Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 3266
Hei!

Skal legge opp nettverkskabel mellom to punkter. Tenkte å klemme på rj-45 plugger i begge ender. Men finner bare entrådet installasjonskabel på nettet. Går det fint å sette plugger på den, eller må en ha flertrådet patchekabel for at det skal fungere? Desverre ikke aktuelt med patchepanel og vegg kontakter her på grunn av plassproblemer.
Entrådet funker stort sett best med plugger siden flertrådet blir for mykt.

Etter min erfaring i hvertfall.
Uvaksinert 👍
Du må ha flertrådet til plugger. Blir fort dårlig kontakt ellers.
To forskjellige meninger her. Hva stemmer?
I failed unit tests
Freddy_fred5's Avatar
Entrådet fungerer helt fint til plugger, har hatt det i bruk i mange år. Problemet er at entrådet ikke er like fleksibel, så om du beveger mye rundt på kablene blir det fort dårlig kontakt. Det er også noe vanskeligere å få god kontakt i utgangspunktet også, så du må presse som en jævel og ha gode klemmer for at det skal fungere.

Jeg ville anbefalt deg se på f.eks.:
https://www.kjell.com/no/produkter/n...-1-port-p68894

Og kjøre solid core til den, punche ned og så kjøpe ferdiglagde patchekabler fra de til enhetene i begge ender.

Personlig har jeg f.eks. brukt klemmekontakter på solid core til aksesspunktene mine (aka. ting som ikke flytter på seg) i ~5 år nå, uten problemer.
Sist endret av Freddy_fred5; 23. mai 2022 kl. 19:50.
Har aldri sett fler trådet patchekabel en gang jeg. Driver lite med tele da, er elektriker men har terminert mye vanlig type cat 5e eller cat 6. Er ikke de alt for tynne til at man kan ha flere kordeler? Ledertverrsnitt er jo gjerne ikke mer enn 0,2-0.3mm? Sikkert kjempedumt spørsmål.
Sist endret av Bluesky_; 23. mai 2022 kl. 20:39.
I failed unit tests
Freddy_fred5's Avatar
Sitat av Bluesky_ Vis innlegg
Har aldri sett fler trådet patchekabel en gang jeg. Driver lite med tele da, er elektriker men har terminert mye vanlig type cat 5e eller cat 6. Er ikke de alt for tynne til at man kan ha flere kordeler? Ledertverrsnitt er jo gjerne ikke mer enn 0,2-0.3mm? Sikkert kjempedumt spørsmål.
Vis hele sitatet...
Du har nok sett mange patchcabler som er flertrådet, men du har nok ikke sett så mange installasjonskabler som er flertrådet.

Installasjonskabler pleier (er tilnærmet alltid) entrådet, og egner seg for å punches inn i ett patchepanel. Du bruker deretter en patchekabel (som nesten alltid er flertrådet) mellom patch-panelet og relevant utstyr.
Sist endret av Freddy_fred5; 23. mai 2022 kl. 20:45.
Sitat av Freddy_fred5 Vis innlegg
Du har nok sett mange patchcabler som er flertrådet, men du har nok ikke sett så mange installasjonskabler som er flertrådet.

Installasjonskabler pleier (er tilnærmet alltid) entrådet, og egner seg for å punches inn i ett patchepanel. Du bruker deretter en patchekabel (som nesten alltid er flertrådet) mellom patch-panelet og relevant utstyr.
Vis hele sitatet...
Ahaa ja det gir mening takk for godt svar. patchekabel jeg har hatt med å gjøre er jo stort sett ferdig terminert så har ikke tenkt over det
Så det er nevnt: Når det gjelder krympetenger så er det kvalitet som gjelder. Kjøper du en billig kinadritt så kan du ende opp med å koste deg selv mange timer med feilsøking på det som er dårlig terminert plugg selv om billige LED-testere viser god kontakt på 8 av 8, selv om kabelen kun autonegger på 100 Mbps og ikke 1Gbps..