Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  17 5301
..som kommer når man legger fra seg mobiler og slike ting i nærheten av høytalere, "dydy-dy-dydy-dy-dydy-dy" og noen ganger bare et langt "dyyyyyyyy". Noen som vet hva denne lyden kommer av? Har alltid lurt på det!
Trådløst signal, mobilen din mottar eller sender.
http://www.youtube.com/watch?v=6AqLTWka9cg på 0:11, den du tenker på?

Det er isåfall som PerPerPerPer sa, telefonen din mottar / sender signaler (altså innkommende / utgående melding / samtale) eller bare rett og slett at den "reconnecter" til satelittene. (Mener jeg å ha hørt.)
Men hvorfor gir det utslag i høyttalerne?
Sitat av vikke123 Vis innlegg
Men hvorfor gir det utslag i høyttalerne?
Vis hele sitatet...
Jeg er ikke 100% sikker på hva som gjør det, men jeg kan jo prøve. Jeg vil si det skjer fordi de elektromagnetiske bølgene som blir sendt fra din mobil forårsaker interferens i høyttalerne.
gasnske enkert fordi som nevnt at tellefonen gir utslag på signalkablene, da det bare er et lite signal for å si videre til forsterkeren som er så lavt signal at signalet tellefonen gir fra seg da klarer å bryte in og distraherer dette signalet om jeg ikke tar helt feil
<- Not Spirituell
bergice's Avatar
Men hvorfor har lyden en rytme?
Sitat av bergice Vis innlegg
Men hvorfor har lyden en rytme?
Vis hele sitatet...
Kanskje fordi det er den rytmen signalene går ut i?
Bare noe jeg tror :-D
Sitat av Bruskork1 Vis innlegg
eller bare rett og slett at den "reconnecter" til satelittene. (Mener jeg å ha hørt.)
Vis hele sitatet...
Tro ikke alt du hører... Veldig få som går rundt med mobiltelefoner som benytter satelitter! (Jada, de finnes, men det koster skjorta å bruke satelitt-link!)

Lydene du hører er forstyrrelser når mobiltelefonen din oppdateres mot nærmeste mobilnett / senderutstyr. (Telefonen 'snakker' med sentralen for å fortelle at den er på og i aktuelt område..)
Det er et ganske fast mønster så det du hører har en gjenkjennelig rytme ja!
Sist endret av woff; 11. februar 2012 kl. 01:49.
Er vel i rytme fordi tekniske stuff liker at det maker sense, så en "Av-på-av-på-av-på" rytme er vel god.
(eller som her: "Høyfrekvens-Lavfrekvens-høy-lav etc.)
Sitat av woff Vis innlegg
Tro ikke alt du hører... Veldig få som går rundt med mobiltelefoner som benytter satelitter! (Jada, de finnes, men det koster skjorta å bruke satelitt-link!)

Lydene du hører er forstyrrelser når mobiltelefonen din oppdateres mot nærmeste mobilnett / senderutstyr. (Telefonen 'snakker' med sentralen for å fortelle at den er på og i aktuelt område..)
Det er et ganske fast mønster så det du hører har en gjenkjennelig rytme ja!
Vis hele sitatet...
Mente såklart mobilnett, var i full fart ut døren der og da, så rakk ikke tenke. ^^
Alle ledninger fungerer som en antenne. Når mobilen din kobler seg opp til nærmeste stasjon sender den og mottar signaler, disse blir plukket opp av "antennen" altså signal-/høytalerkabel til anlegget. Grunnen til at det er en rytme er fordi det er et fast signal, mobiler sender ikke et fast signal men et signal som går i bølgedaler. Du kan få litt forskjellig lyder utifra forskjellige faktorer.

Håper det svarer på spørsmålet ditt
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av bergice Vis innlegg
Men hvorfor har lyden en rytme?
Vis hele sitatet...
Fordi moderne digitale radiosendere sender i såkalla bursts, altså kort periode med aktivitet, for å så vere stille igjen. Tankegangen er at sendeeffekten er rimelig uavhengig av datamengda som går, så det er betre å samle opp til ein har nok data til å peise på i t.d. eit sekund.
▼ ... flere år senere ... ▼
For all del, la oss holde oss til saken. Mobiler som kan være langt unna sender disse pulsene og kommer inn på særlig små PC-høyttalere. Jeg vet det er skikkelig irriterende. Min tese er at siden minijack fra PC-lyd har nokså svakt signal, blir disse så forsterket i PC-høyttalerne. PC-høyttalerledninger har vanligvis ingen "skjerm", og kan plukke opp trådløse pulser på vei mellom PC og høyttaler. Jeg tror løsningen er å bytte ut ledningen med en skjermet kabel, men fy så mye pes for å unngå et relativt lite problem. Produsentene av PC utstyr skulle tatt seg av dette, vel vitende om utstrakt mobilbruk.
Sitat av ElJupiter Vis innlegg
For all del, la oss holde oss til saken. Mobiler som kan være langt unna sender disse pulsene og kommer inn på særlig små PC-høyttalere. Jeg vet det er skikkelig irriterende. Min tese er at siden minijack fra PC-lyd har nokså svakt signal, blir disse så forsterket i PC-høyttalerne. PC-høyttalerledninger har vanligvis ingen "skjerm", og kan plukke opp trådløse pulser på vei mellom PC og høyttaler. Jeg tror løsningen er å bytte ut ledningen med en skjermet kabel, men fy så mye pes for å unngå et relativt lite problem. Produsentene av PC utstyr skulle tatt seg av dette, vel vitende om utstrakt mobilbruk.
Vis hele sitatet...
En skjermet kabel? Hva mener du?
Sitat av Jokkerella Vis innlegg
En skjermet kabel? Hva mener du?
Vis hele sitatet...
Det ligger en slags folie inne i ledningen som da fungerer som et skjold for trådløse signaler og interferens. Folien ligger mellom ledere og isolasjonen.

Noen som kan dette bedre kan sikkert komme med en bedre forklaring
Sist endret av Vasken; 12. januar 2021 kl. 15:46.
Se på bildet her: https://en.wikipedia.org/wiki/Coaxial_cable
Dette er en skjermet kabel: her en koax-kabel. Ganske vanlig på alle kabler som håndterer lyd, og mem obligatorisk på radio og tv-kabler.
Nyere CAT-standarder har også måtte gå til det steget å skjerme hvert eneste trådpar inne i kabelen for å oppnå høyere hastigheter.. Skjermingen bør også jordes for å ha best mulig effekt som faradaybur..