye hastighetstegrenselse snakker vi om, nok til å sende i retur
Vis hele sitatet...
Det er avhengig av hvor rask den nye SSD-en din er. Hvis den f.eks. makser ut på 500 MB/s så vil det ikke ha noe å si.
Hm-lurer litt på det samme. Sitter med et Asus Prime X-370 pro fra 2017. I moderkortmanual står M.2 socket supports PCIEe 3.0 x4 and SATA mode M and type 2242/2260/2280/22110 PCIe and SATA storage devices.

Type socket på moderkort beskrives som M.2(SOCKET3)

Tenkte på Samsung 970 EVO Plus 1TB SSD, PCIe Gen 3.0x4, NVME 1.3,3500 MBps (les) / 3300 MBps (skriv,
Så ifølge moderkort spec skulle det funke da?
Sto imanual till moderkort at cpu-limitations kunne ev slå inn, men cpu er ryzen 7 1700 x så den burde kunne nå lese og skrivehastighet som nvm:en har i spec?
Trådstarter
35 9
Hvis porten din er PCIe 3.0, det samme som din ssd, burde det ikke være noen begrensninger.
Jeg har lest at det har minimalt å si å bruke 2.0 port på 3.0 PCIe når det kommer til skjermkort, men skulle gjerne vist hvordan det var i forhold til m.2 ssd.

Sitat av Jenkki Vis innlegg
Det er avhengig av hvor rask den nye SSD-en din er. Hvis den f.eks. makser ut på 500 MB/s så vil det ikke ha noe å si.
Vis hele sitatet...
Det er denne jeg kjøpte: https://www.komplett.no/product/1135...tb-nvme-m2-ssd
M.2 2280, PCIe 3.0 x4, NVMe, 3D NAND, up to 2200/2000MB/s, 600TBW
Sist endret av newuser; 11. januar 2021 kl. 16:28. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.