Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 4974
Hei Freaks!

Tenkte å starte et lite prosjekt og vil gjerne høre om noen her har erfaringer.

Som tittelen sier så vil jeg prøve å lage et lukket økosystem i en slags glassbeholder.

Trenger sårt litt råd av dere med grønne fingre

Hva slags:
-Jord?
-planter?
-med eller uten insekter?
-generelle tips?

Setter pris på alle svar!

Ønsker dere en god helg!
Ikke at jeg har så mye å komme med, men
SlivkiShow har laget noen sånne.
Jeg synes et helt lukket økosystem er kulest, har ikke tatt steget med å lage mitt eget enda så jeg har ingen tips dessverre.

https://www.youtube.com/c/LifeinJars
Grønne fingre har jeg ikke, så derfor er det greit med et økosystem som kan stelle seg selv

Grus, aktivt kull, blomsterjord, og planter som liker mye fuktighet. Jeg har også noen insekter, men jeg tror ikke det er strengt nødvendig.

Jeg vet om folk som har gjort det enklere enn det, og det har funket helt fint. Bare puttet litt jord fra hagen, noe mose og tilfeldige planter. Funker det ikke så er det ikke verre enn å starte på nytt.

Det er forresten noen subredditer om dette der man får mye hjelp og info.
Travis Bickle
Taxidriver's Avatar
Trådstarter
Takk for svar og gode tips, har sett noen YouTube klipp og det ser ufattelig kult ut!

Pi: hva slags insekter har du inni der?

Sist endret av Taxidriver; 13. november 2020 kl. 11:16. Grunn: Tillegg
Dette er en grei oppskrift på fremgangsmåte: https://www.gardenliving.no/products...ed-handredskap

Men vent gjerne litt med å lukke det helt, til du ser at det har stabilisert seg.

Sitat av Taxidriver Vis innlegg
Pi: hva slags insekter har du inni der?
Vis hele sitatet...
Spretthaler og isopoder.
Sist endret av *pi; 13. november 2020 kl. 11:21. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
hvis dere vet om noen gode steder som selger store lufttette krukker på noen liter som er laget av glass eller noe sånt så hadde det vært fint med noen tips
Sitat av EvilSink Vis innlegg
hvis dere vet om noen gode steder som selger store lufttette krukker på noen liter som er laget av glass eller noe sånt så hadde det vært fint med noen tips
Vis hele sitatet...
Linken jeg postet selger, men gå heller på finn og kjøp en vinballong.
Sitat av *pi Vis innlegg
Linken jeg postet selger, men gå heller på finn og kjøp en vinballong.
Vis hele sitatet...
Se der ja, vinballong var ikke dumt. Takk for hjelpa