Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  43 6537
Hei.

En vennine av meg vurderer å bruke heroin som smertelindring. Hun har aldri tidligere brukt heroin. Vi har snakket litt om hvordan hun kan innta stoffet på en effektiv måte, samtidig som hun er tryggest mulig.

Den beste måten å oppnå smertelindring på er selvsagt å sette det intravenøst. Siden dette er gateheroin med ukjent styrke- og renhetsgrad, og det faktum at hun er 100% uerfaren md dette stoffet, er IV noe jeg fraråder på det sterkeste. Intranasalt er en mulighet, men jeg ser for meg at røyking er et bedre alternativ. Men for dere som har prøvd å røyke heroin før så vet dere at det er en aldri så liten kunst å få det skikkelig til.

Da er det ett alternativ igjen, og det intramuskulært (IM). Selv om jeg har relativt lang fartstid med heroin må jeg ærlig innrømme at jeg aldri har hverken sett eller hørt noen snakke om å sette heroin intramuskulært. Det er egentlig litt rart, for etter hva jeg klarer å finne ut om det på verdensveven virker det å ha ganske høy biotilgjengelighet intramuskulært sammenlignet med røyking (over 70%), samtidig som risikoen for overdose er drastisk redusert sammenlignet med intravenøst. Hvorfor hører man så lite om denne bruksmetoden?

Er det noen her på bruket som har erfaring med å bruke heroin intramuskulært? Jeg hadde satt stor pris på om dere isåfall kan dele erfaringer, lesestoff - alt av informasjon vil bli satt stor pris på.

Mvh.
Sist endret av Sjølvaste; 6. desember 2018 kl. 09:12.
Det er da ingen kunst å røyke heroin; det er også den tryggeste inntaksmetoden.
Sitat av kallisti Vis innlegg
Det er da ingen kunst å røyke heroin; det er også den tryggeste inntaksmetoden.
Vis hele sitatet...
Det er helt klart den tryggeste metoden, men det krever litt mer teknikk enn å ta et bongetrekk med hasj. Spesielt for en person som ikke er vant til å røyke noe som helst, hverken hasj, heroin eller sigaretter.

Det var uansett ikke spørsmålet. Biotilgjengeligheten ved IM er ganske mye høyere enn å røyke det og ettersom det her er snakk om å få best mulig smertelindring er IM en interessant måte å administrere det på.
Sist endret av Sjølvaste; 6. desember 2018 kl. 09:20.
Anonym bruker
"Mulig Rise"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Det å bruke nål er veldig tabubelagt selvfølgelig. Uten å være sikker tror je folk som er lei av å finne ei egnet blodåre. Da er nok im et greit alternativ. hvis du så Petter Nyquist som Petter uteligger, ser du svin sette im flere ganger
Anonym bruker
"Grønn Bakkhest"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Du som har god erfaring med å bruke heroin, hvorfor fraråder du ikke venninnen din å ta dette?? En god venn ville vel absolutt frarådet dette på det sterkeste? Hun virker veldig uerfaren med rusmidler og det er et stort hopp og starte rett på heroin. Hun vil nok få en smertelindring, men hun kan få mye annet på kjøpet også. Anbefaler deg å få henne til å lese hele tråden; hvordan skyte heroin av bloodshoteyes samt heroinabstinenser en subjektiv beskrivelse av tøffetom, før hun tar en beslutning om å prøve noe som kan ha fatale konsekvenser.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Du som har god erfaring med å bruke heroin, hvorfor fraråder du ikke venninnen din å ta dette?? En god venn ville vel absolutt frarådet dette på det sterkeste? Hun virker veldig uerfaren med rusmidler og det er et stort hopp og starte rett på heroin. Hun vil nok få en smertelindring, men hun kan få mye annet på kjøpet også. Anbefaler deg å få henne til å lese hele tråden; hvordan skyte heroin av bloodshoteyes samt heroinabstinenser en subjektiv beskrivelse av tøffetom, før hun tar en beslutning om å prøve noe som kan ha fatale konsekvenser.
Vis hele sitatet...
Det har jeg selvsagt gjort, og jeg har fortsatt ikke gitt opp å stoppe henne i å gjøre dette. Jeg prøver å forklare henne at dette en fryktelig skummel vei å gå, og at det rett og slett er en dårlig løsning. Hun leser forøvrig i tråden her selv så hvis du har noe å tilføye er det bare å skrive det i denne tråden.
Ikke sett det i intramuskulørt om hun ikke har toleranse, da dette kan være farlig. Ikke ta det nasalt heller, like farlig. Det tryggeste er å røyke det. Samt du kan få abcesser om du setter det intramuskulært, selvom det er første gangen.
Anonym bruker
"Løs Hare"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Det safeste er jo selvfølgelig å røyke det. Å sette gateheroin med nål, uansett om det er IV eller IM innebærer jo en stor risiko for infeksjoner av ulike slag.
Anonym bruker
"Fattig Hvithval"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Gateheroin intramuskulært er å be om abcesser/infeksjoner. Har sett stygge cases med stor muskeldød/rabdomyolyse som igjen kan føre til nyresvikt og i verste fall en framtid som dialysepasient. Ville aldri vurdert å sette noe I.M som ikke kom fra et hetteglass og behandlet med aseptisk metode.
Anonym bruker
"Fri Knølhval"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Venninnen din må jo ha store smerter for i det hele tatt å vurdere å kjøre livet sitt til helvette for å bli kvitt smertene. Om personen har store smerter, så regner jeg med at legen allerede har sagt at hun ikke får noe smertelindring som IKKE setter livet i fare med det første..? Begynner hun med heroin kan hun likesågodt si hade til alt annet i livet..
Høres ut som en svært merkelig og potensielt farlig plan.

Har dere ingen andre alternativer?
Intramuskulært/muskulært?
Jeg fant d jeg søkte(trodde jeg) etter å ha flørtet med pepper,piller osv i over 10 år. Oxycontin. Jeg virket endelig optimalt. Helt til d ble bom stopp i suppleringskjeden. Trodde jeg hadde opplevd smerte før. Men nei. En uke m ustoppelige smerter dag og natt. Og når du tror d er over; En uke uten å klare å sove. Ligg unna er mitt råd.
Send hu i rettning sprøyte rommet.
Dersom vennen din har behov for smertelindring, anbefaler du henne heroin fremfor en tur til legen? Jeg skjønner ikke...
Jeg har egentlig ikke noe behov for å rettfediggjøre dette ovenfor dette forumet, for det ligger enormt mye tid med vurderinger bak denne avgjørelsen. Men av respekt for dem som faktisk kommer med saklige svar så skal jeg heller gi en kort forklaring.

Hun sliter med alvorlig sykdom. For dette får hun svært sterke smertestillende av legene, og hun går inn og ut av sykehuset grunnet absurde smerter. Hun har hatt flere undersøkelser enn jeg noensinne har hørt andre pasienter ha, og hun har fulgt legenes råd til punkt og prikke. Nå har hun nådd et punkt der smertene er så uholdbare at hun har vært nære ved å ta sitt eget liv. Hun ønsker ikke å dø, men smertene har nå nådd et punkt der hun rett og slett ikke vet hva hun skal gjøre. Dette, i kombinasjon med dårlig behanding fra helsetjensten har hun nådd et punkt der hun vil prøve det som prøves kan - selv om det er på utsiden av hva legene anbefaler. Alternativet, slik hun ser det, er å avslutte livet. Jenten er rådvill, og det samme er (den ruskonservative) familien rundt henne. De er også inneforstått med at heroin er noe hun vurderer som en siste utvei og er også villig til å hjelpe henne med dette om det viser seg å bli nødvendig.

Som jeg har skrevet tidligere prøver jeg så godt jeg kan å fraråde henne fra å gjøre dette. Jeg tror/håper fortsatt at det er noe legene må kunne gjøre for henne, men etter å lest journalen hennes og pratet med hennes nærmeste pårørende forstår jeg at hun har mistet tiltro til dette systemet.

På samme måte som en person med angst ofte blir roligere bare ved tanken på at h*n har medisiner tilgjengelig håper jeg at min vennine vil få den samme psykiske effekten av å ha samme type "sikkerheten", som i hennes tilfelle er heroin. Denne tråden er opprettet for å tilegne henne (hun leser som sagt tråden) mest mulig korrekt kunnskap hvis worst case scenario bir et faktum. Men som sagt - jeg fraråder henne fra å gjøre dette og enn så lenge har man lykkes med det.

Jeg forstår at jeg fremstår som en kynisk drittsekk helt uten skrupler og betenkeigheter for å påprakke et ellers "streit" menneske heroin. Det er deres fulle rett å ha den meningen, men hvis alternativet er å avslutte livet er valget ganske åpenbart for min del. Så får heller et unisont freakforum dømme meg nord og ned.

Back to topic: takk til dere som har kommet med relevante svar. Det var ikke akkurat oppløftende lesning selv om deres erfaringer samsvarer noenlunde med det jeg antok på forhånd. Jeg håper likevel enda flere kan dele det de måtte ha av kunnskap om dette temaet.
@Sjølvaste
De som dømmer deg for å hjelpe noen med heroin for smertelindring, vet nok lite om hvordan det å leve med smerter er.
Selv har jeg i perioder så vondt at om jeg ble tilbudt en pille som med stor sannsynlighet ville tatt livet av meg, men om jeg overlevde ville gjort at jeg slapp alle kroniske smerter for resten av livet, ville jeg tatt denne pillen uten å blunke.
Det å gå med kroniske smerter er så psykisk nedbrytende at det er umulig, for noen som ikke selv har opplevd det, å forestille seg hvor desperat man etterhvert blir etter å lindre smerten.

Når det gjelder å sette heroin IM har jeg lite å tilføye, men tenker at det kanskje finnes alternativer til gateheroin?
Helsevesenet ser ikke ut til å være mye til hjelp, men jeg ser for meg at det burde være mulig å få tak i morfin, og siden det virker som helsevesenet ikke er behjelpelig, finnes det kanskje alternative måter å fremskaffe dette på?
Poenget mitt er at når man først skal drive med selvmedisinering mot smerter, er det vel ønskelig med minst mulig bivirkninger, det har lite for seg å ta noe som i verste fall gir flere plager/smerter?
Jeg har også problemer med å se at heroin skal gi noen smertelindring som overgår det medikamenter er i stand til, er grunnen til at heroin blir vurdert først og fremst fordi det er enklere å få tak i?
Anonym bruker
"Løs Hare"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Sjølvaste Vis innlegg
Jeg har egentlig ikke noe behov for å rettfediggjøre dette ovenfor dette forumet, for det ligger enormt mye tid med vurderinger bak denne avgjørelsen. Men av respekt for dem som faktisk kommer med saklige svar så skal jeg heller gi en kort forklaring.

Hun sliter med alvorlig sykdom. For dette får hun svært sterke smertestillende av legene, og hun går inn og ut av sykehuset grunnet absurde smerter. Hun har hatt flere undersøkelser enn jeg noensinne har hørt andre pasienter ha, og hun har fulgt legenes råd til punkt og prikke. Nå har hun nådd et punkt der smertene er så uholdbare at hun har vært nære ved å ta sitt eget liv. Hun ønsker ikke å dø, men smertene har nå nådd et punkt der hun rett og slett ikke vet hva hun skal gjøre. Dette, i kombinasjon med dårlig behanding fra helsetjensten har hun nådd et punkt der hun vil prøve det som prøves kan - selv om det er på utsiden av hva legene anbefaler. Alternativet, slik hun ser det, er å avslutte livet. Jenten er rådvill, og det samme er (den ruskonservative) familien rundt henne. De er også inneforstått med at heroin er noe hun vurderer som en siste utvei og er også villig til å hjelpe henne med dette om det viser seg å bli nødvendig.

Som jeg har skrevet tidligere prøver jeg så godt jeg kan å fraråde henne fra å gjøre dette. Jeg tror/håper fortsatt at det er noe legene må kunne gjøre for henne, men etter å lest journalen hennes og pratet med hennes nærmeste pårørende forstår jeg at hun har mistet tiltro til dette systemet.

På samme måte som en person med angst ofte blir roligere bare ved tanken på at h*n har medisiner tilgjengelig håper jeg at min vennine vil få den samme psykiske effekten av å ha samme type "sikkerheten", som i hennes tilfelle er heroin. Denne tråden er opprettet for å tilegne henne (hun leser som sagt tråden) mest mulig korrekt kunnskap hvis worst case scenario bir et faktum. Men som sagt - jeg fraråder henne fra å gjøre dette og enn så lenge har man lykkes med det.

Jeg forstår at jeg fremstår som en kynisk drittsekk helt uten skrupler og betenkeigheter for å påprakke et ellers "streit" menneske heroin. Det er deres fulle rett å ha den meningen, men hvis alternativet er å avslutte livet er valget ganske åpenbart for min del. Så får heller et unisont freakforum dømme meg nord og ned.

Back to topic: takk til dere som har kommet med relevante svar. Det var ikke akkurat oppløftende lesning selv om deres erfaringer samsvarer noenlunde med det jeg antok på forhånd. Jeg håper likevel enda flere kan dele det de måtte ha av kunnskap om dette temaet.
Vis hele sitatet...
Jeg skjønner at dette er en meget frustrerende situasjon har selv vært vitne til nærtstående som har vært i en lignenede situasjon. MEN det jeg ikke fatter er; viss hun allerede står på uante mengder av sterke smertestillende ( jeg går utifra vi snakker oxycontin, norspan e.l?) medisiner som er mye reinere og mer potent enn gate heroin, hvorfor har dere da en tanke om at heroin med max renhetsgrad på 20 % skal gi henne en bedre smertelindrende effekt enn disse medisinene???
Ikke kjøp på gaten isåfall. Det finnes tryggere alternativer på det mørke nettet. For at dette skal gå bra så bør det helst bli gjort på en så klinisk måte som mulig. Skaff rent produkt og milligramsvekt, og putt det i gelatinkapsler. Lag gjerne noen retningslinjer eller tilsvarende og ikke øk dosering uten at dette er blitt drøftet ol..

Kanskje det er lurt å være åpen med legen om dette i tillegg. Ihvertfall planleggingen, så er det mulig hun får enda kraftigere saker. Får hun hjelp av psykolog e.l og hjelp med smertemestring?
Sist endret av Relevant; 8. desember 2018 kl. 16:15. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Lana del Rave
AndraDay's Avatar
Hvordan ble utfallet ts?
Anonym bruker
"Villig Makrell"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Tobias24 Vis innlegg
Ikke ta det nasalt heller, like farlig.
Vis hele sitatet...
Er dette tilfelle??
▼ ... flere år senere ... ▼
Anonym bruker
"Uenig Hork"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg er personen det skrives om.

Jeg kom til 2022 før heroin ble aktuelt. Det har skjedd en god del mellom 2018 og 2022 da. Jeg fikk hjelp av familie til å få tak i heroin i 2018, men tok det aldri da.

Men som sagt, i 2022 ble dette aktuelt. Ønsker ikke dele omstendighetene pga fare for gjenkjennelse av historien.

Først forsøkte jeg hasj/marihuana som «supplement» til medisiner, men dette har ikke vært «nok». Jeg røyker det relativt ofte for å få sove (er stort sett våken døgnet gjennom pga smerter hvis ikke, noen ganger selvom jeg røyker også) - men det er dødfødt hvis smertene er ille den kvelden.

Jeg har derfor endt med å røyke heroin («ved siden av» medisinering fra helsevesenet) ved en del anledninger. Jeg gjorde det første gang for ca 3 mnd siden, og har gjort det ved noen anledninger siden da. Foreløpig har jeg ikke merket noen problemer, ikke fått problemer med misbruk eller avhengighet. Men som sagt er det foreløpig - hvordan det ender gjenstår jo å se - men jeg har jo litt vanskelig for å se for meg at jeg plutselig skal bli avhengig av det senere når jeg ikke er blitt det hittil - men man skal jo aldri si aldri.

Jeg syns SELVFØLGELIG situasjonen er EKSTREMT LITE OPTIMAL, og det er omtrent ikke grenser for hvor intenst jeg skulle ønske livet mitt var annerledes/at det aldri kom til dette. Veien hit jeg er nå har vært knallhard, og når jeg røykte heroin var det det eller selvmord som var aktuelt. Jeg kunne virkelig virkelig virkelig ønske helsevesenet fungerte/at jeg fikk hjelpen jeg trenger der. Har aldri vært så langt nede som jeg er, og ser vel for meg at den eneste måten dette logisk ender på er vel i selvmord uansett. Så det er vel en viss fare for at jeg bare har tatt en omvei ved å røyke heroin iblant. Men jeg har jo egentlig ikke lyst å dø, så det var vel derfor jeg like så godt tenkte jeg kunne risikere denne «omveien», om det er det det blir.

Om ting løser seg skal jeg selvfølgelig være verdens lykkeligste.
Vurdert å administrere det rektalt? Ingenting er bra å røyke, ja det er relativt trygt mtp overdose, men faen å gåen du kommer til å bli i lungene. Har du en viss peiling på hva du driver med så skal det godt gjøres å ta en OD i rassen
Anonym bruker
"Uenig Hork"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Alge Vis innlegg
Vurdert å administrere det rektalt? Ingenting er bra å røyke, ja det er relativt trygt mtp overdose, men faen å gåen du kommer til å bli i lungene. Har du en viss peiling på hva du driver med så skal det godt gjøres å ta en OD i rassen
Vis hele sitatet...
Hvis den var til meg: Nei, det visste jeg ikke at gikk an. Ja, det er jeg klar over. Med det sagt: Dette er noe jeg har gjort noen få ganger, og jeg må være forsiktig da jeg har svekket lungekapasitet fra før. Vanskelig det der, for jeg er ung og prøver å ha et snev av verdig liv innimellom også. 🤓🙈😅
Heisann. Jeg har litt erfaring med intravenøst bruk av heroin, men for meg så ble det så jeg røykte det for med sprøyter så ble det så veldig raskt litt for mye hos meg som ikke hadde toleranse. Jeg har tatt andre stoffer intramuskulært da, og jeg har aldri hatt noen problemer av det så langt. Men skulle jeg gjort dette med heroin ville jeg nok vært forsiktig med hvor mye sitronsyre jeg hadde brukt - samt varmet det godt før inntak for å fjerne det meste av bakterier. Folk har jo holdt på med dette i evigheter, og hvis du gjør det i låret så er det ganske enkelt å sette sprøyta. Selv brukte jeg å starte på 50mg som alltid var for lite, så økte jeg derfra. Jeg har ikke all verdens erfaringer her så jeg føler kanskje jeg er feil person til å si noe, men siden ingen andre kom med noe så er det vel bedre enn ingenting.

Men du, nå som du bruker heroin så har jo du faktisk rettigheter på medisiner fra LAR, som 8mg suboxone eller muligens enda sterkere også. Dette er jo ganske så sterke opioider det også som vil gi en smertestillende effekt. Mulig du ikke er villig til å gå den runden med LAR, eller føler det er noe poeng, men jeg vet jo hvordan fastlegene kan være i forhold til å skrive ut medisiner så jeg tenkte dette kanskje var å foretrekke fremfor heroin, og da vil du jo få konstant smertelindring. Det er vel bare å prate med fastlegen om at du vil ha henvisning til ruskonsulent, så starter du veien mot LAR medisiner derfra om jeg har skjønt det riktig, så forklarer du bare at du har vært avhengig av opiater fra før og at du trenger noe mer stabilt å bruke og forholde deg til.

Det var hvert fall noe jeg tenkte kunne være mulig i forhold til videre fremover, for med heroin så vet du jo aldri hva du får samt at jobben med å ordne det kan være ett helvettes pes hvis forbruket øker.
Sist endret av tasmus82; 4. juli 2022 kl. 14:36. Grunn: la til mer
Anonym bruker
"Uenig Hork"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Tusen takk for gode tips. Jeg var ikke klar over det med LAR faktisk, men skal tenke på det og evt høre. Jeg burde skrevet noe her som nok ville forklart en del, men samtidig tør jeg ikke pga faren for gjenkjennelse - så da blir det litt «amputert». Setter uansett pris på all hjelp!
Jeg vil (selvfølgelig) anbefale Buprenorfin fremfor Heroin.

Varighet på 24ish timer heller enn 1-6 timer alt ettersom hvordan man inntar Heroinen.
Mye mindre misbrukspotensiale.
Ekstremt effektivt mot smerter når du regner det opp mot rusgivende effekt.

Heroin er smertestillende, men vil gi en ganske så ekstrem rus.

Buprenorfin vil ta smertene uten å gi deg den tunge, tunge rusen.
Det er rett og slett et bedre og billigere alternativ, og mye enklere å få lovlig.
Anonym bruker
"Uenig Hork"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Buprenorfin? Hva er det og hvordan får man det da?

Jeg har ikke merket noen særlig rus når jeg har røykt heroin, kommer kanskje litt an på «porsjonen» eller hva jeg skal si. Noen ganger har jeg følt litt lignende «rus» når jeg røyker heroin som jeg fikk i starten av smertestillende tabletter, bare litt svakere, mens andre ganger merker jeg ikke noen slags rus. Med det sagt har det også variert hvor mye det hjelper mot smertene... Hvis jeg skal gjette er det forskjell på hvor «potent» stoffet er kanskje?
Ser dere foreslår buprenorfin. Er ikke metadon bedre for smerter? Det er en fullagonist, mens buprenorfin er partiell agonist. Altså, stimulerer bare noen av opioidreseptorene

Hvilke medisiner får du for smertene forresten? Er legen for streng eller hvor ligger problemet?
Sist endret av urunderarrest; 4. juli 2022 kl. 21:02. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Anonym bruker
"Uenig Hork"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Har ikke så lyst å svare på det pga jeg tror situasjonen blir veldig gjenkjennelig da. �� Håper på forståelse for det, syns det er skummelt nok bare at dette innlegget finnes.
Buprenorfin er virkestoffet som er i suboxone og subutex, som var de medisinene jeg tenkte på at var tilgjengelige via LAR. Du har også muligheten til å få metadon som han nevnte der, og 12 eller 24 timers langtidsvirkende morfinpreparat. Alle disse er sterke opiater, men det er mulig det stemmer det han sier om at metadon er ett bedre smertestillende middel enn suboxone. Jeg har dessverre ikke nok kunnskap om det til å komme med noe fornuftige innspill på det området. Uansett så ville du fått mer stabil tilgang via LAR, uten den samme faren for å kunne overdosere - men det er visst ganske strengt i forhold til kontroll på at du gjør som avtalt, så om du klarer å leve med det er jo også noe du må vurdere. Du kan lese en hel del om LAR om du søker litt, og du kan også finne en del informasjon via Facebook grupper om du er aktiv der.

Når du røyker så må du sikkert ta flere trekk for å oppnå den effekten du ønsker. Så når du tar å varmer det opp og tar runden med røret over, så venter du en stund til du kjenner at rusen har satt seg i kroppen før du evt tar mer. Må bare si at det føles rimelig feil å sitte å anbefale metoder for å ta heroin, for jeg ønsker ikke det livet på noen - men jeg vet godt hvordan det er å leve med så mye smerter at man ikke klarer å tenke annet enn at man må dø for å slippe, så jeg respekterer valget. Nå var mine smerter riktig nok psykiske sånn at jeg fint kunne finne lindring i andre ting enn opiater, men valget stod uansett mellom å leve med rus eller å gi opp helt - og det var ett veldig enkelt valg.
Anonym bruker
"Uenig Hork"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Huff, det er vondt å høre om at andre også har vært i slike vonde og vanskelige situasjoner. Ja, jeg syns det er tøft. Det er sikkert mange andre som klarer det bedre enn meg der ute, og ikke gjør dumme valg og sånn, men for min del er hver eneste dag en kamp om å prøve å holde ut litt til. Jeg kan ikke huske sist jeg hadde en dag jeg syns var verdt å leve. Det er isåfall mange år siden. Men jeg føler jo også at jeg må være syk som til slutt har tydd til noe så desperat.

Jeg setter uansett masse pris på hjelpen din, innspill og at du tar deg tid! Tusen, tusen takk! Jeg skal søke litt rundt og se hva jeg finner!
Anonym bruker
"Uenig Hork"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Svak* skulle jeg skrive, ikke syk. Ops!
Sitat av urunderarrest Vis innlegg
Ser dere foreslår buprenorfin. Er ikke metadon bedre for smerter? Det er en fullagonist, mens buprenorfin er partiell agonist. Altså, stimulerer bare noen av opioidreseptorene

Hvilke medisiner får du for smertene forresten? Er legen for streng eller hvor ligger problemet?
Vis hele sitatet...
Metadon har mye større påvirkning på hormoner og det er et tungt Opiat. Nettopp fordi det er en fullagonist. Mulig det gjør det til en kraftigere smertemedisin, men hvis Buprenorfin kan gjøre susen er det vel bedre å ta noe som ikke gjør deg tungt ruset og ikke er like overdosefarlig?

Du har rett i at Metadon hadde tatt smerter ja, men jeg ser for meg at Subutex/Buprenorfin hadde hatt en mindre negativ innvirkning på livet - nettopp fordi det ikke er så tungt. Man er mer energisk på Bup enn på Metadon, i hvertfall i min erfaring.

Subutex eller Temgesic som det heter i lavere doser kan man sikkert få som smertestillende av lege, TS. Så lenge Opiater er aktuelt.

Subutex kommer i 2mg og 8mg.
Temgesic kommer i 0,2 og 0,4mg.
Jeg som har brukt Subutex og vært avhengig (det blir man av alle opiater i forskjellige grader og på litt forskjellige måter), og 2mg er en ganske merkbar dose mtp. for eksempel smertestillende effekt. Det vil uten toleranse også gi en kraftig ruseffekt og/eller kvalme.
Sist endret av krystallkongen; 4. juli 2022 kl. 23:11.
Anonym bruker
"Uenig Hork"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Åååhhh, har så lyst å forklare situasjonen - føler virkelig dere kunne hjulpet meg enda mer om jeg sa mer…

Tenkte på en ting da… Jeg føler jo historien er veldig lett å gjenkjenne om man vet om den dersom jeg sier mer her, men tenkte på om noen av dere som virker til å kunne dette:

Er det noen av dere som hadde vært villige til å høre meg ut om jeg forklarer litt mer på PM? Det er ikke mye jeg må skrive isåfall altså, det er kun gjenkjennelsen jeg frykter med det…

Men sender kun hvis noen her syns det er i orden selvsagt.
For all del, kjør på! Vet ikke hvor hjelpsom jeg kan være, men høre på deg kan jeg gjøre ja.
Anonym bruker
"Uenig Hork"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Huff og huff, ble mye lengre å forklare enn jeg tenkte. Beklager!! Men you’ve got mail iallefall. Ehehe.
Jeg bruker hele dagen inne på sånne forum for å svare på spørsmål fra folk jeg. Jeg har ett ganske spesielt sett med erfaringer, men fra dette så deler jeg meget villig. På ett vis så føler jeg det gir meg litt verdi igjen, om jeg klarer å veilede andre når de trenger litt støtte og hjelp. Og jeg har vel forsåvidt vokst opp bak en skjerm også, så jeg har holdt på sånn siden midten av 90-tallet nå - så jeg er godt vant.
Anonym bruker
"Varsom Skrubbe"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Røyk eller snort. Kjempeenkelt om du kjøper noen meth piper som er store. Varm rolig og la det renne fra side til side inne i pipa. For noen uten toleranse er det nok den beste metoden utenom snorting.
Anonym bruker
"Varsom Skrubbe"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Vil nevne at heroin ikke gir noe bedre smertelindring enn Morfin, Oxycontin etc. ei bedre rus. Er mer ut av tilfeldigheter at Heroin er ulovlig og Oxycodone er lovlig. Ingenting spesielt med stoffet om en sammenligner det med andre opioder I Klasse A
Urenheter i stoffet vil gi deg abscesser rimelig fort. Som igjen fører til andre komplikasjoner og sykdom og skade. Ikke bruk Heroin IM. Det kan gå bra en gang. Eller det kan føre til komplikasjoner fra første gang. Ingen fasit.

Opiater gir også smertelindrende effekt mye bedre enn opioider som for eks buprenorfin.
En konklusjon vil vel være å prøve å få maksimert lege/smerteklinikk. Da alle ulovlige engasjement medfører betydelig helserisiko - da de beste opioidene alle kan fås gjennom lege/smerteklinikk.
Anonym bruker
"Uenig Hork"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg har ikke skrevet noe her om medisiner og hvordan det går med helsevesenet sånn sett, igjen - pga gjenkjennelsesfare, men om noen er interessert/tror de kan gi bedre råd om de vet mer om det kan jeg sende på PM om noen ønsker. Får litt kløe av å lese og ikke kunne skrive det liksom. ����
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Hvordan er situasjonen din i dag TS?
Hvordan går det? Send gjerne pm vist det er noe du luter på. Er litt i samme situasjon som deg. Er tidligere opiatavhenging. Har vert flere år i LAR. Både på metadon og subutex.
Har vert rusfri siden 2015.

Har siste året fått påvist en kronisk sykdom (en type kreft) som gir sterke smerter. Men siden jeg har lang historie med opiatavhengihet er legene redde for å skrive ut medisin som hjelper.
Venter nå på vidre utredning ved smerteklinikk. Å får da tramadol. Dette er langt fra potent nok til å ta smertene. Så jeg har blitt nødt til å supplere med ting fra det illegala markedet. Det beste er jo om man får tak i ett ellet annet morfinpreperat. Evt oxynorn. Men er ikke alltid det lar seg gjøre. Så da røyker jeg litt heroin på toppen. Spesielt om kveldene for å ha sjans å sove.
Har ikke brukt sprøyter siden før jeg var i lar. Og jeg vil fraråde på det sterkeste å bruke det. Detter gjelder også IM. Spesielt siden det er snakk om en person uten serlig opiat tolleranse. Snorting kan også være vanskelig.å kontrollere dose.
Er som noe har nevnt over en liten leringskurve på hvordan man røyker. Men er mye bedre og godta litt.svinn i begynnelsen til man får teknikk på det.

Ser det er noen mnd siden du sist skrev. Så håper det har ordnet seg for deg via lege eller smerteklinik. Bare send pm vist det skulle være noe du lurte på ang LAR , eller tryggeste inntaksmåter.

Take care
Sist endret av Chasethedragon; 13. oktober 2022 kl. 19:07.