Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 9637
Hei,

Hypotetisk sett, hvordan ville det vært mulig å utfordre nasjonale teknologiinstitusjoner? Forsvaret? NTNU? Jeg vil gjerne ha en relativt åpent definert konkurranse om persepsjonsdreven autonomi.

Feks rekognosere et ufremkommelig utendørs område og finne QR-koder - raskeste vinner? Eller folk for den saks skyld, men da må noen betale for termisk.

Jeg sier ikke at jeg tror jeg har en sjans, jeg vet bare at det vil gi meg det jeg trenger. Nytter ikke å vise frem dette gjennom koden, jeg trenger et referansepunkt slik at jeg kan bevise at jeg har det som trengs for å gjøre dette skikkelig.

Kommer noen dokumentarfilm folk snart, kanskje høre med de?

Jeg kan være klar på noen uker fra jeg får tak i drone og litt $.

Er interessert i andre vinklinger og. Virker man helt idiot om man gjør noe sånt? (Gitt at man faktisk leverer, så klart)

Jævlig ofte når jeg skriver nye tråder blir det slettet. Gjerne fordi det bare er piss. Det er ikke dette
Sist endret av Tøffetom; 2. oktober 2020 kl. 20:48.
Hva i alle dager er dette? Skal du «utfordre institusjoner» til et orienteringsløp?
Tviler på at du får offisiell deltakelse fra Forsvaret eller noen universiteter, men det er vel ingen som hindrer deg i å lage din egen konkurranse og invitere hvem som helst. Da kan du jo sikte på soldater og studenter og fortelle deg selv at de representerer sine respektive studiesteder. Så gjenstår det bare å slå disse studentene og vernepliktige, så har du slått både Forsvaret og NTNU. Gratulerer!
Slik jeg har forstått det utvikler du ett kartlegging/skannesystem for drone? slik politiet brukte når de søkte etter Maja i Ørsta.
Jeg tenker du må begynne i andre enden og faktisk vise hva systemet ditt er kapabelt til.
Sjansen for att politi/forsvar kommer til å bli med på noe slikt er nok lik null.
For alt du vet kan forsvaret allerede inneha teknologien.
Et universitet kan muligens være med på ett pilotprosjekt, eventuelt så må du nok se mot det private marked.

Vet ikke hvor mye $$ og hva du trenger det til, men sett att du skaffer det og leier/låner drone.
Hva er systemet kapabelt til og hvilke bruksområder har det?
La oss si det kan identifisere ett objekt, demonstrere i praksis!
Overvåke forflytning av fjellmasser i rasutsatte områder eller kartlegging av bevegelsene til isbreer.

Basicly, det det koker ned til er at du må imponere noen!
Sitat av Myhre Vis innlegg
Hva i alle dager er dette? Skal du «utfordre institusjoner» til et orienteringsløp?
Vis hele sitatet...
Greien er at jeg er veldig nysgjerrig på hvor landet ligger i denne sammenhengen.

Samtidig så ønsker jeg at borgere og beslutningstakere får en mer oppdatert forståelse for hvor Norge ligger teknologisk. Dette er tross alt en av faktorene som definerer Norge AS sitt møte med en fornybar fremtid.

Det er blitt såpass vanskelig å måle teknologisk utviklingsgrad; det nytter ikke å se på toppfart eller megatonn lenger.

Gjerne en veldig tåpelig overskrift jeg valgte, ser det nå, men hvis man ser forbi sånt og forholder seg til essensen:

Jeg ønsker å diskutere muligheten for vennskapelige og underholdende, men enda relevante og målbare sammenligninger av teknologi. Hvor bra funker aktør X sine løsninger? Hvordan gjør Høyskolen på Vestlandet det med universitet i Bergen?

Det er snakk om mange milliarder skattekroner årlig og tusenvis av studievalg. Helt ned på barneskolen har vi nasjonale prøver; hvordan i all videste verden er det mulig at resultatmålingen forsvinner med gradene?

En kan si at mye fagkunnskap og fagkvalitet vanskelig måles, enda vanskeligere sammenlignes. Men samtidig så er det mye som er mulig, dette er ikke en formell greie.

Er mange robot konkurranser rundt om i verden og kun fantasien setter grenser for hvordan ting kan sammenlignes. NTNU og forsvaret er selvfølgelig i feil enda av skalaen, tåpelig av meg. Tenker heller at dette kan være en gyllen mulighet for underdogs til å «show em what you got» (Rick and Morty! Godt eksempel!)

Eksempelet mitt er kanskje et dårlig eksempel, da det er få som kan stille overhodet. Men innen andre grener av høyteknologi, eksempelvis AI, er jo konkurranseformulering trivielt.

Skjønner at dette ikke virket som den gode ideen jeg så for meg at det var; jaja. Bedre med en dårlig ide for mye enn en god for lite.

Sitat av MultiPlokk Vis innlegg
Slik jeg har forstått det utvikler du ett kartlegging/skannesystem for drone? slik politiet brukte når de søkte etter Maja i Ørsta.
Jeg tenker du må begynne i andre enden og faktisk vise hva systemet ditt er kapabelt til.
Sjansen for att politi/forsvar kommer til å bli med på noe slikt er nok lik null.
For alt du vet kan forsvaret allerede inneha teknologien.
Et universitet kan muligens være med på ett pilotprosjekt, eventuelt så må du nok se mot det private marked.

Vet ikke hvor mye $$ og hva du trenger det til, men sett att du skaffer det og leier/låner drone.
Hva er systemet kapabelt til og hvilke bruksområder har det?
La oss si det kan identifisere ett objekt, demonstrere i praksis!
Overvåke forflytning av fjellmasser i rasutsatte områder eller kartlegging av bevegelsene til isbreer.

Basicly, det det koker ned til er at du må imponere noen!
Vis hele sitatet...
Ikke fokus på mitt prosjekt. Tenker generelt på tvers av disipliner. Hadde ikke samfunnet hatt interesse av dette - også uavhengig av eventuell underholdningsverdi?
Sist endret av Tøffetom; 3. oktober 2020 kl. 20:57. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Jeg aner ikke om jeg forstår deg rett, men det ser ut som at du vil at våre fremste (statlige?) FoU-institusjoner innenfor en udefinert «teknologisk» fagkrets skal legge bort det de gjør til daglig for å konkurrere mot hverandre, uten noe annet formål enn å vise frem hvor avanserte de er. Det er ganske åpenbart at det både vil være veldig dyrt og veldig kontraproduktivt.

Vi har allerede systemer for å kvantifisere og synliggjøre utvikling uten å ødelegge nytten av den, for eksempel gjennom publisering av forskning i fagfellevurderte tidsskrift med påfølgende telling av publiseringspoeng. Alle disse dataene kommer fra Cristin, så det er bare å velge seg ut noen prestisjetidsskrift og kose seg med dataene!