Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 3094
Anonym bruker
"Rask Katt"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hei jeg er en gutt på 17år. Jeg har røyka hasj i 2 år nå med noen pauser iblant. Men det som er at jeg har barnverne å muttern på nakken. Å derfor vil jeg trappe ned på røykinga. Røyker cirka 5-10g hver dag å er i ett miljø med mye røyking. å har så høy toleranse at det trengs å roe seg ned. Så hvilke tips er d å få får å klare å trappe ned og finne på andre ting?
Slutt cold turkey og bytt miljø er det som gjelder, slett dealere å for den sags skyld, evt hvis du ikke klarer cold kan du evt trappe ned 2g oer uke, men bedre å bare slutte helt.

Så skaffe hobby eller noe annet å drive fritiden på
Sist endret av mrracerhacker; 16. november 2020 kl. 07:00.
Anonym bruker
"Identisk Mink"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Det funker sjeldent å trappe ned. Da innbiller man seg selv bare at man har blitt flinkere, vil belønne seg og kjøper en femmer man tenker man skal ha en uke men som blir borte i løpet av helga allikevel.

Jeg måtte bare slutte helt å kjøpe, og ta en lang pause fra de som jeg pleide å røyke med. Både fordi med noen av de gjorde vi aldri noe sammen uten å røyke, og fordi andre av de røyket vi som regel alltid selvom vi gjorde andre ting som telttur osv så hjernen min assosierte de med røyking. Unngå folk og steder og settinger som hjernen assosierer med røyking. Jeg måtte kutte ut å gå på byen, og kutte ut å se på Workaholics på kveldene til og med, fordi jeg alltid pleide å røyke når jeg gjorde det så jeg sprakk mye lettere når jeg fortsatte med samme vaner.

Du må legge om vanene dine. Pleier du å røyke når du våkner så ta heller en joggetur eller hopp tau i stua når du våkner, pleier du å røyke etter du har spist så spis ute en periode hvor du ikke bare kan tenne deg en joint, pleier du å røyke til en spesiell serie så slutt å se den serien og gjør noe annet på det tidspunktet du pleier å røyke. Pleier du å henge hos kompis etter skolen å røyke så slutt å heng der og begynn å tren i stedet for eksempel...

Også kan du jo lese en av de mange trådene her om folk som har røyka for mye og fått psykoser, depresjon og forskning på at hjernen ikke blir fullutvikla når man røyker før man er 25 og hjernen ferdig vokst.

Det virker ikke som så big deal nå men kjipt å være 25 og alle går på høyskole og får bra jobber, bra dame og bra inntekt og du ikke klarer en dritt fordi hasjen har gjort deg deprimert og dum og får aldri råd til egen leilighet og bil engang og damene velger de som er bedre enn deg.
Anonym bruker
"Løpende Vette"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg synes å trappe ned er best men 5-10g pr dag?? Jøye meg. Jeg røykte 5-6 g i uka å brukte ca 1 uke på å røyke meg ned. Fordelen med å røyke seg ned er du slipper 3 døgn med sverting 24/7 , søvnen blir bedre osv.glgl
Kjør cold turkey og bli ferdig med det, ha en plan for å aktivisere deg selv. Skulle det blir for ille med direkte kutt har jeg et lite triks. Røyk kun en bitteliten nattings rett før senga i rundt en ukes tid. Etter den uka er det mye lettere å kutte vanen helt etter min erfaring. Håper du klarer det, du har alt å vinne på det.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Jeg må også stille spørsmål ved mengden her.
Hvordan i satan får du noe ut av det når du kjører i deg så mye på en dag? 5g kan vare et par uker hos meg, og jeg har røyket i snart 20 år nå.

For meg er fysisk aktivitet noe som kan hjelpe, men jeg ser at det ikke er attraktivt for alle. Om hele kompisgjengen røyker blir det enda vanskeligere.

Gamer du? Med dagens nettsamfunn må det vel gå an å komme i kontakt med folk for å spille ting du liker som kan få tankene på andre ting.

Liker du å mekke på ting? Det er Satans mye kult man kan lage med en RaspberryPI.
Sist endret av Dodecha; 16. november 2020 kl. 18:46. Grunn: Skrivefeil
Kanskje litt off-topic, men jeg må nesten spør.
Hvordan har du penger til å røyke 5-10g hver dag?
Kjenner stoners med fulltime jobb som ikke har råd til ett så høyt forbruk
Anonym bruker
"Lettet Klappmyss"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Oksygentyven Vis innlegg
Kanskje litt off-topic, men jeg må nesten spør.
Hvordan har du penger til å røyke 5-10g hver dag?
Kjenner stoners med fulltime jobb som ikke har råd til ett så høyt forbruk
Vis hele sitatet...
Han dealer, vil jeg tippe.
Det gjør det i så fall enda vanskeligere å slutte. Pengene frister nok så mye at han kommer til å ha lyst til å fortsette og deale samtidig som han skal prøve å slutte og røyke. En kombinasjon som er nesten umulig å gjennomføre spør du meg.
Min erfaring som av og på røyker over en 10 års periode er at man bør ha noe å gjøre, f.eks fritidsaktiviteter eller noe lignende for å få tankene vekk fra røykinga, sitter man hjemme blir det lett til at man fyrer seg en for at man ikke har noe å gjøre. Jeg personlig sluttet for et par år tilbake å jeg valgte og ta på meg så mye overtid å helgejobbing som mulig bare for å få tankene vekk fra tjallen. røyker nå av å til for kosens skyld men har ikke noe behov for daglig inntak. røyket rundt en 5er i uka selv.
Anonym bruker
"Skeptisk Sfinks"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Klarer ikke forestille meg hvordan du klarer å få i deg så mye cannabis ila. 1 dag. Må jo bonge konstant, høres vanvittig slitsomt ut.
Anonym bruker
"Skeptisk Sfinks"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Forsøk å kun røyke Rizla-joints et stykke unna der du bor, slik at betingelsen blir at du MÅ gå tur for å røyke. Kan hjelpe på å begrense forbruket.
Anonym bruker
"Identisk Mink"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Han dealer, vil jeg tippe.
Det gjør det i så fall enda vanskeligere å slutte. Pengene frister nok så mye at han kommer til å ha lyst til å fortsette og deale samtidig som han skal prøve å slutte og røyke. En kombinasjon som er nesten umulig å gjennomføre spør du meg.
Vis hele sitatet...
Ville heller antatt at han jobba og hadde inntekt men bodde hjemme hos foreldra sine som 17 åringer flest uten og ikke hadde andre utgifter enn å blåse bort spenna på hasj og tull. Jeg hadde hatt en halv mill på konto om jeg ikke røyka bort spenna mine i ungdomstida
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Ville heller antatt at han jobba og hadde inntekt men bodde hjemme hos foreldra sine som 17 åringer flest uten og ikke hadde andre utgifter enn å blåse bort spenna på hasj og tull. Jeg hadde hatt en halv mill på konto om jeg ikke røyka bort spenna mine i ungdomstida
Vis hele sitatet...
Kjenner ikke en eneste person som er 17 år, går på videregående og tjener nok på deltidsstillingen sin bak kassa på rema 1000 til å kjøpe 2-3 plater hver måned til personlig bruk. Men det er såklart mulig.. selvom prisene på plater er dobbelt enn de var før
La oss si 1g er 100kr. At en 17 åring bruker 15000 til 30000 i mnd på hasj er så lite troverdig som det får blitt.

Troll troll troll
Sitat av Oksygentyven Vis innlegg
Kjenner ikke en eneste person som er 17 år, går på videregående og tjener nok på deltidsstillingen sin bak kassa på rema 1000 til å kjøpe 2-3 plater hver måned til personlig bruk. Men det er såklart mulig.. selvom prisene på plater er dobbelt enn de var før
Vis hele sitatet...
Åj... at du enda betaler det dobbelte tyder jo på at noen skor seg godt. Denne "krisa" med hasj har jo vært over lenge, eller er leverandørene bare veldig veldedige med akkurat meg? Er en som har prøvd seg med at det er krise, men for meg er det åpenbart at han prøver å tyne meg for mest mulig da han bygger seg gjeld ved å kjøpe ALT som kan kalles for rus og oppfører seg helt idiot etterfulgt av at han ikke husker noe etterpå og er i store økonomiske vanskeligheter om og om igjen... Ikke gi mere enn noen få tusen ekstra pr plate. Gir du mere kan du like godt venne deg til det. Rykter går.

Sitat av Norgeerkult Vis innlegg
La oss si 1g er 100kr. At en 17 åring bruker 15000 til 30000 i mnd på hasj er så lite troverdig som det får blitt.

Troll troll troll
Vis hele sitatet...
Jo dette er fullt mulig økonomisk som 17 åring. Bare å få gode avtaler med leverandør slik at når du selger 1 gram tjener du det dobbelte. Så for hver 5er du røyker, må du ha solgt en 5er. Det er ikke så mye verre enn det. Å røyke en femmer om dagen gjorde jeg lett i min periode som nyfrelst 17 åring som endelig hadde flytta ut. Men i lengden vil du ende med så lite funk og så mye røyk og smerte i hals og lunger at det vil regulere seg selv automatisk. Man blir til slutt ikke frista lenger om man holder på sånn noen år.

Trikset er å ha noen få jævlige dager. Sett av en helg til å gå cold turkey å slite med søvna, så er sjansen stor for at du til slutt ikke får lyst til å begynne igjen. Eller du kan trappe ned om du har mye selvdisiplin. Men du sier at du er i et miljø med mye røyking. Det vil jo være et åpenbart stort hinder. De må enten akseptere at du tar en pause, ellers håper jeg du også forstår at dette ikke er ekte venner du ønsker å bruke mere tid eller energi på.

Du burde, som flere foreslår finne en annen hobby som kan oppsluke tid og tanker, men det er litt vanskelig når det renner inn spm på tlf om å "være med å røyke?", eller om "du kjenner noen som har?". Den beste måten å gjøre det er faktisk å legge om livsstil da hasj har blitt en såpass omfattende del av livet ditt. Hjernen er ikke ferdig utviklet før du er 25 år, og det er ikke noe du ler lenge av. Bruk av cannabis før det gir mye høyere risiko for cognetive problemer seinere i livet. Det er en god mulighet for at du vil angre om du ikke putter hasjen tilbake i siste rekke. Ikke la den påvirke ditt forhold til moren din mer, ikke la den gi familien din problemer med barnevernet, og viktigst av alt ikke la hasjen velge venner for deg. Det er gjerne de som var der før du begynte, og holdt kontakten mens du røyka som er der for deg når du er ute av miljøet. Dét er venner du vil ta vare på! Når du "endelig" flytter ut vil du bli trakassert til helvette av politiet fordi barnevernet ofte har et tett samarbeid og deler gladelig informasjon. Ta deg en cold-turkey pause og gi morra di en klem! Tipper hu har savna deg.
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Lage regler.
Max penger i uke måned.
Droppe mornings.
Aldri røyke før etter klokka x på kvelden.
Over til rødrisla og å bruke lenge tid på å mekke.
Uteseksjonens hasj app.
Holde seg unna de av vennene som røyker mest og legger opp til mest røyking.
Planlegge en aktivitet som skal erstatte røyke chill.
Sist endret av meaculpaUIO; 16. november 2020 kl. 22:15.
Anonym bruker
"Lei Storkobbe"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Konkrete tips for å trappe ned (results may vary):

Å røyke sjeldnere er i starten vanskelig.

Å røyke mindre hver gang er enklere. Lag mekket litt svakere og rull tynnere/kortere, la resten ligge til neste.

Eventuelt slokk jointen når du er fornøyd, tenk "kan røyke resten når jeg vil" og gjør noe annet til til du får lyst på mer.

Vær bevisst hvor mye du røyker, tenk over "hvor røyka jeg i går?" hver dag.

Gjør du dette i noen dager vil du sakte få et litt mer avslappa forhold til det hele. Det vil bli enklere å røyke litt sjeldnere.

Etter hvert test en hel dag uten. Uten å slutte, røyk som vanlig etter det igjen, men alltid litt mindre.

Etter noen uker vil du "lande" på en mengde som gjør deg akkurat like fornøyd som før, men som er betraktelig mindre enn tidligere. Du har senket toleransen uten å slutte.

Øker man igjen forsvinner dette dessverre fort. Om du vil slutte, er det nå mye enklere.

Denne nye lave toleransen kan man enkelt opprettholde ved å fortsette med samme lave mengde.