Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 2361
På selveste julaften i fjor fikk jeg tilbake førerkortet etter å ha levert ukentlige urinprøver i 6 måneder. Dette var noe jeg måtte gjøre etter å ha fått lappen inndratt på bakgrunn av det politiet mente var «manglende edruelighet».

I brevet fra politiet stod det ingenting om at jeg måtte fortsette med pissing, men i helseattesten jeg måtte levere hos politiet (og få et tilbakeleveringsvedtak), hadde legen anbefalt meg førerretten i ett år (altså begrenset varighet).

Jeg hadde lest at man må levere kvartalsvise stikkprøver for å kunne fornye førerkortet. Men dette var noe jeg leste om på Helsedirektoratets førerkortveileder, det var ingen lege som sa noe om dette, ei heller politiet.

Men på eget initiativ varslet jeg legen min om dette like før årets første kvartal var over. Legen sa vi kunne ordne et opplegg med umeldte prøver, men det skjedde ingenting. Jeg etterlyste dette hos legen noen måneder senere også, da jeg var der på en time som ikke var relatert til førerkort. Jeg «purret» på og minte om at førerkortet mitt kun var gyldig i ett år og at det var krav om kvartalsvise urinprøver. Heller ikke nå har jeg blitt kalt inn. Nå er det bare to måneder til førerkortet mitt ikke er gyldig lenger og jeg har enda ikke levert en eneste stikkprøve.

Spørsmålet mitt er: hva skjer nå? Legen har vel egentlig ikke lov til å gi meg helseattest (som må leveres til Statens Vegvesen for å få fornyelse) uten at det er gjennomført stikkprøver.

Samtidig har jeg selv påminnet legen om dette flere ganger, og da føler jeg egentlig at jeg har gjort det jeg kan.

Hvis dette fører til at jeg ikke får fornyet lappen er det ganske krise, for det skal leveres barn i barnehage, pendles til jobb osv.

Noen som har vært borti lignende? Altså å ikke ha levert stikkprøver, men likevel fått fornyet helseattest?

Saken min dreide seg om inndragelse etter innrømmelse av at jeg hadde forsøkt å røyke cannabis noen ganger. Jeg har aldri blitt tatt ruset, eller for ruskjøring. Hele saken er ganske håpløs egentlig. Har ikke rørt cannabis siden 2018.
Kan du ikke bare starte med fornyelsen på mandag, og se hva som skjer? Hvis det stopper opp så har du en sak mot den som ikke har gjort jobben sin, enten der er legen eller biltilsynet. Glir det igjennom: Hurra! Du er ferdig med prøver!
Anonym bruker
"Vennlig Lodde"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Er i litt samme situasjon. Gikk 6 mnder ca før første stikkprøver, så rundt 4-5 mnder. Var null problem å fornye, er legen som "godkjenner" det.

Så tror det varierer veldig fra lege til lege hvor ofte de føler det er nødvendig. Ser sikkert ann person.

Har ikke noe fasit men står ikke datoer for gjennomførte stikkprøver i helseattesten fra legen.
Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
Kan du ikke bare starte med fornyelsen på mandag, og se hva som skjer? Hvis det stopper opp så har du en sak mot den som ikke har gjort jobben sin, enten der er legen eller biltilsynet. Glir det igjennom: Hurra! Du er ferdig med prøver!
Vis hele sitatet...
Takk for svar! Jeg får ikke fornyet førerkortet uten å levere helseattest står det inne på vegvesenet.no.

Så alt avhenger av om jeg får helseattest eller ikke. Ifølge Helsedirektoratets veileder kan legen (i utgangspunktet, vet ikke hvor rigid det er) ikke utstede helseattest dersom kvartalsvise prøver ikke viser rusfrihet. I mitt tilfelle foreligger det ingen prøver siden jeg fikk tilbake førerkortet. Så derfor dette er en interessant case egentlig. Regner med flere kan ha vært i samme situasjon.

Legen min er ganske grei, men spørsmålet er vel om han bryter loven dersom han godkjenner min helse uten at det foreligger prøver. Blir spennende! Jeg skal oppdatere når jeg vet mer, kan jo være interessant for flere som havner i samme situasjon.

Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Er i litt samme situasjon. Gikk 6 mnder ca før første stikkprøver, så rundt 4-5 mnder. Var null problem å fornye, er legen som "godkjenner" det.

Så tror det varierer veldig fra lege til lege hvor ofte de føler det er nødvendig. Ser sikkert ann person.

Har ikke noe fasit men står ikke datoer for gjennomførte stikkprøver i helseattesten fra legen.
Vis hele sitatet...
Interessant! Måtte du selv "melde deg opp" til prøver? Eller var det noen som informerte deg om dette opplegget (politi, lege?).

Står det noe om stikkprøver/gjennomførte prøver i det hele tatt i helseattesten?
Sist endret av islandwind; 12. august 2022 kl. 13:27. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Anonym bruker
"Full Krake"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Vis jeg husker så er det opp til legen om du skal ha stikkprøver eller ikke.
Men det jeg syntes er rart er at du møsta lappen før du ha innrømmet at du har prøvd cannabis.

Har flere kompiser som har innrømet bruk til poltiet når de har blitt stoppet. De måtte ta en blodprøve å den kom ut negativ og de fikk lappen tilbake.
Anonym bruker
"Lilla Åmand"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg må ta urinorøve og blodprøve en gang i året for å ha lappen. Før var det ukentlig. Jeg fikk for et år til for ikke lenge siden, trengte ikke mer enn den ene prøven
Anonym bruker
"Farlig Nebbhval"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Fikk førerkortet tilbake etter 6mnd pissing i februar, ble innkalt i mars og mai… skal levere kvartalsvis i 1 eller 3 år. Husker ikke helt..
Anonym bruker
"Farlig Nebbhval"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Fikk førerkortet tilbake etter 6mnd pissing i februar, ble innkalt i mars og mai… skal levere kvartalsvis i 1 eller 3 år. Husker ikke helt..
Vis hele sitatet...
Regner med jeg får 100% innkalling ila aug/sept
Jeg leverer urin og pet prøver hver 3. måned og må fornye førerkortet i 3 år fremover. Men jeg bestiller selv time og velger dato for prøver selv.
Anonym bruker
"Takknemlig Brugde"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Kun alkohol her: 6 mnd med peth blodprøver månedlig. Deretter førerkort for ett år av gangen forutsatt kvartalsvise prøver. De prøvene møter jeg opp og tar selv på eget initiativ, så er jeg sikker. Etter tre år med kvartalsvis kan jeg få førerkort for 5 år, deretter som vanlig. Jeg skal nå straks inn og fornye for å få det i 5 år, blir digg å ikke tenke på pethprøver mer og få saken bak meg.
Man kan slippe stikkprøver om de syns det er unødvendig. Jeg gikk 3 mnd på urinprøver og da sa legen at jeg virket så ærlig osv og derfor skulle jeg slippe stikkprøver. Men så når jeg var ferdig så sa han at siden jeg hadde drukket så mye vann før noen av prøvene, som var mistenkelig så måtte jeg ta stikkprøver likevel.

Det er to bokser de kan hukke av for på helse attesten, enten: bør få førerkort tilbake for godt, eller: bør få førerkort for 1 år av gangen med stikkprøver. Hukker de av den første så slipper man

Sitat av Halvehodet Vis innlegg
Men jeg bestiller selv time og velger dato for prøver selv.
Vis hele sitatet...
Kan du utdype dette litt? Får du lov å velge når prøven tas? Hvor lenge i forveien kan du velge dato? hvor lenge kan du vente mellom hver prøve?
Sist endret av Bluesky_; 13. august 2022 kl. 18:18. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Anonym bruker
"Lysten Sørhare"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Virker som det er litt tilfeldig, jeg mista lappen i 2 år, null krav om prøver.
Dette med manglende edruelighet og spesiellt 2 år med prøver er faktisk ikke lov og er et misbruk fra både Politiets og legens side. Jeg anbefaler dere å være forberedt og gjerne ta med høyesterettsdommer i utskrift og vise fram til legen og si at du er overhodet ikke interessert i dette overgrepet lengre.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Vis jeg husker så er det opp til legen om du skal ha stikkprøver eller ikke.
Men det jeg syntes er rart er at du møsta lappen før du ha innrømmet at du har prøvd cannabis.

Har flere kompiser som har innrømet bruk til poltiet når de har blitt stoppet. De måtte ta en blodprøve å den kom ut negativ og de fikk lappen tilbake.
Vis hele sitatet...
Bare lurer: Så de spyttprøvene viser rødt lenge etter man har røkt uansett?


Leste forresten dette:
I vegtrafikkloven § 22a fremgår det at dersom testresultatet av en alkotest, eller andre forhold, gir politiet grunn til å tro at fører av en motorvogn (bil, motorsykkel, moped etc.) er ruspåvirket, kan politiet kreve spyttprøve fra sjåføren.
Vis hele sitatet...
Betyr det at de ikke tar spyttprøver helt uprovosert? Altså, de kan ikke ta spytt mm det foreligger mistanke??

Sitat av Mozzie Vis innlegg
Dette med manglende edruelighet og spesiellt 2 år med prøver er faktisk ikke lov og er et misbruk fra både Politiets og legens side. Jeg anbefaler dere å være forberedt og gjerne ta med høyesterettsdommer i utskrift og vise fram til legen og si at du er overhodet ikke interessert i dette overgrepet lengre.
Vis hele sitatet...
Kan du finne noen eksempler på dette fra høyesterett?
Sist endret av gugge; 14. august 2022 kl. 18:47. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.